Ik blijf bezig. M. niet doen. M. luisteren. M. blijf van die vaatwasser af. M. potverdorie dat is al de 3e beker die je omgooit. M. zit weer op de tap. M. zit in op het krukje in de hoek of M. zit in de gang. Niks blijkt te helpen. Hij blijft aan de vaatwasser komen, hij blijft express bekers omgooien (om vervolgens met zijn hand er door heen te gaan). Straffen helpt niet. Hij gaat gewoon kletsen en lacht als ik hem kom ophalen. Als ik dan zeg waarom moest je in de gang dan zegt hij wel drinken omgooien. Waarop ik zeg dat mag niet he. Nee mama sorry. Om het vervolgens een half uur later weer te doen. Zodra het gebeurt kijkt hij mij aan en begint hij te lachen. Ik snap dat hij een peuter puber is maar ik ben dit gedrag echt goed zat. Ben de hele dag alleen maar hem aan het corrigeren. Ik geef hem trouwens genoeg aandacht. We spelen veel samen en zeg regelmatig goed zo, knap gemaakt of wauw wat kan jij al goed puzzelen. Mama is zo trots op jou. Ik zeg meerdere keren per dag dat ik heel veel van hem hou en als ik boos ben geworden leg ik altijd uit waarom. Wat doe ik toch verkeerd. Hij is twee jaar en 1 maand oud. Het is een heel intelligent mannetje die alles begrijpt wat je zegt en doet. Volgens consultatiebureau heeft hij het niveau van een 3/3.5 jarige dus hij is echt niet te jong om de gevolgen te snappen als hij iets verkeerd doet. Ik wil de gezelligheid weer terug! En een jongetje die iets beter luistert
Daar word ik dus soms ook KNETTERgek van... ik ga dan altijd naar monkeytown/ballorig Daar mogen ze rennen klauteren, alle bekers limonade omgooien, overal aanzitten en keihard rennen
Mijn tip echt hier werkt het totaal negeren en afleiden met iets anders!! Behalen ze er ook geen lol meer aan
En dan vervolgens een enorme langdurige driftbui krijgen als ze weer naar huis moeten Hier ook een mannetje in die fase, dood vermoeiend. Maar ik weet inmiddels van mijn oudste........ deze fase is over bij ongeveer 2,5. Dan wordne ze weer gezellig
Zijn er misschien dingen die je kunt voorkomen? Zoals het express bekers omgooien. Weinig erin per keer en na het drinken steeds uit zijn bereik zetten. En als hij dan alsnog om gaat compleet negeren zodat de lol er vanaf gaat? Want vaak gaat het gewoon om de aandacht, ook al is het negatieve aandacht die je kind krijgt. En verder leven ze inderdaad heel erg in het moment.... zijn ze de straf van een half uur ervoor al lang weer vergeten. Ze zijn toch impulsief hè...
Ik doe maar een kwart in de bekende ikea bekers . maar op het moment dat ik het hem geef drinkt hij een mini slok om vervolgens de beker om te gooien/leeg te kiepen. Ik probeer het te voorkomen, maar hij is mij gewoon te slim/snel af! (zucht en dat met 2 jaar). En rommel mag in ons huis hoor geen probleem, maar die vieze plakkerige ranja overal word ik niet zo blij van!
Ik denk dat de intelligentie van je zoontje er juist voor zorgt dat hij super goed doorheeft dat het gedrag niet kan en dat het jou frustreert. Als "straffen" niet helpt, dan het gedrag negeren. Bedenk daarbij het volgende "negatieve aandacht is ook aandacht"
Als hier het waarschuwen niet helpt dan is het negeren. Maar als hij dagelijks bekers drinken zou om gaan gooien dan waarschuw ik niet meer. Dan speel ik een beetje in op m'n gevoel. Ik zou dus of negeren. Dus beker neerzetten, gooit hij het om zwijgend opruimen en nieuwe neerzetten dan wel met maar een klein laagje erin. Of hij kan in mijn bijzijn een slok nemen en dan gaat de beker op de kast. Ik zou denk ik kiezen voor negeren dat werk hier 9 van de 10 keer wel goed.
