Cito Volgsysteem primair onderwijs - Digitale toetsen LVS-toetsen Volgens mij kan je hier voorbeelden vinden. Sorry, kort, geen tijd nu... maar ik kan je vanavond evt verder helpen.
Wat ze hier op school doen, bij kinderen waarvan ze het vermoeden hebben dat ze zich wat sneller ontwikkelen dan de standaard , is doortoetsen. Dat wil zeggen dat ze eerst de cito van groep 2 aanbieden en kijken hoe die gemaakt is, als ze daar hoog op scoren dan bieden ze die van groep 3 aan om te kijken hoe die gemaakt wordt. Bij mijn zoon ( zat toen in groep 1) hebben ze dit gedaan om erachter te komen dat hij pas laag begon te scoren op de cito groep 4. Mede op die resultaten toen besloten hem te laten versnellen van groep 1 naar groep 3. Kijk gewoon goed naar je kind, je kunt ervoor kiezen om haar nu naar groep 2 te laten doorstromen, kijk of ze zich daar prettig voelt, of ze de leerstof makkelijk oppakt en daar blij mee is of dat het toch te veel lijkt te zijn. Kijk het een half jaartje aan en maak afspraken met school dat je pas tegen de grote vakantie aan met elkaar in gesprek gaat en dan beslist of ze door gaat naar groep 3 of toch beter nog een jaartje in groep 2 blijft.
Even nog een aanvulling: Van mij hoeft ze geen Squla hoor! Ze doet dat op school en zeurt al heel lang of ze dat thuis ook op de computer mag. Aangezien dit geld kost zei ik 'nee'. Zag dat ze er ook kaartspelletjrs van hebben, dus ik dacht: ach, dan heeft ze toch een beetje haar zin. Blijkt daar een code in te zitten voor een proefmaand. Dus nu is ze bloedfanatiek daar mee bezig. Wat betreft school: als we besluiten dat ze in februari naar groep 2 gaat, dan 'moet' ze na de zomer naar 3. Dan nog een keer kijken (en dan eventueel nog een jaar in 2 blijven) is geen optie. Ze zijn echt heel star hierin. We zullen dus soort van op korte termijn moeten beslissen. Van school krijg ik alleen argumenten waarom doorstromen niet goed is (niet specifiek op situatie van dochter). Dus 'er is onderzoek gedaan naar het versneld doorstromen naar groep drie en het blijkt dat deze kinderen later minder ver doorleren...' 'er is onderzoek gedaan dat versneld doorgestroomde kinderen een grotere kans hebben om later in het traject een keer te blijven zitten...' Ze zijn in beleid 'anti-doorstroom' en deze niet-objectieve houding is niet in het belang van mijn kind. Ik vind extra kleuteren prima, als dat in het belang is van mijn kind. Als zij zich een jaar lang stierlijk gaat vervelen (ze zit met werkjes/opdrachten nu al eind groep 2), dan is het in mijn ogen niet in haar belang.
Wat vervelend zeg dat school hier zo star in is! Waarom zou je een kind nu niet door kunnen laten naar groep 2 en dan dus in principe door naar 3 komende zomer TENZIJ blijkt dat ze het toch niet aan zou kunnen/terugval heeft/niet doorgroeit of weet ik wat. Ik snap niet waarom ze wel in groep 1 kan blijven en die dus 2x doet, terwijl groep 2 niet 5 maanden kan en dan desnoods nog een jaar. Vreemd hoor
Volgens school is het voor een kind heel naar om dan niet door te mogen. Een extra jaar groep 1 voelt voor kinderen niet erg. Langer dan 1 jaar in groep 2 zou voelen als zittenblijven. Aldus de school.
Hm. Ok. Nou hier zijn het combi-klassen 1/2 waarin het ook niet als groep 1 of 2 benoemt wordt, maar naar dieren. Je bent dus gewoon een jaar langer aap bijv., dat valt voor de kinderen niet op als naar omdat ze 'blijven zitten'. Laat staan als je een paar maanden in groep 2 zit en daarna dus niet doorgaat. Ik vind het een aparte redenering, maar dat kan ook zo zijn omdat ik het gewoon hier eigenlijk vrijwel niet zie gebeuren op scholen om ons heen. Je gaat gewoon in principe altijd door van 1 naar 2 als je voor 1 januari geboren bent en daarna dus door naar 3.
Hoi mereah, Mag ik vragen waarom je voor deze school dan hebt gekozen? Ik bedoel je hebt een najaarskind dus ik neem aan dat je bij het inschrijven hun beleid hebt besproken. Ik vind het erg jammer hoe de school reageert. Heb zelf een decemberzoon 2011 en hij zit gewoon in groep 2. Groetjes.
Ik zou dan toch vragen of ze op korte termijn de ib-er haar willen laten observeren in de klas. Heel leuk dat ze allemaal onderzoeken naar je hoofd slingeren om aan te geven waarom niet maar daar heb jij weinig aan. Laat ze maar eens dit alles specificeren naar jou dochter toe. Bij mijn zoon was het overduidelijk dat we hem , met nog een jaar kleuteren, enorm zouden plagen. Meneer vond het helemaal niet leuk, mopperde ontzettend , wilde niet naar schoon want hij mocht toch alleen maar knutselen. De juffen vonden het verstandig hem te stimuleren in de dingen waar hij niet goed in was (knutselen dus) tot ook bij hen een lampje ging branden toen hij (na de kerstvakantie) hun spullen begon te lezen en juf erop wees dat ze dingen niet goed voorlas uit haar boekje. Mijn dochter is precies zo, die is niet versneld omdat ze nog genoeg voldoening vond in het knutselen, elk jaar na de kerstvakantie wil ze niet meer naar school omdat ze er toch niets meer leert. Dit jaar voor het eerst niet omdat ze haar in het (hoog) begaafden traject hebben gezet en ze dus "moeilijkere" dingen krijgt.
