Zindelijkheidstraining?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Stringetje, 14 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Beginnen met zindelijk worden: hoe oud was hij/ zij?

1. Tussen de 1,5 en 2 jaar

2. Tussen de 2 en 2,5 jaar

3. Tussen de 2,5 en 3 jaar

4. Ouder dan 3 jaar

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Normaal gesproken hang ik rond in het forumdeel van 'baby en dreumes' aangezien dochterlief pas in de lente 2 jaar wordt. Maar vanwege een vraag over zindelijk worden klop ik toch even hier aan.

Mijn dochter is 1,5 geweest. Ze geeft aan als ze gepoept heeft en een schone luier aan wil. En ze vindt het maar wat interessant als ik naar de wc ga. Ze heeft overigens helemaal niet de neiging om me te achtervolgen maar doet veel haar eigen ding. Maar eenmaal ook op het toilet wil ze ook altijd even 'plassen'. Luier uit, en hop, op de wc. Maar er gebeurt niks. En dan roept ze 'klaar!' :p Haar nieuwsgierigheid brengt me wel op het volgende:

wanneer zijn jullie begonnen met zindelijk maken?0

Ik vind het voor haar 2e verjaardag wel erg vroeg. Bovendien lijkt mij de zomer juist een fijne tijd om ermee te beginnen. Dan is ze net twee en ook dat lijkt me nog heel jong. Maar als ik bijvoorbeeld nog een jaar wacht, dan 'mis' ik misschien het moment dat zij er juist wel interesse in heeft om het te leren. (Sorry voor het lange verhaal hoor!)

2. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.865
    5.104
    113
    Wij zijn begonnen voor haar tweede verjaardag. De interesse was er heel erg dus toen maar gelijk begonnen. Ging er goed. Met twee jaar was ze zindelijk.

3. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Eerst begonnen met 2,5 jaar maar na dag in dag uit dweilen en tig broeken zijn we gestopt. Ik heb met mn zoon op zijn 3e verjaardag afgesproken dat de luier echt uit ging zodra de zon ging schijnen. Mijn idee was dus in de zomer.

Hij nam dit erg letterlijk, want in februari begon de zon fel te schijnen en de luier ging af. Binnen een week was hij plaszindelijk en binnen 3 weken poepzindelijk. Hij voelde het poepen wel aan komen, maar op de wc vond hij toch een beetje eng, dus kreeg hij alleen op dat moment even een luier aan.

4. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Thx, leuk om te lezen.
    Het kán dus wel rond de tweede verjaardag.

En jullie waren in de achtervolging met een potje of op gezette tijden hem/haar op het potje zetten?

En spraken jullie ook bepaalde makkelijke woorden af om aan te geven dat het poep/plas-tijd was of gewoon praten over poep en plas? (Zou niet weten wat je anders kan zeggen maar misschien heeft iemand nog een handige tip.)

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier aldoor met mooier en warmer weer begonnen. De oudste was 2 jaar en 9 maanden, de middelste net 2, de jongste 2,5.

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier nooit op vaste tijden op de wc/het potje gezet of na bepaalde tijd, vanaf het begin echt zelf aangeven wanneer te moeten en dat ging bij alledrie als vanzelf. Hier was het ook gewoon poepen en plassen. Konden ze toen prima zeggen of duidelijk maken.

7. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Hier ook maar dat ging even goed qua interesse en ineens helemaal niet meer (jongetje) Later weer proberen!

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier op anderhalf begonnen omdat ze dezelfde interesse toonde. Voor ze twee was, was ze zindelijk.

Het kan perfect dan: in België zijn de meeste kindjes rond hun tweede zindelijk omdat ze hier met 2,5 jaar naar school gaan.

9. Kiekske

Kiekske Actief lid

1 nov 2016
    383
    44
    28
    Vanaf 1,5 spelenderwijs op het potje. Iets later paar maanden pauze ivm oorontstekingen, operatie. Hierna weer opgepakt. Met 23 mnd luier uit en in 4 dgn overdag zindelijk. En dan bedoel ik echt zelf naar het potje om te plassen en poepen. Ons potje stond op de wc met een klein tafeltje met speelgoed erbij. Hij vond het leuk om te gaan. Al snel daarna met verkleiner op de wc.

