Is echo schadelijk?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by annabeth, Dec 1, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. annabeth

annabeth Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    1,253
    1
    0
    iets juridisch... ;)
    Groningen
    Hallo,

Ik zit met een vervelende twijfel: kunnen echo's kwaad? Op internet lees je namelijk verschillende dingen (zelfs op sites van verloskundigen).

Ik maak me daar best veel zorgen over, want zwanger blijven gaat bij mij niet gemakkelijk. Dit is mijn vijfde zwangerschap in iets meer dan anderhalf jaar tijd en ik hoop nog steeds op mijn eerste kindje.

Mijn laatste zwangerschap was een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en daarvoor dus miskramen / missed abortions en daarom moet ik nu extra veel en vroeg echo's.

Afgelopen week had ik met 5w2d mijn eerste echo. De verloskundige is heel lang bezig geweest en er is een tweede verloskundige bij geroepen om zeker te weten dat dat in mijn baarmoeder (zwart rondje met afhankelijk van de meting een diameter tussen de 6.1 en 8.1 mm) een vruchtzakje was of een pseudo ring. Ik denk dat de echo wel 5 minuten heeft geduurd (minstens) en ik kreeg tijdens het onderzoek ook fikse buikpijn. De dag erna heb ik buikpijn gehouden en vandaag (weer een dag later) heb ik opeens bruin verlies.

Een extra reden om te denken dat een echo kwaad kan is de reactie van de verloskundige na mijn missed abortion eerder dit jaar. Ik had toen begin mei met 7 weken een vroege echo (al ivm de eerdere miskramen). Op de echo was een vruchtje van 6w4d te zien met een mooi kloppend hartje. Dat het iets te klein leek, zei volgens de verloskundige niks, omdat ik nooit precies kon weten wanneer het was gaan innestelen (eisprong wist ik wel precies door temperatuur en ovulatietesten).
    Toen ik met 11 weken voor een tweede echo mocht, bleek het vruchtje te zijn overleden. De verloskundige wilde toen per se meten om te kijken of dat direct na de vorige echo was gebeurd. Volgens haar meting kwam ze toen uit op 7w2d. (De gynaecoloog in het ziekenhuis zei na een meting 7w4d).

Ik maak me nu dus erg zorgen en heb heel veel spijt dat ik eergisteren toch de echo heb gehad. Ik heb het gevoel dat ik mijn eigen zwangerschap in gevaar breng.

Weten jullie hier meer over?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

het kan niet zo zijn dat het is misgegaan door de echo. Ze bedoelde daarmee zeer waarschijnlijk te zeggen dat het vlak na de echo gestopt is met groeien. Een miskraam kan eigenlijk niet veroorzaakt worden door iets van buitenaf. Niet door sporten, niet door vrijen, niet door springen of van een duikplank gaan, niet door een echo of door regelmatig naar de harttonen luisteren.
    het is bijna altijd een vruchtje dat niet levensvatbaar is. Of het is niet goed ingenesteld.
    Maak je dus geen zorgen om deze echo. Laat het ter geruststelling werken, je hebt nu gezien dat het goed zit, daar kun je ook weer hoop uit putten.
    Het is wel normaal dat je wat buikpijn hebt en ook bruinverlies, de baarmoedermond en vagina zijn heel rijk doorbloed en daardoor kan er na inwendig onderzoek een vaatje knappen of je verliest wat oud bloed. Dat is niet verontrustend.
    Ik hoop je vraag hiermee beantwoord te hebben.
    En ik hoop van harte voor je dat het dit keer goed mag gaan!

Mirjam

Share This Page