CITO toetsen bij kleuters

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nataly1972, 27 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Bij ons op school worden ze niet geleerd door ze op te dreunen maar door allemaal leuke rekensommen, bijvoorbeeld je bent met 7 vriendinnen en ieder heeft 3 snoepjes hoeveel zijn dat er samen. Daarnaast worden ze getoetst met allemaal rijtjes sommen maar dan wel als door elkaar. Dus niet simpel de rijtjes opdreunen. In groep 5 zingen ze de tafels nog wel met een leuk liedje in de bij te houden maar dat is hier niet de manier om ze aan te leren.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm dat doen ze hier dus wel in groep 4.
    Buurmeisje kwam het toevallig vandeweek vertellen.. Vandaar eigenlijk dat ik zeker wist dat ze het zo doen.
    Maar duidelijk niet overal dan.

3. Tamio

Tamio Niet meer actief

Wij hadden vroeger kaartjes hadden met op de voorkant de tafel en op de achterkant de uitkomst. Schudden en quizzen maar. Ik weet nog dat ik dat best leuk vond.

4. Saskia78

Hier nog steeds de dreun van een klas die tafels opzegt in m'n hoofd als ik denk aan tafeldiplomas.... Wil het niet direct een trauma noemen... Maar het is wel 1 van de duidelijkste schoolherinneringen :)
    En kan ze inderdaad ng steeds dromen... Dat doel is on ieder geval behaald.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #145 Arevinol, 3 jul 2013
    Laatst bewerkt: 3 jul 2013
    En vroeger dus ook al niet overal ;) (Alleen die van 2, misschien 3. Die hebben we wel klassikaal opgezegd)
    Zal misschien ook wel per kind verschillen wat een goede leermethode is?
    Persoonlijk vind ik rijtjes wél handig om logische dingen te onthouden, bijvoorbeeld naamvallen ofzo of andere ezelsbruggetjes. Maar niet voor de tafels.
    Overigens wel als je 2-4-6-8-10-12 moet onthouden etc, maar 1x7=7, 2x7=...etc Dat vind ik echt te langdradig en onhandig om dan snel het antwoord te hebben..

Ik denk overigens dat mijn dochter dat dus wel leuk zou vinden. Die is gek op rijtjes opdreunen. Als dreumes maakte ze al overal rijtjes van. Geordend en gestructureerd type misschien? Al merk ik daar niets van in haar opruimkwaliteiten ;)

6. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik had een juf van wie je een chocoladereep kreeg als je alle 10 de tafels voor de klas op kon zeggen. Dat motiveerde wel;)
    Bij mijn zoon is het niet alleen opdreunen.. de juf vraagt dan in willekeurige volgorde nogmaals de sommen. Als hij dat niet kan.. jammer dan dan nog even verder oefenen.

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, maar alleen dán heb je er ook daadwerkelijk iets aan dus!

Net als met woordjes leren. Als ik ze leerde in dat rijtje zoals ze in het boek stonden, wist ik ze feilloos. Maar met overhoren moest ik dus in mijn hoofd het woord in het rijtje opzoeken en dan ging het meestal niet in 1x goed.
    Toen had je van die computerprogramma's waar je woordjes invoerde en ze dan door elkaar oefende. Ik neem aan dat zo'n cd'tje tegenwoordig standaard bij de boeken zit? Als je het niet al online hebt ofzo of in een app ;).

8. Saskia78

Nouja ik weet nog wel dat de rijtjes door elkaar op m'n blaadje stonden en dat ik dan gewoon netjes het rijtje in m'n hoofd afging..
    Ds gewoon eerst 1x6, dan 2x6... Onafhankelijk van waar ze op papier stonden.
    Dus dan eerste het 5e sommetje, dan de 2e.. Etc

Deed dat met andere vakken ook trouwens.
    Gooide met topografie de juf de nummers door elkaar... Geen punt, de volgorde zat ook in m'n hoofd :)

9. Saskia78

Bij Apple struikel je continu over zulke apps :)

