churros op die niet gaar waren. Wordt je daar ziek van?

Discussie in 'De lounge' gestart door liefkleintje, 23 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Of er salmonella in de eieren zit. De kinderen mogen hier van mij nog steeds niet de cakekom uitlikken ;)

2. Femke11

Femke11 Fanatiek lid

21 jul 2010
    2.055
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met Snoopy eens. Een klein percentage van de eieren is besmet met Salmonella, de kinderen mogen hier ook de beslagkom niet uitlikken en ik doe het zelf nu ook niet. Een Salmonella infectie is niet is om lichtzinnig mee om te gaan.

@ts: de kans is klein dat je er ziek van wordt, maar het kan wel.Het hangt er vanaf of wat voor ingredienten er in het beslag zaten en hoe lang het deeg al bereid was. Van Salmonella wordt je meestal wel snel ziek (18-72 uur).

3. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Alle doorgaande kippen eieren in de winkel tegenwoordig zijn allemaal inge-ent op salmonella.. De kans dat je salmonella van een kippen ei krijgt is echt minimaal tegenwoordig.. Ik zou me daar echt niet druk om kunnen maken.. 't is geen vlees.

4. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Volgens mij zit salmonella niet in het ei maar aan de buitenkant. Het zou moeten volstaan om de buitenkant goed te wassen als je rauwe eieren gebruikt (bij mayonaise enzo).

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    nope. wassen volstaat niet. het zit inderdaad aan de buitenkant, salmonella is een darmbacterie. ALS er salmonella op de schil van het ei gezeten zou hebben dan is dat allang door de schil naar binnen gedrongen. bio kippen hebben nauwelijks tot geen last van salmonella. die lopen vrij rond, zijn gezonder, hun darmflora is gezonder waardoor ze ook beter bestand zijn tegen salmonella. hun eieren zijn sterker waardoor een evt salmonella bacterie weinig kans krijgt om `iin het ei te kruipen. bij supermarkt eieren heb je meer kans. dat zijn vaak legbatterijkippen of kippen die in een grote stinkhal rondlopen. deze zijn minder gezond dus bij deze kippen meer kans op salmonella.

maar kans op salmonella via een ei is klein. je krijgt salmonella eerder van groente die niet goed gewassen is of van niet goed doorbakken vlees. die kan namelijk tijdens de slacht ook in aanraking gekomen zijn met darm bacterien.;)

6. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    hmmm, ik had toch echt begrepen dat bacteriën niet door de schil en de vliezen heen gaan (anders is een ei natuurlijk nogal snel rot). Maar na enig google speurwerk blijkt er dus een salmonella soort te zijn die al in de eierstokken zit (en zodoende ook in het ei voordat de schil wordt gevormd).

Deel Deze Pagina