cito groep 3

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door vlindermoeder, 8 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij ons wordt het er wel bij gezegd, welke leestoetsen op snelheid zijn en welke niet.

Ik weet dat DMT en taalontwikkeling niet 1 op 1 samenhangen. Alleen... nou ja, onze zoon is best wel slim en heel vlot. Op cognitief gebied tenminste. Motorisch is het allemaal wat minder en hij durft ook minder dan leeftijdsgenootjes. Dat maakt overigens niet uit hoor, het 'gemiddelde kind' bestaat niet. De één 'loopt voor' (of achter) op het één, de ander op het ander. Alleen omdat hij cognitief heel sterk is, verwacht je dan te makkelijk dat dit voor alle schoolprestaties geldt.
    Ergens ben ik wel blij dat hij hier wat meer moeite voor moet doen. Dan leert hij tenminste dat 'je best doen' er ook bij de 'leergebieden' gewoon bij hoort. Tot nu toe heeft hij dit alleen maar ervaren bij fietsen, klimmen, schaatsen e.d.Dat als je iets wilt kunnen, dat je het zult moeten trainen.

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    DMT en taalontwikkeling hangen helemaal niet samen. DMT is puur technisch lezen, in 1 minuut zo veel mogelijk woordjes oplezen en dat drie keer, waarbij de moeilijkheidsgraad (lengte) van de woordjes toeneemt.
    Ik heb ooit een meisje in mijn klas gehad die altijd bezig was met 'te mooi' willen lezen. Dus DMT en avi presteerde ze altijd onder niveau, omdat ze ging voorlezen ipv snellezen. Dat betekende in mijn ogen dat ze prima kon lezen, alleen op technisch leesniveau slecht toetsbaar was.
    Bij het avi las ze bv op precies de juiste intonatie en daarmee liet ze wel zien dat ze begreep wat ze las, voorspellend kon lezen en een stukje vooruit kon kijken in de tekst.
    Misschien doet jouw zoontje dit ook en scoort hij daarom op technisch lezen minder goed.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

ik dacht dat je extra oefende vanwege slechte dmt score. Nu zeg je dat jij dat ook zou doen als je kind ook bij dmt A ging scoren. snap ik het goed?
    DMT toetst niet de taalontwikkeling. het geeft je een beeld van leesvaardigheid en geeft je heel duidelijk weer hoeveel je kind moet compenseren om te scoren in andere toetsen waarin lezen nodig is. Hij kan context niet gebruiken bij dmt woordenlijsten om het lezen makkelijker te maken voor zichzelf, door raden via woordherkenning en de betekenis van een zin of context. het is puur lees uitslag voor zo ver het kan.
    met de uitslagen van andere toetsen waarin hij A scoort zie je hier dat je kind goede taalontwikkeling heeft maar met lezen hij niet zo ver is. hij is dus in alles cognitief aan het compenseren datgene wat hij niet zo goed kan. doe dat dus niet als je mij vraagt.

waarom is er een verwarring? omdat we weten; dat de kinderen met slechte taal aanbod thuis - allochtonen, laagopgeleide ouders, een huis waar niemand leest etc etc(ik lees nooit voor, dus ik ook) - blijft de taal ontwikkeling achter en daar is dit dan wel een reden voor de slechte lees scores. waar een reden is is er ruimte voor verbetering. Maar als je kind 1 talig is, met hoogopgeleide ouders en goede thuis taalaanbod van begin af aan, en nog steeds laag scoort, dat kun je niet verbeteren door extra te oefenen. zo dwing je hem steeds meer te compenseren met andere cognitieve skills. omdat de ruimte voor verbetering via taalaanbod al zijn werk doet in zijn geval. je kind dus, terwijl hij moeite heeft met lezen, doet echt zijn best en compenseert een boel en scoort goed bij de rest.

