Hier hebben ze vorige week ook de Cito gedaan in groep 2. Met een groepje van 7 a 8, in examen opstelling in de gymzaal. Volgens mijn dochter waren het spelletjes of oefeningen, geen toets en al helemaal geen Cito (want dat is in groep 8 pas, zei ze ) Volgende week krijgen ze het rapport en daar zit de uitslag van de Cito gewoon als kennisgeving bij. School doet er verder niet zo veel mee, aan de hand van het leerlingvolgsysteem bepalen ze hoe het gaat en of ze doorgaan of niet. In haar klas zitten 3 kinderen van oktober/november en die zijn extra bekeken of ze blijven kleuteren of toch naar groep 3 gaan. De ouders moesten daarvoor ook apart op gesprek met de juf, die doorliep een schema met criteria, waarom wel en waarom niet. Bij 2 vd 3 was wat twijfel, maar gaan wel door naar groep3. Bij de 3e is er twijfel of door te gaan naar 3 of 4, maar wordt ook 3. Voor zover ik weet gaat dus iedereen uit haar huidige groep 2 door naar groep 3.
@saskia, zo zwart wit is natuurlijk nooit goed. En ik geloof ook niet dat geen enkel kind door mag dan. Zo was t in 1985 ook niet. Maar eerder waar het zwaartepunt ligt. Sociaal emotionele ontwikkeling gaat zeker verder, maar de kloof tussen 5, 5 en 7 jarigen blijft ook bestaan. Maar goed. Het hele leven gaat sneller, en dat begint kennelijk al bij kleuters. Sowieso is wat kleuters tegenwoordig al moeten kunnen heel wat meer dan vroeger.
Natuurlijk vind ik ook dat ze per kind een inschatting (zouden) moeten maken. Mijn enige punt is dat ik het belachelijk vind om dat dan zitten blijven te noemen bij 2,5 jaar kleuteren. Dus goed als kleuters die er (meer dan) klaar voor zijn door kunnen stromen naar groep 3. En goed als het ook gewoon normaal is als je er nog niet klaar voor bent als je nog geen zes bent.
Hmm ik heb juist het idee dat de eisen steeds minder worden. Misschien leuk om daar eens Documentatie over te zoeken. Want vroeger hielden mensen zich ook minder bezig met wat hun kind deed op school. Dat was aan de meester of juf en dat was het. Nu weten we veel meer. Daardoor zou het kunnen lijken dat er meer eisen zijn gekomen. Iemand een idee hier over?
Hmm... dus ik heb zeer verkeerd 'gepland' met twee februari kinderen, haha Hier hebben ze een 0 groep, waar mijn zoontje de laatste maanden dus ook in heeft gezeten. Vanaf sept gaat hij naar groep 1. Hij zal dus ook 2,5 jaar kleuteren. Ze houden hier de oktobergrens aan, maar bekijken het wel per kind. Een meisje van november gaat bijv wel mee naar groep 2 in sept. Rest van de 0-groep is allemaal van februari of later en worden allemaal groep 1 straks.
Juist goed gepland! Is toch een voordeel dat een kind geluk heeft om zo lang mogelijk 'legaal' te mogen kleuteren (zonder direct een streepje achter zn naam te krijgen dat ie is 'blijven zitten')? Imo is een wat ouder kind sociaal/emotioneel gezien meestal in het voordeel, en dat is tegenwoordig nog belangrijker dan vroeger (niet alleen tussen kinderen, maar zeker ook op de werkvloer).
Hier wordt de december grens aangehouden maar wordt zeker naar het kind gekeken en per kind beoordeeld hoe ver hij of zij is en of het wijs is dat ze door gaan. E ik denk dat dta hetvoornaamste is.
Ik bedoelde het ook als grapje. Persoonlijk ben ik - zeker bij mijn zoon - heel erg blij dat hij langer dan 2 jaar kleutert. De afgelopen maanden zie ik als wenmaanden en die heeft hij echt nodig. Hij kijkt de kat eerst uit de boom en heeft die tijd gewoon nodig. In zijn klas zitten erg veel septemberkinderen overigens, die zijn allemaal tegelijk gestart na de vorige zomervakantie, direct in groep 1 dus, zonder groep 0 te hebben gehad. Nu worden ze allemaal groep 2, maar ik hoorde al van diverse moeders dat ze gesprekken op school hebben gehad en bij een aantal kinderen de kans bestaat dat ze 2 jaar groep 2 gaan doen.
Hier heel gewoon elke groep 1 jaar gedaan. Groep 1 even 2 maanden meer omdat ze van april is Dus gewoon groep 1 van 4 tot 5 jaar En groep 2 van 5 tot 6 jaar Nu gaat ze naar groep 3. Kinderen die in januari zijn begonnen hebben dus 2,5 jaar gekleuterd. Daar zitten ook kinderen bij die al kunnen lezen en misschien iets meer voor zijn ( lijken te zijn) maar omdat het een klas is met hoog niveau ( bijna alle kinderen) houden ze de klas zo.
