Mijn dochter heeft (veel, zo niet alle) kenmerken van dyslexie. Maar haar scores zijn te hoog, dus ze is afgewezen voor vergoed onderzoek. Daarnaast zijn ze ook bezig met screening voor dyscalculie, daar krijgen we volgende week uitslagen van. Zouden jullie je kinderen laten testen voor dyslexie op eigen kosten? Of zouden jullie denken, misschien ligt het ergens anders aan of we kijken het nog een jaartje aan? Ik neig naar laten testen volgend schooljaar, inclusief iq onderzoek. Of om het uit te sluiten of juist om haar nu al de hulpmiddelen te bieden.
Voor dyscalculie onderzoek is ook een iq test nodig. Voor dyslexie ook. Want het gaat om een discrepantie tussen scores op lezen/rekenen en het verwachte resultaat op basis van iq. Misschien kan je die resultaten gebruiken om ergens anders dyslexie te laten onderzoeken. Bij hoog iq zal ze veel compenseren op intelligentie. Verder kun je je afvragen wat school zal bieden bij dyslexie, kunnen ze dan meer dan ze nu kunnen/willen? En afhankelijk daarvan kan je de keus maken, eventueel ook in overleg met school.
Ja, wij hebben het zelf betaald. Ze moet wel een half jaar extra begeleiding hebben gehad en er moet worden aangetoond wat dat heeft uitgehaald. Wil school dat doen? Hier is mijn dochter getest: https://www.eclg.nl/dyslexie-kind/kosten-leesproblemen Zit door heel het land en was de goedkoopste die ik kon vinden. Edit, school moet o.a. extra tijd geven bij Cito’s enzo. Daarnaast is het voor het advies van de middelbare school belangrijk om te weten wat bepaalde lage scores veroorzaakt. Op de middelbare school krijgen ze ook extra tijd, in de onderbouw tellen spelfouten minder zwaar mee en mag je eventueel in de bovenbouw een vreemde taal uit je profiel halen. Dat zijn allemaal voordelen. Nog iets, al komt er dyslexie uit als je het zelf betaalt, dan nog krijg je via de gemeente geen vergoede begeleiding (hoe krom), maar school kan wel via het samenwerkingsverband een arrangement voor extra begeleiding aanvragen.
Dank je @Jo79, ik heb hem gelijk opgeslagen. Bedankt @Fristi2012 , op school doen ze er veel aan, ze hadden met al haar kenmerken niet verwacht dat ze afgewezen zou worden. Ze heeft het hele jaar al extra lees (en reken) hulp van oa de IB-er. Ze heeft een abonnement van school op DexLex, ze leest meteen leeslineaal. Na veel hulp en tranen en junior Einstein heeft ze haar tafeldiploma ook gehaald. De combinatie die ze zien bij haar: dyslexie en dyscalculie (denken ze) hebben ze niet eerder gezien. Zeker niet met haar cijfers voor andere vakken. Aardrijkskunde, geschiedenis, natuur etc. scoort ze hoog, altijd minimaal een 8. Boekbespreking idem, hoogste van de klas. Ik vind deze combinatie zo lastig. Ook op haar Cito’s scoort ze ‘raar’. Van I naar IV en weer terug, haaientanden dus. Behalve woordenschat, die staat al jaren op eenzame hoogte I+. Ik zie in mijn werk (docent VO) ook de voordelen van een dyslexieverklaring. De extra tijd, hulpmiddelen, voorleessoftware, werken op een laptop of IPad. Het anders benaderen van cijfers bij En, Du, Fr etc.
Ik heb mijn bericht nog wat bijgewerkt. Inderdaad, net wat je zegt, ik vind zo’n verklaring veel voordelen hebben.
@Youtan ze zijn gewoon altijd stom strikt. Kijken alleen naar zoveel slechte Cito’s op rij. Er wordt dan helaas niet gekeken naar hoe ze verder presteert. Ik weet niet naar welke groep ze gaat. Maar intelligentie onderzoek is 2 jaar geldig. Als je nou laat testen zodat hij meegenomen kan worden voor schoolkeuze. Misschien in overweging om dit jaar of volgend jaar te laten testen.
