Chromosoomafwijking/ translocatie

Discussion in 'MMM clubs' started by bint al maghreb, Jan 24, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Elmootje

Elmootje Lid

Feb 16, 2009
    90
    0
    0
    @bunchy: ze nemen je leeftijd, duur van de zwangerschap, grootte van het kindje en de translocatie mee. Mijn beginrisico was inderdaad dus al hoger. Maar de slechte uitslag kwam in dit geval vooral door de zogeheten Papp a waarde in mijn bloed, die was echt veel te laag vergeleken met de gemiddelden. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat zomaar is en nergens op wijst, maar ik kan het toch maar moeilijk rijmen met het feit dat de nekplooi zelf helemaal keurig was en de echo helemaal goed. Bij trisomie 13 lijkt me toch dat er in ieder geval iets afwijkends te zien moest zijn geweest op de echo, dat is het voor mijn gevoel niet. Afwachten maar....

2. Petra83

Petra83 Bekend lid

Jan 3, 2008
    926
    1
    16
    verpleegkundige
    Bunchy, je verwoordt het precies zoals ik het voel. Als ik mensen hoor die al jaren in de mmm zitten zonder succes denk ik, we zijn eigenlijk rijk met zo een dochter, maar toch, als anderen dan het ene kindje na het andere krijgen, en zelfs zwangerschappen kunnen plannen ...

3. Max78

Max78 Bekend lid

Apr 16, 2010
    577
    0
    0
    Ik voel het ook zo Bunchy, zo rijk met een gezonde dochter. Zeker nu iemand anders in mijn omgeving een kindje van dezelfde leeftijd is verloren... Wat een geluk is het om een gezond kind te hebben. Ik wil dit jaar dan ook minstens zoveel focussen op wat er wel is dan op het verlangen naar een tweede kindje.

Maar ik verlang nu eigenlijk meer naar een kindje dan voor mijn eerste zwangerschap naar een eerste kindje. Toen werden we verrast door het feit dat het in één keer raak wat, het overviel ons bijna een beetje. Ik had een voorgevoel dat het wel even kon gaan duren, maar dat was dus niet zo. Hoe anders is het deze keer... En nu weten we hoe leuk het is, dat wil ik zo graag nog eens meemaken!

4. nina28

nina28 Actief lid

Sep 26, 2011
    223
    0
    0
    NULL
    NULL
    Precies Max!
    Ik heb hetzelfde, voel me onzettend gezegend met mijn gezin. Wij hebben het zo fijn samen, maar het gemis van uitbreiding blijft.
    Misschieen wel omdat ik het moederschap onzettend leuk vindt.
    Niet alleen dat zorgen an sich, maar vooral het laten zien van de wereld.
    Er valt zoveel te ondekken.
    De natuur, verschillende bevolkingen, de wereld.
    Dat alles meegeven aan je kind maakt het zo bijzonder.
    De waardering hiervoor wordt versterkt door het besef dat het anders kan lopen.
    Ik werk in de maatschappelijke gezondheidszorg en zie het elke dag gebeuren.

5. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,683
    515
    113
    @allen: sorry, ik wil heel even klagen en een ego-berichtje plaatsen (kan het verder nergens kwijt behalve bij mijn man..), terwijl ik weet dat ik eigenlijk niks te klagen heb en dankbaar moet zijn dat ik zwanger ben... maar ik voel me zoo slecht; ik ben de hele dag door misselijk, ga na het eten 's avonds meteen naar bed, en ben de hele dag zo moe, moe, moe... ik zou de hele dag wel kunnen en willen slapen.. daarnaast ook nog een schimmelinfectie down under dus voel me even zielig. En dan de angst dat het allemaal weer voor niets geweest is.. Ik voel me net zo als toen ik zwanger was van mijn zoontje; misschien betekent het dat het weer goed gaat en ik weer een jongetje krijg fantaseer ik geregeld?! maar nee, ik weet natuurlijk dondersgoed dat symptomen niks zeggen over het wel of niet goed gaan helaas..
    en ik ben pas 6 weken onderweg.. me even een dagje ziek melden durf ik niet uit angst dat ik me kort daarna weer ziek moet melden wegens een mk en er dan vragen zullen komen (ik wil niet dat iedereen er weet van heeft..)..
    Als ik wist dat het goed zat dan zou ik het prima vol houden en zou ik zelfs een jaar of langer dit elke dag willen doormaken maar het idee dat het misschien weer voor niets is en dat elke keer mijn leven zo lang on hold staat en ik nergens meer van kan genieten...

Hoe gaat het met de rest?

6. Rizzie

Rizzie Actief lid

Oct 11, 2011
    469
    68
    28
    Groningen
    @ elmo: hoe is de vlokkentest verlopen?

