pff word er zo moe van.. Onze dochter heeft het nooit echt leuk gevonden dat ze een zusje kreeg, meestal negeerde ze haar onbewust. Maar ja ze trekt zich op en pakt alles dus dat gaat niet meer op. De jongste gilt vaak (van plezier) en de oudste wordt dan woest! Ik kan zegen wat ik wil het helpt niks. Zelfs als ze niks oet zegt de oudste al: nee ga weg, uhuh, stil zijn, enz. Zó vermoeiend! gaat dat bij jullie ook zo?
Hoe oud zijn ze? Mijn oudste was bijna 2 toen de jongste geboren werd, inmiddels zijn ze bijna 4 en bijna 2 en het gaat echt erg goed over het algemeen. Natuurlijk zitten ze elkaar weleens in de haren maar over het algemeen spelen ze veel samen, hoe ouder de jongste wordt, hoe beter het gaat.
Mijn dochter kan dit ook heel goed naar mijn zoontje. Helemaal toen hij was kleiner was. Maar ze kunnen ook heel lief spelen en dit gaat steeds beter naarmate ze ouder worden. Ze zijn 2 en 4.
Hier precies hetzelfde verschil, ook 2 meiden, 4.5 en 1.5 jaar. Nu de jongste ook leert voor zichzelf opkomen gaat het wat beter maar ik moet me er nog steeds continu mee bemoeien. Hier is het alleen zo dat de jongste wat pittiger is dan de oudste dus we waarschuwen de oudste al steeds dat ze er rekening mee moet houden dat zodra haar zusje kan lopen alles veranderd.
Ik heb twee meiden van 4 en 2 jaar, wonen bij mijn ex dus ik zie ze niet dagelijks maar als ze hier zijn is het duidelijk dat het precies hetzelfde gaat. Ze zitten elkaar alleen maar in de weg. De oudste gilt en word overal boos om en de jongste laat niet over zich heen lopen dus gilt net zo hard terug, duwt, slaat en bijt. Maar het gekke is als ze elkaar een tijdje niet hebben gezien, vallen ze elkaar in de armen en zijn ze de beste vriendinnen. Ze kunnen niet met elkaar en niet onder elkaar .
Zo ging het hier ook! Maar nu de jongste bijna 2,5 is gaat het stukken beter! ze worden gelijkwaardiger. De jongste kan nu tegengas geven, ze kunnen beter met elkaar communiceren en ze zijn echt aan elkaar gewaagd. meestal gaat het echt heel leuk samen! Al vliegen ze elkaar ook genoeg in de haren hoor...
Ik heb 2 meiden van 2 en 4, het gaat heel goed tussen ze. Ik zou de oudste heel duidelijk maken dat je dat gedrag niet tolereert; time-out, achter de deur, speelgoed afpakken .
Mijn zoontjes zijn nu 5 en 3 en ik voel me af en toe net zo'n blauwhelm van de VN. Peacekeeping enzo. Ze kunnen samen heel goed spelen maar af en toe slaat het ineens om.
Hier net zo hoor. Oudste is 3, jongste 1. Oudste is een jongen, jongste een meid. Oudste vond zijn zusje eerst echt heel lief, maar dat is nu echt compleet verandert. Jongste is een meisje met pit die letterlijk van haar af slaat en bijt. En dan gaat de oudste weer niet slaan, niet bijten, niet doen zeggen etc. En dan als hij het niet zelf kan oplossen met woorden roept hij "mamaaaaaaaaaaaaa, *naam zusje* doet dit, dit en dit". En soms kunnen ze echt heel lang lief met elkaar spelen hoor. Die twee hebben een haat-liefde relatie. Ze kunnen niet met elkaar, maar zonder elkaar ook niet.
Hier ging het echt vanaf de 1ste verjaardag bergopwaarts. Je ziet dat de jongste met de week meer begrijpt van de spelletjes die de oudste met haar wil spelen. Nu mijn jongste bijna twee is kunnen ze soms echt al samen spelen, de jongste doet de oudste in alles na, ook in haar eigen spel, het is echt ontzettend schattig. En ja soms gaat het een half uur goed zonder dat ze me nodig hebben en soms is het elke paar minuten drama. Maar het wordt echt makkelijker met de tijd. Is mijn ervaring dan.
Dank jullie wel! Ik hoop het ook echt. Maar het zit me een beetje dwars dat ze nooit echt om haar gegeven heeft ofzo... Laatst zei ik zullen we zusje dan maar wegbrengen dan ben je weer alleen. Ja was best... Ook geen slimme opmerking maar toch. Ja ze moet naar de gang als ze bezig blijft maar het is telkens zo dat het net niet zover komt. Heel frustrerend.
Hier zijn de ruzies alleen maar meer en erger geworden naarmate ze ouder worden.. Toen de jongste een jaar of 2 was begon het pas echt.. En nu vliegen ze elkaar echt dagelijks in de haren. Is ook karakter van hun hoor, dochter is verbaal heel sterk en ontzettend kattig en kan heel stiekem doen en zoon begin steeds meer van zich af te bijten en duikt er dan vol bovenop. Oh my.. Het gaat vast een keer over..
Hier niet herkenbaar, ze schelen bij mij 3 jaar en een week. Oudste was altijd al gek op de jongste, al heeft ze de eerste 2 maanden wel moeite gehad met de aandacht delen. Maar dan werd ze boos op mij, niet op haar zusje.
Ja het gekke is dat ik niet gemerkt heb dat ze jaloers was of zo. Andere baby's en poppen vind ze ook niks trouwens dat scheelt oh Maja sterkte dat is echt niet leuk zeg!
O ja, voorbeeldje van net. Oudste zat op schoot en jongste in de kinderstoel ernaast. Zegt de oudste: Neej!! Blijf van mn tenen af!!!!! (Jongste raakte ze net amper aan..) Maarr.. ze stak dus zelf bewust haar voet uit richting haar vingertjes. Ik het uitgelegd maar ze snapt gewoon niet dat het dan haar schuld is of zo. Zij doet nooit iets fout