Kijkoperatie

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door morgaantje, 25 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. morgaantje

morgaantje Actief lid

5 okt 2006
    449
    0
    0
    adviseur
    Hoi hoi,

Vandaag dan weer naar gyn geweest en uitslagen gekregen.
    Inmiddels is de stand van zaken nu:

- Zaad vriend goed;
    - bij mij denken ze aan PCO ivm veel eitjes;
    - inmiddels wel al 2 rondes eisprong gevonden :rolleyes: :rolleyes:
    - Hpv virus gevonden pap 3a (was ik heel erg door geschrokken zie mijn vorige topic maar viel gelukkig allemaal mee) inmiddels biopt gehad en zag er gelukkig goed uit moet hiervoor over half jaar terug komen voor uitstrijkje.
    - in bloed hebben ze antistoffen gevonden voor clamida daarom nu een kijkoperatie om te kijken of mijn eileiders goed zijn.

Nu vraag ik me dus af wie hier ervaring mee heeft? Ik heb van gyn vernomen dat je wel redelijke buikpijn kunt krijgen en je toch wel 3 dagen niet kan werken hoe hebben jullie dat ervaren.

Zelf vind ik het wel redelijk heftig dat ik een operatie moet ondergaan had dat nl niet helemaal verwacht. Volgens gyn kan ik ook in de maand van operatie zwanger worden hoe ging dat bij jullie hoe snel naar operatie waren jullie zwanger.

Liefs morgaantje

2. MissGin

MissGin Fanatiek lid

1 jun 2007
    2.883
    0
    0
    Middelburg
    Ik heb 2x een laparoscopie gehad en beide keren verklevingen in m'n
    eileiders. De 1e keer was in april 2000 en toen hebben ze dus de eileiders
    weer open gemaakt maar ik raakte niet zwanger.
    Vorig jaar mei weer een operatie en toen had ik weer verklevingen :confused:

Tot nu toe ben ik nog steeds niet zwanger, maar ik heb blijkbaar stugge
    eicellen waardoor het zaad niet binnen kan komen.

Qua pijn heb ik er best veel last van gehad, sowieso van m'n buik maar
    ook van het gas wat ze inspuiten. Zodra ik ging zitten steeg het naar m'n
    schouders en nek. Maar na een dag of 5 / 6 is het ergste voorbij.

Bij mij in elk geval, misschien zijn er ook meiden die er minder last van hadden.

3. Niet meer actief

hoi meid
    ik heb in juni'06 een kijkoperatie gehad
    met een leo behandeling en een hsg tegelijk

bij mij zit alles helemaal vast en kan er niks meer aan gedaan worden

de pijn viel me redelijk
    de eerste paar dagen last van de wondjes en buik en schouders door het gas
    maar na 1 week was het allemaal over
    alleen 1 hechting is er na 2 weken alsnog uitgehaald omdat ie vast gegroeid zat en er niet uit kon vanzelf ;)

ik wil je veel succes wensen en hopelijk valt het allemaal mee met de pijn
    en is er niks ernstigs aan de hand ;)

ps ik ben uiteindelijk in maart'07 zwanger geraakt via een ivf behandeling ;)

4. morgaantje

morgaantje Actief lid

5 okt 2006
    449
    0
    0
    adviseur
    bedankt voor jullie reactie :)

Maar jeetje bij jullie beide dus flink heavy zeg...
    Konden ze bij jullie aangeven wat de reden was dat de eileiders verstopt zaten? Had dat te maken met endometriose?

Wat is een leo behandeling en wanneer voeren ze die uit?

liefs morgaantje

5. morgaantje

morgaantje Actief lid

5 okt 2006
    449
    0
    0
    adviseur

6. morgaantje

morgaantje Actief lid

5 okt 2006
    449
    0
    0
    adviseur
    oeps foutje...

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hi,

Ik heb 22 maart een kijkoperatie gehad, met HSG en leo-behandeling. Die leo is het wegbranden van overtollige eicellen, als je bv. pco hebt.

Het is me reuze meegevallen, de operatie was op een donderdag (ochtend), om 15 uur was ik weer thuis, de vrijdag heb ik lekker filmpjes gekeken, zaterdag deed ik weer boodschappen en langs een vriend en Ikea (wel rustig aan gedaan natuurlijk en vriend laten tillen). Maandag weer gaan werken, had echt nergens last van. Alleen donderdag nog wat suf en moe van de narcose en wat spierpijn in mijn schouders door het gas. Heb verder geen pijn gehad, de wondjes waren soms wel wat gevoelig, nog wat bloedverlies door de HSG, maar was maar een heel beetje en een dag of 5.

