Vraagje over het effect van utrogestan op cyclus

Discussie in 'Miskraam' gestart door Aksiram1, 20 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aksiram1

Aksiram1 Lid

3 feb 2011
    20
    0
    1
    Hi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring. Ik hoop dat ik hier bij het juiste onderwerp zit maar ik gebruik de utrogestan omdat ik al 6 miskramen heb gehad. Ik denk dat veel van de utrogestan gebruikers op dit forum zitten, vandaar.

Op internet lees je veel over het feit dat het gebruik van utrogestan je menstruatie kan uitstellen.
    Mijn vraag is of de eisprong hierdoor ook wordt uitgesteld of dat dit gewoon blijft doorlopen op de normale manier.

Beetje ingewikkeld misschien maar ik heb zelf het idee dat ik (normaal gesproken een cyclus va ongeveer 28 dgn) 5 dagen te laat ongesteld werd door het gebruik van de utrogestan maar dat ik wel 9 dagen na de eerste dag menstruatie eisprong heb gehad ipv de 'gebruikelijke' 14 dagen.

Is dit hoe het werkt? Of zou je toch gewoon je eisprong kunnen verwachten 14 dgn na de eerste dag van de menstruatie?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Aksiram

2. Flavour

Flavour Niet meer actief

Hoi! Je eisprong wordt niet uitgesteld, want je gaat pas Utrogestan gebruiken ná je eisprong mag ik hopen. (Anders springt dat ei waarschijnlijk niet eens.) Je Luteale Fase wordt wel verlengd, dus dat betekent dat je later ongesteld wordt dan normaal. Een paar dagen tot een week. Dus je kunt het beste op tijd testen (op het moment dat je normaal gesproken ongesteld zou moeten worden) en als het negatief is, dan met de bollen stoppen. Dan hou je het uitstel nog enigszins binnen de perken.

Apart dat je ei nu eerder komt. Ik neem aan dat je ovulatietesten gebruikt én temperatuurt? Ik gebruikte ovutesten om begin LF-piek te spotten, en begon pas met Utro zodra ik minimaal twee dagen een temperatuurverhoging had.

Mag ik vragen welk ziekenhuis je progesteron heeft gegeven?

Suus

3. Aksiram1

Aksiram1 Lid

3 feb 2011
    20
    0
    1
    Hoi Suus,

Ik heb de progesteron in Gent gekregen. (Evenals Prednison en Aspirine)

Ik gebruik de utrogestan/progesteron bollen inderdaad vanaf de temperatuurverhoging. Het vervelende is dat ik altijd pas laat positief test dus niet zo goed durf te stoppen met die bollen op mijn NOD. Vaak test ik namelijk pas een paar dagen later positief.

Omdat ik dus een paar dagen door gebruik, word ik later ongesteld. De eisprong die in dit geval al na 9 dagen na de eerste dag v/d menstruatie komt, is wel netjes 28 dagen na de vorige eisprong. Ik had zelf gedacht dat je hele cyclus zou worden opgeschoven door de progesteron maar het lijkt er dus op dat mijn hele cyclus blijft lopen zoals 'ie liep, maar dat alleen de menstruatie later komt.

Stom, maar mijn LH testen waren op op het moment dat ik een eisprong dacht te hebben (ik voel hem wel meestal en dat was dit keer ook het geval) twee a drie dagen nadat ik 'hem' voelde, ging ook mijn temp omhoog. Vandaar dat ik er van uit ben gegaan dat dit mijn eisprong was. Het enig gekke is dus dat hij (ten opzichte van menstruatie) eerder leek te zijn.

Snap je het nog? :eek:)

4. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ja, ik snap het. Vind het wel apart, en herken het niet. Het belangrijkste is eigenlijk dat je LF lang genoeg is, en dat is ie wel!

Suus

5. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    Hi Aksiram,

Ik heb net een onderwerp gepost met dezelfde vraag. Ik heb namelijk precies hetzelfde!! Mijn arts zei dacht ik dat het er niet mee te maken heeft normaal gesproken, maar nu ik het voor de 2e keer heb, betwijfel ik het toch.
    Is dit jouw eerste cyclus met utrogestan?
    Ik heb het idee dat jij het dus ook in je natuurlijke cyclus gebruikt? Ik ook namelijk. Dat komt geloof ik niet heel veel voor (zeiden ze in mijn ziekenhuis), want dat kan eigenlijk alleen als je je eisprong duidelijk kunt bepalen. Ik temperatuur en gebruik ovutesten.
    Zelf voel ik (denk ik) mijn eisprong niet. Maar wat me wel opvalt is dat jij schrijft dat je temperatuur 2-3 dagen erna omhoog ging. Op internet lees je altijd dat het de dag erna omhoog moet gaan. Maar ik vermoed eigenlijk dat dat bij mij ook nog een paar dagen duurt soms (vorig maand na gebruik utro trouwens niet). De arts zei dat dat inderdaad wel kon. Maar vind het wel grappig dat wij blijkbaar een beetje hetzelfde werken :).

6. Flavour

Flavour Niet meer actief

Vasca, dat je temp pas een paar dagen na je LF-piek stijgt is heel normaal en heeft met Utro niets te maken. Er zijn trouwens best wat vrouwen die het gebruiken in een natuurlijke cyclus, bv bij herhaalde miskramen. Zorg wel dat je niet al bij LH-piek maar pas vanaf tempstijging Utro gebruikt, anders houdt het je ei tegen.

Suus

7. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    Hoi suus,

bedankt voor je antwoord. Ik bedoel dat mijn temperatuur misschien pas 2-3 na mijn eisprong stijgt, niet na mijn LH-test. Dus dat is dan 4-5 dagen na een positieve LH-test. Dat is nl wel weer laat.

zit nu erg te twijfelen wanneer te starten met utrogestan. De arts dacht nl gister te zien dat mijn ei is geweest en adviseerde 's avonds te starten. Maar vandaag is mijn temperatuur nog niet gestegen... nu twijfel ik dus of mijn ei wel echt gesprongen is. Ik weet dat ze dat soms toch moeilijk kunnen zien...

8. Flavour

Flavour Niet meer actief

Maar hoe weet je dan wanneer je ei echt springt? Krijg je elke dag een echo? Ik zou zelf pas beginnen bij tempstijging.

Deel Deze Pagina