logopedie, wat kan ik verwachten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door laravelk, 4 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Volgende week hebben we een intake bij de logopediste. Dit omdat zowel familie en gastouder als wij moeite hebben om D. te verstaan. Taalbegrip is hoog en hij maakt zinnen van 8+ woorden maar zijn uitspraak laat flink te wensen over. Jammer, want hij heeft veel te vertellen. Hij praat heel snel en articuleert niet goed waardoor mensen voortdurend moeten vragen wat hij zegt. Dat is voor hem natuurlijk niet leuk en tevens voor ons de reden om bij de logopediste langs te gaan.
    Wat kan ik verwachten als het om het verbeteren van de uitspraak gaat?

2. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ik lees mee

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het ligt er net aan waar het probleem zit. Kan hij de klanken goed maken, is de opbouw van de zinnen goed, etc.
    Daarnaast verschilt het ook per kind hoe vlot het gaat. De ene pikt het makkelijker op dan de ander.

Mijn oudste was voor buitenstaanders redelijk onverstaanbaar doordat hij veel klanken niet kende en inruilde voor anderen. Na 8 maand (van 3j3mnd-3jr11mnd) waren er nog 2 klanken over die hij niet kenden (L en R). De L hebben we een jaar later nog gedaan, zo'n 2 maandjes logo. De R staat voor na de zomervakantie op de planning als hij hem zelf niet oppikt.
    Bij hem is het begrip ook prima, en het leren van de klanken ging bij de meesten ook vlot, hij pikte de oefeningen snel op.

Dus het kan ook zijn dat ze het in fases doen, omdat hij sommige dingen nog niet zo goed kan leren doordat hij te jong is. Of omdat ze na een paar maanden logo-moe worden..

Vriendje van mijn oudste praat ook te snel, dat is met logo wel goed vooruit gegaan. Het is nog niet 100%, maar hij is nog in behandeling en gaat ook nog steeds vooruit. Dat is wel een meerjarenplan geloof ik. Ook met periodes van maanden pauze of logo om de 2a3 weken.

Dus wat je kunt verwachten is moeilijk te zeggen, hangt van zoveel af. Maar ik denk dat een mooi doel is dat jullie, de gastouder hem kunnen verstaan, en de kassiere in de supermarkt een kleine praatje kan maken..

Deel Deze Pagina