Chromosoomafwijking/ translocatie

Discussie in 'MMM clubs' gestart door bint al maghreb, 24 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daanbanaan

17 jun 2011
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    @beginneling! Super bedankt voor je uitleg. Het ziekenhuis belde me net. Ik moet volgende week woensdag komen voor de uitleg van het prikken, mijn schema, en het ophalen van de medicijen! Jemig het gaat nu echt beginnen, vind het ontzettend spannend. Moet ik eigenlijk foliumzuur gaan slikken nu?

Echt een omschakeling in me hoofd hoor. Maar heb er zin in.

Liefs Daan

2. Beginneling

Beginneling Actief lid

25 apr 2008
    480
    0
    0
    @Daan, spannend! Ohja dus eerst ook nog prikinstructie, ook dat is spannend. Maar als je eenmaal de spuit heb gezet is het niet meer eng hoor. En ja, begin maar gelijk met foliumzuur!

"Slik elke dag een tablet met 0,4 of 0,5 milligram foliumzuur. Begin met foliumzuur slikken voordat je zwanger wordt. Het duurt ongeveer 4 weken tot er voldoende extra foliumzuur in je lichaam is. Het is dus belangrijk om al 4 weken foliumzuur te slikken op het moment dat je zwanger raakt."

Dus ik zal gewoon al lekker starten met foliumzuur. Hoe eerder hoe beter!

3. Petra83

Petra83 Bekend lid

3 jan 2008
    926
    1
    16
    verpleegkundige
    Beginneling, ja Nelle had inderdaad een trisonomie. Uiteindelijk is gebleken dat ze trisonomie 14 had (nogal logisch want mijn translocatie zit op 14 en 21)
    De nekplooi was eigenlijk nog redelijk netjes: 2,1mm maar wel al boven gemiddeld en toen begon bij ons al een alarmbelletje te rinkelen. Voor de rest hebben ze toen op de echo's niets abnormaals gezien, tijdens de uitgebreide echo tijdens de punctie ook niet. Nadien heeft de arts ons wel gezegd dat die afwijkingen eigenlijk alleen zichtbaar zijn vanaf de 20 weken echo of later nog.

whauw daan! nu echt een datum, zo spannend! We gaan een beetje gelijk op nu he. wij gaan vrijdag voor de uitleg gaan, en ik hoop dat mijn cyclus een beetje meewerkt zodat we mss volgende maand al kunnen voor de pick-up gaan

4. Daanbanaan

17 jun 2011
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    @petra we gaan inderdaad gelijk op! Wel fijn, kunnen we elkaar er een beetje doorheen slepen! Ik ben reuze benieuwd wat ons allemaal te wachten staat en hoe ik het ga ervaren!

5. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    O meiden, ik leef zo met jullie mee... Realiseer me zo dat ik had kunnen staan waar jullie nu zijn.. Ik hoop toch zo dat 2012 ook voor jullie veel goede brengen mag. Het is jullie zo gegund.

6. Nynke Jellie

Nynke Jellie Bekend lid

1 okt 2008
    745
    0
    0
    Ik weet het nog niet, ik ga het morgen met de vk overleggen wat betreft de vlokkentest of vwp. Want ik twijfel nog een beetje en mijn man wil het eigenlijk niet. Hij aanvaardt liever het risico van 1% dat er iets mis zou zijn met het kindje dan het risico op een miskraam door een vlokkentest of vwp. Maar ik wil de echo van morgen ook nog even afwachten.

Wij hebben namelijk van de arts begrepen dat mijn translocatie, wanneer deze ongebalanceerd wordt doorgegeven niet met het leven verenigbaar is, hetgeen dus eigenlijk altijd eindigt in een miskraam voor 8 weken. Ook zijn er voor zover bij ons bekend geen ziektebeelden of afwijkingen verbonden aan mijn transloctie.

Ik denk eigenlijk dat de 1% van mij en 1,5% van jou, dat er iets mis zou zijn met het kindje, opgaan op het moment dat je, de voor jou, kritieke fase voorbij bent. Maar zeker weten doe ik het niet haha. Misschien nog eens iets om aan een arts te vragen.

