Waar allemaal rekening mee houden ( konijn)

Discussion in 'De lounge' started by lovewinnie, Feb 6, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    #1 lovewinnie, Feb 6, 2012
    Last edited: Feb 6, 2012
    Onze buren hebben een konijn en willen er vanaf. Hij wil hem in de bossen loslaten terwijl ik al tig keer heb verteld dat die beesten niet overleven omdat ze tam zijn. Opvang voor die beesten is er al amper te krijgen omdat alles vol zit. Ik heb dus aangeboden het beestje over te nemen en ze gaan accoord. Hun er vanaf en beestje gered. Er zit een mooie kooi bij met ren en hebben een grote tuin dus kan eventueel uitbreiden kwa speelruimte voor het beestje. Nu een paar vragen. Wat moet ik allemaal verder in huis hebben en Kan een konijn met deze temp buiten blijven. Waar moet ik rekening mee houden kwa onkosten. Bedoel vers fruit van de kindjes wat over is kan ik dat geven naast bijv speciale konijnenvoer? Stro of toch wat anders? Onderhoudt voor tanden en nagels? Etc. Wie o wie Kan mijn een totaal plaatje voor de kosten geven. Is een konijn een dier wat alleen kan leven? Of is met zijn 2 beter? Vind het stiekem ook wel leuk een huisdier, ook voor de kindjes zodat ze wat verantwoordelijkheid leren hebben voor een diertje wat afhankelijk is van ons. Het wil toch elke dag even aandacht

2. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    3,692
    32
    48
    Ik neem aan dat het konijn nu ook buitenstaat? Dan kan dat zo blijven. Als ze eraan gewend zijn kunnen ze de kou goed hebben. Wel uit de wind zetten en eventueel met deze extreme kou een zeil over het dakje spannen als extra isolatie.
    De nagels kun je zelf knippen, niet te kort zodat je niet in het leven zit.
    Wat fruit groente betreft: Appel,tomaat en wortel kun je prima geven, geen groentes zoals sla want daar krijgen ze diarree van.
    Verder gewoon konijnenvoer, liever geen gemengd voer maar van die staafjes, anders snoepen ze alleen het lekkers eruit. Water uit een flesje, met dit weer wel meerdere keren per dag verversen aangezien het bevriest. Je kunt een krant op de bodem van het hok leggen met daaroverheen houtmot en stro. Dit maakt het makkelijkst schoon en is lekker warm. Ook elke dag een beetje hooi geven, eventueel in een ruif. Verder een zoutsteen in het hok hangen en je kunt zo'n knabbelstokje ophangen, vinden ze lekker en goed voor de tanden.
    Kostenplaatje: Aan bodembedekking en eten ben je niet meer dan 5 euro per week kwijt. Maar hou rekening met dierenartskosten.

3. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    3,692
    32
    48
    Konijnen kunnen trouwens prima alleen, als hij dat nu al gewend is zou ik er geen andere meer bijzetten want daar moeten ze vanaf het begin aan gewend zijn, anders word het vechten en kun je er straks een hok bijkopen. Wel elke dag even uit z'n hok halen, zo maak/hou je hem tam.

4. Nen87

Nen87 VIP lid

Sep 17, 2008
    6,469
    10
    38
    Wat in ieder geval heel belangrijk is, is dat een konijn niet zonder eten komt te zitten. Ze moeten eigenlijk de hele dag door eten tot hun beschikking hebben. De dierenarts vertelde dit ons. Anders kan je konijn ernstige darmproblemen krijgen en zelfs dood gaan.
    De korstjes van het brood vinden ze ook erg lekker. Verder even opletten of het geen 'graver' is als je em in zijn ren laat zitten. Anders is hij er alsnog vandoor.

5. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    1,705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Geen zoutblok in z'n hok doen hoor, is helemaal niet goed voor ze. Veel te veel zout voor die kleine beestjes. Die van mij hebben dat ook niet en redden het prima zonder zo'n ding. Iedere dag vers hooi,water en eten en hok regelmatig verschonen. Die van mij krijgen weleens wat schillen van peer of appel en verder een stukje witlof, broccoli of wortel.

6. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    1,705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Oja.....en niet van buiten naar binnen en weer naar buiten doen, dit kan dan z'n dood worden. Buitenkonijnen moeten buiten blijven en als je ze toch Naar binnen haalt dan kunnen ze pas in het voorjaar weer naar buiten.

7. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
  8. sapje

sapje Fanatiek lid

Sep 6, 2009
    1,037
    0
    0
    NULL
    NULL
    heb de meeste adviezen wat ik zelf ook weet al gelezen dus kan wat dat aangaat je niet veel advies geven maar weet je dat je konijnen zindelijk kan maken, mijn konijn heb ik ook zindelijk gekregen zorg dat je een konijnenpoepbak in het hoekje zit waar hij het meeste plast en poept en met een beetje mazzel heb je hem zo zindelijk, wel belangrijk om ander matriaal in de bak te zetten dan het geen wat je als bedeking in het hok gebruikt, ik gebruik houtkorrels , echt ideaal hoef om de 2 dagen alleen mar die bak even te verschonen en klaar is kees.
    maar moet nog wel even kwijt wat een nare buurman heb jij dat hij dat beestje zo maar in het bos wou dumpen, zeker is het konijn niet meer schattig genoeg dus dumpen maar , word altijd erg naar van dit soort mensen, gelukig heeft hij bij jou nu een goed thuis!

9. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

Jan 30, 2011
    2,770
    1
    0
    zaagsel, hooi en konijnenvoer, dit zijn de kosten niet.
    ik heb 2konijnen en ben per maand misschien 5euro kwijt.
    nagels kan je zelf knippen met een speciaal tangetje.
    vers voed kan je geven maar niet heel vaak hiervan kunnen ze aan de diaree ga als de heel vaak heel nat voer krijgen.
    wortel, broccoli, bloemkool, maar ook brood en een knaagstang kan je geven.als je konijn nu binnen zit dan tot de lente binnen houden.
    flesje is het handigste uit een flesje, een bakje kunnen ze omgooien en is zeker met dit weer niet handig.konijnen die gewend zijn alleen te zitten kunnen alleen.als je er 2 hebt moet je wel het mannetje laten castreren.

10. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
    als je konijn op een stoep kan rondrennen, hoeven de nagels niet geknipt te worden!
    die slijten dan vanzelf.
    zo'n knaagsteen moet je NOOIT aan een konijn geven.
    en een konijn moet altijd hooi tot zijn beschikking hebben.
    onze konijnen krijgen 's morgens altijd groenten en 's avonds altijd brokjes.

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Ik heb een lijstje klaar en ga het hier morgen bunny proef maken. Kun je van een buiten konijn een binnen konijn maken of is dit niet goed? Wel natuurlijk dat hij met mooi weer gewoon buiten kan rennen. Hij laat zich knuffelen etc dus het is wel een vriendelijk beestje. Vind het zo zielig dat hij heel de dag buiten zou moeten doorbrengen vandaar.

12. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pas op met groenten en fruit waar veel water in zit. Dus geen sla!!! en ook geen fruit!!! dit is heel slecht voor een konijn.
    Verder krijgt die van ons alleen van die bruine korrels. Als je konijnen gemengd voer geeft gaan ze selectief eten en laten ze juist de dingen waar de vitaminen in zitten verwerkt staan. Dit voer kun je overigens niet in de supermarkt halen, je moet echt even naar de dierenwinkel. Verder heb ik ook altijd wat konijnensnoepjes in huis om haar mee terug de kooi in te lokken. Want ja, je kunt een konijn bepaalde dingen aanleren. Die van ons poept en piest ook keurig in een konijnenwc (gewoon een plastic hoekje). wij hebben echt een binnenkonijn en ze gaat zo ongeveer bijna dood als de temperatuur onder de 10 graden komt. Hier zijn we ook op een koude zomernacht achter gekomen... Succes met je konijntje!

13. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

View attachment 221342 ik heb mijn oppas konijn overgenomen, en pas een konijntje uit het asiel erbij genomen...
    ze hebben beide hun eigen hok naast elkaar, en mogen sinds kort samen eruit loslopen, eerst was dat om de beurt..
    en kijk nou...beide leefde alleen meerendeels in hok..het asiel konijntje (dwerghangoor) is al 6 jaar..

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Als ik deze foto zie heb ik helemaal zin in onZe bunny. Mijn dochter heeft al een naam "mickey mouse"(Mickey voor mijn dus) haha. Morgen kunnen we hem ophalen. Wil eerst zorgen dat ik echt alles in huis heb om hem een goede start te geven hier. Hij wilde hem vanmiddag al brengen. Als mijn dochter morgen uit school komt Zal ze wel opkijken. Op internet las ik iets over inenten? Moet dit bij konijnen?

15. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

In het onderste linkje kun je alles vinden:) ook over inentingen.

16. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Konijnen zijn sociale dieren dus een vriendje erbij is eigenlijk min of meer verplicht, er zijn genoeg konijnenopvangen waar ze je goed begeleiden om een leuk vriendje uit te zoeken. Vaak neem je dan je konijn mee en kies je ter plekke een vriendje of vriendinnetje uit om te kijken of het klikt. Tot die tijd kun je hem een oud knuffelbeestje geven (ff uitkijken dat het geen ogen heeft die los kunnen raken enzo), dan hebben ze toch een beetje gezelschap.
    Verder kan een buitenkonijn ook nu gewoon wel buiten blijven, als je hem maar een hok vol hooi geeft zodat hij lekker kan wegkruipen, en vooral uit de wind houden want dat is superkoud.
    Mijn konijnen (ik heb er 3) krijgen elke ochtend en elke avond een bordje groente (en ook fruit, ik geef ze gewoon peer en appel als het zo uitkomt, als je ze rustig laat wennen kan dat best), en met dit koude weer krijgen ze een volle bak voer, die energie hebben ze nu nodig. In de zomer krijgen ze een handje per dag dus geen volle bak meer, voor de rest eten ze hooi.
    Nagels knippen doe ik nooit, mijn konijnen hebben een grote ren met tegels waarop hun nagels slijten.