Ja idd, mijn dochter deed het ook een periode, toen een poosje de rietjesbeker weer gepakt. Vond ze niet leuk, maar ja ze wilde toch drinken. Na een week of 2 ging het weer prima met een normale beker.
Ik wil liever geen dichte beker meer kopen. Hij kan namelijk prima uit een beker drinken. Hij smeert nooit per ongeluk. Hij doet express de beker omgooien. En ik weet dat hij het niet erg vindt om een dichte beker te krijgen. Net was het weer raak. Ik heb hem nu op zijn kamer gezet (boven we hebben traphek voor zijn kamer). Heb al zijn kleding uitgedaan want het was weer nat en op bed gelegd. Ga daar maar nadenken. Is dat te hard?
Hoe oud is hij precies? Tjah, ik heb mijn dochter zulke straffen nog nooit gegeven, hoogstens even op de gang gezet... Edit: zie nu dat hij even oud is als mijn dochter. Jij maakt je kwaad om het feit dat hij zijn beker omgooit, hem boeit het niets als hij een dichte beker krijgt. Ik zou de strijd niet steeds weer aan gaan en hem dus lekker tijdelijk een dichte beker geven. Scheelt jou een hoop frustratie. Hij voelt dat ook aan en daagt je op zijn manier nu ook uit hoever hij kan gaan.
Wanneer hij dat doet is het meteen klaar met drinken, drinken in de gootsteen en absoluut negeren. Negeren en afleiden is hier ook het codewoord, veel conflicten heb ik hier niet eigenlijk, ik ben gewoon niet voor zulke geintjes en laat ook niet zien dat het me wat doet.
Hier was de beker terug naar de keuken gegaan, ze vraagt er maar om. Hoe drukker jij je maakt hoe erger het wordt. Straffen zou ik niet doen, tenminste niet apart zetten lid, het maakt geen indruk en ze vergeten zo snel waarom.
Luc gooide met mijn spullen, Ik heb 3 keer gezegd niet doen, die spullen vind mama mooi dat moet je niet kapot maken, bleef doorgaan., al lachend Ik heb toen iets gezocht wat van hem was, naar hem toe gelopen en gevraagd:"Vind je dit mooi?" Ja mama BAM, kapot op de grond, en nog een keer, Hij was echt verbijsterd, zat doodstil te kijken met mijn kaarsenstandaardje nog in zijn hand, keek, keek en begon te janken en te zeggen: Dat mag niet mamaaaaa, niet doeeeeen Toen met hem gepraat, NOOIT meer gedaan. Na 23 keer gezegd te hebben dat hij zijn speelgoed moest opruimen, deed ie het nog niet. Ik heb toen gezegd: Laatste keer, anders gooit mama het weg he. Weer niet. Heb zonder 1 woord te zeggen een vuilniszak gepakt en alels erin verzameld en net gedaan of ik het weggooide. Heb het in de kast gezet . Janken weer, maar sindsdien, luistert ie een stuk beter.
Idd een dichte beker en verder misschien zelf iets relaxter worden? Juist als je alles ' verbied' wordt het interessant. De vaatwasser is natuurlijk ook leuk, dus laat hem helpen met inpakken. Het vaatwastabletje erin doen en zelf op het knopje drukken om aan te zetten.
Apart zetten op de gang werkt hier juist wel erg goed itt negeren. Bij negeren gaat hij hier net zo lang door totdat je er wel iets van moet zeggen. Elk kind is anders in mijn ogen, dus het is altijd zoeken hoe te handelen. Ik denk dat jouw kind nu echt zijn grenzen aan het zoeken is hoe ver hij kan gaan TS. Misschien werkt in jouw geval flink negeren het beste? Omdat straffen klaarblijkelijk niks uithaalt?