Mijn dochter heeft al vanaf groep 1 een flinke cognitieve voorsprong. In groep 3 kwam dat nog duidelijker naar voren en kwamen er voor het eerst gesprekken over hoogbegaafdheid en evt klas overslaan. Omdat ze sociaal emotioneel juist niet zo lekker meekomt, hebben we besloten dat niet te doen en zit ze nu dus gewoon in groep 4. Vorige maand toch weer gesprek gehad met de leerkracht en de IB'er en die gaven aan dat ze denken dat ze haar niet zoveel meer kunnen bieden. Ze loopt in hun ogen wellicht 2 jaar voor op de rest en ze hebben daar geen mogelijkheden voor. Ze heeft wel verrijking en pluswerk enzo, maar daar heeft ze niet genoeg aan. Het advies: laat haar testen voor hoogbegaafdheid en ga met die uitslag naar een Leonardo school, daar zal ze beter op haar plek zijn. Oke, zo gezegd zo gedaan, we zijn naar een psychologenpraktijk gegaan, die hebben gesprekken gehad met haar en ze heeft een IQ test gedaan. En hoewel school ervan overtuigd was dat ze hoogbegaafd zou zijn, is dat nu dus niet gebleken. Ze scoorde goed, gemiddeld 122, maar niet hoogbegaafd. De psychologe gaf wel aan dat ze behoorlijk gefrustreerd raakte bij een bepaald onderdeel en daardoor er slecht op scoorde. Als dat niet het geval was, had ze wellicht wel boven de 130 gezet. Maar wat nu? Haar huidige school denkt dat ze daar niet op haar plek is, maar Leonardo onderwijs is dus geen optie. Wat dan wel? De psychologe vertelde goede ervaringen te hebben met de plaatselijke Montessori school in dit opzicht. Maar ja, dat is natuurlijk ook maar een ervaring en ik zie het niet zitten om dochterlief nu over te plaatsen en er volgend jaar achter te komen dat het toch niet handig was. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Het voelt nu een beetje alsof ze tussen wal en schip valt.
Lastig zeg... 122 is nog steeds een flink stuk bovengemiddeld. Gemiddeld vwo-niveau is (uit m'n hoofd hoor) 118 geloof ik En het gemiddelde niveau is 100. Als je vanaf 100 zo'n 22 punten naar beneden gaat... Moet je echt keihard werken voor de basisschool. Dus het verschil met het gemiddelde is nog steeds behoorlijk groot.
Ja precies, dat maakt het zo lastig. Haar iq is eigenlijk 'te hoog' voor de reguliere school waar ze nu op zit, maar te laag voor hb of leonardo onderwijs. Hoewel de psycholoog dus wel verwacht dat als ze beter in haar vel zit (ze gaat daar nu therapie doen, voor andere issues), dat iq ook hoger zal zijn. Maarja, daar heb ik nu niks aan...zo lastig.
Overigens scoorde ze op alle 'metingen' ongeveer even hoog, ook qua verbaal cq performaal. Geen kloof ofzo dus.
Mja je zou eigenlijk een school moeten hebben met een soort van begaafdheidsprofiel en die werkt met verschillende niveaugroepen in 1 klas. Al merk ik dat veel scholen zeggen dat ze dat doen en kunnen.... Maar ook veel scholen er toch niet zo handig mee zijn. Is een plusklas niks voor d'r? Evt buiten school. En je kunt niet scholen blijven uitproberen tot je een leuke vindt... Dat schiet ook niet op. Kan de psycholoog geen handvatten aan school geven evt? Random thoughts... Misschien heb je er wat aan
Komt heel vaak voor dat er op een onderdeel niet direct goed gescoord wordt Mijn broer scoort erg hoog maar is met taal echt niet altijd goed. Op andere gebieden juist weer extreem goed. Bij ons op school hebben ze plusklassen hiervoor en kunnen ze de kinderen dus meer bieden. Je kunt ook op zoek naar een school die plusklassen biedt.
Onze eigen school heeft geen plusklas. En de plusklassen die hier buiten school worden aangeboden, gaan uit van het leonardo onderwijs en hanteren ook een iq van 130 om toe gelaten te worden.
