Vervelend dat de misselijkheid en vermoeidheid de vakantie een beetje beïnvloed Bunchy. Aan de andere kant ook wel juist fijn dat je niet hoeft te werken denk ik. Ik heb altijd graag 3 kinderen gewild, vl ook. Maar ik had wel twijfels of ik het hele proces nog een keer wou aangaan. Dus een beetje onverwachts is de beste optie.. Ontkennen is er niet meer bij, ik ben erg beroerd. Daardoor denk ik er vanzelf vaak aan. Volgende week vrijdag afspraak voor een echo bij de vk. Kounelli, zou jij mij willen vertellen hoe jullie het hebben aangepakt zonder vlokkentest? Ik geloof niet dat ik dat nog een keer wil namelijk. Wanneer heb je dan voor het eerst een medische echo?
Buchy en Max: volgens mijn gyn is flink beroerd zijn een goed teken! Ik was bij beide jongens ook doodziek (zo erg dat mijn collega's, toen ik bij 8 weken de afdeling opstrompelde om te vertellen wat er aan de hand was, dachten dat ik een dodelijke ziekte onder te leden had) Max: mijn gyn heeft voor mij in het WKZ met 16 weken een GUO aangevraagd en dan met 20 weken nogmaals daar. Je hebt dan natuurlijk geen garanties, maar we konden wel zien dat deze kindjes heel anders in elkaar zaten dan onze overleden dochter, die had zoveel afwijkingen. Ik weet niet hoe hoog de kansen zijn bij jou translocatie en welke afwijkingen er kunnen ontstaan. Wij overwegen bij een zwangerschap nu mogelijk wel invasief onderzoek, juist omdat we er al twee hebben lopen en afbreken of een ernstig ziek kind hen ook flink beïnvloed. Maar dat weten we nog niet zeker. Eerst maar zwanger worden en blijven, ik zit lekker op het wachtbankje. Wha, we gaan echt voor een derde!
Spannend kounelli dat jullie er ook voor gaan!! Grappig dat we allemaal dolgraag een derde willen.. Misschien wordt iets nog aantrekkelijker als je weet dat het moeilijk te krijgen is?! Zit ik te mijmeren.. Max, bij jou ging het als ik het mij herinner meestal rond 6-8 wk mis toch? Hoever ben je nu? Spannend en pittig he nu je je zo slecht voelt? waarom geen vlokkentest? Mijn afweging is: Het risico op mk is echt verwaarloosbaar volgens de gynae die ik laatst sprak.. Ze moeten het noemen. En je weet veel eerder als het niet goed is: afbreken minder heftig en bij goed nieuws: eerder onbezorgd genieten.. Zo sta ik er althans in...
Morgenochtend is het zover.. De echo en eventuele vlokkentest..13,5 week zwanger nu. Nog steeds kwaaltjes, buikje groeit maar ja dat hoeft niks te zeggen.. Doodeng! Als het niet goed blijkt te zijn is mijn leed niet te overzien.. Hoe gaat het met max, kounelli. (Nog ah wachten?) en de rest?
@Max & Kounelli, volgens mij ligt het ook heel erg aan het chromosoom waar de afwijking op zit. Mijn gynaecoloog verzoekt ons dringend om een vruchtwaterpunctie te doen, omdat de kans dat een kindje doorgroeit met onze chromosoom translocatie maar 10% is, weten ze niet welke afwijkingen de translocatie zal veroorzaken. Ik vroeg zelf ook naar een uitgebreide echo, maar de geneticus gaf aan dat ons kindje bijvoorbeeld ook ernstige neurologische afwijkingen zou kunnen hebben die niet zichtbaar zijn op een echo.