Tien dagen later had ik al een eisprong (de 5e in anderhalf jaar) en was ik zowaar zwanger! Had het nooit verwacht!

Maar goed, zo kan het dus ook lopen, weer een wat positiever verhaal dus. Ik ben er zelf uiteraard heel erg blij mee!

Liefs,
    Snoopy

8. Bloemetje

Bloemetje Bekend lid

6 aug 2006
    846
    0
    0
    Hoi Morgaantje,

Ik heb eind aug een kijkoperatie met LEO gehad. Zoals de vorige meiden schreven heb ik er ook echt wel even last van gehad. Na een week voelde ik me weer stukken beter.
    Bij een LEObehandeling branden ze gaatjes in de eierstokken. Als ik het goed begrepen heb branden ze het teveel aan eiblaasjes (wat je hebt bij PCO) dan weg.
    Op youtube kun je filpmjes kijken van de behandeling. Ik weet alleen niet of je zoiets vooraf wilt zien.

http://www.youtube.com/watch?v=pZieO0cR ... ed&search=

http://www.youtube.com/watch?v=3fTFgqD3Ne8

Veel succes in ieder geval!

9. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Ik heb best veel kijkoperaties gehad, volgens mij een stuk of 8. Ik heb door endometriose erg veel verklevingen die ze los haalden en door mijn pco had ik steeds grote cystes die ze weghaalden. Ook heb ik 2x een hsg en een leo behandeling gehad.

Ik bleef een week thuis. De eerste 3 dagen had ik pijn aan mijn schouders en buik door het gas en daarna ging het steeds beter.

Sterkte ermee!

10. mirjam1970

mirjam1970 Bekend lid

5 jan 2007
    631
    0
    0
    's Gravenzande
    Wij zitten sinds augustus 2006 in de MMM, al gauw bleek dat het zaad van mijn man zwakker te zijn, bij mij leek in de eerste instantie alles goed te zijn. Uiteindelijk zal IVF onze enige mogelijkheid zijn.
    Na een zaad en opzwemtest leek het zaad beter te zijn en volgens de gyn zat een gewone zwangerschap er ook in. Uiteindelijk vond hij dat ik een laprascopie moest krijgen. Hieruit kwam naar voren dat ik een lichte vorm van endometriose had, dit hebben ze toen weggebrand.
    Uiteindelijk zouden we in juni beginnen met IUI met hormonen maar toen werd ontdekt dat ik 2 cystes had en een poliep in mijn baarmoeder. De poliep is uiteindelijk eind augustus verwijderd. Zoals het ernu uitziet moet ik volgende week op controle en zullen we waarschijnlijk in november weer met een behandeling starten.
    Ik heb ontzettend tegen de eerste kijkoperatie opgezien en was ook best heel zenuwachtig. In het ziekenhuis waren ze erg lief toen ik moest wachten en ze hadden ook echt de tijd voor je. Ik ben 's middags geopereerd en heb zeker tot zondag pijn gehad en heb ook pijnstillers genomen. Had bijvoorbeeld dinsdag ook last van bloedverlies wat normaal is. Ik moet zeggen dat ik de eerste keer ook best last van mijn emoties had om alles te verwerken omdat het ook mijn eerste operatie was. Wat op zich wel prettig was dat ik langs een vrouw lag die ongeveer hetzelfde had gehad en nu een tweeling had gekregen door IVF.
    Ik ben tot woensdag thuis gebleven ook omdat ik in de zorg werk had toen een studiedag en ben vrijdag weer gaan werken. De eerste dagen hebben mijn collega's mij ook nog ontzien voor zware dingen.
    Wij hebben ook veel mensen die met ons leven wat ook best steun geeft in deze periodes!
    Ik wil je in ieder geval succes toewensen en hoop dat bij jou alles mee zal vallen.
    groeten Mirjam

11. draaimolen

draaimolen Actief lid

22 apr 2007
    479
    0
    0
    Hey Morgaantje, hier nog een positief verhaal. Heb half juni dit jaar de kijkoperatie gehad, tijdens de operatie hebben ze ook gelijk de HSG gedaan. Dit was het laatste onderzoek voordat we konden starten met IUI.
    Uitslag was goed bij mij, gelukkig helemaal niets gevonden. Heb ook helemaal geen pijn gehad nadehand. De gyn had me gewaarschuwd voor het gas, dat je daar wel eens last van in de schouders kon krijgen. Ik heb werkelijk nergens last van gehad. Het enige is dat de wondjes ietwat gevoelig zijn, maar dat lijkt me logisch, dat mag je geen pijn noemen.