Ze is 9 en gaat naar groep 6. Dat is inderdaad iets om over na te denken.Hoewel ik haar graag bij mij op school zou hebben indien mogelijk (M/H/V). Daar ken ik de lijntjes wel…. VWO gaat sowieso niets worden met haar cijfer-talent of het systeem gaat voor die tijd op zijn kont. (Ik zie haar nu M of H, maar dat kan alle kanten nog op natuurlijk)
Mocht er nou dyslexie en/of dyscalculie uitkomen met een hoge intelligentie wordt het natuurlijk een ander verhaal dan de scores alleen die ze nu haalt, zeker vanwege de hulpmiddelen die in het voortgezet onderwijs mogelijk zijn. Daarom zou ik wel laten testen voordat ze naar het voortgezet onderwijs gaat. Het blijft een beetje zoeken naar wat het beste is. Als je nu laat testen en het blijkt dat de inderdaad dyslexie/dyscalculie heeft kan het ook goed doen in haar zelfvertrouwen. Weten dat niet het lukt niet omdat ze dom is of niet hard genoeg werkt, maar vanwege de dyslexie. Ik zou denk ik gaan oriënteren naar waar ze getest kan worden en hoe de wachtlijsten er zijn. Voor t zelfde geld duurt het een jaar voor ze aan de beurt is.
Ik zou zelf laten testen. Hier hebben ze de vermoedens bij zoon die naar groep 4 gaat. School zet alles op alles om na de 1e cito van groep 4 het onderzoek aan te vragen. Het frustreert zoon enorm, hij doet keihard zijn best, extra begeleiding loopt en nog gaat spelling etc achteruit. Mocht school geen onderzoek aanvragen dan neigen wij er ook naar om zelf het onderzoek te bekostigen. Ik zou het sneu vinden als zoon de komende jaren zo gefrustreerd blijft door iets waar hij niks aan kan doen en wat met hulpmiddelen en juiste begeleiding verlicht kan worden. Met het oog op de middelbare school zou ik het helemaal fijn vinden als ze op het juiste niveau les krijgen en datgene waar ze niks aan kunnen doen door de dyslexie gecompenseerd mag worden zodat ze toch goede cijfers kunnen halen.
@sabagirl school heeft het onderzoek aangevraagd, een screening gedaan en een verslag geschreven. Maar er zit een instantie tussen: de poortwachter, die beslist of ze aan alle voorwaardes voldoen. Gemeentes hebben hier geld voor, maar die zijn zo star en kijken alleen naar scores (Cito) en niet naar kenmerken of naar het kind.
Ik zou ook zelf laten testen. Een vriendin heeft het gedaan omdat haar kind de "cito eis" van 3x 5 score op rij niet had. Die is heel blij dat ze dat gedaan heeft.
Ik heb net een gesprek gehad met de dyslexie-coach op mijn school. Zij adviseert ook te laten testen. Ze heeft ook al haar Cito-scores bekeken en ziet ook ‘rare’ scores, Nee ze heeft geen 3x5 (ze willen zelfs 3x5-) dus het is al daarop afgewezen. Ze zegt het alleen al te adviseren voor het zelfvertrouwen.
In jullie geval zou ik denk ik in eerste instantie een iq/ schoolonderzoek laten doen, omdat ze zowel bij taal als rekenen laag scoort. Met die resultaten wordt het echt geen m/h, eerder basis/kader. Ik zou zeker laten testen, maar in eerste instantie op iq en schoolvaardigheden, zowel dyslexie als dyscalculie tegelijk is natuurlijk wel apart. Misschien past het schoolsysteem haar niet, zijn haar executieve functies niet goed en heeft ze daardoor hiaten opgelopen. Mocht daaruit komen dat beide wel degelijk tot de mogelijkheden behoren, dan kan je nog laten testen, iq hoeft dan niet meer. En ik zou haar nu laten doubleren.
Met haar resultaten van de schooltoetsen is doubleren heel raar. Ze komt van Cito-scores 1 en 2 af. Ze valt niet uit op begrijpend lezen, maar op spelling en DMT. De screening voor dyscalculie is al gestart en daar krijgen we dinsdag de uitslag van. Zoals al eerder omschreven haalt ze achten, negens en tienen voor zaakvakken en heeft ze geen enkele onvoldoende op haar rapporten. Haar Cito’s zijn haaientanden, van 1 naar 4 en weer terug naar 1…. Er is nog nooit gesproken over doubleren.