Ennnn het was positief! Mooi kloppend hartje. Vlokkentest kon echter niet plaatsvinden.. Nu over drie weken punctie. Dat is wel balen.. Langer in onzekerheid en kunnen nu niet tot de uitslag wachten met het wereldkundig maken.. Lastig! Maarja, blij met het goede nieuws van vandaag! Hoe groot is bij jullie de kans? Ik pakte net de brief erbij en er staat 2-3%. Is dat bij jullie hetzelfde? Standaard of is het toch echt op maat?
O en max oog gevraagd of we punctie achterwege kunnen laten. Werd ons sterk ontraden. Neurologische afwijkingen zien ze niet op echo's... En dat gaat vaak samen met een translocatie.
Wauw wat een goed nieuws!!! Nee het is echt persoonlijk heb ik begrepen. Afhankelijk van welk chromosoom en van welk stuk en hoe groot het stuk is. De geneticus heeft uitgelegd dat ze ook nooit precies kunnen weten welke afwijkingen het zijn, omdat je een stuk chromosoom moet zien als een proces in de ontwikkeling van een embryo/kindje wat je doorgeeft. Bij een translocatie geef je dus een teveel of een tekort aan processen door waardoor je kindje niet goed kan ontwikkelen. Zo hebben ze het aan ons uitgelegd.
Fijn Bunchy dat de echo vandaag goed was! Je bent nu al zo'n eind, dan wordt de kans dat het goed is toch ook langzaamaan groter... Waarom kon de vlokkentest niet doorgaan? Konden ze niet bij de placenta? Gebeurt volgens mij nog best vaak, of niet? Heb je besloten het risico van een vlokkentest te nemen, ben je er klaar voor, lukt het niet, toch ook balen...
Placenta ligt aan de achterkant.. Er was een mini hoekje bereikbaar maar te dicht bij de darmen.. Te hoog risico dus... Na Ja, ben ontiegelijk blij met deze mijlpaal!
Bunchy, wat een mooie mijlpaal! Fijn! Wel moeilijk dat de vlokkentest niet door kon gaan, daar heb je je toch helemaal op ingesteld... Bij ons rond de 3% kans dat de zwangerschap voldragen wordt maar dat het toch niet goed is. Daar zit de kans die iedereen heeft al bij in. Maar ik wil het risico van zo'n test niet nog eens nemen. De genetica noemde een heleboel afwijkingen die ook op een echo te zien zijn. Misschien vraag ik het nog een keertje na. Ik kan me wel neerleggen bij bijna 100%, je hebt natuurlijk altijd een risico. Ik ben er nu nog niet zo mee bezig, de eerste mijlpaal is komende vrijdag. Klopt er überhaupt een hartje. Ik verwacht van wel... Ben ook vreselijk beroerd. Lang geheimhouden is daarom geen optie. Ik probeer nu iedereen zoveel mogelijk te ontlopen, maar dat is ook niet echt gezellig.
Hi iedereen, Wat een 'feest' van herkenning, dit topic. Ik ben heel moedig begonnen op pagina 1 en heb alles gelezen t/m pagina 50. Daarna ben ik maar naar het einde gegaan, wat een boel berichten en wat veel 'lotgenoten' hier! Ik zal me even voorstellen. Ik ben 24, inmiddels bijna een jaar getroud en al 7 jaar samen met mijn man. Ik weet al mijn hele leven dat ik drager ben van een translocatie van het 8ste en 24ste chromosoom (destijds geen andere gevallen bekend van deze transl.). Dit is aan het licht gekomen toen mijn oudste zus geboren werd met een lichamelijke en zware verstandelijke beperking. Mijn vader bleek drager te zijn. Mijn broertje en ik zijn hierna (na heel wat miskramen tussen ons drieën) gezond geboren, maar zijn wel beide drager. Sinds mijn 20ste was ik al bewuster bezig met hoe het zou gaan als ik kinderen zou willen en wat ik zou doen als ik in verwachting was van een gehandicapt kindje. Inmiddels zijn we zo ver dat we wel graag een kindje willen. Afgelopen maandag zijn we naar de huisarts geweest voor een verwijzing naar de afdeling klinische genetica in het UMCG en we wachten nu op een afspraak. Nogmaals onderzoek doen (was advies van huisarts) en daarna advies vragen tav zwanger worden. Jarenlang heb ik uitgekeken naar het moment dat je tegen elkaar zegt 'We gaan ervoor', maar nu het puntje bij het paaltje komt ga ik er tegenop zien. Wat gaan we straks allemaal meemaken? Krijg ik miskramen? Hoe gaat zo'n vruchtwaterpunctie? Wat doe je als het niet goed is? Etc. Zo veel zorgen. Ik word af en toe verdrietig als ik mensen om me heen vrij en blij zwanger zie worden, zo zonder zorgen vooraf. Dan baal ik enorm. Ik ben zo blij dat ik dit topic gevonden heb! Ik heb schatten van vriendinnen, maar ik heb toch een beetje het gevoel dat ze me niet echt snappen. Gelukkig heb ik mijn mams, die het zelf heeft meegemaakt, en nu ook dit topic! Ik ga meelezen en houd jullie op de hoogte van ons 'avontuur'. Groetjes S.
