@ Annika; het lijkt mij, als er spontaan een zwangerschap tot stand komt met een man met een translocatie, dat je dan minder kans heb op een miskraam dan een vrouw met translocatie die spontaan zwanger wordt. Het zaadje waar geen translocatie in zit is meestal ook in orde, lekker bewegelijk, snel etc. dus die is wel in staat een eitje te bevruchten. Maar kan daar ook naast zitten. Ik heb wel eens gehoord dat je je kan laten testen op erfelijke kanker. Een vriendinnetje heeft zich laten testen op borstkanker omdat een paar tantes van haar het hebben gehad. Maar misschien is dat weer anders dan baarmoederhalskanker? Goed in de gaten houden dan. Misschien mag jij al eerder voor een uitstrijkje? Zodat je er snel bij bent? Als jij een regelmatige cyclus van 25 dagen hebt hoeft dat geen probleem te zijn. Het enige waar je op moet letten is wanneer je eisprong plaats vindt in je cyclus. Als je fase na de eisprong maar minimaal 11 dagen duurt. Dan heeft het eitje genoeg kans om in te nestelen. Gemiddeld is dit 14 dagen, maar mijn gyn vindt 11 dagen ook totaal geen probleem. En tuurlijk ben je benieuwd naar de zaadkwaliteit van je partner, dat is redelijk essentieel voor jullie kinderwens! Gaan jullie dat gelijk laten testen als jullie ervoor gaan?
Sorry meiden, ik moest werken dit weekend, daarom pas nu reactie. @Beginneling: ik heb inderdaad een gebalanceerde translocatie, waarbij dus twee stukjes van plaats verwisseld zijn, dus dat is net weer wat anders dan bij jou. PGD is inderdaad een heel ader traject dan onze ZI-D, maar voor ons met donor toch niet zo handig, o.a. door wachtlijsten (wil de donor tegen de tijd dat we aan de beurt zijn nog wel meewerken?) en locatie (wij gaan nu naar de donor toe, zodat het hem zo min mogelijk tijd kost, hij doe het tenslotte belangeloos voor ons, en bij PGD moet hij wel naar het zkhs komen). Groot voordeel van PGD is wel dat je weet dat het kindje, als het er eenmaal zit, gezond is. Dat is bij ons heel lang spannend gebleven. Wij hebben geen vlokkentest laten doen, omdat dit weer een verhoogd miskraamrisico heeft en ik al 3 miskramen had gehad. Wij hebben met 15 weken een uitgebreide (hart)echo gehad in het WKZ en met 20 weken dezelfde echo als 20 weken echo ook in WKZ. Dus met 15 weken wisten wij dat ons zoontje niet de vele afwijkingen had als onze dochter, maar zekerheid was er nog niet, die krijg je uiteindelijk pas als het kind gezond geboren is. Wat moet je nog lang wachten voordat je aan de beurt bent, zeg. Waarom moet je zolang van te voren al aan de pil dan? Een maand ervoor kan ik nog begrijpen, maar bijna een jaar?? Dan is er dus ook geen mogelijkheid dan het misschien toch nog spontaan komt? @Nnika: heel begrijpelijk dat je nu al in angst zit. Mijn zusje heeft dat ook (zou het aan de naam liggen, zij heet ook annika, nee hoor, onzin natuurlijk). Je weet dat het misschien langer duurt, maar er aan beginnen als je er eigenlijk nog niet klaar voor bent is ook niet handig. Stel dat het in één keer goed gaat, dat kan echt! Over een translocatie bij mannen of vrouwen: de zaadjes met translocatie zijn als het ware 'gehandicapt', waardoor ze dus moeilijker een eicel bevrucht, maar het kan wel gewoon. Mijn vader heeft de translocatie en mijn zusje en ik zijn ook gezond geboren. Mijn moeder heeft twee miskramen gehad. Dat is dus wat beter in verhouding dan bij mij bijv. Dus als het aan de translocatie bij je man ligt heb je misschien net iets meer voordeel als je eenmaal zwanger bent, maar spannend blijft het toch tot het laatste moment. @Truuz: hoe gaat het met jou? Midden in het traject, spannend hoor! Trek je het een beetje? Ik moet zeggen dat ik het wel fijn vind om zo met meiden te kletsen die weten hoe het zit. Heb dat eigenlijk wel een beetje gemist tijdens mijn zwangerschap. Dat het echt zolang zo spannend blijft snappen veel mensen toch niet helemaal...
