Cito AA

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by finally, Jul 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

ikkie: alleen een eindtoets is verplicht toch?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,935
    3,946
    113
    Een school is ook verplicht de prestaties van leerlingen systematisch te volgen, inspectie noemt dit "tussenopbrengsten". Met welke toets je dit doet mag je als school zelf weten, alleen is Cito zo ongeveer de enige toets die de inspectie goedkeurt als meetinstrument..

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat mag je zeker en ik ben ook erg blij met je reactie. Bevlogen leerkracht! Daar word ik blij van. Nu maar hopen dat mijn kinderen bij jou en bij Mol in de klas kunnen komen :D
    Dank voor je toelichting

4. Saskia78

ah op die manier... ik snap het :)

vervelende vind ik dat scholen worden afgerekend op hoe goed ze het doen met zo'n toets.

gevolg is bijv. dat school bij ons in de buurt geen probleemkinderen aanneemt... (christelijke school die ook wel echt vol zit)
    maar bijv wel onze dochter graag zou willen hebben...
    terwijl een ander die van school wil wisselen ivm problemen dus niet terecht kan.

en dat andere kind heeft net zo goed recht op goed onderwijs als het mijne vind ik dan.

5. Martje1979

Martje1979 Actief lid

Oct 6, 2008
    119
    0
    0
    Mijn ervaring is dat cito toetsen vanaf groep 2/3 een beeld geven van de algemene ontwikkeling van een kind op een bepaald gebied. Maar dan nog is een cito niet voor niets een cito toets. Een heleboel lesstof van een langere periode wordt op een hoop gegooid en getoetst. Een methodetoets kunnen ze eerst oefenen en dat is bij een cito toets niet. Het blijft ook altijd een momentopname. Wat je meestal ziet is dat kinderen die vanaf groep 3, C-scores of lager halen voor de cito's, extra instructie nodig hebben op dat bepaalde gebied. Overigens wordt er voor extra uitdagend materiaal ook gekeken naar andere aspecten als zelfstandigheid en werktempo bijvoorbeeld, dat is naast goede scores ook minstens zo belangrijk.

W.b. de AA score; als een kind dat vanaf groep 3 heeft dan is het echt een goede leerling. Kleutercito's worden over het algemeen goed gemaakt.

6. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Hier nog een kleuterjuf. Ik ben het volledig met Mol eens. Ik sta voor een groep 1/2 en wij doen ook de CITO toetsen. Een in januari en 1 in juni.

De CITO toetsen bevestigen mij eigenlijk al wat ik weet. Geen gekke dingen, maar een bevestiging. Het is fijn om dat op papier te hebben, voor jezelf en voor de inspectie.

Het belangrijkste is natuurlijk wat doe je er verder mee? Want alleen een CITO afnemen en de uitslagen op papier hebben daar gaat het niet om. Bij ons worden groepsplannen gemaakt. Een groepsplan voor taal en rekenen. De kinderen worden ingedeeld in 3 groepen en daarin gaan ze aan het werk op het niveau dat zij aankunnen en aansluit bij de zone van naaste ontwikkeling.

Zo is het bij ons op school in ieder geval... Maar echt, ik zou er niet te veel om stressen...:)

7. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Hier ben ik het niet mee eens... Helemaal niet vanzelfsprekend dat dit goed gemaakt wordt. Ik geef les op een school met veel NT2 kinderen (Kinderen met Nederlands als tweede taal) en het is echt niet zo dat zij een A of B score hebben. Daar moeten ze nog een hoop voor leren! En aan ons de taak om dat ook te leren.

En dat is vaak zo mooi, door de CITO i januari en in juni zie je vaak al een prachtige stijgende lijn. En daar gaat het om. Elk kind volgt zijn eigen groeiende lijn! En dat is mooi om te zien.

8. Saskia78

Cito geeft toch vooral aan waar je in verhouding met de rest?
    Dus dan kan niet iedereen het goed maken lijkt me?

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Klopt, het laat zien wat jij kan en vergelijkt (dmv de score) hoe jij staat in verhouding tot de anderen. Alleen dat is natuurlijk ook maar hoe je het bekijkt.

Wij gebruiken nog de E tot A score. En als je als kleuter in januari een C score haalt en in juni een hoge C, dan heb je een prachtig stijgende lijn en is het heel goed gedaan. Dan hoef je echt geen A score te hebben om het goed te doen.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,935
    3,946
    113
    De score kan worden afgezet tegen het landelijk gemiddelde. Het kan dus wel zo zijn dat de hele klas boven het landelijk gemiddelde scoort.

11. Martje1979

Martje1979 Actief lid

Oct 6, 2008
    119
    0
    0
    en dat is op onze school het geval inderdaad.
    Maarja, geen NT2 kinderen bij ons op school en ik kan me voorstellen dat het voor hen veel lastiger is zo'n cito.

12. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Ja, het zal voor de school leuk zijn dat de klas boven gemiddeld scoort, maar als ouder zijnde heb je daar denk ik niet zoveel mee. (Als school en leerkracht is het anders dan als ouder vind ik.)