Als het financieel mogelijk is zou ik haar zeker laten testen. De uitkomst kan voor haar belangrijk zijn ivm met zelfvertrouwen. Iemand met dyslexie of dyscalculie kan trouwens best op het hoogste niveau onderwijs volgen: vwo-universiteit-master's-doctoraal. Afhankelijk van de ernst van het probleem en de begeleiding. Vaak leven ze helemaal op als ze eenmaal de algemene vakken achter zich kunnen laten en zich kunnen concentreren op de dingen waar ze goed in zijn. Het niet goed maken van testen komt vaak door het niet goed lezen van een vraag. Een woord krijgt een andere betekenis als het verkeerd wordt belezen, "niet" wordt over het hoofd gezien. Als een test mondeling gedaan wordt kan dat ook veel stress opleveren, omdat ze nu ineens het allemaal goed "moeten" doen. Het duurt een tijdje voordat ze daar aan gewend zijn. DMT is zeker een moeilijk punt. Als je het verschil niet ziet tussen drop en dorp wordt het heel moeilijk om dat snel op te lezen. Mijjn dochter schrijft trouwens nog steeds: conclusison of conclussion ipv van conclusion en is heel blij met google check, maar heeft wel haar doctoraal in Applied Geoscience gehaald. Wel na heel veel thuis oefenen, meestal met spelletjes. En trucjes aanleren waardoor ze beter dingen zag en fouten kon opsporen.
Ik zou zeker zelf laten testen, hier geldt ook de 3x V- score op cito vanaf groep 3 voor je ‘mag’ testen, maar soms scoort een kind met dyslexie helemaal geen V- en is er toch sprake van problematiek door dyslexie. Bij mijn jongste is een licht vermoeden van dyslexie, vanwege eerdere logopedie vanwege haar spraak, krijgt zij nu dus via een omweggetje logopedie voor het lezen - dus al in groep 3 wat ondersteuning daarin. Op basis daarvan krijgen wij dan een advies om wel/niet zelf te laten testen. Op beide cito’s geen V-, maar wel leest ze opvallend langzaam/moeizaam.
Als jullie het kunnen betalen dan zou ik het zeker doen. ik was zelf ook zo’n gevalletje. Veel haaientanden zoals jullie dat omschrijven. Ik heb geen dyslexie, maar een volgordestoornis (dat heette 20 jaar geleden zo, ik weet niet hoe dat nu heet, vast anders) En daarnaast heb ik ADD. Ik kan me heel slecht concentreren, ben snel afgeleid. Vakken als geschiedenis en aardrijkskunde gingen mij redelijk makkelijk af want dat is gewoon kennis in je hoofd stampen. Ik heb een redelijk goed geheugen dus daar haalde ik 8 en 9 voor als het me interesseerde. Om kennis toe te passen heb je bepaalde concentratie nodig en die had ik niet .. heb ik nog niet. Omdat ik en school en mijn ouders geen idee hadden wat er aan de hand was heb ik (oa daardoor) faalangst ontwikkelt en ben ik mega gaan onderpresteren. Uit de CITO in groep 8 kwam havo maar heb uiteindelijk basis/kader gedaan want er kwam niets uit en er ging niets in. Nog steeds heb ik erg last van faalangst in het en ben ik ervan overtuigd dat ik gewoon erg dom ben. Ergens weet ik beter maar in het dagelijks leven omschrijf ik mijzelf nog steeds als een dom persoon. Zoals je begrijpt ben ik dus voor testen wat je testen kan als je ziet dat je kind raar presteert, en nog belangrijker, als je ziet dat het haar zelfvertrouwen en geluk aantast. succes!
@KleineLai wat vervelend om te lezen dat je soms zo over jezelf denkt. Als docent ben ik zelf voor zelfvertrouwen boven alles en eigenlijk zelfs tegen toetsen. Maar zo werkt het helaas niet in Nederland. Mijn leerlingen hebben nu toetsweek en ze hebben voor mijn vak allemaal in de klas een spiekbriefje mogen maken Bedankt voor jullie input. We hebben ook besloten te laten testen, We gaan dat as dinsdag doorgeven op school, zij staan er ook achter en willen het dossier van mijn dochter ook doorsturen of meegeven. Ze voldoet aan alle "eisen", alleen scoort ze dus niet laag genoeg op haar DMT en de rest zit erboven en ook de haaientanden. Ze gaan nu haar cito's (rekenen) mondeling afnemen en kijken hoe dat gaat. Is het echt het lezen wat in de weg zit of is het echt cijfermatig... Het is fijn dat school zo meewerkt. Dyslexie en dyscalculie komen samen vaker voor dan dat mensen denken. Alleen is dyscalculie erg lastig om te testen, ze starten hiermee in groep 6 en zelfs dan is het lastig. Vaak vinden de onderzoekers dat cijfers omdraaien of slecht kunnen automatiseren bij dyslexie hoort, maar dat is niet in alle gevallen zo. Dyscalculie is trouwens lastiger op de basisschool dan op het VO. Wiskunde is niet altijd rekenen, economie kan je ook aanleren als je de formules uit je hoofd leert. 'gewoon' rekenen is lastig, en dat is er minder op het VO.