Nee wij wisten niet gelijk vanaf het begin van de translocatie af.. pas na het chromosomen onderzoek weten weten we dit.. Ja ik zit er midden in nu, aan het spuiten met 2 hormonen en op zich voel ik me vrij goed.. Afgezien van de dipdagen.. Ben al een keer gestimuleerd met hormonen maar moest stoppen omdat er voor de pgd te weinig eiblaasjes waren toen.. Deze ker voelt het heel anders, dus ik hoop dat er dan ook meer eitjes te zien zijn!! Woensdag voor co! Spannend!
@ Beginneling: Nee, we gaan eerst een tijdje zelf proberen. Misschien lukt het ons zo wel, dat zou natuurlijk het mooiste zijn.. Ik ben trouwens even wat wezen Googlen op baarmoederhalskanker en lees nu overal dat het niet erfelijk is heel apart. Mij was namelijk verteld dat dit wel zo is. Ik moet er echt nog eens achternagaan. Is wel belangrijk natuurlijk om er het fijne van te weten @Kounelli: Haha, ik hoop niet dat het aan de naam ligt. Maar ik heb verder de translocatie ook niet (voor zover ik weet dan). Wel grappig dat je zusje ook Annika heet, zo vaak hoor ik die naam nou ook weer niet voorbij komen. Heeft zij dezelfde translocatie als jij? Uit jouw verhaal begrijp ik trouwens dat alle zaadjes 'gehandicapt' zijn bij een man met een translocatie? Ik dacht dat er 3 verschillende 'soorten' waren, namelijk 1. de gezonde zaadjes (dus je kindje heeft geen chromosoomafwijking), 2. de gebalanceerde zaadjes en 3. de ongebalanceerde zaadjes. En dat er dan waarschijnlijk in verhouding het meeste ongebalanceerde zaadjes zijn. Klopt dit niet? En zouden wij dan niet in aanmerking komen voor inseminatie van zijn goede zaadjes in mijn baarmoeder ipv IVF-PGD? Of kan dit niet? En natuurlijk is het fijn als je alles voor elkaar hebt voordat je aan kinderen begint. Maar alles is nu wel zo ongeveer geregeld en als ik na 1x proberen zwanger zou zijn dan hebben we nog steeds een maand of 9 om ons nieuwe huisje in te richten. Maar ik ben inderdaad wat ongeduldig Sorry voor mijn vele vragen trouwens ik vind het wel fijn dit allemaal van tevoren een beetje te weten ipv achteraf als we al een tijd bezig zijn en naar de dokter gaan. Spannend blijft het inderdaad sowieso! @truuz: Succes en sterkte in dit hele proces! Hormonen spuiten lijkt me ook niet niks zeg Ik kon al niet tegen de pil!
@Nnika: je hebt gelijk hoor met je verhaal over de drie verschillende soorten zaadjes. Ik bedoelde meer dat er dus in verhouding minder gezonde zaadjes over blijven, maar zij maken meer kans op bevruchting, dus is je kans op een gezonde embryo groter dan wanneer de eicel de translocatie heeft. Denk wel dat jullie in aanmerking kunnen komen voor IVF-PGD als jullie dat tzt zouden willen. Mjn zusje heeft dezelfde translocatie ja, overgeërfd van mijn vader, je geeft dan jouw translocatie door als je een kind krijgt met een gebalanceerde translocatie
@ Kounelli, oh meid wat moeten jullie in de stress hebben gezeten tijdens de zwangerschap. Echt moeten wachten totdat het beebje zich laat zien! Phoe... weet niet of ik dat zou trekken. Vond mijn laatste zwangerschap al moeilijk en stressvol, we hadden ook al besloten om toch een vlokkentest te laten doen mocht ik de 11/12 weken halen. Helaas is dat niet gelukt. Maar ik trok het echt niet meer, wou echt zekerheid hebben. Dus groot respect voor jullie! En gelukkig is het ook nog eens goed uitgepakt! Dat ik zo lang aan de pil moet is omdat het ziekenhuis een PGD test gaat maken om mijn translocatie te kunnen testen op de embryo's, dit vergt tijd en in de tussentijd willen ze er zeker van zijn dat we er wel gebruik van gaan maken (dus niet tussentijd goed zwanger worden), omdat het allemaal erg kostbaar is. Ik snap het wel... alleen weet ik niet of ik het wel kan. Zou die tussentijd toch wel willen benutten denk ik... lastig hoor! Fijn he om met mensen te praten die in hetzelfde schuitje zitten. Merk ook echt dat ik daar ook behoefte aan heb. Ben nog steeds benieuwd hoe het met onze topic starter staat... niets meer van vernomen. Laat je nog iets van je horen? @ Truuz, spannend, morgen ga je zien of je genoeg eitjes hebt? Hoe ervaar jij de behandeling? Erg stressvol, of ben je er wel rustig onder? Doe jij PGD in Maastricht, Utrecht of Groningen? En hoe snel ging het bij jullie totdat jullie aan de beurt waren? Sorry hoor voor al deze vragen! @ Annika, goed hoor dat jullie eerst zelf gaan proberen. Wie weet lukt het zo! Ohja volgens mij kan je baarmoederhalskanker krijgen door een infectie en is dat niet erfelijk. Nou gelukkig maar. Al zou ik het toch eens nader uitzoeken. Zou fijn zijn als ze je scherp in de gaten houden. Gewoon voor je eigen gemoedsrust.
