De dag voor kerst heb ik mijn 2e miskraam gehad en nu hebben wij na overleg met de verloskundige toch maar besloten een chromosoomonderzoek te laten doen om afwijking uit te sluiten. De kans dat hier iets uit komt is niet heel groot maar wij hadden zoiets van baat het niet, dan schaad het niet. 12 januari mogen we naar het ziekenhuis om bloed te prikken. Ik begin er nu toch een beetje onzeker over te worden en zit met nog wat vragen. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe lang duurt het bijvoorbeeld dat je de uitslag hebt en mag je in die tussentijd gewoon zwanger worden. We willen natuurlijk zo snel mogelijk weer verder.
Hallo Abigail, Zat er net wat over te lezen na zelf een 2e miskraam te hebben gehad. Duurt wel 10 weken voordat je de uitslag hebt. Je hoeft niet te wachten met zwanger worden en als je zwanger wordt in de tussentijd dan kunnen ze het blijkbaar allemaal wat sneller bekijken. Maar ja, als je dan hoort dat er hogere kans is op een afwijking, wat dan? Er is namelijk geen behandelmethode voor of zo. Lijkt me een vreemde situatie. Wij beginnen er nog niet aan, hopen op een betere uitslag volgende keer, maar goed wij hebben al een zoontje dus we weten dat het kan, dat is misschien ook wel anders. Succes in elk geval! Neeke
Hai! 10 weken voor de uitslag van de chromosomentest? Nou, bij ons niet hoor. Heb op 12 december mijn vierde miskraam gehad en vriendlief en ik moeten allebei bloed prikken voor die chromosomentest. Het bloed wordt naar Leiden gestuurd en het duurt ongeveer een half jaar voor de uitslag bekend is. Intussen moeten we gewoon proberen zwanger te raken en mocht dat lukken binnen die zes maanden, dan moet ik linea recta naar de gyn voor een twee wekelijkse echo!. Intussen krijg ik voor de zekerheid antistollingsmiddelen tijdens die nieuwe zwangerschap omdat de gyn vermoed dat ik het vruchtje afstoot als zijnde lichaamsvreemd. Mijn bloed gaat klonteren en maakt antistoffen aan. In het laatste geval heeft er waarschijnlijk een bloedklont in de voedingslijn naar het vruchtje gezeten waardoor het is afgestorven. Op het moment dat een nieuwe zwangerschap is vastgesteld, kan mijn gyn aan leiden verzoeken om de onderzoeken te bespoedigen maar dan komt het totaal overzicht van de test toch ook maar naar pas vier maanden. Heeft te maken met het afscheiden van chromosomen en het op kweek zetten ervan. Dat is wat mij verteld is. Ik wens je heel veel succes. Aoife
Ik heb inmiddels zelf het antwoord gekregen/gevonden van het VU ziekenhuis waar het onderzoek plaats gaat vinden. De uitslag van het chromosoom onderzoek kan inderdaad 10 weken of langer duren. In die tussentijd mag je gewoon zwanger worden, wordt je zwanger dan wordt het bloedonderzoek versneld. Dus we gaan er maar gewoon voor, misschien komen we iets te weten en hopelijk worden we in die tussentijd gewoon zwanger. Het VU heeft hier een hele folder over op de website. http://www.vumc.nl/communicatie/folders ... naecologie)/habituele%20abortus%20(herhaalde%20miskramen).pdf