Cito-toets groep 2. Squla en andere twijfels.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door merah, 15 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn dochter is late leerling. Ergens volgende maand willen ze kijken of ze versneld naar groep 2 gaat of pas na de zomer. In dat laatste geval zal ze dus bijna drie jaar kleuteren.
    Ik heb dit zelf vroeger als een echte ramp ervaren, zo lang kleuteren (ik ben in dezelfde week jarig als mijn dochter), maar wil er wel zo 'eerlijk' mogelijk in proberen te staan.

Nu willen ze haar mee laten doen met de Cito-toets van groep 2.
    Dat is natuurlijk prima, maar ik zou graag zelf ook een idee krijgen op welk niveau ze nu echt zit.

Onlangs kregen we een code voor een maand Squla. Dus ik dacht: mooi! Dan krijg ik hier misschien inzicht in. Dus ik ingesteld op 'groep 2' en gaan met die handel! Maar vanavond zag ik echter dat groep 1 en 2 precies dezelfde opdrachten heeft. Nu weet ik dus nog niet hoe ik haar niveau moet inschatten.

En van de Cito van groep 2 kan ik geen voorbeelden van vinden.
    Dus... wie kan mij zeggen wat een kind eind groep 2 echt moet kunnen?
    Wie heeft er voorbeelden van een groep 2 Cito-toets.

Dit is voor ons echt een moeilijk kwestie. Dit ook vanwege mogelijk andere problematiek bij onze oudste, waar we nog geen uitsluitsel over hebben, maar waardoor we wel extra voorzichtig willen zijn. Alle info is dus welkom!

2. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Als je wilt weten wat leerlingen leren in een groep kun je op internet zoeken naar de kerndoelen voor die groep. Dan is er vast genoeg te vinden.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Met Google kwam ik toen wel een heel eind en anders gewoon voorleggen op school over de indicaties waarop mogelijk besloten wordt wat te doen?

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Abri, de school hanteert een omgekeerd beleid. De overheid zegt: door naar de volgende groep, tenzij er grote bezwaren zijn. De school wil lang laten kleuteren, of het kind moet zo ver voorlopen dat het onhoudbaar wordt. In de praktijk moet je als ouder heeeeel veel moeite doen om je kind dan naar groep 3 te krijgen. Maar daar voel ik me te onzeker voor (door haar medische achtergrond), maar ik weet dus niet of ik haar daar niet te kort mee doe.

Dank Roos. Ga ik ook even naar kijken.

5. Ik denk dat je heel erg naar je dochter moet kijken en niet naar eigen ervaring of van anderen.

Mijn zoon is van december, hij heeft 1.5 jaar gekleuterd.
    Ik had hier enorme twijfels over tot aan de kerst of groep drie nu wel zo verstandig was, dat hij zo enorm op zijn tenen moest lopen was ik erg bang voor.

Vertrouwd op adviezen van de juffen en ben er blij mee en juiste keuze gemaakt.

Succes!

6. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Mijn 4e dochter is ook van 1 november. Ze is van groep 1 naar groep 3 gegaan.
    Halverwege groep 1 heeft ze de cito van groep 2 gemaakt.
    Dat ging prima. Na de zomer is ze toen naar groep 3 gegaan.
    Thuis ben ik, na overleg met de juf, gestart met voorbereidend lezen en schrijven. Alle werkbladen heb ik van internet gehaald.
    Daar kan je ook info opzoeken over de cito van groep 2.

Ik zou proberen om haar versneld naar groep 2 te laten gaan. Dan krijgt ze toch de stof van die groep voordat ze naar 3 gaat.
    Mijn dochter heeft heel groep 2 gemist en dat was best lastig in t begin van groep 3. Nu gaat t prima gelukkig.

7. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Bij onze school gaan kinderen die voor 1 januari jarig zijn gewoon over. Dat is bij jouw dochter afgelopen schooljaar niet gebeurd. .vanwege beleid van school of andere redenen?
    Ik snap jouw vraag niet goed over dat jij ook haar niveau wilt weten. .Dat kom je toch juist te weten door die cito, in dit geval die van groep 2?als ze daar prima op scoort is t duidelijk en zal ze kunnen versnellen, zo niet reden genoeg om haar n jaar extra te laten kleuteren.
    Probeer je eigen ervaringen als kleuter wat afzijdig te houden. Kijk samen met school wat je kind nodig heeft, zowel cognitief als sociaal, dan moet t goed komen. Succes!

