Chronisch hoesten

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Boefje2010, Nov 7, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Boefje2010

Boefje2010 Actief lid

Feb 11, 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Zijn er hier meer dames van wie zoon of dochter chronisch hoest?

Onze kleine hoest nu al 4 maanden inclusief kokhalzen en soms braken. Daarbij heeft hij de afgelopen maand al 5 keer hoge koorts gehad (39,6). De koorts komt plots, duurt 1 dag en is dan weer weg. Hij is op die momenten ook echt ziek.

Na veel bezoeken bij de HA zijn we inmiddels bij de KA beland. Begonnen met ventolin, 8 pufjes per dag.... maar dat heeft niet geholpen.
    Nu weer met de ventolin gestopt en een antibioticakuur gekregen. Daarbij tevens longfoto's gemaakt om longontsteking uit te sluiten. De uitkomst daarvan hebben we nog niet.

Ben het enorme hoesten (vooral 's nachts) enorm beu. Is er iemand die dit bekend voorkomt?

2. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Heeft L. ook gehad. Ik kreeg altijd direct de uitslag van de longfoto's, en daar was meestal een klein beetje vocht of een lichte ontsteking op te zien. Antibiotica hielp haar niet, volgens de KA waren het virale infecties.

L. heeft ook Ventolin, maar onze KA heeft aangegeven dat dit eigenlijk alleen is om directe benauwdheid te verlichten. Je moet eens om Qvar vragen, dat helpt briljant bij L. Het is voor kindjes met gevoelige luchtwegen, en is best heftig spul maar je moet het 2x per dag als pufjes geven, en het is dus een onderhoudsdosis. Op de een of andere manier zorgt het dat de weerstand van de longen beter wordt. L. krijgt het nu al voor haar tweede winter, en ze heeft nergens meer last van en hoeft geen ventolin en antibiotica meer!

3. Boefje2010

Boefje2010 Actief lid

Feb 11, 2010
    350
    0
    0
    Velden
    hmmm. volgende keer (donderdag) maar eens kijken of we direct de foto;s kunnen krijgen.

Aangezien hij prematuur is, is het natuurlijk niet vreemd dat hij longklachten krijgt. Die zijn immers gevoeliger dan bij een a terme baby.

Zal Qvar eens bij de KA opperen. Bedankt voor je reactie in ieder geval.

4. Boefje2010

Boefje2010 Actief lid

Feb 11, 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Juul 75: dronk L wel goed? Onze zoon heeft namelijk geen enkele moeite met zijn melk, wat het allemaal nog onduidelijker maakt.

5. Boefje2010

Boefje2010 Actief lid

Feb 11, 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Verder niemand?

6. stamboom

stamboom Bekend lid

Nov 17, 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    JA!!! Hier een hele winter lang last gehad van een bhoestend kind, vooral ook 's nachts. Denk dat mijn dochter 2 uurtjes echt sliep, de rest van de tijd was ze aan het hoesten. Niets hielp. Neusamandelen verwijderd, ging iets beter, maar de volgende herfst/winter weer raak. Ventolin hielp ook niet. Uiteindelijk gebruikt ze nu flixotide waar ze het heel goed op doet. Zo af en toe wel hoestbuien een poosje maar zeker niet zo erg als toen. Ook mijn zoontje gebruikt dit overigens (mijn man is ook astmatisch) Als ze echt zo hoesten wil ook een paracetamol/panadol zetpil weleens helpen. Verder belangrijk goed de neus te sprayen met zoutoplossing, brengt ook verlichting voor het hoesten. Sterkte!! Weet hoe vermoeiend het is.

7. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Mijn eerste gedachte was van vraag door verwijzing naar kno arts.

Mijn zoontje had het ook heel vaak hoesten enz. Pas met vijf jaar zijn keel en neus amandelen laten weg halen daarna nooit meer ziek geweest. Dat is mijn advies een beetje en laten onderzoeken of hij niet ergens allergies voor is bijvoorbeeld huismijt of huisdieren.

Succes er mee.

8. Essebes

Essebes Fanatiek lid

Apr 7, 2007
    3,215
    0
    0
    Hier ook twee "zeehondjes", alle twee onze dochtertjes hoesten vreselijk.
    Ze hebben beide al Ventolin & Qvar..
    Ik lees mee..

9. Boefje2010

Boefje2010 Actief lid

Feb 11, 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Het is zeker vermoeiend. Maar vooral ook omdat je ziet dat het hoesten je beeb pijn doet. Hij is al enkele malen hees geweest door zijn hoestaanvallen.