@Beginneling.. Vanmorgen voor controle geweest en er zaten 8 eitjes, nu doorgaan met spuiten en vrijdag weer voor co.. En mar duimen dat ze blijven groeien tot ze aangeprikt kunnen worden!! Wij doen de pgd in groningen maar test is ontwikkeld in maastricht.. verdere behandeling kunnen we in groningen doen, gelukkig maar.. We hebben al met al best wel lang moeten wachten voor we eindelijk naar maastricht konden,maar de test zelf was in ongeveer 4,5 maand ontwikkeld denk ik.. geeft niks dat je vragen hebt, zoveel is er niet over bekend.. helaas..
@Beginneling: bij mijn tweede zwangerschap waren we ook van plan een vlokkkentest te laten doen, zodat we zo snel mogelijk zekerheid hadden, de afspraak stond al, totdat ik die helaas moest afbellen omdat het hartje gestopt was. Dus, toen we na nog twee miskramen de keus kregen hebben we toch besloten geen extra risico te nemen, maar daarmee bleef de spanning natuurlijk wel extra lang. Een jaar aan de pil lijkt me ook wel heel lastig dan ook, wel begrijpelijk van het ziekenhuis, maar voor jezelf toch ook zo tegenstrijdig zeg! @Truuz: hoe was je co afgelopen vrijdag? Ik wist niet eens dat je tegenwoordig al op drie plaatsen in Nederland PGD kon doen (de laatste keer dat ik daar info over gezocht heb kon het alleen nog in Utrecht), wel beter zo. Succes met je behandeling! Hopelijk met snel positief resultaat!
Co van vrijdag was goed, 9 follikels te zien.. Moesten zondag weer komen en toen waren er 11 te zien!! Moeten nog wel verder groeien dus doorgaan met spuiten en morgen terug komen.> Hopen zo dat ze gegroeid zijn zodat er een punctie plaats kan vinden!
@Truuz: en??? Hoe was het vandaag?? Goeie score?? Weet je al wanneer punctie is? Spannend hoor! Succes!
Meisjes, laatste tijd weinig tijd om achter internet te kruipen, maar lees wel mee. Truuz, succes, het ziet er goed uit zoveel folikels! Nu hopen op goede bevruchtingen en gezonde embyo's. Kounelli, hoe is het met jou? Ik snap jullie beslissing van toen, zo'n test brengt idd weer een risico met zich mee. Geluk dat jullie kindje helemaal gezond is! Toedeloe!
@Truuz: ik las in een ander topic je slechte nieuws, wat zullen jullie balen en verdrietig zijn!!! Zo hard je best gedaan deze cyclus en medicatie gebruikt en punctie gehad en dan nu... zonder resultaat... Ik vind het zo sneu voor jullie... Neem maar even lekker de tijd om hiervan te balen en deze tegenslag te verwerken... BAH!!