In juli was het lab dicht, dus wij konden in aug. starten met de 1e IUI en deze was dus gelijk raak. Of het zonder kijkoperatie/HSG ook gelijk raak was zal ik natuurlijk nooit weten, maar toch denk ik dat het goed is geweest. Alles wordt tenslotte mooi schoon en glad gemaakt door de HSG.

Maar goed, om een lang verhaal wat korter te houden :) het kan dus ook heel positief zijn. Heel veel succes en ik hoop dat je snel zwanger bent!

12. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Hoi Morgaantje,

Ook ik ben een van de 'gelukkigen' die een kijkoperatie hebben mogen ondergaan.
    Dit is nu morgen een week geleden en heb de eerste par dagen vooral 'snachts last gehad van de hechtingen.
    Ik ben pas maandag weer begonnen met werken, eerder was echt niet gelukt.
    Wij mochten voorafgaand de operatie absoluut niet zwanger zijn of raken.
    Op 12 oktober worden we besproken en dan worden we uitgendigd voor een behandelplan.
    Ik vind het ook erg heftig dat ik geopereerd moest worden.

Ohja, ik had dus de pech dat ik dichte eileiders heb, waarschijnlijk door een chlamydia infectie.
    dat kan betekenen dat ik weer onder het mes moet om de eileiders vrij te maken.

Wanneer moet jij geholpen worden?

13. morgaantje

morgaantje Actief lid

5 okt 2006
    449
    0
    0
    adviseur
    @snoopy1979 Meid super gefeliciteerd met je zwangerschap. Leo is dus het wegbranden van overtollige eicellen maar wat is dan HSG?

@bloemetje balen zeg dat je er zoveel last van hebt gehad. Hoe gaat het nu met je cyclus? Heb het filmpje nog niet bekeken (zit nu nl op mijn werk en daar kan het niet) Maar als ik thuis ben ga ik het wel even bekijken.

@ Dees68 Meid wat ontzettend balen dat je al zo vaak onder het mes bent geweest. Ik wist trouwens niet dat PCO ook cystes geeft is dat altijd het geval? Ontzettend fijn dat je nu zwanger ben! Heb je een IVF behandeling gehad?

@mirjam1970 balen meid dat je ook al weer zo'n tijd in de MMM zit :( Het is idd fijn als je mensen om je heen hebt die je steunen. Bij ons wist eerst niemand ervan maar heb tijdje geleden toch wat mensen ingelicht en ben daar heel blij mee kan ik toch zo af en toe even mijn verhaal kwijt. Hoe hebben ze bij jou de cystes ontdekt? En die poliep is die operatief verwijderd?

@ draaimolen Wow kijk dit is idd een mooi verhaal ook jij gefeliciteerd en geniet van je echo op 27-09. Ben benieuwd hou je me op de hoogte?

@ smoeltje ook jij hebtnet als ik dus ooit clamydia gehad heb je het zelf ook nooit geweten? Wat is nou niet snap is dat er bij mij alleen maar antistoffen zijn geworden betekent dus dat ik het ooit gehad heb maar dat het over is gegaan. Maar zoiets kan toch niet zomaar over gaan? Maar konden ze je eileiders niet vrij maken tijdens de kijkoperatie?
    Ik moet naar het ziekenhuis bellen als ik ongesteld ben geworden (verwacht ik over een week) en dan gaan ze kijken of ze ruimte hebben..

liefs morgaantje

14. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Hoi Morgaantje,

Ja snap ik ook niet eerlijk gezegd, ik ben eerder getest op Chlamydia maar altijd was het negatief.

De arts zei ook: het kan vals positief zijn. Had ik namelijk ook eerder bij de Hepatitus C test, die gaf pas bij de derde keer testen negatief aan.

Ik weet niet waarom ze niet direct tijdens de kijkoperatie die eileiders open maken.
    Het kan volgens mij ook zo zijn dat ze niet voor een operatie kiezen, maar direct IVF toepassen.

Jij heel veel succes en hopelijk mag je het snel achter de rug hebben.

15. morgaantje

morgaantje Actief lid

5 okt 2006
    449
    0
    0
    adviseur
    dat is wel raar zeg dan vinden ze dus antistoffen maar je hebt het mss toch niet...