Bij de Wppsi mogen bepaalde subtesten als de score lager uitvalt dan verwacht vervangen worden door een andere subtestscore. Je zou kunnen navragen of dat bij de test van je dochter (WISC?) ook van toepassing was en of de tester daar aan gedacht heeft. Verder, erg lastig idd een schoolwissel als je niet zeker weet of die school wel met de voorsprong van je dochter om kan gaan. Dan is het een gok en dat wil je natuurlijk niet. Ik zou beginnen met daar een afspraak te maken en informatie over die school te zoeken. Wat betreft sociaal en emotioneel niet zo lekker meekomen, juist een sociale voorsprong kan dat ook niet zo soepel laten lopen Edit: en ondervraagd worden kan emotionele problemen geven.
Ga eens kijken op de montessorischool! Ze kan op haar eigen niveau Door ontwikkelen. Met een goede juf als begeleider zal ze daar echt op haar plek zitten. Voordeel dat groep 345 bij elkaar zit dan kan ze al werkjes van groep 5 pakken.
Ik heb het wat onduidelijk opgeschreven zie ik. Ik bedoel dus dat de subtest door een andere subtest vervangen mag worden om het totaal iq te berekenen.
heb je met de leonardoschool gesproken met de uitslag in de hand en wat de psychologe zei over haar frustratie over een onderdeel en wat ze allemaal verder zei. 130 grens is een advies grens. als de psychologe zegt dat het zonder frustratie hoger zou liggen, kunnen ze misschien een uitzondering maken van 8 puntjes? maak een afspraak met Leonardo samen met je testende psychologe?
huidige school mag echt niet zeggen dat ze niks te bieden hebben. ook als een kind 2 jaar voorloopt. ze heeft recht op passend onderwijs. ik zou eigenlijk aan de school vertellen dat ik vertrouwen hebt in de huidige school en met extra begeleiding en materieel +een klas versnellen en laten onderzoeken wat voor verrijking zij moet krijgen. dat kan de psychologe misschien uitzoeken als zij ook onderwijsadvieseur is.
Moeilijk. Sowieso, eens kijken en een informatiegesprek aanvragen bij de Montessorischool kun je natuurlijk altijd doen, wie weet krijg je dan weer nieuwe ideeën en inzichten. Is het niets, dan niet, maar dan weet je dat tenminste, je kent je dochter zelf ook het beste en het is natuurlijk wel een ander schoolsysteem, wat misschien wel beter bij haar past of juist niet. Verder, is er geen enkele andere school in de omgeving die wat beter om kan gaan met leerlingen met een voorsprong, want ze zit toch wel bovengemiddeld met haar IQ. Kan de psychologe misschien een keer met school praten, wie weet heeft zij nog wat adviezen.
Hoi, Nu is de testuitslag niet hoog genoeg om naar Leonardo te gaan. Nu zou ik persoonlijk ook niet kiezen voor de Leonardo in jouw woonplaats. Ik weet niet of je daar namelijk veel mee opschiet. Er zijn wel andere scholen in de nieuwbouwwijk verderop die redelijk ver zijn met onderwijs aan meer en hoogbegaafde kinderen. Misschien kun je daar eens kijken? Je kunt natuurlijk altijd kijken bij de Montessorischool. Is deze toevallig in jouw woonplaats? Deze vorm van onderwijs moet wel bij je passen. Het blijft een lastige materie. Als je wilt kan ik je wat tips geven over scholen in de omgeving. Je mag altijd PBen. Succes!
Veel kinderen van groep 5 halen werkjes bij de bovenbouw. Maar onderschat het montessori materiaal niet dat gaat veel verder dan reguliere methodes. Je kan binnen een bouw flink door blijven ontwikkelen. In groep 5 kan je bijvoorbeeld al alles ontleden en woordbenoemen wat in reguliere methodes het eindstation is. Ik ben geen voorstander van Leonardo onderwijs. Kinderen moeten ook binnen het "gewone leven" leren om toch op eigen niveau door te ontwikkelen.
Passend onderwijs is ook zeggen dat het kind niet op jouw school past maar wel een samenwerkende school aanbieden.
dat is waar. maar ik zie niet dat ze de eerste stappen al genomen hebben. ze moeten toch een onderwijs adviesteam samenstellen en samen naar het kind kijken naar de behoeftes van het kind? ik weet natuurlijk niet wat ze al gedaan hebben en wat zij als probleem zien. zo maar een kindje weg sturen lijkt me vreemd. ze rekenden zeker op dat het kindje naar Leonardo zou gaan. nu moeten zij zelf wat doen en advies vragen van de deskundigen. dat bedoelde ik. ook als het kind HB zou scoren zou het niet verplicht moeten zijn om naar Leonardo te gaan. sommige ouders willen niet eens naar een Leonardo met hun kind. Leonardo kan niet de enige alternatief zijn.