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Oh, dan snap ik inderdaad de vraag wel beter ja. Hier wordt echt naar het kind gekeken. Alle kinderen doen Cito-toetsen, maar uiteindelijk gaat het echt vooral om het kind zelf en hoe het zich in de klas gedraagt. Onze middelste sloeg zo groep 2 over (half-maart kind): kon deels lezen, deed sociaal niet onder voor de oudere kinderen uit de kleuterklas, wilde echt graag leren en was eigenlijk klaar met spelen, maar was bijv. wel stil en verlegen. Ze is nog steeds een stille, maar zelfs in groep 3 eigenlijk niet op haar plek, zo fluitend gaat ze overal doorheen.
    Vooraf maakte ik mij er wel zorgen om, maar ik ben blij dat wij bij ons gevoel zijn gebleven (dat het wel goed zou komen) en de juf zo stellig was dat het echt een prima stap voor haar zou zijn, gewoon omdat ze er aan toe was.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Einad, ik vertrouw dus niet zo op de juffen. ;)
    Zij hebben een bepaald beleid en zijn daardoor niet objectief in mijn ogen.
    Ervaring van anderen is idd niet zo waardevol, omdat elk kind anders is (al vind ik het wel fijn om verschillende overwegingen te lezen). Kijken naar mijn kind... het is m'n eerste, dus vind het moeilijk inschatten/vergelijken. Vandaar mijn vraag naar voorbeelden van (oa) Cito, zodat ik kan kijken hoe deze vragen zich verhouden naar het niveau van mijn dochter.
    Ik vind het wachten op het eindoordeel van de school te laat om nog mijn plek te bepalen.

10. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier gaan overigens ook aldoor alle kinderen tot 1 januari door naar de volgende kleuterklas, tenzij er zwaarwegende redenen zijn dit niet te doen.

Bij mijn weten ging Cito groep 2 vorig jaar o.a. over waar ligt meer, evenveel, minder, hoeveelheden tellen, soort woordenschat e.d. Maar hier was dus voor de overgang richting groep 3 veel meer werkhouding, concentratie, pengreep, hakken-plakken, letterherkenning, tellen tot 20, sociale vaardigheden e.d. van belang. Niet zozeer de score op de Cito. Hopelijk word je wat wijs uit Google'n :)

11. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Er schiet me nog een aanvulling te binnen. Op veel scholen wordt in de kleutergroepen gebruikt gemaakt van de ontwikkelingslijnen van Memelink. Misschien ook aardig om eens te bekijken. Daarin is ook veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Dat kun je ook online vinden.

12. Roos123

Roos123 Niet meer actief

En over het vertrouwen in de juffen, de meeste scholen hanteren een protocol. Wat betreft versnellen wijken scholen niet vaak af van dat protocol. Misschien zou je kunnen vragen of je het protocol in mag zien? Mocht je dochter volgens het protocol niet kunnen versnellen, dan hoeft dat jouw vertrouwen in de leerkrachten niet te schaden. Een team heeft een visie omgezet in een protocol en het zou dan een verschil in visie zijn tussen jouw visie op het kleuteren en de visie van school.

13. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Het gaat niet alleen om cognitieve zaken, maar ook om sociaal-emotionele. Staar je dus niet blind op haar niveau. Ik ben zelf vroege leerling en denk dat het niet zaligmakend is. Ben echt door school gerold en verveelde me zelfs. Maar dat geldt niet voor alle kinderen die wat voorlopen met lezen ofzo.

14. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Hier een zoon vandecember en hier op school gaat iedereen voor oktober geboren automatisch door en tussen december en januari wordt er per kind gekeken. Mijn zoon heeft een extra jaar gekleuterd, er is een speciale 2+ groep gekomen omdat hij cognitief aan zijn plafond zat in de kleutergroep dus kreeg hij wel lezen, schrijven, rekenen maar ook nog heerlijk een jaar spelen en de oudste in de klas zijn, hebben combigroepen, hij was er sociaal emotioneel nog absoluut niet aan toe om al door te gaan naar groep 3, gaf dit zelf ook aan. En ik ben zo blij dat hij nog een jaar kleuters heeft gedaan, zijn ontwikkeling cognitief gezien is gewoon door gegaan maar hij staat nu met een stevige sociaal emotionele basis in groep 3 en is daar echt helemaal op zijn plek dus dat is echt prettig.
    Ik zou dus zeggen kijk nara je kind en staar je niet blind op niveau en laat ook zeker de andere factoren mee spelen.

15. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Ik denk dat je toch vooral op het advies van school af moet gaan. Zij zijn deskundig en ik denk dat je een cito ook zelf niet goed kunt 'toetsen' en het nivo bepalen.
    Maar als er mogelijk andere problematiek speelt is school daar dan niet van op de hoogte?
    Dan houden ze daar toch ook rekening mee indien nodig.
    Mijn zoon is van eind dec en heeft een half jr gr 1 gedaan, daarna 2 jr gr 2 en zit nu helemaal op zijn plek in gr 3. Als hij een jaar eerder naar 3 was gegaan had hij het vreselijk zwaar gekregen. Net als een paar vriendjes van hem.
    Ook ken ik kinderen die na 1,5 jr doorgegaan zijn naar gr 3 en daar gaat het ook heel goed mee. Is dus erg afhankelijk van het kind.