Ik krijg elk jaar een oproep van de dierenarts om ze te laten enten, dit kost ongeveer 20 euro per konijn. Voer koop ik voor 10 euro per 20 kilo bij Ranzijn, hooi kost 5 euro per baal bij de boer (via marktplaats), groente komt bij de Lidl vandaan, dus al met al vallen de kosten heel erg mee.

Er staat heel veel informatie op Welkom bij Jamies Konijnen opvang
    Veel plezier!

17. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

veel plezier met micky mouse ik ben blij dat het konijntje een fijn, en zorgzaam huis gaat krijgen;)

18. syrae

syrae Fanatiek lid

May 14, 2011
    2,685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    idd GEEN knaagsteen! konijnen kunnen niet veel calcium verdragen, in basis konijnenvoer zit vaak al te veel calcium (ongeveer 14%, kijk maar bij de ingredienten) al het te veel aan calcium gaat via hun urine er weer uit, vandaar dat konijnenurina bijna altijd wituitslaat. Als ze te veel calcium binnekrijgen krijgen ze blaaszand en soms zelfs blaasstenen, is erg naar en dat zijn hele dure dierenartskosten!

Niet overvoeren, liever te weinig eten dan te veel trouwens. Een goede regel is 30 gram per kilo konijn per dag of 25 gram per kilo konijn per dag plus 50/100 gram verse groenten. Brood vinden ze inderdaad errug lekker maar dat moet een extratje zijn aangezien tarweproducten eigenlijk niet goed zijn voor konijnen (die van mij krijgen denk ik 2 keer in de maand een gedroogd kapje volkorenbrood, daar zijn ze dan serieus een hele dag blij mee) Bijna alle snoepjes is onzin en vaak ook heel slecht, vooral die drops enzo omdat die van yoghurt zijn, zit je weer met een overschot aan calcium. Verder idd even kijken op de site die al gelinkt is ;)

Hooi is het allerbelangrijkste eten voor konijnen, dat hoeft niet veel te kosten. Nagels ongeveer tot de vacht knippen (dus evenlang als de haren op de poten) tenzij je een heel erg kortharig konijn hebt. Inentingen is even kijken waar dat goedkoop kan, ik laat ze enten op de entdag op een kinderboerderij/konijnenopvang hier in de buurt, dat kost me dan 15 euro per konijn. Ze worden 2 keer per jaar geent. Bij die enting zit ook een dierenartscheck in en laatst kregen we een zakje gedroogde mangoblokjes en kruiden voor in het hooi. Die heb ik nu nog liggen, te veel suiker (en dus fruit) kan voor gasvorming zorgen waar je konijn aan dood kan gaan.

Als je je konijntje echt helemaal supergelukkig wilt maken is het trouwens de overweging waard hem/haar te koppelen aan een maatje. Neem dan even contact op met een opvang, die kunnen je daar heel goed bij helpen met o.a. advies en wat voor konijn e.d. Een gelukkig koppel konijnen is zo ontzettend leuk om te zien, dan snap je meteen waarom konijnen eigenlijk minimaal emt zn 2en horen te zijn (alleen wel oppassen dat minimaal eentje geholpen is anders dan worden het er zo snel meer ;))

Ontzettend goed dat je het konijntje wilt overnemen! Die buurman verdiend het om te worden aangegeven als dierenmishandelaar!

19. syrae

syrae Fanatiek lid

May 14, 2011
    2,685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    ohw over dat gas, alle nieuwe soorten eten moeten konijnen geleidelijk aan wennen. Je kan dus helaas neit van de ene op de andere dag over op ander voer omdat ze daar van aan de diarree kunnen gaan of inderdaad, zo'n gasaanval. Sla en fruit e.d. kan best, maar langzaamaan aan laten wennen. Hier krijgen ze nu elke dag wortel een stuk komkommer en een flinke stronk witlof, aangevult met het snijafval van de dag en vaak mijn appelklokhuis of een mandarijntje. Ik heb wel een echte volbloed Rex van 5 kilo en een 2 kilo wegen dierenwinkel konijntje, die eten bij elkaar dus best wat grammetjes voer weg.

Trouwens uitkijken met een konijn wat nu buitenstaat binnenhalen, ze zijn aan de buitentemperatuur gewend, als ze nu naar binnen komen krijgen ze het heel snel te warm. Ook is het verstandig om het beestje de eerste dag even rustig te laten wennen en er niet te veel mee te gaan slepen (erg jammer voor je dochter misschien) wat dat betreft is het misschien handiger om het diertje 's ochtends te laten brengen terwijl je dochter er nog neit is, dan kan het al een halve dag wennen ;)

Share This Page