Ik twijfel nog een heel klein beetje of ik die kijkoperatie nu wel gelijk wil doen of dat ik het nog een maandje afwacht. Vind het onwijs balen dat het niet op een andere manier kan... Zit echt te tiifelen aan de ene kant heb ik zoiets van laat ik het maar gelijk doen dan ben ik ervan af en weet ik ook of er iets aan de hand is. Mss zitten mijn eileiders ook wel helemaal dicht en kan ik proberen tot ik een ons weeg. Maarja mss is het allemaal wel gewoon goed en is die operatie voor niks.. Hoop zo dat ik gewoon zwanger ben deze maand dan hoef ik er ook niet meer over na te denken hiihihi :)

Wat zouden jullie doen?

liefs morgaantje

16. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Hallo morgaantje,

Je weet het: bij twijfel niet doen.

Je moet er wel volledig achter staan en de noodzaak ervn wel of niet inzien.
    Ik zelf hoefde niet te twijfelen, wilde het ook direct weten als er iets niet goed is...hoe moeilijk ook.

Succes met maken van een beslissing.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou het bij twijfel ook (nog) niet doen, ik heb ook getwijfeld en dus even gewacht. Ik kon in principe eind januari terecht, maar heb gewacht tot eind maart. Je moet er inderdaad wel helemaal achter staan als je de operatie ondergaat.

Een HSG is een baarmoederfoto, daarbij spuiten ze een vloeistof in je eileiders en maken ze een rontgenfoto, waarop ze kunnen zien of je eileiders goed doorgankelijk zijn of niet.

Bij pco heb je in principe altijd zo'n 5 tot 20 kleine cystes in je eierstokken, maar je hebt ook eerder kans op grotere cystes. Hoe dat komt weet ik niet precies. Bij behandelingen heb je er dus ook meer kans op, vooral bij hormooninjecties. Vandaar dat ze bij mij ook een leo wilden doen en eventueel verder met clomid of hormooninjecties.

18. Bloemetje

Bloemetje Bekend lid

6 aug 2006
    846
    0
    0
    Hoi,

Ik kan me voorstellen dat je twijfelt. Ik heb dat ook gedaan, maar wilde heel graag weten of vanbinnen alles goed zat. Geen verklevingen e.d. Bovendien had ik positieve verhalen over de LEO gehoord dus heb ik het toch gedaan. En ondanks dat ik er wel last van heb gehad, zou ik het zo nog een keer doen hoor. Ik was altijd behoorlijk bang, maar je wordt daar wel zo lieg behandeld, dat het niet erg eng is.
    Ik hoopte dat ik door de LEO een spontane eisprong zou krijgen maar dat is helaas niet gelukt. Nu moet ik weer met clomid beginnen. Heb ik voor de operatie ook gehad, maar dat sloeg niet aan. Nu kijken of het na de operatie wel lukt.

Héél veel succes met het maken van een keuze! En natuurlijk hoop ik dat het allemaal niet meer nodig zal zijn ;)

19. morgaantje

morgaantje Actief lid

5 okt 2006
    449
    0
    0
    adviseur
    Jeetje er is echt een hoop wat ik nog niet weet.... de voorlichting bij mij in het ziekenhuis kan echt wel beter helaas :(

Denk dat ik toch maar volgende maand die kijkoperatie ga doen ik wil toch wel erg graag weten of het goed is. Als het goed is moet ik volgende week ongie worden dus heb nog even om er over na te denken :)

20. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Hier nog een die een kijkoperatie heeft ondergaan.
    Gelukkig was er niks aan de hand en de operatie viel ontzettend mee!
    Enige waar ik last van gehad heb is van dat klotegas wat ze in je buik spuiten.
    Hierdoor kun je de 1e dag niet rechtop lopen van de pijn in je schouder.
    En een beetje last gehad van de hechtingen.Maar dit alles weegt absoluut niet op tegen de onzekerheid die ik ervoor had.
    Dus ik zou zeker zeggen:Ga ervoor!
    ps:Bij mij hebben ze de operatie gedaan na aanleiding van een positieve chlamidiatest...dus dit wordt heeel vaak gevonden en hoeft dus niks te zeggen!
    Kan ook komen van een luchtweg infectie die je ooit zou hebben opgelopen..
    Don\'t worrie en ga voor die operatie!
    Veel succes!

Deel Deze Pagina