@ bunchy: wat lastig al die kwaaltjes zeg! hopenlijk voel je je snel weer beter en gaat het allemaal goed!!

@ petra & nina: voelen jullie je inmiddels weer wat beter?

hier gaat alles wel goed, nergens last van zoals gewoonlijk. ik heb soms wel wat gele urine, zoals ik ook altijd heb voordat ik ongesteld moet worden en ook had voor mijn mk's, maar kan me niet herinneren of ik dit bij de zwangerschappen van mijn jongens ook had, dus weet niet of het een voorbode is of dat het er gewoon bij hoort.
    ik heb nog niet gebeld voor een afspraak voor een echo, als het mis is wil ik het eigenlijk nog niet weten. stom natuurlijk, maar de ontkenningsfase heeft ook zo zijn voordelen :)
    weten jullie trouwens of je met een translocatie naar de gyneacoloog moet of dat je dan ook gewoon naar de verloskundige kan?

7. Max78

Max78 Bekend lid

Apr 16, 2010
    577
    0
    0
    @ Bunchy, natuurlijk mag je klagen. Ik snap heel goed dat je die kwaaltjes honderd keer makkelijker kunt hebben als je weet dat het niet voor niets is. En hoewel ik wel in je gedachtegang kan komen over het ziek melden hoop ik voor je dat het toch los kunt zien. Nu 'straf' je jezelf omdat je bang bent voor wat gaat komen. Maar als je je nu niet goed genoeg voelt om te werken, dan is dat wat er nu is. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik herken je afweging.

@Rizzie Even om te relativeren, mijn urine is ook gel als ik bepaalde vitaminepillen heb genomen of als ik lang niet heb geplast. Ik hoop voor je dat het niets betekend verder. Volgens mij mag je gewoon naar de vk, dat heb ik aan de klinisch genetica gevraagd. Ik weet niet hoe mijn gyn er over denkt, dus ik ben benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn. Ik bedenk me nu, in mijn geval zal het zijn zonder uitslag van een punctie, als je die wel laat doen mag je natuurlijk daarna naar de vk overstappen.

Voor beide, hou vol! Ik hoop dat jullie geduld zo mooi beloond zal worden...

8. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,683
    515
    113
    Mbt verloskundige.. Mij is verteld dat ik met acht weken, maar wil liever zelf pas met negen weken, een echo krijg in UMC om termijn te bepalen en voor uitleg mbt prenatale diagnostiek. Dan met elf wk vlokkenpunctie en als dit goed is meld ik me pas aan bij verloskundige denk ik. Twintig wk weer in ziiekenhuis en vanaf 36 wk onder begeleiding van gynaecoloog ivm eerdere keizersnede...

@rizzie, volgens mij is wat jij beschrijft standaard het geval als je zwanger bent.. Ik herken het tenminste ook. Jij bent al zeven weken.. De tijd gaat gelukkig best sel vind ik, hopelijk geldt dt voor jou ook!

Een heel fijn weekend Allen!!

9. Petra83

Petra83 Bekend lid

Jan 3, 2008
    926
    1
    16
    verpleegkundige
    Klaag hier maar gerust hoor Bunchy, iedereen wil hier enorm graag zwanger worden maar dat wil nog niet zeggen dat een zwangerschap een eitje is he.

Hier weer een pff dag, ik zit op facebook bij een 'oktober 2010 mama's' groep, en daar is al nummer 3 onverwacht zwanger, pil vergeten, condoom vergeten enz. Zij willen niet, en direct in orde, en wij willen zo graag en tja.
    Gisteren wilde ik zo graag ook het condoom is 'vergeten', maar uiteindelijk won het verstand van het hart.

10. nina28

nina28 Actief lid

Sep 26, 2011
    223
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Rizzie: Absoluut naar de Gyn. De vorige keer dat ik bij de Klinische geneticus was en vertelde dat ik met de zwangerschap van mijn zoon onder behandeling was van de Verloskundige keek ze me boos aan en zei dat het heel onverstandig is geweest...
    Nou ja, we wisten toenertijd wel van de translocatie maar hadden geen benul van wat dat inhoudt om eerlijk te zijn.
    De uitslag werd ons door de Uroloog gegeven met verder helemaal geen uitleg.
    Gelukkig maar! Denk ik nu, een heerlijke onbezonnen zwangerschap gehad :)

11. nina28

nina28 Actief lid

Sep 26, 2011
    223
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Dames, weet iemand hoe ik reeds geplaatste berichten kan verwijderen/corrigeren?
    Als ik sommige berichten van me teruglees voel ik me toch een muts! Als ik een emo bui heb zet ik er soms zo een onzin neer, wil dat weg hebben. Weet iemand hoe dat moet?