7. Coco27

Coco27 Actief lid

20 feb 2011
    469
    0
    0
    Woowww Daan... Dat is echt super snel joh!!!
    Snap dat je je een beetje verward voelt ;) Ben je eerder aan de beurt dan ik! Kan je me goed op de hoogte houden :)
    Wel gek dat je zo snel begint.. Als ik jou was zou ik gewoon alles op je af laten komen. Dat doe ik ook, want weet eigenlijk totaal niet wat me te wachten staat. Lees zulke verschillende verhalen op internet...
    Ik heb 7 juni de intake en de punctie staat in week 29 geplant. Zit nu in Groningen? Ik zit in het UMC.
    Maar moeten we nu al beginnen met foliumzuur? Daacht dat ik net zoiets zag staan...
    Ik ga zo ff terug lezen, tijdje niet meer online geweest.
    Maar ik denk aan jullie allemaal :) xxx

8. Kounelli

Kounelli Actief lid

4 dec 2008
    335
    0
    16
    Ha meiden,

Ik lees en leef nog steeds trouw met jullie mee hoor! Zo fijn dat er zo veel goed nieuws is hier.

@Daan: wat zijn jullie snel aan de beurt, wat fijn!

@Beginneling: wat balen dat de vlokkentest niet door kon gaan! Maar... je bent al wel de 12 weken gepasserd, is in mijn ogen toch een zeer hoopvol teken! Ik ben er toch van overtuigd dat de meeste ongebalanceerde translocaties sneuvelen voor de 12 weken (zegt zij, met haar zwangerschapsafbreking en een kans van 15% dat een ongebalanceerd kind in leven blijft na de 12 weken), zie dat jullie percentages toch een stuk kleiner zijn...
    Wat stoer dat je een banner hebt geplaatst!

@Nynke: ook spontaan zwanger, fijn! En nu de moeilijke keuze, wel/niet vlokkentest... Geloof dat ik onderhand de enige ben die het niet heeft gedaan hier... Dus, ik zou zeggen, volg je eigen gevoel, heeeel belangrijk!

Hier: merk dat het weer wat zwaarder begint te worden nu de weken vorderen. Ben weer wat moeier (is geen echt woord geloof ik) aan het worden, en dan komt de misselijkheid ook weer om de hoek kijken. En gisteren, na een dag werken en veel staan, had ik erge last van mijn banden en bekken, lopen ging niet echt pijnloos, helaas. Maar gelukkig, na een nacht slapen gaat het weer wat beter. Werk nog wel hele dagen, dus dat is nog wel fijn zolang het gaat. Dus rustig aan doen, en dan zien we wel waar het schip strand.

9. Nynke Jellie

Nynke Jellie Bekend lid

1 okt 2008
    745
    0
    0
    Vandaag hebben we weer een echo gehad, wat een bewegelijk kindje hebben wij zeg! Het zag er allemaal weer hartstikke goed uit, het hartje klopt mooi. Wij hebben in overleg met de verloskundige besloten om geen verder onderzoek te laten doen tot aan de 20 weken echo. Zij vond die 1% ook een dusdanig klein risico, dat het niet tegen het risico van een miskraam als gevolg van de vlokkentest of vwp opweegt. Er zijn nu ook totaal geen aanwijzingen dat er iets niet goed zou zijn. Ik heb er ook 3 dagen bij gekregen, zit nu op 10 weken en 4 dagen.

Ik heb trouwens nu al dat mijn kleren me niet lekker meer zitten, zijn er meer dames die daar last van hebben? Vind het nog zo vroeg hihi...

10. Kounelli

Kounelli Actief lid

4 dec 2008
    335
    0
    16
    @Nynke: wij hebben bij 16 weken in het UMCU al een uitgebreide echo gehad, eigenlijk een soort vervroegde 20 weken echo. Op die termijn kunnen ze toch al veel zien hoor, scheelt weer 4 weken. Is dat geen optie voor jullie?

