Overactieve of te kleine blaas

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 3 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Hi meiden,

Al zolang ik mij kan herinneren moet ik vaak naar het toilet. Afgelopen week toen ik op vakantie was, viel het mijn vriendinnen op dat het niet gezond was dat ik zó vaak naar het toilet moest.

Soms wel meerdere keren per uur. Vaak zijn het dan kleine hoeveelheden. Als ik niet ga krijg ik enorme buikpijn ook. Onze zoon heeft een te kleine blaas, het zou mij niets verbazen dat die van mij ook te klein is. Of overactief. Ik wil nu 2 dagen een plas dagboek bijhouden en dan naar de huisarts.

Is iemand van jullie bekend met een overactieve of te kleine blaas, en ben je daar weer vanaf gekomen?

2. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Span je onbewust ook je bekkenbodem spieren aan??

Branderig gevoel bij plassen?

3. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Nee voor zover ik weet niet. Branderig gevoel heb ik niet. In het verleden wel eens blaasontsteking gehad maar daar herken ik niets van. En dit speelt ook echt al wel jaren, alleen normaal zei mijn man er wel eens wat van en dacht ik joh het zal wel. Maar nu mijn vriendinnen er ook over begonnen ben ik er meer op gaan letten en is het idd erg veel.:p

4. wishfulthinking

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    #4 wishfulthinking, 3 nov 2022
    Laatst bewerkt: 3 nov 2022
    Idd eerst een plas dagboek..
    Huisarts stuurt je dan waarschijnlijk door naar de uroloog..
    Dan krijg je daar testen en moet je op zon speciale wc plassen..
    En kijken ze wat de inhoud is van je plas..

Bij mij werd de blaas toen ook gevuld met zon slangetje en moest ik aangeven dat ik het niet meer kon ophouden..

Ik heb toen een hele tijd medicatie geslikt en werd naar de fysio gestuurd om de bekkenbodem te trainen

Ook kan een osteopaat heel veel baat bieden bij urogenitale klachten
    Mss ligt jouw blaas een beetje gekanteld??

Dat was achteraf hier het probleem

brownielover vindt dit leuk.
  5. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.824
    18.545
    113
    Vrouw
    Heb je al eens een echo van de blaas/nieren laten maken? Ik zou even contact opnemen met de huisarts en vragen om een doorverwijzing wanneer je er veel last van hebt.

6. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Ieder uur of zelfs vaker is wel echt meer dan gemiddeld (gemiddeld is ongeveer 6-7x per 24 uur). Ik zou het inderdaad eens een dag of wat bij houden (hoe vaak en een inschatting van hoeveel) en naar de huisarts gaan.

7. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.008
    2.373
    113
    Ja ik heb het. Zelfde soort onderzoek met slangetje als hierboven gehad. T gevoel dat ik onwijs nodig moet en dan uiteindelijk een heel klein beetje plas. Mijn vriend noemt me vingerhoedje inmiddels haha. maar ik heb er verder niks aan gedaan, wist ook niet dat je je blaas groter kon maken met fysio oefeningen. Afgezien daarvan ook de behoefte niet. Moet gewoon nou eenmaal vaak plassen en dat vind ik prima. Wel plas ik niet volledig uit wat in het verleden voor veel blaasontstekingen zorgde, daar moet ik dus altijd wel goed op letten.

brownielover en wishfulthinking vinden dit leuk.
  8. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Klinkt gek, hebben ze wel eens getest of je genoeg druk kan zetten met plassen.

Als je druk te laag is plas jij je niet leeg en moet je vaker.

9. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Je moet juist geen druk zetten met plassen, je moet juist je bekkenbodem laten ontspannen en zo je blaas leeg laten lopen. Als je gaat (mee)persen, duw je je urinebuis mogelijk een beetje dicht waardoor uitplassen moeilijker wordt en je juist meer klachten kan krijgen.
    Als je alleen kan plassen door druk te zetten, kan het zijn dat je bekkenbodem verkrampt is of bv je blaas verzakt. Ook bv een verzakking van de baarmoeder kan dat soort klachten geven, die duwt de blaas dan zeg maar schuin.

Zuul, brownielover, jojo85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Dit onderzoek bedoel ik:
    Wat is een uroflowmetrie? Dit is een onderzoek waarbij u op een speciaal toilet met meetapparatuur moet plassen. De uroloog krijgt hierdoor inzicht in de kracht van de straal en de hoeveelheid urine die u uitplast.

Het druk zetten heb ik wel af moeten leren vooral als het ff snel moest. onder het fietsen moeten en ff snel in de bosjes gaan.
    Maar ik heb nu controle over mijn blaas en darmen maar wel dit bovenstaande onderzoek gehad.
    Ik vind het lastig om de test te omschrijven.

11. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
  12. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Hierbij kunnen ze met elektroden ook meten of de bekkenbodemspieren goed ontspannen bij het plassen.

13. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Ik heb ook een overactieve blaas, niet via de uroloog achter gekomen maar ben doorgestuurd naar de bekkenfysio. Op de ergste dagen heb ik een elektrode apparaatje die helpt mijn blaas te ontspannen (plakkers plak je op de enkels, die zenuw staat in verbinding met de blaas). Dit lijkt wel te helpen samen met de oefeningen, maar het blijft wel. Ene periode erger dan de andere.

Wel ben ik na de keizersnede bij de uroloog geweest en werd duidelijk dat ik niet.alles uit plas, maar dat wist ik al. Ik herken de enorme buikpijn bij niet meteen naar de wc kunnen ook.. Over het algemeen kan ik er gewoon prima mee leven, maar het is soms wel erg lastig zeker als we ergens zijn waar geen wc in de buurt is.

14. Linnidee

Linnidee Fanatiek lid

15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Ik heb dat ook! Vooral in de nacht heb ik er last van, ik ga er minimaal 2 keer uit omdat ik niet plassen. Heel irritant. Ik heb geen enorme buikpijn maar wel het gevoel dat ik heel nodig moet, en dan komt er vrij weinig uit vaak. Tijdens mijn zwangerschap was het helemaal hel, toen ging ik ‘S nachts soms wel 6 keer ofzo :confused:

15. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.703
    2.382
    113
    Zelf geen ervaring en ik ken ook geen volwassenen die dit hebben. Maar mijn zoon heeft dit ook en zodoende weet ik dat er wel wat aan te doen is. Ik weet niet of dat voor volwassenen helemaal gelijk ligt met wat ze bij kinderen kunnen doen, maar lijkt me dat het niet zo verschillend zal zijn. Zie hier ook wel dingen genoemd worden als blaastraining en medicijnen. Ik neem aan dat je dan ook over dezelfde soort meficijnen praat als mijn zoon heeft om zijn blaas te vergroten (oxybutynine/dridase en solifenacine/vesicare) @wishfulthinking ?

wishfulthinking vindt dit leuk.
  16. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.703
    2.382
    113
    Is dat een TENS? Die hebben wij sinds kort voor zoon. Hoj moet deze 3 maanden lang elke dag een half uur gebruiken. We hopen dat dit hem met het laatste beetje helpt zodat hij zijn medicijnen kan gaan afbouwen.

17. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    ja! was de naam even vergeten, het hielp hier wel goed. Ik gebruik het alleen eigenlijk te weinig.. Hopelijk gaat het helpen!

18. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

30 sep 2014
    1.917
    1.809
    113
    Leerkracht
    België
    Onze dochter krijgt ook medicatie hiervoor. Mictonorm, zij had heel vaak accidentjes: kleine/overactieve blaas en fear of missing out was geen goede combinatie ... Ze ging gewoon niet iedere keer naar het toilet ..
    Ik zou inderdaad een plaskalender bijhouden... Wat bij ons ook belangrijk was: een superplas proberen te registreren, haar laten volhouden tot ze echt echt niet meer kon... (Max 1x per dag tijdens registratie) want is niet gezond hé!

19. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.703
    2.382
    113
    Ik hoop het ook. Volgende optie zou PTNS kunnen zijn. Zelfde idee eigenlijk maar dan met een elektrode waarmee ze de zenuw bij de enkel direct aanprikken en wat dus wat effectiever is. En dat is dan maar 1x per week, 3 maanden lang. Maar daarvoor moet je dus naar het ziekenhuis en voor kinderen kan dat niet in het ziekenhuis om de hoek, maar moeten we dat naar het Radboud in Nijmegen. Dus dat zou wel pittig zijn, 3 maanden lang elke week. TENS kan thuis, dus daarom proberen we eerst dit. Dat wilde hij zelf ook zo.
    Of een behandeling met Botox direct in de blaas, maar dat moet bij kinderen onder narcose. En kans is dat dat een paar keer herhaald moet worden voor een defitief goed resultaat. Dus dat is ook wel een dingetje.

Prjbt vindt dit leuk.
  20. wishfulthinking

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw

Ik weet niet meer welk medicijn dat was wat ik kreeg..
    Is voor mij zooo lang geleden..

Het is toen een hele tijd goed gegaan.. gestopt met de medicatie...fysio was klaar..

maar nu steekt het toch af en toe weer de kop op..

Deel Deze Pagina