CITO toetsen bij kleuters

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nataly1972, 27 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik ben toch wel verbaasd hoor.
    Zijn kinderen tegenwoordig dan zoveel slimmer? Of komt het door de opkomst van de kinderopvang (toevallig ook halverwege jaren 80)?

Vroeger had je natuurlijk ook wel kinderen die een jaar over hadden geslagen of zich juist verveelden, maar dat waren toch uitzonderingen. Als ik het hier moet geloven is 1,5-2 jaar kleuteren eerder regel dan uitzondering?
    Dat is 1 heel jaar minder dan vroeger, flink wat op een kleuterleven!

Mijn vriend was HB getest en hij heeft zich (met 2,5 jaar kleuteren) ook echt heel erg verveeld, wat zeker problematisch was. 1,5 a 2 jaar was ws beter geweest voor hem (al was hij sociaal/emotioneel wél op zijn plek). Maar hoogbegaafdheid komt maar bij 2% van de bevolking voor..! (en hoogintelligent; 10% ofzo?) In mijn vwo/uni klassen hadden de meesten toch ook geen klassen overgeslagen en gewoon gekleuterd.
    Waar ligt het dan aan?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoezo kom je erbij dat kinderen tegenwoordig slimmer zouden zijn? Het gemiddelde IQ is niet gestegen in Nederland hoor. Kinderen zijn hooguit wat eerder wereldwijs door kdv enzo maar slimmer worden ze er niet van.
    Wel is slim zijn tegenwoordig een soort must... jammer... ieder z'n eigen vermogens

2-4% van de bevolking heeft een IQ hoger dan 130 en dat wordt dan officieel hoog begaafd genoemd. In de volksmond wordt hoogbegaafd vooral gebruikt bij een combinatie van een hoog IQ, creativiteit en doorzettingsvermogen.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Of valt het je nu gewoon meer op?
    Dat kan ook nog..

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Aangezien de kleuterschool tegenwoordig nog maar 1,5-2 jaar duurt voor een groot deel van de kinderen (als ik t hier moet geloven)..? Wat 1 jaar minder is dan vroeger.
    Laat het een half jaar zijn gemiddeld (?).

Mijn vraag was dus ligt het aan de slimheid (lijkt mij idd ook niet) of aan de kinderopvang (idd eerder 'wijzer')? Hoeven kinderen minder lang te kleuteren, omdat ze dat al geleerd hebben op de opvang?

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M is van eind dec. Is vorig jaar januari begonnen in groep 1 en gaat na de zomer naar groep 3. Dus slechts anderhalf jaar gekleuterd... nu kan ze het cognitief en sociaal ook prima aan, maar ze is zeker niet hoogbegaafd. Vroegah lag die grens niet op 1 jan maar op 1 okt. Dat scheelt misschien ook?

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, daar ligt het niet aan maar wel aan het feit dat ze de harde norm van 1 oktober los gelaten hebben. Zo'n harde norm deed geen recht aan de inzichten van de school en bond iedereen met harde hand aan die datum.

Er zit nu feitelijk 2-3 maanden meer speling op dan 'vroeger' en niet meer dan dat. En die 2-3 maanden verschil betekenen dat de school goed moet inschatten of een kind klaar is voor de volgende stap. Op het kdv leren kinderen wel veel basis vaardigheden die vroeger op de kleuterschool geleerd warden maar dat heeft niets met slimheid te maken maar met kunde. Samen spelen, prikken, knippen, luisteren, in een groep functioneren, vormen, kleuren etc.

"Vroeger' moest het overgrote deel van de kinderen dit leren vanaf 4 jaar.. nu leren veel kinderen dit al eerder. DAT voordeel is er wel. En dit zijn ook de belangrijkste lessen op de kleuterschool.