11. Nynke Jellie

Nynke Jellie Bekend lid

1 okt 2008
    745
    0
    0
    Oh, dat is een goede tip, dankje! Ik zal het bij de volgende controle eens met de vk bespreken. Ze zijn wat dat aan gaat heel meedenkend dus wellicht vinden zij dat ook wel een goed idee.

12. Petra83

Petra83 Bekend lid

3 jan 2008
    926
    1
    16
    verpleegkundige
    weer allemaal goed nieuws hier! wat goed zeg!

Ik begin nerveus te worden voor vrijdag. Raar eigenlijk, we leven al maanden naar deze intake toe, heb pijnlijke onderzoeken gehad en nu krijg ik de kriebels.
    Is het nu omdat het alles of niks is? omdat er maar een kleine kans is dat de pgd echt gaat lukken?
    Ik droom de laatste dagen steeds erger ook, over zwaar gehandicapte kindjes, over een zorgeloze zwangerschap die tijdens de bevalling toch nog mis gaat. Over onze twee prachtige vlinderkindjes die we zijn verloren. Wil mijn verstand me nu iets duidelijk maken?

13. Rizzie

Rizzie Actief lid

11 okt 2011
    469
    68
    28
    Groningen
    Daan en Petra: jeetje zeg wat komt het nu allemaal dichtbij voor jullie, super dat het zo snel gaat, maar kan me ook voorstellen dat het nogal wat stress met zich mee brengt.

Coco: voor jou is het ook al in zicht, spannend!

petra: als ik stress heb en me zorgen maak denk en droom ik ook de raarste dingen. ik denk niet dat je verstand je iets duidelijk wil maken, je hebt zo ontzettend veel ellende meegemaakt, het is logisch dat je hier onbewust ontzettend mee bezig bent.

ik hoop zo dat het voor jullie allemaal ook goed mag komen!!! ik leef ontzettend met jullie mee en mijn grootste wens is dat we in 2013 een reunie kunnen houden waarbij we allemaal onze mooie gezonde kindjes aan elkaar kunnen showen.

nynke: alweer over de 10 wk, dat gaat echt ontzettend snel. ik begrijp heel goed dat wanneer de kans dat het nu nog mis is zo klein is bij jouw translocatie dat jullie het risico van extra tests dan niet willen nemen. ik kon trouwens met 8 weken mijn normale broeken al niet meer aan, dus het is volkomen normaal (of ik ben abnormaal, dat zou natuurlijk ook kunnen :) )

nina: ik weet niet of je nog mee leest, maar ben zo benieuwd hoe het met je gaat. Jullie starten in mei met de behandelingen toch?

Kounelli: lastig dat je je nu weer minder goed voelt, maar je zit ook al bijna op 30 weken zag ik, als je tijdens je werk veel moet staan lijkt me dat ook erg belastend.

ik hoop dat ik niemand vergeten ben, ben nogal vergeetachtig.

14. Beginneling

Beginneling Actief lid

25 apr 2008
    480
    0
    0
    Oh meiden, even ego berichtje, maar moet het ff kwijt.
    Gisteren voor het eerst naar de verliskundige, gingen we ook hartje luisteren... Geen hartje te vinden. Ze heeft het 2 minuten geprobeerd. Nu gaan we het een week later weer proberen.
    Heb er vannacht niet van kunnen slapen. Het hoeft niets te betekenen maar in onze situatie is het wel heel naar. Ben nu zo onzeker. Uiteindelijk een echo aangevraagd en die krijgen we morgenochtend. (bij onze vlos hebben ze geen echo app.)

Hoe ging dat bij jullie? Vanaf wanneer hoorde jullie een hartje kloppen?

15. Rizzie

Rizzie Actief lid

11 okt 2011
    469
    68
    28
    Groningen
    beginneling: meis wat vervelend! het hoeft echt niks te betekenen maar ik begrijp dat je niet op deze onzekerheid zit te wachten. ik heb zelf zo'n apparaatje, is super gevoelig en ik kon het hartje horen rond 12 weken, nu heb ik weleens dagen gehad waarbij ik het probeerde en ik het hartje ook niet kon vinden hoe lang ik ook zocht, dan liggen ze toch niet goed of bewegen ze steeds weg van het apparaat. ook schrijf, (nou eigenlijk meer lees de laatste tijd want ik heb geen puf om de hele tijd op dat forum te reageren) ik op een forum van zwangeren die in september zijn uitgerekend, daar zag ik best vaak ditzelfde probleem voorbij komen, zowel thuis als bij de vk en daar was het achteraf ook elke keer goed. ik hoop voor je dat het zo morgenochtend is, want dat wachten is echt niet fijn. sterkte meis!! het komt echt goed!

16. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Breekt weer even in.

@ Beginneling, bij mijn zus is het precies hetzelfde gegaan. De placenta bleek aan de voorkant te liggen. Bij een inwendige echo was een prachtig hartje te horen. Het schijnt vaker voor te komen.
    Ik snap je onzekerheid, ik zou ook ook helemaal in de stress schieten.
    Succes meid! Ik denk aan je.

17. happy3

happy3 Niet meer actief

@Beginneling, mijn ha probeert pas vanaf 16 weken om het hartje te beluisteren en dan lukt het nog niet altijd direct. Maar ik kan me voorstellen dat je nu in paniek bent, dat is dan ook de reden waarom mijn ha het niet wil doen. Kan je niet bij een gyn terecht om je gerust te stellen?
    @Petra , ik hoop voor jou dat het snel vrijdag is. En die dromen, denk dat dat nu normaal is met de stress die je ondergaat.

Ik was in januari gestopt met mijn anticonceptie, mijn vriend had eindelijk toestemming gegeven. Nu heb ik een nieuwe job aangenomen, waar ik in juni kan starten, ben hierdoor sinds vorige maand maar terug aan de anticonceptie gegaan. Vandaag voor de eerste keer ms, en valt me toch zwaarder dan ik had verwacht, eerst 18 mnd aan vriend gezaagd voor een tweede en nu zelf de beslissing om uit te stellen, 't is zo dubbel. Maar zo'n werkaanbieding krijg ik nooit meer, als ik nu een glazen bol had en wist dat het lang duurt vooraleer ik zwanger ben en dat ik eerst weer enkele ma krijg, ging ik er gewoon weer voor, maar je zal zien dat het dan net allemaal vlot loopt, wanneer het echt niet uitkomt.

18. Nynke Jellie

Nynke Jellie Bekend lid

1 okt 2008
    745
    0
    0
    @ Pertra: Ik denk dat het door de spanning komt. Slaap je ook slecht momenteel? Wanneer ik slecht slaap begin ik heel raar te dromen. Ik had dat een week of twee terug, toen wij min of meer ons kritieke stadium in de zwangerschap voorbij gingen, wat wel even heel spannend was.

Sterkte meid, het is ook niet niks allemaal.

@ Beginneling: Ik heb eind mei weer een controle afspraak staan, dan gaat de vk bij mij proberen hartje te luisteren ik ben dan 15 weken. Wel vervelend dat ze het hartje niet kon vinden. Dat maakt het toch wel weer even heel spannend allemaal. Mooi dat je wel morgen al terecht kunt voor een echo. Zal voor je duimen!

19. Max78

Max78 Bekend lid

16 apr 2010
    577
    0
    0
    Dames, op zoveel berichtjes kan ik toch bijna niet meer reageren! Ik heb wel af en toe meegelezen op vakantie, maar echt reageren op een telefoon is niet echt te doen... Oke hieronder een poging om overal op te reageren...

@Daan, wat komt het dichtbij in één keer. Ook wel heel fijn dat het ineens bijna zover is! Lijkt mij prettiger dan maanden lang die datum steeds dichterbij te zien komen...