12. Nnika

Nnika Niet meer actief

Hee meiden,
    Het is een hele tijd geleden maar door een berichtje van Rizzie op onze weblog (mila.groeimee.nl) dacht ik dat het wel leuk was om hier weer eens te komen kijken :) Bedankt Rizzie, wat lief dat je ons gevolgd hebt zeg! Ik lees dat je 7 weken zwanger bent, gefeliciteerd en veel geluk gewenst!!
    Ook lees ik dat Kounelli al over de 12 weken zwanger is, wat fantastisch!! Gefeliciteerd meid :D

Nou, even een update..

Dit postte ik op 1 september.. Nou, ik wist niet waar ik het over had ;)

Onze dochter is dus daadwerkelijk met 30 weken geboren (nouja, 29 wk 6 dgn om precies te zijn), en ze was inderdaad levensvatbaar maar ik heb nu geleerd dat dat zeker niet zegt dat ze het ook vanzelfsprekend zou gaan halen.. De eerste dagen zijn erg kritiek geweest en onze dochter heeft een waslijst aan tegenslagen gehad in die 12 weken dat ze in het ziekenhuis heeft gelegen, maar de dag na kerst mocht ze dan eindelijk naar huis en ik kan eindelijk zeggen dat het eigenlijk heel erg goed gaat op dit moment (durf het bijna niet hardop te zeggen eigenlijk, bang om goden te verzoeken ;) ).

Maarr wij zijn supertrots op onze dochter en ik wil haar graag nog even showen aan jullie. Ik heb in het verleden telkens echofoto's geplaatst dus het is nu wel tijd voor een paar echte foto's :D

Eerste is van net een paar dagen na de geboorte en tweede van een paar dagen geleden. Wat een verschil he!

13. Nnika

Nnika Niet meer actief

En de laatste, zo schattig :)

14. Kounelli

Kounelli Actief lid

Dec 4, 2008
    335
    0
    16
    @Elmootje: hoe gaat het? Hoe was de vruchtwaterpunctie? Doen ze de sneltest voor je, dat kan toch voor trisomie 13 en 18 allebei. Hoop dat je snel de uitslag krijgt. Werd voor mezelf ook weer een beetje onzeker van jouw post, maar ja, daar kan jij niets aan doen.

@Bunchy: volgens mij kan je na een x aantal uur je posts niet meer wijzigen... Maar ach, geeft toch niet. Ook al is een zwangerschap nog zo gewenst, het kan echt wel zwaar zijn. Ik ben ook al vanaf het begin ziek. Ik wil heel graag een tweede levend kind, maar zwanger zijn vind ik gewoon echt niet leuk, of mijn lijf althans, die wordt alleen maar beroerd. Heb ik jou trouwens alle antwoorden op jouw vragen uit je pb wel gegeven?

@Nnika: gefeliciteerd met jullie mooie meisje! Ook ik heb regelmatig even op jullie site gespiekt, wat een heftige tijd hebben jullie achter de rug. En van de week herkende ik je onderschrift bij een andere naam, dus was van plan je te pb-en, maar dat was er nog niet van gekomen. Maar Mila is wel mooi de eerste gezonde baby in dit topic! Dat er nog maar vele mogen volgen! Heel veel geluk met jullie mooie meid, en kom nog af en toe eens vertellen hoe het jullie vergaat!

15. nina28

nina28 Actief lid

Sep 26, 2011
    223
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fantastisch Nnika!
    Jij bent vast supertrots op die kleine meid, wat een schatje.
    Bedankt voor je bericht, zo een goed nieuws kunnen we hier goed gebruiken.

Mag ik je vragen of jullie tijdens de zwangerschap aan prenatale diagnostiek gedaan hebben? Ik heb teruggelezen, maar lees alleen maar iets van een GUO?

16. Coco27

Coco27 Actief lid

Feb 20, 2011
    469
    0
    0
    Wat een super mooie foto's Nnika!!!!! Echt een super mooi meisje hebben jullie!!!!! En fijn dat het ook goed gaat!!!