welkom hier saar! blij dat je veel herkenning vind. Ik heb hier ook enorm veel steun gehad tijdens de zwangerschappen. Bunchy, wat fijn dat de echo goed was! maar balen van de vlokkentest zeg. Ik duim voor je punctie binnen enkele weken. Echo's werden ons ook afgeraden omwille van neurologische handicap. Wij hadden 25% gezond, 25% drager, 25% miskraam 25% gehandicapt kindje
Max: hoe is het?? Saar: welkom hier, hopelijk kunnen we je doorheen slepen! Zoals je kunt zien is het bij de meesten van ons uiteindelijk toch goed gekomen... Hier: nog aan het wachten, eindeloos... Ik dacht dat dat nu wel minder lastig zou zijn, maar niets is minder waar...
Bunchy fijn dat alles er goed uit zag. de kans dat alles goed is, is nu gelukkig weer een stuk groter. wel enorm balen van de vlokkentest. max hoe is het gegaan gisteren? bij ons werd toen ook alleen een echo afgeraden. Ik vond de vlokkentest vreselijk eng, maar ik was achteraf erg blij dat ik het toch had gedaan. Dan kun je toch na al die stress en onzekerheid redelijk vroeg gaan genieten van de zwangerschap Saar welkom hier. wij zijn toen ook bij de genetica in het umcg geweest en ze hebben ons daar zo goed geïnformeerd en geholpen, echt heel fijn. Ik kon ook altijd bellen als ik vragen had. Het is inderdaad soms erg lastig om te zien dat mensen snel zwanger raken en dat sommigen ook nog zeuren over graag een meisje of een jongen, dan denk ik man wees blij dat het lukt en dat je een gezond kindje krijgt. Het lijkt dan zo oneerlijk als je er zelf in zit en zoveel moeite mee hebt. Ik hoop voor je dat jullie niet te veel obstakels op jullie pad zullen krijgen. En idd. het is lastig positief te blijven als het wel steeds mis gaat maar vergeet niet dat het ons ook allemaal is gelukt en dat velen van ons zelfs meerdere gezonde kindjes hebben mogen krijgen. Dan moet het voor jullie ook goed komen. Grappig inderdaad dat veel hier toch voor een derde kindje gaan. Het is ook erg gezellig moet ik zeggen met drie van die bengels. zelfs al heb ik nu één die vreselijk in de peuterpubertijd zit en die ik soms wel voor een paar uurtjes achter het behang kan plakken hahaha
kounelli ik denk dat het wachten nooit gemakkelijker wordt ook al ga je voor je 10e haha. ik dacht bij Daelyn ook, ik heb zoveel afleiding van de andere twee, maar het zat zo in mijn hoofd dat het net zo lastig was als bij de eerste.