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik staar me niet blind. Ik vraag gewoon informatie om het cognitief niveau van mijn kind in te schatten ;)

17. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Het is altijd lastig in te schatten wat het beste is voor je kind. Ik heb een aantal voorjaarskinderen. (Jarig in maart en april) en een van aug. Voor die kinderen is het duidelijk. Die gingen gewoon na 2 jaar (en een par maanden) door naar groep 3.
    Nu hebben we een zoon van half november '11. Nog iets jonger dus als jouw oudste. Hij is vorig schooljaar pas na de kerstvakantie naar school gegaan. Toch is hij aan het begin van het nieuwe schooljaar al naar groep 2. Dat betekent niet dat hij dan automatisch ook doorgaat naar groep 3, maar nog een jaar groep 1 leek school niet verstandig. Hij is slim, maar ook erg speels. Dit schooljaar wordt gekeken wat voor hem verstandig is. Wij wachten het advies van school af.

Ik denk dat het heel lastig is om thuis te testen hoever je kind is. Thuis is zo anders als op school.
    Ik weet niet hoe squla precies werkt, maar ik kan me voorstellen dat je voor groep 1 en 2 wel dezelfde opdrachtjes hebt maar dat de ze wel verschillende niveaus daarin hebben. Bijv bij groep 1 is het met 80% al een voldoende. Maar bij groep 2 pas als ze 90% goed hebben.

Succes met het nemen van een beslissing. Het is moeilijk. Ik denk soms dat het me fijn lijkt voor mijn zoon om gewoon nog lekker een jaar extra te kleuteren. Lekker spelen enzo, maar als ik dan kijk hoeveel hij al weet denk ik dat het saai voor hem wordt. En zijn vriendjes gaan denk ik allemaal door naar groep 3.

18. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Maar wat heb je eraan om zelf haar schoolniveau in te gaan schatten? Daar is school toch voor? Als het goed is, is de uitslag van de cito-toets slechts 1 factor. Ze kijken ook naar werkhouding , gedrag in de klas etc. Dat kun je sowieso allemaal niet beoordelen. Ik zou al je vragen gewoon op school stellen.

19. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    De ontwikkeling van het jonge kind: een leerplan - SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling

Op bovenstaande site kun je oa vinden wat een kind zou moeten kunnen aan het einde van groep 2. Dan kun je een beetje een inschatting maken of je dochter dat zal halen eind dit schooljaar.

Ik zou goed met school in gesprek gaan over de totale ontwikkeling. Cito is één ding, maar als het goed is hebben ze meer. Vraag naar het observatie/registratiesysteem wat ze hanteren en hoe ze daar uit komt.

Maar als ik het goed begrijp gaan ze de toets van groep 2 afnemen op hun initiatief, dus dan zou je zeggen dat de school wel serieus denkt aan doorstromen en het dus de komende periode goed wil bekijken. Lijkt me een positief punt.

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier hebben we altijd een gesprek met de juf en ib'er over hoe dochter zich ontwikkelt. Kan bij jullie de ib'er niet eens meekijken? Zo'n observatie plus cito lijkt me best waardevol. Dan kun je dan kijken of jij je dochter herkent in wat zij zien in de klas. Hier liet ze thuis bv veel meer zien, op school paste ze zich aan aan haar 'groep1-rol', dus deed ze mee met de kinderen in groep 1. Helemaal prima, maar thuis was ze daardoor heel verveeld en boos. Toen we de juf vertelden dat ze thuis leest, schrijft en rekent (uit haarzelf), was ze best verbaasd; ze liet op school wel merken dat ze letters herkende, maar meer niet. Inmiddels krijgt ze een paar maandjes alles op groep-2-niveau (en hier en daar groep-3-niveau) en heeft ze een nieuwe 'rol' aangenomen (die van 'oudste jongste' kleuter). En nog steeds gaat alles heel makkelijk, maar nu ziet de juf in ieder geval dat aanpassingsgedrag en daagt ze dochter actief uit. Inmiddels klopt het beeld van de juf en ib'er dus ook met ons beeld.
    Ik zou dus zelf vooral kijken naar hoe dochter thuis is, wat laat ze thuis zien? Cognitief, sociaal, emotioneel... maak gewoon eens een globaal lijstje van wat je ziet (bv 'kan leuk samen spelen met Pietje', 'tekent heel graag', 'herkent letters en probeert te schrijven', 'is heel tevreden' etc). Ik denk niet dat het nodig is dit thuis heel 'schools' aan te pakken dmv Squla etc. Gewoon puzzels, spelletjes etc geven ook al een goede indruk. Zeker dus in vergelijking met wat juffen en ib'er zien en wat er uit de cito komt.

Deel Deze Pagina