Bij ons gaan de okt-dec na een half jr gr 1 over naar gr 2 en daarna wordt er pas in mei of zo bekeken of ze in 2 blijven of naar 3 gaan. Dus dat ze bij jullie in feb al een besluit nemen vind ik wel erg vroeg in het jaar. Er kan nog zoveel veranderen bij kinderen.
Hier zijn ze juist ook van het lang kleuteren, maar bij onze dochter (17-12-2011) hebben ze vorig jaar wel het advies gegeven om haar naar groep 2 te laten gaan. Ze hebben eind vorig schooljaar al de cito M2 afgenomen en die deed ze toen erg goed. Zelf vonden wij het erg lastig. Wij neigden eigelijk naar gewoon nog een keer groep 1, maar het advies van de school was erg duidelijk. Ze is wel een hele nieuwe klas gekomen en dat was best wennen. Verder hoeft ze nog steeds niet heel veel moeite te doen nu voor school en heeft ze zichzelf al lezen aangeleerd (nog een keer 1 was dus echt geen optie) Onze twijfel zat ook mede in het feit dat ze een schisis heeft en ze is nu dus ook de jongste. Gelukkig staat ze voor nu dr mannetje wel.
Geen advies over cito's, maar wat een onzin zeg? En wat ongelooflijk star dat er al in februari beslist moet worden en dat daar niet meer van afgeweken kan worden. Het schooljaar duurt nog tot juli. Ik zou zeggen kijk na de cito's in mei wat het moet gaan worden. Daarbij heb ik het idee dat jullie school wel afwijkt van de tegenwoordig meest gebruikelijke norm (volgens mij) dat kinderen van voor 1 januari in principe door gaan na een half jaar in groep 1 en dus 1,5 jaar kleuteren. Hier is dat ook zo, dochter heeft veel kinderen in de klas die laat in het jaar jarig zijn en dus maar 1,5 jaar gekleuterd hebben. Onze zoon wordt over 1,5 maand 5 en zit dus gewoon nog in groep 1. Een vriendje van hem is van eind december en zit wel in groep 2. Bij ons heet dat niet versneld, dat is gewoon. Tenzij er natuurlijk reden is om aan te nemen dat het kind er echt nog niet aan toe is. Ben wel blij dat onze kinderen van maart en april zijn. Dat is gewoon duidelijk en ze kleuteren wel wat langer dan 2 jaar, maar niet zo lang dat het vervelend wordt.
Halverwege het jaar naar een andere klas lijkt mij pas naar. Waarom komen ze er nu pas mee en hebben ze er van de zomer niks over gezegd?
Het hele beleid op dit vlak werd ons pas duidelijk toen ze al op school zat (al hadden we weinig alternatief). Ik heb naar van alles geïnformeerd, maar heb wat dit betreft aangenomen dat scholen 'gewoon' het landelijk beleid volgen. Wist niet eens dat een school hier z'n eigen weg in mag kiezen. Het is niet per definitie een slechte school hoor. Na een hele moeilijke start heeft ze het nu goed naar de zin. Dat vind ik het voornaamste. Wel vind ik het allemaal wat te vrijblijvend. Als ik zie waar zij mee thuiskomt (het niveau) dan heb ik bijna moeite om enthousiast te reageren. Ze kan veeeeeel meer. Tuurlijk is school anders dan thuis, maar soms ben ik wel bang dat ze het een beetje laten hangen vanwege dat omgekeerde beleid (dus bij voorkeur lang kleuteren). Dat ze dus ook geen moeite doen om haar te stimuleren.
Het landelijk beleid is kijken naar het kind er is dus geen 'wettelijke' grens van 1-10 of 1-1. Wel worden kinderen van oktober tot en met december die gelijk doorstromen naar groep 2 gezien als versnelde herfstkinderen door de inspectie. Er is inderdaad een stijgende lijn te zien bij het doorstromen van de herfstkinderen, maar de meeste kinderen kleuteren gewoon nog 2.5 jaar. (https://www.onderwijsincijfers.nl/themas/transities-in-het-onderwijs/versnelling-in-het-funderend-onderwijs/hoeveel-en-welke-leerlingen-versnellen) Ik had onze dochter graag nog dat jaar extra kleuteren gegund, maar helaas is dat geen optie. We zagen vorig jaar al dat ze zich aan ging passen aan de kinderen in haar groep (ze was toen een van de oudste) en dat haar motivatie af nam.
Dank voor de cijfers nelta. Dat is idd ook mijn zorg: hoe houden we haar motivatie hoog.? Ook als ik de werkjes van groep 2 zie (die ze dus niet wil maken. Ze produceert zeker 10 tekeningen per week en verder niets), dan snap ik er werkelijk niets van. Zulk soort werkjes maakt ze thuis op eigen initiatief (uit de bobo ed)...
Dit is misschien ook nog wel interessant om te lezen: https://www.onderwijsincijfers.nl/themas/documenten/publicaties/2016/09/09/brochure