Hier ook een septemberkindje... Maar die gingen altijd al meteen door omdat ze zo goed als compleet jaar groep 1 achter de rug hebben dan. Na de vakantie gaat ze naar groep 3 en dankzij de bijzonder late vakantie is ze ong nog 3 weken lang 5 in groep 3. Bij ons 1 "zittenblijvertje" maar dat wisten zijn ouders al vanaf de eerste schooldag. Ze zijn echt vanaf kleins af aan al bezig met allerlei trajecten om hem oa motorisch beter in z'n vel te krijgen... En in de klas vindt ook niemand het vreemd.. Hij is echt het hele jaar druk geweest met groep 1 werkjes omdat groep 2 werk nog niet lukte. Gelukkig kan dat in dezelfde klas en omdat het een combiklas is, is hij niet de enige die volgend jaar gewoon weer in dezelfde klas zit. Het is gewoon echt een groep-1-jochie. Dan is het toch alleen maar fijn dat de mogelijkheid er is lijkt me.
Ik heb een bijna eind oktoberkindje en hij kleutert 'maar' 1.5 jaar. Voor hem is dat perfect, want een jaar langer kleuteren is niet voor hem weg gelegd. Hij wil lezen, schrijven en rekenen. Natuurlijk vindt hij spelen geweldig, en dat blijven ze gelukkig ook nog doen in groep 3, maar hij heeft die uitdaging nodig. Hier wordt de citotoets gezien als een spelletje. Mijn zoon heeft geen idee dat het een citotoets heet, en heeft het er nooit over gehad ( als in, 'wij hebben vandaag een toets gemaakt' ). Ik vind het een prima peil moment om te kijken hoe een kind op dat moment 'presteert' op het gebied van taal en rekenen. Maar het moet een ondersteunde toets zijn, die een vermoeden kan bevestigen of juist niet. Een school dient naar mijn mening er rekening mee te houden dat het een moment opname blijft, en dat een kind een slechte dag kan hebben. Gelukkig wordt er op onze school naar het kind gekeken in zijn geheel
Aszz: gelukkig zeggen alle scholen dat tegenwoordig Maar vond het toch wel vreemd toen er een Cito-score uitkwam die niet overeen kwam met het totaalbeeld... Dat ze er geen tijd in hebben gestoken om te kijken hoe dat dat zou kunnen zitten. (Ik heb het mijn dochter wel gevraagd en was er binnen 2 minuten achter en heb d'r uitgelegd wat er niet goed ging... Als niemand dat had gedaan had ze tot groep 8 enkel maar slechte citoos gemaakt Ze dacht namelijk dat het zo snel mogelijk moest en had dus maar wat rond geklikt... De keren daarvoor was het op papier dus moest ze sowieso wachten tot de rest ook verder ging en op de pc is dat dus niet) Ben ook heel benieuwd wat er nu uit deze Cito komt... Heb d'r op het hart gedrukt dat het geen wedstrijd is wie het snelste klaar is en dat je daadwerkelijk naar de vragen moet luisteren... Dus ben benieuwd... Hier pas volgende week rapporten. Hier ook een kindje dat het liefst helemaal niet zou kleuteren.. Maarja.. September he (Had erger gekund... Februari ofzo..)
Onze dochter is van februari en gaat nu van groep 0 naar groep 2. Ze heeft de Cito's E1 gemaakt en een rijmtoets + woordenschattoets. Allemaal A scores. Gelukkig mag ze door van groep 0 naar groep 2 anders zou ze zich stierlijk vervelen. Hier op school wordt echt per kind gekeken wat het beste is. Gelukkig maar.
Mja hier geen hele hoge citoscores... En de woordenschattoets had ze ook heel slecht gedaan. Dochterlief heeft dubbel,gelegen van het lachen maar het toetsresultaat sloeg echt nergens op (Hebben hier een onafhankelijk onderzoek waar deels ook getest is van allerlei dingen die op de Cito terugkomen en ook haar woordschat. Beiden waren heel goed. Op school was de score steeds minimaal. Ben benieuwd wat deze Cito gaat brengen overigens. )
Hier ook een september kindje. Gestart in groep 1, ze gaat over naar groep 2 maar de juf heeft al wel aangegeven dat er de kans is dat ze 2 jr in groep 2 blijft. Ze is nu nog heel erg speels. Prima als in de loop van het jaar duidelijk wordt dat ze beter nog een jaartje in gr 2 kan blijven. Liever langer kleuteren dan op haar tenen moeten lopen in gr3!
@Saskia.. daar heb je dan wel een flinke uitdaging om je kind te leren om toetsen te maken naar beste vermogen. Dit zal haar hele leven een ding blijven.. Hier wel hoge CITO scores (zit in groep 1 en heeft CITO eind groep 2 gemaakt) maar gaat lekker naar groep 2. Hij kan nog lang genoeg leren. We kijken in oktober verder.
Mja ik heb voor de laatste Cito maar even voor Cito-trainer gespeeld Uitgelegd hoe dat werkt met naar vragen luisteren en dat het niet op tijd gaat en dergelijke Ben benieuwd of het dan nu ook beter ging.
Mijn zoon is van begin september en heeft 2 jaar gekleuterd. Mijn dochter is van december en is in januari in groep 1 begonnen(combiklas 1/2). Na de zomer begint ze in groep 2 en dat is voor haar ook nodig. Ze begint te lezen en schrijft al redelijk. Ze heeft echt meer uitdaging nodig.Naar alle waarschijnlijkheid zal zij 5 zijn als ze naar groep 3 gaat. Ik heb geen idee wat haar citoscores zijn of op welk niveau ze getest is. Dat wordt bij ons op school niet bekend gemaakt tenzij je er zelf om vraagt of het een heel afwijkende(in negatieve zin) score is.