17. Babystew

Babystew Niet meer actief

@Kounelli: Ja klopt, ik ben veel actiever op dit account. Had deze aangemaakt toen ik net zwanger was en het nog niet openbaar mocht (wegens meelezers) en ik wel graag wou posten op zp. Maar had me voor jullie even aangemeld weer op Nnika omdat het anders zo onduidelijk was. Ga Nnika alleen een dezer dagen opzeggen, omdat het zo onhandig is haha. Dus Nnika = Babystew :)
    Hoe gaat het met jou??
    Mila zou inderdaad helemaal gezond zijn geweest, maar heeft door de vroeggeboorte wel wat slechte longen nog. Gelukkig geen zuurstof meer nodig, maar we moeten wel heel voorzichtig zijn met bijvoorbeeld het RS-virus (ze krijgt ook elke maand een injectie met antilichamen). Gelukkig zijn haar longen nog lang niet volgroeid en groeit er met de tijd gezond longweefsel, zodat ze uiteindelijk hopelijk goed kan functioneren later. Topsportster zal er niet inzitten, maar met ons als ouders was dat toch al erg onwaarschijnlijk :D

@nina: Wij zijn inderdaad heel trots!
    Wij hebben een gesprek gehad voor een vlokkentest maar daar uiteindelijk niet voor gekozen. Toch vanwege het risico op een miskraam, toen ik dat kleine mensje zag bewegen op de echo durfde ik dat helemaal niet meer aan en mijn darmen lagen er ook telkens voor dus op dat moment kon het ook niet.
    We hebben de GUO met 18 weken gehad ipv 20 weken, zodat mocht er iets abnormaals op te zien zijn we nog voor een vwp konden kiezen. De uitslag van de vwp duurt namelijk ook een tijd, en als de uitslag heel ernstig zou zijn dan hadden we bijna geen tijd meer om na te denken over een abortus (en ik heb nu kindjes met 24 weken zien vechten voor hun leven en overleven, dus eigenlijk vind ik 24 weken al te laat).
    Maar uiteindelijk bleek de GUO met 18 weken toch echt nog te vroeg om alles goed te kunnen beoordelen en zien, dus zijn we nog steeds met 20-weken teruggekomen voor nog een GUO. Gelukkig zag alles er goed uit, maar we weten dus niet of Mila drager is van de translocatie. Komt nog wel, is voor nu niet zo belangrijk.

Wat bij ons zeker heeft meegeholpen in het maken van onze beslissingen is dat de kans op een gehandicapt kindje bij ons maar 0.3% hoger is dan die van een 'normaal' stel, omdat het mk-percentage zo hoog ligt.
    Mijn schoonzus (met translocatie) is trouwens ook 10 dagen na de geboorte van Mila bevallen van een gezonde zoon :) zij hebben ook niks aan prenatale diagnostiek gedaan wegens geloofsovertuiging. Ze had voor haar zoon 2 vroege miskramen gehad, maar het laatste vruchtje is onderzocht en daar kwam uit dat de mk niet aan de translocatie lag.

@Coco: Dankje!!

18. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,683
    515
    113
    @babystew, gefeliciteerd met je prachtige dochter! Ik heb je blog gelezen. Wat een spanningsvolle tijden, gelukkig dat het mila het naar omstandigheden zo goed doet, wat een krachtig meisje en wat een sterke ouders...
    Kregen jullie echt te horen dat jullie maar een verhoogde kans hebben van 0,3? Heb je hiervoor meerdere miskramen moeten doorstaan?
    Wij kregen een verhoogde kans van 3,0 te horen, ik dacht dat dit standaard was..Tot nu toe drie MA's met 11 en 13 wk en een kerngezonde zoon en nu opnieuw pril zwanger..
    Heel fijn om goed nieuws hier te lezen evenzo an je schoonzus! Geniet van je kleine meid!

19. Rizzie

Rizzie Actief lid

Oct 11, 2011
    469
    68
    28
    Groningen
    @ babystew, wat fijn dat je je mooie dochter hier nog even komt showen. vanaf het bericht dat je stuurde toen ze geboren is zijn jullie vaak in mijn gedachten geweest en ik heb natuurlijk je blog gevolgd. ik ben zo blij dat ze nu lekker thuis is en dat het allemaal goed gaat!! jullie hebben zo veel moeten doorstaan...

20. Babystew

Babystew Niet meer actief

@bunchy: Ik heb geen miskramen gehad en van Mila was ik na een maand zwanger.. Erg veel geluk gehad denk ik. Ja mijn vriend kreeg echt te horen 0,3%, heb het later geloof ik nog eens teruggelezen in de brief waar het in staat. Ik ben destijds niet mee geweest, hij is met zijn zusje gegaan (ik heb zelf geen translocatie, nouja tenminste niet dat ik weet). Het was ook voordat we zelf aan kinderen wouden beginnen dat hij zich heeft laten testen, omdat zijn oudste zus geen kinderen kon krijgen en er toen de translocatie uitkwam. Dus niet omdat het niet lukte en we de mmm ingingen.

@rizzie: Ik vond het fijn om je berichtje te lezen!! Bedankt!

Share This Page