hallo! beetje gek dat ik blij ben om iemand te spreken die hetzelfde heeft als ik?! hoe gek kan de wereld zijn he? het is zoooo ontzettend moeilijk om iemand te spreken die ook een translocatie heeft. vandaag zag ik voor het eerst jouw berichtje en ik dacht: nu reageren!!! meid, ik heb voor mijn oudste 2 vroege miskramen gehad. stonden op het punt om onderzoeken te krijgen maar toen was ik zwanger van mijn meisje. daarna heb ik een jongetje gekregen (2 jaar nu) en wij zijn na mijn jongste nog 2 keer zwanger geweest en hebben een late miskraam gehad, beiden rond 14 weken. de eerste keer was werkelijk een vroeggeboorte. de tweede keer trok ik het niet meer en ben ik onder narcose gecurreteerd. toen is er bij het laatste kindje wat gevonden waardoor wij toch genetisch onderzoek zijn aangegaan. eind 2010 kwam de uitslag: er was een translocatie bij mij. begin april krijgen wij uitleg wat er precies aan de hand is met kansberekeningen etc. En dan kijken we wat we willen. maar ook al had ik al wel het gevoel dat er wat was: het kwam als een donderslag bij heldere hemel en mijn wereld was ff helemaal overhoop. even voor jou: meid, je bent zwanger! gefeliciteerd!!! ik hoop dat je je zorgen een beetje los kan laten en dat de zwangerschap geen hel voor je is! zoals je bij mij ziet kan het dus wel, een zwangerschap uitdragen na miskramen! En ik hoop dat jij over een tijdje jje kindje gezond en wel in je armen mag houden, het is je zo gegunt. en voor mij: op dit moment willen we nog even niets. nou ja wil wel maar wat is wijsheid als we nog niet weten wat er aan de hand is? Daarnaast heb ik me de afgelopen tijd maar lekker op mijn baan geconcentreerd en ga nu promotie maken dus het is vanuit meerdere kanten goed dat alles ff op een laag pitje staat en ik kan daar nu redelijk rust in hebben (was errug moeilijk vanaf moment van nieuws tot aan een korte tijd terug toe!!!). Maar wie weet valt het nieuws mee (nou ja mee vallen, je snap wel wat ik bedoel?) en hebben we ooit nog de moed om toch nog een keer een poging te doen. Ik wens jou alle goed en als je iets van me nodig hebt, al is het alleen maar een luisterend oor: neem maar contact met me op!!! liefs sam
Hoi Sam, wat naar dat er bij jou ook een translocatie is geconstateerd. Welke translocatie heb jij? Bij mij is er eind 2010 ook een translocatie geconstateerd, op de chromosomen 13 en 14. Het is echt uniek om met mensen in contact te komen die in hetzelfde schuitje zitten. En dan is het bij iedereen toch weer anders. Jij bent dan ook weer het levende bewijs dat je 2 gezonde kindjes kan krijgen! Maar helaas wel al een hoop miskramen achter de rug. Vreselijk. Topic schrijfster laat helaas niets meer van haar horen. Ik hoop echt dat ze nog volop zwanger is van een gezond kindje. Wij staan momenteel op de wachtlijst voor een IVF-PGD behandeling, dit gaat pas (hopelijk) in september gebeuren. Voor die tijd hebben we nog 3 maanden gekregen om zelf te proberen en daarna aan de pil tot aan de behandeling. Ik zou willen dat er nog meer lotgenoten aansluiten bij dit topic, maar dan merk je dat een translocatie niet heel veel voorkomt. Liefs!
@Beginneling: ah, jullie hebben je intake gehad! En meer duidelijkheid? Heb je de vragen kunnen stellen die je had? Weet je een beetje wat je te wachten staat? En vooral: hoe voelde het voor jullie? Weer een stapje in de goede richting... Stel nou dat je toch voor die tijd nog zwanger wordt... word je dan van de wachtlijst afgehaald (voordat je zekerheid hebt dat het kindje gezond is)?
Ha Kounelli; leuk dat je weer reageert! Ja wij hebben vorige maand de intake gehad. Gelijk weer alle onderzoeken gehad. Nieuw ziekenhuis, alle onderzoeken weer opnieuw... Het voelde goed, over 3 maanden horen we wanneer we mogen starten, vermoedelijk september. Helaas niet eerder. Mocht ik toch zwanger worden voor de behandeling en dat gaat goed dan worden we van de lijst gehaald. Mocht er een ander paar voor de behandeling zwanger worden moeten ze dat gaatje weer opvullen en dan zouden ze eventueel ons kunnen benaderen. Daar hoop ik dan maar op, enige kans om nog eerder aan de beurt te zijn. Utrecht doet trouwens maar 1 behandeling per week! Niet zo raar die enorme wachttijd! Hoe is het met jou? Zijn jullie alweer aan het nadenken over een tweede wondertje?