Ik ben gewoon zeker dat er iets niet klopt, het is geen gewone verkoudheid of iets dergelijks.....Krijg vaak te horen dat kindjes door het kdv veel ziek zijn. Dat begrijp ik. Alleen zit er nog een verschil tussen ziek zijn en chronische klachten hebben.

Hij heeft overigens geen piepende ademhaling, louter het hele zware hoesten. Zelfs de KA keek op van de zware klank.

@Essebes; ik zal je op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

10. Boefje2010

Boefje2010 Actief lid

Feb 11, 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Vandaag met een ultiem vrolijke beeb naar KA geweest. Longfoto's waren helemaal schoon, geen longontsteking dus.

Moeten nu een maand observeren op refluxklachten, bedje hoogzetten etc. Wrs. heeft hij gevoelige longen (vroeggeboorte) waardoor hij alle infecties die op een kdv aanwezig zijn oppikt.

Omdat hij goed groeit en zich prima ontwikkeld is er geen reden voor de KA om verder te testen / medicatie te geven. Hoe vervelend het hoesten ook is. Blijven wel op controle bij KA. Mogelijk gaat volgende keer KNO arts meekijken.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    L. dronk wel goed maar had ook last van reflux. Gek genoeg kreeg ze pas last van al het hoesten toen ze aan de vaste voeding zat, het was dus niet reflux-gerelateerd maar echt een 'winter'-ding voor haar. Het past idd bij premature kindjes, L. is met 33+2 geboren. Ze dronk haar melk prima, en heeft ondaks het hoesten nooit een maaltijd overgeslagen. Ik heb een hongerhals :D

L. heeft eerst flixotide gehad. Qvar is een iets heftiger vorm van flixotide, maar werkt wel vanuit hetzelfde principe, dus dat het een onderhoudsdosis is. Met Qvar doet ze het prima, maar ik geef haar 's ochtends en 's avonds 2 puffjes. Ben er nu trouwens mee opgehouden, ze is net weer geopereerd dus ik wou het hoesten rustig hebben voor de anaestesie, maar nu even kijken of ze het zonder redt.

@Boefje, hmm, ik weet niet zo goed wat ik van het verhaal van de KA moet denken. Misschien moet je gewoon naar de HA gaan en zeggen dat je wilt dat hij Qvar voorschrijft? Ik bel hem meestal ook gewoon met mijn medicijnwensen voor L. en dan schrijft hij het voor, tenzij het te gek is natuurlijk ;)

12. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Ons zoontje hoest ook chronisch, als hij verkouden is doet hij de hele nacht niks anders dan hoesten, echt bijna aan één stuk door. Als hij niet verkouden is hoest hij eigenlijk altijd een klein beetje. Hij krijgt 2x2 pufjes flixotide per dag, en hiermee houden we het redelijk onder controle. Stoppen we er weer mee gaat het gelijk weer mis.

Mijn man heeft asthma dus hij zal het daar wel van hebben. Hopelijk groeit hij er nog gewoon overheen.

13. Boefje2010

Boefje2010 Actief lid

Feb 11, 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Hmmm, heb even teruggezocht, maar die voedingslink heb ik niet. Ellende is hier exact 1 week voor zijn 1e hap gestart.

Heeft overigens vanavond weer een hele lading slijm eruit gespuugd/gehoest. Rochelen is nu weer iets minder. We houden in ieder geval alles bij in een overzicht, zodat ik de HA/KA alles kan laten zien.

Met de huisarts hier heb ik helaas niet zo'n goed contact. Iedere keer een andere arts en altijd 1 uur wachten :( Moet het dus toch maar even met de KA.doen.

B. eet en drinkt overigens ook prima! vooral de melkfles gaat er giga goed in!

14. Boefje2010

Boefje2010 Actief lid

Feb 11, 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Astma is het hier absoluut niet. Oorzaak is vooral de grote hoeveelheid slijm op zijn longen wat hem dwarszit.

Had laatst iemand die zei dat haar kids ook veel hoesten toen ze naar kdv gingen (iedere week wel ziek)...en dat ze m'n visie niet wilde bagatelliseren. Vond dat lastig te horen omdat ik weet dat ik me niet aanstel.

Toen kreeg ik 1 week later een mailtje dat haar dochter een longontsteking had, en dat ze nu begreep wat ik bedoelde met dat B er vaak bijna in blijft hangen. Vond dat beetje begrip erg prettig!

Share This Page