CIN3/baarmoederhalskanker ervaring gezocht.

Discussie in 'De lounge' gestart door Popke07, 16 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Popke07

Popke07 Lid

8 aug 2017
    58
    46
    18
    Vrouw
    Anderhalf jaar terug (vorig jaar Januari) kwam er bij mij uit de testen dat ik afwijkende cellen in mijn baarmoederhals had (pap2). De dag erna teste ik positief en heb ik de lisexcisie afspraak dus afgezegd. Na de geboorte van onze dochter heb ik opnieuw een uitstrijkje laten maken en bleek het erger geworden te zijn. De witte "aanslag" zat op een vrij groot oppervlak en er kwam Pap3 uit het uitstrijkje. Ze hebben een biopt gemaakt en daar moest ik 2 weken op wachten... Die uitslag was hetzelfde. Opnieuw een afspraak gemaakt voor een lisexcisie.

Deze afspraak bijna 3 weken geleden.
    - Na die afspraak bleef ik intens bloeden en ben ik 3 dagen later terug gegaan. Ze hebben deze afspraak alle bloedvaatjes nog eens goed dicht gebrand.
    - De bloeding nam niet af maar bleef in dezelfde intensiteit doorgaan voor ongeveer 1,5 week. Toen veranderde de bloeding in zeer stinkend wondvocht (alsof er iets lag weg te rotten in mn vagina...) en was ik niet lekker. Duizelig, hoofdpijn en verhoging. Heb gebeld en ze gaven aan dat dit vaker voor kwam en dat ik me geen zorgen hoefde te maken.
    - na 4 dagen stopte dat ook en begon ik weer te bloeden. (ik dacht misschien ben ik voor het eerst na de borstvoeding ongesteld geworden? mijn dochtertje wordt deze maand 7 maanden en ben gestopt met voeden toen ze 6 maanden was dus het was een logische gedachte)
    - En nu sinds 3 dagen is dat weer grotendeels gestopt en verlies ik nog wel bloed maar dan in de vorm van heel taai slijm wat je gewoon letterlijk eruit kan trekken (sorry voor de details).

Nu wordt ik dus vandaag gebeld door de gyn en die gaf aan dat het allemaal duidelijk is nu. Volgens de uitslag is er een ernstige dysplasie afwijking (CIN3) en er zou volgens de uitslag ook nog wat achtergebleven zijn. Ze zegt dat dit "hoogstwaarschijnlijk" wel weg is nu aangezien ze die 3 dagen erna alles dichtgebrand heeft en de kans zeer klein is dat er na het intensief branden nog wat zit.

Uitkomst; ik moest over 5 maanden even in mn agenda zetten dat ik een afspraak moest maken want ze wilde me over 6 maanden terug zien om te kijken of het werkelijk weg is.

Ik ben nog steeds in shock van het verhaal en de mate van het vertellen. Ze deed namelijk alsof het doodnormaal was allemaal en ik ben me pas net aan het inlezen wat al die afkortingen betekenen en ik raak dus compleet in paniek. Ik heb gewoon het voorstadium van baarmoederhalskanker en ze praat erover alsof ik een lelijke pukkel heb laten wegsnijden voor een schoonheidsbehandeling... Ook gaat ze er maar even vanuit dat het wel weg is terwijl ze toen helemaal niet wisten waar ze moesten branden...

Ik heb ook elke keer een super gehaast gevoel als ik daar ben en dat ligt niet aan hun maar echt aan mezelf denk ik. Ik durf nooit veel tijd te vragen voor uitleg en de uitleg die ik krijg is zo verbloemd dat ik nu ik het lees op het internet dus echt mega schrik.. Ze vertelde me namelijk letterlijk "nee je uitslag is nog niet eens het voorstadium hoor dus maak je geen zorgen, als we het niet wegsnijden dan zou het over heel wat jaren MISSCHIEN wel het voorstadium van kanker kunnen worden en nog niet eens echt kanker zelf." Nou ik lees toch heel wat anders nu...

Is er ergens een adviesnummer of iemand met verstand hiervan zodat ik al mn vragen kwijt kan? Ik zit met zoveel vragen nu...

- Hoe kan het zijn dat het in een jaar zo ernstig is vermeerderd, is dat niet allarmerend?
    - Waarom kunnen ze steeds niet zien wat het nu echt is en wordt de uitslag steeds een stapje erger?
    - Is het werkelijk een goed idee om nu rustig 6 maanden af te wachten voor een volgende afspraak?

etc etc...

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier hetzelfde gehad...alleen dan een pap 4 met cin 3 en een carcinoom in situ.
    Ik heb na de eerste lysexcisie een tweede operatie gehad. Vokgens mij heette dat een conisatie. Daar zat 3mnd tussen.

De uitstrijkjes daarna waren oké. Als je je erge zorgen maakt zou ik dat bespreken met bijv je huisarts. Die kan het je mss rustig en duidelijk uitleggen. De meeste gyn's zijn nml horken ;)

lies276 en Popke07 vinden dit leuk.
  3. Popke07

Popke07 Lid

8 aug 2017
    58
    46
    18
    Vrouw
    De gyn was eigenlijk heel erg aardig dus denk dat het gehaaste gevoel voornamelijk bij mij zat. Hetgeen wat me echt heel erg dwars zit nu is dat ze het allemaal zo mooi vertelde en deden alsof het normaal was zodat ik me nooit zorgen maakte tot ik nieuwsgierig was naar al die afkortingen en dus ging googlen naar wat ze inhouden. Ik schrok me zo kapot dat ik gewoon boos word van de laconieke manier waarop ze het overbrachten...

Kan ik mijn huisarts hierover bellen, heeft deze voldoende informatie hierover dan?

4. joan1984

joan1984 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.641
    164
    63
    Ik heb ook pap 3 gehad, bij mij werd ook steeds gezegd dat het wel mee zou vallen en ze er op tijd bij zijn en ik nog jong ben. Uiteindelijk lys gehad want uitslag was idd cin 3. In het weefsel van de lys werden kankercellen gevonden, mm werk hoor. Maar moest dus Conisatie. Die was uiteindelijk goed en uitstrijkjes daarna zijn ook goed tot nu toe. Wel zelf ook slechte ervaringen met niet serieus genomen worden. ik heb heel veel gezeur gehad na de conisatie, niet kunnen menstrueren en uiteindelijk dus spoedoperatie omdat het bloed via mijn eileiders mijn buikwand in liep. Ik denk dat het heel belangrijk is om naar je gevoel te luisteren en je niet makkelijk af te laten schepen. Anders een second opinion aanvragen. Ik heb het destijds ook via mijn huisarts gedaan. Werd steeds niet serieus genomen tot de huisarts belde omdat ik daar huilend aan de telefoon hing van de pijn. Ik wil je iig heel veel succes wensen in deze heftige tijd. Ik vond het bizar hoe je vanuit gezond en ik doe mee aan het bevolkingsonderzoek, ineens in het proces van slechte cellen komt naar het is klaar.

5. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Je huisarts heeft vh ziekenhuis een brief gehad met de uitslagen en ingreep. Die kan je allicht uitleggen hoeveel zorgen je je al dan niet moet maken.

In principe is het het voorstadium van. Tenzij er daadwerkelijk tumorcellen zijn gevonden bij de lys.
    Hier vonden ze een ingekapseld carcinoom en voor de zekerheid nog een ingreep gedaan. Heb je ook hpv virus? Ik dus wel...meerdere varianten van de linke soort. High risk noemde de gyn dat. Ik krijg nu elk jaar een uitstrijkje.

Wat betreft de bloedingen...hier ook erg gehad. En toen het over was duurde het een week if twee voor ik weer een bloeding kreeg. Daarna was het over.

6. Popke07

Popke07 Lid

8 aug 2017
    58
    46
    18
    Vrouw
    Ik krijg elk half jaar een uitstrijkje dus verwacht dat het niet niets is wat ze gevonden hebben dan...

Ondertussen word ik gek van alle klachten, ik ben de hele dag door duizelig, ben extreem moe en snauw iedereen af sinds de ingreep. Het bloeden is na 4 weken gestopt (de stolsels die ik verloor ook) en nu verlies ik alleen nog dik wit slijm.
    Herkent iemand deze symptomen?

7. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik heb in januari dit jaar ook een lisexcisie gehad. Ik had ook pap3 en mij was verteld dat als ik het niet weg zou laten halen dat het dan na 5 jaar kanker kan worden. Ik draag ook dat hpv virus. Ook ik had na de lisexcisie last van bloedingen maar niet zoals jij dat omschrijft. Heb je wellicht te zwaar getild of teveel gelopen kort na de ingreep? Ik moest namelijk heel rustig aan doen. Ik had na 1 week mijn jongste dochter 2 minuten getild en had direct daarna een heftige bloeding die een paar dagen aanhield. Dat was dus echt een teken dat ik meer moest rusten. Verder herken ik dat dikke witte slijm niet. Ook hier moet ik nu om het half jaar op controle om te zien of alles weg is. Alles is bij mij super duidelijk uitgelegd. Als jij dat niet hebt gehad dan zou ik om meer duidelijkheid vragen.

8. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Wbt duizelig en moe... misschien ook je ijzer even laten prikken na zoveel bloedverlies.

Beterschap!

Deel Deze Pagina