Slimmer zijn we niet geworden (maar dat wordt wel duidelijk uit het televisie aanbod :D;))

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Bij Thirza ligt het iig niet aan de kinderopvang, dat ze straks vlot doorstroomt :) Juf was ontzettend verbaasd over haar taalkennis en -vaardigheden, zonder KDV of peuterspeelzaal :)
    Maar ik zie wel dat ze nu op de kleuterschool gewoon al meer doen dan wij destijds deden. Woordhakken: doet Thirza, (opgepikt van groep 2), deden wij echt pas in groep 3 (in mijn tijd nog klas 1 ;)). Letters leren: ook pas in groep 3, nu al in de kleuterklassen.

Maar volgens mij worden kinderen niet slimmer ofzo. Wat Cygnet al zegt: als je de gemiddelde TV-programma's ziet..... ;)
    Heb wel de indruk, ook uit wat ik m'n stiefkids op school zie leren, dat het meer gericht is op leren om dingen op te zoeken en toe te passen, terwijl wij veel meer kennis stampten. De tafels hoeven ze niet meer uit hun hoofd te kennen en voor een heel aantal rekenvaardigheden mogen ze op de basisschool al een rekenmachine gebruiken. Resultaat is daarvan absoluut dat ze minder kunnen als ze van de basisschool afkomen....

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Rozemarijke.. volgens mij is er juist ruimte gekomen voor cognitieve lessen zoals hakken en plakken omdat zoveel kinderen al de basisvaardigheden die nodig zijn op school al onder de knie hebben.

Neefje heeft vorige week zijn eindmusical gedaan en ik heb toch echt het idee dat hij nog steeds prima in staat is om naar het WO te gaan net zoals wij. Het zijn andere vaardigheden.. maar wij zijn ook een andere generatie. Ik ken het leesplankje ook niet uit mijn hoofd.. mijn schoonvader wel ;)

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ojajoh..! Dan is er wel aardig wat veranderd.
    Maar opzoeken en toepassen is idd ook wel veel belangrijker geworden en meer van deze tijd.
    Mijn dochter is wel meer iemand van de feitjes/hoofdleren, vrees ik... ;). Al leest ze ook aardig en schrijft ze fonetisch, maar daar is de juf minder van onder de indruk. Is redelijk normaal tegenwoordig, kennelijk.

hihi, leesplankje, moest dat vroeger uit je hoofd ja :p

10. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Onze dochter is van november. Zelf ben ik erg tegen kort kleuteren. Met 5 jaar naar groep 3 en met 11 naar de middelbare school.... Zelf ben ik van juni en was altijd de jongste van de klas.

Vorige week had ik haar rapportgesprek, haar broer en zus kunnen erg goed mee komen en thuis is onze jongste ook een slimme meid maar was wel erg benieuwd hoe zij op school is want wat dat betreft is ze een heel ander kindje. Aangezien ze een erg jonge kleuter is had ik een wat lagere cito uitslag verwacht, zeis immers een half jaar jonger bij het maken van de Cito dan naar broer en zus.
    Echter scoorde zij heel erg hoog en zal ze na de zomervakantie naar groep 2 gaan en dan ook nog met extra pluswerk omdat ze nu al geen uitdaging meer ziet in het gewone groep 2 werk terwijl ze nog maar in groep 1 zit (is een combiklas dus doet gewoon gezellig mee).

Ik vind het erg lastig, ze hebben haar extra gevolgd gezien haar geboortedatum. Dus denk ik dat ze het goed bekeken hebben. De juf heeft me van overtuigd dat het voor haar echt heel fijn is dat ze de grens op school sinds vorig jaar hebben losgelaten, we zullen zien. Onze dochter was in ieder geval reuze blij dat ze straks de "oudste" is in de klas en er allemaal jonge kleuters komen en ze nu eindelijk eens voor het echt alle werkjes mag maken ipv dat ze mee mag doen met de grote kindjes. We zullen zien.....

11. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    Dat is niet helemaal waar. Normgroepen worden wel aangepast dat 100 het gemiddelde is. Maar:
    "...... Op de eerste plaats scoren Nederlanders internationaal hoog op IQ tests. Dat betekent dat als een IQ test in Amerika doet, je als snel een relatief hoge score zal hebben (bijna 10 IQ punten hoger). Ten tweede is er een fenomeen dat bekend staat als het zogeheten Flynn effect (zie ook 'IQ blijft stijgen'). Mensen nu scoren hoger dan mensen vroeger; iemand nu vergelijken met een groep van vroeger geeft een overschatting. Deze overschatting ligt soms tot in de orde van grootte van wel 20 IQ punten(!). ..."
    Quote van deze link: IQ test, online IQtest en intelligentietest. Doe IQ testen en bereid je maximaal voor op een test of assessment | 123test.nl

12. Saskia78

Plus... Iq is relatief.
    Dus als je meer slimme mensen hebt dan eerst... Zou je ook meer minder slimme mensen moeten hebben.

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #113 Arevinol, 2 jul 2013
    Laatst bewerkt: 2 jul 2013
    Is dat zo? Ik begrijp dat het gemiddelde IQ omhoog geschoven is tov vroeger.

14. raspberry

Tja, ik zie toch een aantal basisvaardigheden wel missen inmiddels hoor... Stiefzoon is in zijn klas een van de besten in rekenen, maar moest een paar maanden terug wel 4 keer 3 op z'n vingers uitrekenen.... :$ (Zit sinds feb in groep 7!).
    Ben wel benieuwd wat dat gaat doen met de prestaties op het WO.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik heb een wiskundeknobbel, maar hoofdrekenen en tafels is/was zeker niet mijn sterkste punt. Nou ja, 4x3 lukt nog wel ;).

16. Saskia78

Maar het blijft dan wel gemiddeld..

Als het gemiddelde omhoog schuift.. (Dat genoemde Flynn effect dus)...
    Maakt dat niet dat er meer kinderen zijn die uitsteken boven de rest.
    Hooguit dat bijv een basisschool ook heel subtiel de lesstof iets moeilijker zou kunnen maken zonder dat er ineens meer kinderen buiten de boot vallen dan voorheen.

Het gemiddelde blijft altijd alle elementen opgeteld en dan gedeeld door het aantal elementen.
    En om een bruikbaar gemiddelde te krijgen strepen ze dan ook nog eens de extremen weg voordat ze gaan rekenen.

17. Saskia78

Op het WO mag je al vrijwel meteen een rekenmachine gebruiken.
    Dus ik denk niet dat hij het bij gaat leren.
    Nadeel is wel... Dat hoofdrekenen de basis vormt voor dingen als wortel trekken, kwadraten en het oplossen van formules...
    Dus als je dat niet kunt.. Is wiskunde ineens een stuk lastiger.

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Bovenste figuur is het flynn effect?

Bijgevoegde bestanden:

• flynn.jpg
      flynn.jpg
      Bestandsgrootte:
      16,6 KB
      Weergaven:
      20
  19. Saskia78

Zoals ik het ooit begreep wel...
    Maar moet zeggen dat het al tijdje geleden is dat ik er over gelezen heb.. En me toen vooral druk maakte over waar dochterlief in de grafiek stond en iets minder over het gemiddelde :)

20. raspberry

Nouja, dat bedoel ik dus: een aantal basisvaardigheden die wij nog wel geleerd hebben, leren ze nu niet meer en dat kan volgens mij niet anders dan problemen opleveren.
    Stiefzoon wil -nu- architect worden en zal wiskunde dus heel hard nodig hebben. Maar ook in MBO-beroepen zie je het: electriciens die niet meer uit hun hoofd weerstanden uit kunnen rekenen, maar eerst naar de auto moeten lopen om een rekenmachine te pakken daarvoor: kost veel tijd en dus ook veel geld!

Deel Deze Pagina