Het lijkt mij het belangrijkst als mijn kind gewoon op haar lijntje zit, en de rest... Ja, ach.

13. Saskia78

nou als de hele klas bovengemiddeld scoort.. doet jouw kind dat ook
    dus dat is op zich niet heel vervelend...

maar het idee van gemiddelden is dat er evenveel boven zit als onder.
    dus per saldo zal er toch ook iemand onder moeten zitten want anders is het geen gemiddelde.

maar vandaar ook dat ze niet alleen een landelijk gemiddelde hebben maar ook een stedelijk gemiddelde
    bijv. rotterdams gemiddelde is ruim lager dan het landelijk gemiddelde.
    dus op een school die boven landelijk gemiddelde scoort (over het geheel genomen, dus niet enkel afgelopen jaar) doet het OF heel goed.. OF ze hebben een bepaald aannamebeleid waardoor enkel de slimmere kinderen overblijven.

dat eerste is heel goed.. dat 2e kun je heel naar de dupe van worden.

14. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

Jul 22, 2011
    2,115
    222
    63
    bij de meeste scholen krijgen ze Remedial Teaching voor E, D en soms ook lage C scores. Ze gaan opdrachten oefenen uit de Cito en de score wordt dan dus altijd beter omdat ze de opgaven beter begrijpen

15. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Blijft altijd zo'n gevoelig onderwerp dit. Je mag er amper iets over zeggen, of je wordt veroordeeld als opschepper, 'waarom altijd die toetsen', 'laat een kind gewoon kind zijn', etc.

Ik denk dat goede leerkrachten altijd van wezenlijk belang zijn. Toetsen kunnen nog zo nuttig zijn, zonder een leerkracht die je kind serieus neemt zegt het niets. Een leerkracht kan de toets afwimpelen (ach een A+ is leuk maar zegt niets) of juist veel te hoog achten (ja de toets zegt een A en geen A+, dus je krijgt geen extra werk). Zo zul je altijd moeten proberen om samen te gaan voor het beste van het kind, de toets is een middel. Ik denk dat met grote klassen het soms best goed is om te zien of het beeld van de leerkracht en de ouder kloppen met een toetsing, maar dan moet de toets niet gezien worden als de waarheid, maar het zijn verschillende invalshoeken waarmee je naar een kind kijkt. Het gaat niet om de waarheid, het gaat om het beste voor het kind.

Ik ga je even een PB sturen, Cygnet!

16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,935
    3,946
    113
    Wat dus niet wil zeggen dat ze de leerstof beter begrijpen...
    een hogere score is leuk voor de school, maar helpt het kind niet altijd..
    cito kan gebruikt worden om te kijken waar hiaten zitten in de leerontwikkeling van het kind, maar geeft niet altijd een volledig beeld. Oefenen van cito opgaven helpt een kind inderdaad een hogere score te krijgen, maar of ze er daadwerkelijk beter van worden?
    Als mijn kind een lage score zou hebben zou ik van de school toch wel iets meer verewachten dan alleen 'cito oefenen'..

17. mol81

mol81 Niet meer actief

Hier moet ik even op reageren:(

Remedial teaching is een behoorlijk verouderd begrip. Vroeger werden kinderen die niet goed mee konden komen in de klas buiten de klas geholpen door een RT'er en werd de lesstof nogmaals uitgelegd in een een op een setting. Dit doet onze vereniging al lang niet meer. Een aantal redenen:
    - kinderen die moeilijk mee kunnen komen in de klas en uit de klas worden gehaald, kunnen in die tijd de stof die in de klas aangeboden wordt niet aanhoren en missen dus weer essentiële leerstof;
    - kinderen zijn een uitzondering als ze uit de klas gehaald worden en dit vinden niet alle kinderen fijn;
    - degene die de stof buiten de klas aanleert moet het op exact dezelfde manier doen als de leerkracht. Anders krijgt het kind de stof op twee manieren uitgelegd en dit is juist voor zwakkere leerlingen zeer af te raden;
    - RT vergt veel overleg tussen de RT en de leerkracht. Deze tijd kan beter ingezet worden in de klas.

Bij mij op school worden alle kinderen in de groep geholpen. Niemand gaat buiten de groep. De klas is in drie niveaus verdeeld. De slimme kinderen volgen alleen de basisuitleg en gaan daarna aan de slag. Als ze klaar zijn krijgen ze verrijkingastof. De gemiddelde leerlingen doen de uitleg mee, starten met de leerkracht op en gaan aan het werk. De zwakke leerlingen dien hetzelfde maar de leerkracht heeft na de uitleg extra tijd voor deze leerlingen aan de instructietafel.

Ik mag hopen dat een RT' er geen Cito opgaven gaat oefenen. Je moet hiaten in de ontwikkeling van een kind opsporen en daar bij aan sluiten. Wa kan het kind al en wat heeft het nodig om de volgende stap in zijn ontwikkeling te maken? Geen Cito opgaven oefenen.

Share This Page