als je dat forceert, op school of thuis krijg je de richting van een vorm van dyslexie. laat het kind op deze leeftijd zijn hardware, in alle rust, zonder zware lees onderwijs, ontwikkelen.
    maar als je zegt dat jij niets anders doet dan je normaal gesproken zou, en dat dit je opvoedingskeus is, dan heb ik niets te zeggen. Ieder zijn eigen huishouding.

tafels oefenen op gr4 is ook wel heel wat anders. waarom een kind tafels niet uit het hoofd leert. is het omdat hij gewend is om die steeds te rekenen wanneer het nodig is? als je dat wilt vergelijken, qua cognitieve act, dan is bij tafels 'ipv uit het hoofd leren' steeds uitrekenen de dmt toetst. maar de tafels uit het hoofd kennen en steeds toepassingen daarvan uit het hoofd leren, deze dus zijn de woordherkenning en via zin betekenis raden. tafels oefenen bij een kind dat de tafels niet eens zelf kan uitrekenen omdat hij 'keren' niet snapt en tellen met 2 en 3 en enzovoort niet kan, heeft ook weinig zin. want niet begrijpen van getal waardes en basis operaties zoals erbij, eraf tellen en keren die moet je echt anders aanpakken.

zoals ik zei, hij is 6 jaar oud. laat hem gewoon lekker laag scoren bij dmt. en houd hem in de gaten qua taalontwikkelingsproblemen voor de zekerheid. doe in die dagelijkse leesoefentijd iets lolligs ipv lezen oefenen, ergens waar hij juist erg goed in is. iets waarin hij echt niet zijn best moet doen voor een kei resultaat maar wel misschien moet nadenken(leren schaken?)Of niet eens dat. gewoon fun time. vergeet niet dat kinderen vaak echt geen tegenzin hebben voor de lieve mama tijd, puur voor de gezelligheid ervan, onafhankelijk van wat je in die tijd doet. dat kan wel veranderen als je kind 9 jaar is. je eigen tegenzin ontdekken, snappen, interpreteren waar het voor/tegen is, en dat alles tegen je mama leren laten blijken, kost wel enorm tijd en skills, moed nodig. (bij sommige mensen lukt het niet eens een leven lang)
    ik bedoel echt niet slecht met mijn reactie. wil ook geen discussie enzovoort. ik hoef ook geen gelijk te hebben over deze zaken. ik geef je gewoon mijn algemene mening over deze zaken zonder ik jou en je kind te kennen. want dat is internet. jij bent de moeder en je kent je eigen kind.je weet wat goed is voor je eigen kind.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maar het kan ook de uitslag echt een moment opname zijn bij 6 jaar oud. echt wel.

5. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Dit doet Q idd ook. De IBer zei vorig jaar bijvoorbeeld dat wanneer er ... staat ze ook echt even wacht en dan door leest. Ook leest ze met intonatie. Het door lezen wil er bij haar niet in bij het lezen van een verhaal dan gaat het volgens haar om goed lezen (waar ik wel in kan komen), de ondertiteling daarentegen leest ze bijna altijd helemaal 😏

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    We dwalen wat af van de vraag van TS. Wat betreft de vraag van Belize: als hij hoog zou scoren, zou ik ook oefenen. Alleen zou ik dan makkelijker een keer een dagje overslaan en minder insteken op woordniveau.
    Ik zou dus TS denk ik ook adviseren thuis af en toe spelenderwijs dingen te oefenen.

Verder wilde ik in mijn eerste post vooral aangeven dat onze juf vertelde dat er best een verschil zit in de normen voor DMT en VLL. Afhankelijke van de gebruikte methode, kan dit ook voor rekenen tellen.

7. aksiram

aksiram Actief lid

9 aug 2006
    110
    0
    0
    Amersfoort
    Een Cito is maar een moment opname en een rapport is bepalend. Ik zou pas iets zeggen als in groep 8 blijkt. Dat de Citotoets score hoger is dan het schcooladvies. Een kind moet kind kunnen zijn.

Deel Deze Pagina