Nu is hij sinds 2 weken ook de nacht droog.

10. tjejfromsverige

tjejfromsverige Actief lid

6 jul 2015
    295
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat fijn ik wou vandaag nog een nieuwe topic hierover openen.
    Mag ik hier op aanhaken?

Mijn zoontje is net 2 jaar (december), en heeft het hele weekend zonder luier rondgelopen en alle plasjes en zelfs gepoept op het toilet/potje.

Hij heeft het toilet interessanter :)

De nacht hebben we wel een luier omgedaan, maar die wou hij vanmorgen meteen af om te plassen op het toilet.

Morgen gaat hij gewoon weer naar (pre) school. Die juffen vinden het geen probleem om hem elke uur op het toilet te zetten. Maar weet alleen niet hoe moet ik hem brengen zonder luier? Of aandoen en daar af. En zouden jullie met of luier laten buitenspelen. Ze spelen daar ruin half uur tot een uur buiten.

Wat zouden jullie doen? Ik geef hem sowieso nog een stapel kleren mee voor eventuele ongelukjes.

Ik zet hem nu niet persee elk uur op het toilet. Hij geeft het zelf aan als hij moet.

11. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Hier een meisje en een jongen. Dochter was net na haar 2e verjaardag overdag zindelijk. Zoon een maand na zijn 2e verjaardag plaszindelijk. Poepzindelijk met 2,5 jaar. Nachtzindelijk was dochter 2 maanden na haar 3e verjaardag. Zoon nog niet, maar die is net 3.

12. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Mijn dochter is nu ongeveer een half jaar zindelijk, was toen bijna 3,5..

Mijn zoontje is nu 1,5 en geeft het al wel heel goed aan, veel beter dan dat zij deed.. Bij plassen pakt hij het potje of loopt naar de wc, en probeert zijn broek naar beneden te trekken, zegt dan ook: "Plassen!"

Echt op het potje of de wc wil hij niet, dan raakt hij in paniek.. Maar denk dat we vd zomer toch eens een poging gaan wagen, aangezien hij het al wel goed aanvoelt.. Hoop stiekem toch dat het bij hem eerder lukt dan met 3,5 jaar.. Lijkt me heerlijk om van de luiers af te zijn ;)

13. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Geen enkele van mijn kinderen toonden interesse of gaven blijk van dat ze iets voelden ;), dus ik ben bij allen zelf actief aan de slag gegaan.

De oudste tel ik even niet mee, want die was door zijn beperkingen (uiteraard) een stuk ouder (begonnen met 5 jaar, moeizaam traject).

Bij mijn middelste wachtte ik ook 'interesse' maar ze is niet zo van veranderingen en vond het eng, dus zelf trok ze er echt niet aan. Tot op een dag dat ik dacht, nu moet het echt! (3 jr en 9mnd) en toen ook flink doorgezet, moeizaam traject. Als ik eerder was begonnen was het wellicht ook wel eerder gelukt ;).

Bij mijn jongste dus even geprobeerd bij 2,5 jaar (niet gelukt) en daarna bij 3 jaar weer, toen lukte het wel.

14. stefanenlaura

stefanenlaura Fanatiek lid

19 jul 2012
    1.590
    1
    36
    Vrouw
    noord-brabant
    Onze dame was rond de 21/22 maanden erg geïnteresseerd in het poepen en plassen op het potje. Maar dit was thuis na een maand niet meer interessant en vertakte het om nog maar iets te doen. Dus thuis laten varen en bij oma vond ze het nog wel leuk omdat grote nicht ook naar de wc ging en later bij het kdv ook.
    Met 2 jaar en 3 maanden weer thuis opgepakt (1 week vakantie) en was binnen een week zindelijk.

Tijdens haar slaap is ze nog niet zindelijk maar dat vind ik niet erg. Ook als ze bv in de auto in slaap valt kandere het voorkomen dat we met een natte stoel thuis komen.
    Dit duurde bij mij en partner vroeger ook lang voor de nachten droog waren. Dus daar ligt geen druk achter.

15. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik ben met 4 maand begonnen met een halfbakken poging tot bzc. Dit was echter niks voor mij. Wel ben ik elke luierwissel het potje blijven aanbieden en als ik zag dat zoon moest poepen, zette ik hem op het potje. Regelmatig was het wel raak.
    Vorige maand wilde hij echt niet op het potje, maar sinds vorige week wil hij weer blijven zitten. Ik zet hem nu elke dag na z'n middagslaapje op het potje. Vorige week 2 plasjes en 3 keer gepoept.
    Ik wil dit langzaam gaan opbouwen en zodra hij kan lopen wil ik doorzetten.
    Als ze interesse heeft in het potje, kan je vast beginnen met wennen.
    Momenten waarop vaak geplast wordt is bij het wakker worden en 10/15 minuten na het eten. Dit zou het perfecte moment zijn om haar er eens op te zetten. Eventueel samen liedje zingen of boekje lezen en als dat klaar is er weer af. Niet groter maken dan het is. Als ze niks gedaan heeft, prima, als ze wel wat gedaan heeft, helemaal goed, mag je ook benoemen.
    En zodra het dan mooi weer wordt kan je makkelijk de luier aflaten.

Het boek zindelijk maken is kinderspel is misschien wat voor je.

16. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Hier hebben we hem een handje geholpen.. Meneer wist prima wat een wc was en wat de bedoeling ervan was, maar vond zn luier gewoon wel makkelijk..

Hij zei altijd 'als ik m'n luier niet meer pas ga ik op de wc'.. Dus na z'n 3e verjaardag hebben we hem een luier (2 maten kleiner) aangedaan.. en dat paste dus niet meer..

Enige is wel dat je dan consequent moet blijven, want het pas niet meer.. het heeft een poos geduurd, zeker toen ik ook nog zwanger bleek van een tweeling en hij weer een terugval kreeg in die periode. Maar het is gelukt!

17. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Vroeg begonnen in de zin van potje bij wc hebben staan. Zoon wilde graag mee naar de wc en kon dan op potje zitten (vaak met kleding aan hoor)
    Toen hij 2 was zou ik hem heel de dag droog hebben kunnen houden dooe hem heel vaak (elk uur) op de wc zou zetten. Wel op de wc: s morgens bij opstaan, tussen de middag voor en na slapen en voor t slapen s avonds.
    Pas toen ik echt merkte dat zijn luiers langer droog bleven wat fanatiekee geworden. Haalde niks uit... Hij was het zelf die s morgens zei: ik hoef geen luier mama. Ruim voor 3 jaar. Poepen vroeg hij om een luier. Denk drie jaar en twee maand toen hij helemaal zindelijk was, ook s nachts.
    Het hele vroege beginnen heeft niet 'geholpen' . Hij gaf zelf aan er klaarvoor te zijn

18. Boommm

Boommm Niet meer actief

Bij de eerste iets voor haar tweede verjaardag begonnen, zij was met haar verjaardag zindelijk. Toonde ook super veel interesse en ging gelijk heel goed.
    De tweede was iets meer een uitdaging 😂 Toonde wel interesse, maar wilde absoluut niets met de wc te maken hebben. Twee weken terug gewoon de luier uitgelaten en aangegeven dat als ze naar de wc moest ze maar moest gaan. De ongelukjes zelf op laten ruimen en zelf laten uit- en aankleden. Toen was de lol er snel af en nu is ze zindelijk (op heel af en toe een ongelukje na)

19. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier nooit een potje gebruikt trouwens, vind dat vies. Ze gaan hier gelijk op de wc met verkleiner.

20. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Leuk om te lezen, thanks allemaal.
    De benodigdheden worden dit weekend aangeschaft. Verkleiner en potje. (Heb ook mixed feelings bij een potje, Boommm. Wil de boel wel netjes houden uiteraard ;) maar daar worden we vast wel handig in.)
    Nogmaals dank allemaal.

Deel Deze Pagina