Mijn dochter(groep 3) vertelde dat ze vandaag een citotoets lezen had. Dat ze met haar juf mee moest. De DMT (daarvan weet ik hoe het gaat) maar daarna moest ze ook nog " verhaaltjes" lezen van de juf. Zij had er 4 gelezen. Zijn dit avi-kaarten? Hoe gaat dat in zijn werk? Ben een beetje nieuwsgierig wat dat betreft. Misschien iemand uit het onderwijs die daar iets over wil vertellen?
De Avi kaarten zijn verhaaltjes die gelezen moeten worden binnen een bepaalde tijd en binnen een bepaald aantal fouten. Je hebt dan 3 mogelijkheden: beheersing ( kinderen beheersen het niveau), instructie (kinderen beheersen het niveau nog net niet, maar je gaat altijd 1 niveau hoger zitten dan ze werkelijk beheersen km uit te dagen en te groeien) en frustratie (dit niveau is nog te hoog gegrepen) In groep 3 beginnen ze nu met afname van kaart M3(midden groep 3). Heeft ze die binnen de tijd en het aantal toegestane fouten gelezen, dan toets je door. Vervolgens komt dan E3 (eind groep 3) , M4 en E4. In principe stop je als een kind in het frustratie gedeelte komt of andere het hoogste instructie niveau. In het geval van jouw dochter zou ik dan denken dat ze M4 beheerst en dus in E4 gaat oefenen. Dit betekent dat ze een jaartje voorloopt op haar leeftijdsgenoten.
Ah ok! Bedankt! Ze leest thuis boeken van het oude avi 5 niveau. Dus ik wist wel dat ze het al aardig kon Maar ik wist niet hoe dat met die avi kaarten zat. De juf van mijn zoon(zelfde school andere juf) heeft altijd geweigerd hem door te toetsen. Alleen op zijn jaar niveau werd hij getoetst. (Hij is inmiddels avi uit.) Vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Net 10 minuten gesprek gehad... E4 beheerst ze met gemak zei de juf. Maar ze heeft niet verder getoetst omdat ze daar op dit moment ook nog niet zo veel mee kan. Wel fijn te weten dat ze het al zo goed kan. ( Ik schat zelf dat ze op groep 5/ groep 6 niveau zit).
Fijn! Vanaf dat niveau is het ook vooral van belang dat ze lekker blijven lezen wat ze leuk vinden, dan dat je echt naar de Avi niveau's blijft kijken. Bij ons in de bieb zie je ook dat de Avi boekjes tot M4 gaan, en daarna zijn het gewoon A boeken, oftewel, veel meer op interesse/leeftijd gebaseerd dan op niveau. Op veel boeken staat dan ook geen niveau meer, maar een leeftijd.
De drieminutentoets (groep 3 t/m 8), DMT, bestaat uit drie leeskaarten met losse woorden. Je kind leest elke kaart een minuut lang hardop. De toets meet hoe goed en hoe snel je kind afzonderlijke woorden kan verklanken. En de avi toets dan leest je kind gewoon avi teksten op een bepaald niveau. Dat zijn dan wel verhalen en geen losse woorden. Ze mogen per tekst max 8 fouten anders hebben ze dat niveau niet gehaald.
Ja bij de bieb zoekt ze eigenlijk alleen nog maar A boekjes uit (vivian den hollander bijv of heksje lily) Thanx ladies!