Beste VK, Alvast bedankt voor jullie inzet voor al 'onze' vragen! Ik heb een vraag. Ik ben zwanger (10 weken) en heb een etentje met daarbij allerlei vissoorten. Gegrilde zalm, gegrild/rauwe tonijn etc. Nu weet iedereen dat ik daar mega fan van ben. We willen nog wachten met vertellen, totdat ik 12 weken ben, maar als ze zien dat ik niets van dat tonijn neem, dan weten ze al hoelaat het is. Mijn vraag is: kan het kwaad als ik 1 plakje (doorsnede 1 cm) gegrild/rauw tonijn eet die dag? Alvast vriendelijk bedankt!
hoi graag gedaan, dank voor je compliment! Ik kopieer de adviezen van het voedingscentrum voor je, daar verwijzen we altijd naar: Vis: vis is heel gezond. Maar neem geen: a) voorverpakte kant-en-klare vis uit de koeling zoals gerookte zalm, paling, mosselen (deze producten kunnen wel gegeten worden als ze van te voren verhit worden); b) rauwe vis of schaal- en schelpdieren, zoals oesters; c) geen roofvissen, zoals zwaardvis, tonijn, haai en koningsmakreel; d) geen paling uit de Nederlandse rivieren; e) niet meer dan twee keer per week vette vis, vanwege de dioxines. Mirjam