Hier zoon ook enorm nerveus! Hij is hooggevoelig en pikt dus ook heel snel signalen op. Hier krijgen de kinderen ook geen score te horen. Ik heb ze toevallig van rekenen en dmt te horen gekregen ivm een gesprekje over zijn gedrag,nervositeit en dat hij gepest wordt door 2 kinderen. Hij was er zelf bang voor zijn prestatie en ik had ook zoiets we zien wel. Hier zijn ze nog niet helemaal klaar overigens
Ik dacht zelf eerder dat ouderportaal in Parnasys meer gebruikelijk is tegenwoordig (aangezien alle scholen deze gebruiken). Wij krijgen alle punten en CITOscores meteen in de app, en kunnen de kinderen (vanaf gewenste leeftijd) deze thuis ook inzien. De punten worden dan niet op school uitgedeeld, eigenlijk überhaupt niet want digitale communicatie.
Ja dat is wel fijn.. Dochter vertelde vandaag dat ze juf mee mocht helpen met rapporten.. de Cito uitslagen in de mapjes doen?! Moest wel doorwerken, dus heeft niet uitgebreid alles kunnen bekijken. Maar wel al van zichzelf en een paar anderen.. Beetje tegenovergestelde Overigens hebben ze ook parnasys dacht ik, maar dit zijn gewoon uitdraaien. Terwijl ze wel zo modern zijn dat kinderen dagelijks op tablet werken, schoolapp etc.
kinderen weten dat de scores in hun rapport zullen staan.niet alleen dat dat ook de scores van boekbespreking spreekbeurt staan in rapport, ook gym scores.kinderen op gr6 zijn ook veel bewuster over hun eigen prestaties.
Hier absoluut geen stress voor de cito's. Zoon is uitermate relaxed op dit moment. Wij hebben hem ook gezegd dat de score puur is voor juf om te kijken welke dingen opvallen. Waar hij misschien nog wat extra uitleg voor nodig is en welke dingen er juist heel goed gaan. Heb hem er ook meteen maar bij gezegd dat het voor ons geen bal uitmaakt. Cito is een meetinstrument waar zelfs de maker spijt van heeft. Alle kinderen met al hun eigen kwalitileiten moeten allemaal hetzelfde doen. Maar het meet niet hoe keihard jij al moet werken om de dag op school vol te houden, het zegt niks over hoe goed jij met dieren om kunt gaan en hoe lief jij bent voor anderen. Het meet niet hoe veel zelfvertrouwen jij hebt en hoe creatief jij bent en het laat ook niet zien hoe zo'n doorzetter jij bent! Maar het is hier op school ook echt een middel voor de leerlijnen. De eind cito wordt niet meer gedaan.
Zoals jij beschrijft, zo doe ik het thuis ook! De toets zegt alleen iets over taal en rekenen (plat gezegd voor de kinderen). Het laat niet zien hoe aardig je bent voor een ander. Hoeveel fantasie je hebt. Hoe goed je kan knutselen. Dat je goed kan voetballen. Dat je veel humor hebt. Zoveel vaardigheden die je nodig hebt in je leven . De Cito meet dan een heeeeel klein stukje. Zo relativeer ik de Cito - Toets voor mijn dochters.
als ik zo ga praten zou mijn zoon me uitlachen denk ik. hij weet exact wat de cito meet,hoe, en waarvoor het bedoeld is.en wat van hem verwacht wordt. hij baalt al dat hij zoveel uren op school moet zijn en hij veel meer en veel te veel moeilijkere dingen moet doen dan zijn leeftijdgenoten en dan de rest van de groep waarin hij zit. hij wordt al moe als hij die toetsboekjes met 100den opgaves zien denk ik. gelukkig is het voorbij. hij doet zijn best omdat hij die ' stomme opdrachten' nooit meer terug wil zien. want fouten bij cito betekenen dat je lesjes moet krijgen en nog meer van die stomme opdachten moet maken meer oefenen,of zelfs blijven zitten waardoor je extra jaar langer op school moet zitten etc. totaal ander soort kind dus.