Sla

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Karen83, 30 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Karen83

Karen83 Actief lid

31 jul 2018
    102
    30
    28
    Vrouw
    Ik lees tegenstrijdige verhalen. Volgens het rivm moet je zelfs voorgesneden gewassen sla in een zak zelf nogmaals wassen.
    Volgens anderen niet.

Gister high tea gehad en er zat sla op de broodjes, rucola en andere soorten mix.
    Niet bij nagedacht en gewoon gegeten.

Is dat erg? Lijkt me niet dat ze zelf hebben staan snijden dus zal wel uit zag komen.

dank

2. Nasibal

Nasibal Actief lid

22 mei 2016
    174
    48
    28
    Horssen
    Een zakje sla heb ik zelf altijd nog een keer gewassen tijdens mijn zwangerschappen. Ik ben tijdens mijn studie eens in een bedrijf geweest dat de sla verwerkte van krop tot voorgesneden zakje en heb dus gezien hoe dat wasproces eruit ziet. Voor normaal gebruik prima maar voor tijdens de zwangerschap had ik er niet voldoende vertrouwen in dat het écht schoon is.

In een restaurant vermeed ik ook altijd de sla (op een broodje of als bijgerecht). Vaak wordt sla aan het begin van de dag in (gekoelde) bakken gedaan en daar wordt de hele dag een beetje sla uitgehaald. Mij een te groot risico op uitgroei van bacteriën of nabesmetting via handen. Misschien voor sommige mensen overdreven maar dit voelde voor mij het beste.

Voor wat betreft de high tea: je hebt het nu al gegeten dus het heeft niet zoveel zin om daar nog bij stil te blijven staan. Ik zou het voor de volgende keer gewoon weglaten van je broodje (of nog beter: vragen of ze een variant zonder rauwe groenten voor je kunnen maken).

Karen83 vindt dit leuk.
  3. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Met wassen ga je geen besmetting met listeria of salmonella tegen. Dat kan alleen met bevriezen of verhitten. Met wassen verwijder je alleen oppervlakkig vuil, zoals zand.

Ik was daarom mijn groente en fruit zelden/nooit.

Ik werd tijdens deze zwangerschap doodziek van voorverpakte "verse" ananas van de AH, wat je niet eens KAN wassen. Dus tja.

Karen83 vindt dit leuk.
  4. Wij2018

Wij2018 Actief lid

21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Bij veel waarschuwingen gaat het om geringe kans op besmetting, maar de kans is er..

Maar een keertje wat sla dat niet extra gewassen is zou ik me niet druk maken. Listeria of salmonella gaan niet weg met wassen. Ik denk dat stress hierom dan ook erger is;)

Karen83 vindt dit leuk.
  5. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Ik was mijn sla nooit, alleen als er zand op zit. Het zal wel loslopen, hoor. Laat het gaan!

Iertje81, Littlegirl1989 en Karen83 vinden dit leuk.
  6. Puck123

Puck123 Bekend lid

22 dec 2014
    582
    291
    63
    Ik heb in alle 3 zwangerschappen gewoon sla gegeten, thuis en elders.
    Geen problemen mee gehad

Ik zou doen wat goed voelt voor jou

Karen83 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina