Al ruim 10 jaarwerk ik in de zorg... toevallig afgelopen week tijdens de vergadering er over gehad dat er in 2008 maar 1 prik incident in huis is geweest. Gelukkig laag risico, dus geen kans op Hepatitis of HIV.... En nu vanavond was ik de klos Ik spuit bij een bewoonster insuline en prik dáárna in mijn duim!!! Meteen de druppels bloed uitgeperst en met alcohol schoongemaakt. Tja... en dan móét je het Prik incidenten nummer bellen. Ik ben een jaar of 2 geleden 2 x geënt op Hepatites B... 3e keer ben ik vergeten en weet dus niet of ik voldoende ben geënt... STOM!! Nu moet ik a.s. maandag weer bellen en moet dan w.s. a.s. dinsdag naar Den Bosch (GGD?) voor nogmaals een enting en een paar weken later bloed trekken voor controle. Morgen middag gaan we op vakantie t/m maandag en ik zit ermee in mijn maag Wat nu? Heb ik een grote kans iets opgelopen te hebben? Bewoonster heeft voor zo ver ik het na kon kijken géén hepatites en/of hiv.... Bah..... weet iemand hier meer van?
kan je niemand bellen die het weet?ik heb er geen verstand van sorry.maar misschien kun je een bepaalde lijn bellen?of aan je werkgever vragen.?succes meid wel heel goed dat je meteen druppeltjes bloed eruit heb geperst en met alcohol schoon heb gemaakt denk dus dat het uuiteindelijk wel mee zal vallen,maar begrijp heel goed dat je geschrokken bent.nogmaals succes.liefs
Ja, wij hebben een meldlijn en die moet je meteen bellen. Dit heb ik ook gedaan. Ik moest morgen vragen aan mijn werkgever of die kan kijken welke instantie mij toen heeft geprikt zodat we kunnen navragen of ik genoeg antistoffen heb. Maar toen ik er goed over na ging denken kwam ik er achter dat ik dus maar 2 x ipv 3 x geënt ben en dus ook geen bloed getrokken om te kijken of er genoeg antiestoffen zijn in mijn bloed. Maandag moet ik daarover dus terug bellen. Ik denk dat ik morgen dus al bel met de mededeling dat ik dus de laatste enting niet heb gehad....
voor jou gemoed rust zou ik dat doen ja dan kan je erna in ieder geval lekker op vakantie meis nogmaals ik denk persoonlijk dat je je niet al te druk moet maken je hebt erna goed gehandeld. liefs
voor zover ik weet , kun je door subcutaan te spuiten, niet veel gevaarlijks op jezelf over brengen. Daarbij kom je als je dan jezelf prikt niet erg diep met de naald, tenminste niet meer s.c. Maar je krijgt alleen zekerheid als je getest word en zo het liefst ook de patient. Bij ons in het ziekenhuis moeten wij meteen zelf naar de seh om bloed te laten prikken. Vervolgens wordt er aan de patient zelf ook nog gevraagd om bloed af te geven. Twee collega's hebben zich beiden bij een hiv en hep positieve patient geprikt na i.m. gespoten te hebben en eentje had niks en de andere is preventief meteen aan de medicatie gegaan. Maar daar is uiteindelijk ook niks uit gekomen. sterkte ermee, dit zijn de mindere kanten van het beroep helaas.
Bij mijn weten moet je binnen 24 uur na het prikincident een spuit halen. Dit kan gewoon bij je eigen ha.
Dank jullie wel voor jullie antwoorden! Ik heb gisteren avond de HOV nog gebeld omdat ik dus ook had gelezen dat je binnen 24 uur een prik moest gaan halen... Ze konden dus niets voor me doen en moest toch contact opnemen met het Meld Punt. Dit heb ik dus net gedaan... de meneer aan de telefoon belt me zo terug. De ellende is dus dat wij om 13 uur aanrijden naar Belgie voor een weekendje weg. We zijn maandag avond pas terug. Vriend lief is de hond wegbrengen naar zijn ouders en die is voorlopig ook nog niet terug (wonen ver weg)... Ohhhh wat een ellende!! Ik houd jullie op de hoogte! Liefs Cyntje78
Gelukkig is de kans dat die vrouw toevallig iets ernstigs heeft ontzettend klein, en de kans dat dat ook nog is overgedragen echt extreeeeeeeem klein. Ik denk eigenlijk dat je je niet druk hoeft te maken.
ik sluit me hier bij aan... hopelijk heb je gauw duidelijkheid en kun je het even van je afzetten en lekker genieten van je weekendje weg!
sorry maar je kunt wel degelijk HIV en AIDS en Hepatitus etc overbregen d.m.v. subcutane spuiten altijd laten controleren op de spoeteisende hulp en ook t bloed van de patiënt in kwestie... Maar moet zeggen dat de kans wel heel klein is, dus zou me niet te veel druk maken, helemaal niet als de patiënt niet bekend is met die ziekntebeelden...
Je bent niet beschermd tegen hepatitis want je hebt de kuur niet afgemaakt. Heb ik tenminste gehoord op school. Je bent pas beschermd na prik 3 en dan soms nog niet, eigenlijk moet je dan je bloed nog laten controleren of je voldoende antistoffen hebt. HIV is trouwens minder snel overdraagbaar dan hepatitis, ik weet niet of mensen dat wisten... HIV is alleen blijvend en hepatitis gaat weer over...
Na 2 prikken kan je ook goed beschermd zijn. Mijn zusje heeft ooit 2 prikken gehad en de laatste niet omdat ze toen van school ging. Nu ze echter in het ziekenhuis werkt moest ze de titer laten bepalen en deze was echter goed. Ze heeft dus genoeg antistoffen aangemaakt tegen hep. B. @ts: Sterkte in ieder geval! Hopelijk blijkt het straks allemaal mee te vallen. En alvast veel plezier met je weekendje weg