@Beginneling: dus nog 3 maanden zelf proberen en als je weet wanneer je ongeveer aan de beurt bent moet je aan de pil? Heb ik dat zo goed begrepen? Zou natuurlijk mooi zijn als het zelf nog lukt en het dan ook gezond is, want anders schuift je wachttijd natuurlijk alleen maar op... Maar in Utrecht maar 1 behandeling per week, dan is het niet zo raar dat er zo'n wachtlijst is!! Heb je over 3 maanden weer een afspraak, of word je gebeld ofzo? @Truuz: hoe gaat het? Al weer bezig met een nieuwe poging, of hebben jullie even rust genomen? @Nnika: hoe is het bij jou? Hier: haha, ja nadenken over een nieuw wondertje doe ik zeker, bijna elke dag wel even. Maar er zijn voorwaarden aan verbonden. Zo moet de donor het zien zitten om voor nog een kindje te gaan, belangrijke factor. Andere belangrijke factor is mijn cyclus, die doet nog niets, waarschijnlijk door de borstvoeding. Nu kan ik de BV gaan afbouwen om een cyclus te krijgen, wat ik overigens erg jammer zou vinden, zou mijn mannetje graag tot zijn verjaardag willen voeden. Maar daarom moet ik eerst weten hoe de donor er tegenover staan. Als hij nu al weet dat hij het niet ziet zitten (wat jammer zou zijn, maar wel zijn goed recht) dan hoef ik niet moeilijk te doen met die cyclus, die mag van mij dan gerust nog een poos wegblijven! Zou het jammer vinden te gaan afbouwen met BV, terwijl dat dus eigenlijk niet nodig zou zijn, snappie? Dus eerste punt in deze is informeren bij de donor, dan hebben we daar duidelijkheid over. Denk dat ik dat tegen het einde van de maand ga doen. Ons mannetje is nu 8 maanden, en als we voor een nieuw wondertje zouden gaan zou dat rond zijn eerste verjaardag zijn, dus dan heb ik, hoop ik, nog even tijd om een cyclus te creeëren... Al zou ik het echt zo jammer vinden om te moeten stoppen met BV om voor een volgend wonder te gaan... Liefst wil ik gewoon natuurlijk afbouwen op verzoek van mijn mannetje en dan ook een cyclus krijgen... Maar weet niet of dat gaat lukken. Zit nu op 3 voedingen, mogelijk binnekort nog 2, dus misschien is er toch nog hoop op dat gebied... We wachten af, eerst kijken wat de donor zegt eind van de maand (nou ja, zijn reactie kan soms wat lang duren, via de mail, dus moet ff geduld hebben). Hou jullie op de hoogte!
Meiden, waar zijn jullie????? Nou, met het risico dat ik tegen mezelf zit te kletsen, toch maar even mijn verhaal kwijt... Onze donor wil nog meehelpen voor een volgend kindje!! We hebben afgelopen weekend gemaild om te kijken hoe hij er tegenover zou staan. Als hij niet verder wilde hoefde ik me ook geen zorgen te maken over mijn cyclus die door de BV nog niet terug is. Duidelijkheid hierover vonden we wel handig. Maar hij wil dus wel weer helpen!! Echt super fijn! Maar ook wel weer spannend... Ineens komt het weer een stapje dichter bij, het bezig zijn met weer zwanger worden... Zou het lukken, hoeveel miskramen gaan er nog volgen, komt er nog wel weer een gezond kindje...???? Nou, nog maar niet te druk over maken denk ik. Volgens mij heb ik vorige week mijn eisprong gevoeld, en misschien komt mijn cyclus dus wel op gang... We wachten het af. Als ik weer een cyclus heb zouden we mogelijk in juni weer een poging gaan doen... Nu afgesproken de maand april eerst eens te zien wat er gebeurt met mijn lijf en in mei gaan we weer contacten met de donor om te kijken hoe verder... Zo, genoeg over mij, hoe gaat het met jullie??
Wow Kounelli wat een super nieuws! En heel erg spannend tegelijkertijd. Eerst maar eens kijken hoe je cyclus gaat worden. Ben je nu dan al aan het stoppen met borstvoeding? Ik ben daar niet zo in thuis, maar volgens mij komt je cyclus toch pas terug als je daarmee gestopt bent? Kan me wel voorstellen dat je even denkt... wat staat ons te wachten... tsja, dat weet je natuurlijk nooit. Misschien gaat het nu in 1x goed!? Wie zal het zeggen! Ik hoop het in ieder geval voor jullie! Hier eigenlijk weinig te melden... Volgende week horen we waarschijnlijk wanneer we met de PGD behandeling gaan starten. Dat zal waarschijnlijk in september zijn... tot die tijd staan we een beetje stil. Jammer dat het zo stil is op dit topic... Maar ik hou het in de gaten! Dus blijf maar lekker posten hier hoor, ben erg benieuwd hoe het gaat lopen bij jullie.