@Beginneling, vooropgesteld begrijp ik je angst helemaal. Bah, dat wil je gewoon niet, heel goed dat je een echo geregeld hebt. Ik heb bij mijn dochter ook met dezelfde termijn gehad dat ze het niet kon vinden. Bij mij is ze toen een kwartier blijven zoeken met een wc bezoekje tussendoor, omdat ik de volgende dag in het ziekenhuis werd opgenomen. Maar het duurde echt superlang voordat ze het kon vinden, dus dat ze het in 2 minuten niet kan vinden kan helemaal prima. Deze zwangerschap heb ik pas met 14 weken het hartje gehoord. Maar ook toen zei de vk van te voren dat het zou kunnen dat ze het niet kon vinden. In ons geval zou ze dan een echo maken, maar ja dat heeft jou vk niet begrijp ik. Het zit vast goed meid, gewoon een eigenwijs kindje ;).
    Ben je nog zo moe? Ik ook nog steeds, en het helpt niet dat ik hier een uur moet bijlezen en tikken natuurlijk, haha. Misselijkheid is bij mij weg, hoop dat het bij jou ook neit lang meer duurt.

@Coco, foliumzuur is een goed plan en kan helemaal geen kwaad. Ik slik het al twee jaar...

@Nynke, ik snap je keuze zo goed om geen vlokkentest te doen. Bij ons is de kans 2-5% en ik vond 2% ook te klein om een test te doen, maar 5% toch weer wel. Uiteindelijk wel gedaan dus. Mijn kleding zat ook al heel snel niet meer lekker, maar ik vond het ook moeilijk om positiekleding te kopen. Heb meer dan eens twijfelend en huilend in een pashokje gestaan. Wat lijkt dat lang geleden (gelukkig maar).
    Het doen van een eerdere uitgebreidde echo is niet bij elke translocatie zinvol, bij ons niet volgens de genetische arts. Ik weet er verder ook niet veel van, het lijkt mij juist wel zinvol...

@Petra, ik denk ook niet dat je verstand je iets anders duidelijk probeert te maken dan dat je veel aan je hoofd hebt. Het is ook niet niks allemaal. En de kans dat het gaat lukken is toch niet heel klein? Zo rond de 50% toch? En er duimen heel veel mensen voor je, dat helpt ook!
    Mag ik vragen wat trisonomie eigenlijk is?

@Kounelli, ik kan me voorstellen dat het weer zwaarder wordt. Als ik veel moet staan heb ik nu al last hoor. Doe maar een beetje rustig aan op momenten dat dat gaat.

@Rizzie, ik hoop ook zo dat IEDEREEN hier een prachtig gezond kindje mag verwelkomen. Dat zou zo heerlijk zijn...

@Happy, een hele lastige beslissing lijkt me. Maar ik kan het me wel voorstellen, ook een MK of MA hakt erin en als je je op dat moment ook nog moet bewijzen op je werk is het wel helemaal zwaar. Heb je ook al een idee waneer je er dan wel weer voor wilt gaan?

@Hier, ik heb morgen een extra afspraak bij de vk om het hartje te horen. Ik vind het telkens toch weer spannend. De vk heeft aangegeven dat ik desnoods elke dag mag komen, maar dat doe ik natuurlijk niet! Maar..., ik geloof dat de kleine in mijn buik me ook gerust probeert te stellen... Ik voel steeds gezellige plofjes onderin mijn buik!!!

Niemand vergeten hoop ik, welterusten...

20. Petra83

Petra83 Bekend lid

3 jan 2008
    926
    1
    16
    verpleegkundige
    o Beginneling, wat naar voor jou weer; maar geen hartje vinden hoeft idd nog niets te betekenen hoor. Hier in Belgie vinden alle controles bij de gyn plaats, en tot 14 weken doen ze hier zowieso een echo inwendig omdat ze uitwendig nog veel te weinig horen/zien. Veel succes straks met de echo

Rizzie, dat zou echt prachtig zijn he! een reunie met allemaal wonderkindjes

Happy, wat een dilemma moest jij door zeg. Lijkt me idd heel erg dubbel, maar alleszins heel veel succes in je nieuwe job

max, jij gaat ook hard he, al 16 weken weer, leuk dat je steeds bij de verloskundige langs mag gaan

Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes! dat is ook het fijne van dit topic he, dat iedereen snapt waar je mee bezig bent. Ik vertelde gisteren een vriendin dit, en ze bekeek me alsof ik gek was. Dit was toch wat ik wilde, daarom deed ik dit alles toch

Deel Deze Pagina