Heb ook een leuke tafel-app... Dochterlief rekent graag en hij was tijdelijk gratis (en normaal prijzig) denk... Je kan het maar vast hebben :)
    Maar dat werkt met een treintje waar je de antwoorden in moet vullen...
    Maar ook met doolhoven waar je de juiste antwoorden moet volgen en gewone door elkaar gezette sommen.
    Beetje te moeilijk nog voor dochterlief... Al ontdekte ik van het weekend dat ze wel snapt hoe vermenigvuldigen werkt... Maar ze wil enkel nog met kleine getallen... Zolang de antwoorden onder de 20 blijven zo'n beetje zegmaar. Dus dan ben je snel klaar met vermenigvuldigen op zich :)

Moet trouwens zeggen.. Topic dwaalt aardig af maar wel op een leuke manier.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, maar het is toch sneller als je dat rijtje niet nodig hebt? Als je iedere keer naar 8x.. moet?
    Als ik een vermenigvuldiging maak, dan hoef ik in mijn hoofd geen rijtje af te gaan. Maar bij de 8 en 7x moet ik wel ff nadenken ;)

Met topografie idd hetzelfde. Ik kende door het rijtje te leren 80%, maar dan moest ik daarna toch nog even verder leren (ook voor mijn eigen gemoedsrust en ze door elkaar oefenen; ik was wel een streber tot de 3e ;))

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik vind t idd ook wel leuk om die dingen terug op te halen ;) Maar ben eigenlijk ook aan t werk.. Plus moet nog wassen en inpakken voor de vakantie (aaahhh!).

Mijn dochter snapt het rekenen tot 10 nu, al gaat t ook nog wel veel op dr handen. Doet ze idd ook op apps (meeste engels, maar dat maakt voor rekenen natuurlijk niet uit). Vermenigvuldigen heeft ze geleerd dmv het monopoly spel, ze kent ze tot 2x5 uit dr hoofd. Maar ze weet niet dat het vermenigvuldigen is, 'x' kent ze niet ;).

12. Saskia78

Mja je gaat er toch hoop ik niet vanuit dat ik nog steeds de hele tafel op moet zeggen om te bedenken wat 8x3 is he :)

13. Saskia78

Hier ook monopoly junior inderdaad.
    Verrassend hoe snel ze dan ineens 5+5 kunnen uitrekenen :)

14. sebasel4a

sebasel4a Fanatiek lid

23 dec 2009
    1.000
    0
    36
    NULL
    NULL
    Op de school van mijn dochter houden ze de 1 oktober grens aan. Hier zijn wel de kleutergroepen combi groepen van 1 en 2. Onze dochter had a+ voor de cito. En de juf zei dat ze qua leren zo mee kon naar groep 3 maar dat ze sociaal emotioneel nog beter in 2 past. (ze is van eind jan)

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    @Saskia, mijn punt is alleen dat het niet voor iedereen de beste manier hoeft te zijn. Voor mij persoonlijk heb ik graag/liever dat ergens logica achter zit.
    De tafels uit je hoofd leren door t gewoon vaak te doen. Dus optellen, of gebruik maken van een vermenigvuldiging die je wel kent en daar bij optellen/aftrekken. M.i. krijg je daardoor ook vaardigheid in rekenen. En dan onthou je de meeste veelgebruikte tafels ook wel.
    Bij topografie had je ook wel eens leraren die een ander kaartje namen of bijv een pijl zetten op een andere plaats bij een rivier ofzo. Tja, dan is zo'n rijtje leuk, maar heb je er een stuk minder aan in de praktijk.

Wat niet wegneemt dat rijtjes leren voor velen een prima manier is om iets makkelijker te kunnen onthouden. Maar vaak is het alleen de eerste stap.

16. Saskia78

Maar in groep 4 gaat het toch ook om de eerste stap?
    Want daar hadden we het over tenslotte.

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    In groep 4 leer je de tafels. Volgens mij moet je ze toch ook begrijpen en kunnen toepassen. Hoe je ze leert maakt toch op zich niet uit?
    Persoonlijk heb ik er een gruwelijke hekel aan, met name bij rekenen/wiskunde, als mij wordt opgedragen hóe ik iets moet leren/toepassen. Dat bepaal ik zelf wel, ik wil namelijk wel begrijpen wat ik doe.

18. Sunlover

Sunlover Bekend lid

26 jan 2011
    764
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onzin, die cito toetsen!! Ik ben kleuterjuf en er worden dingen gevraagd in die toets wat kleuters nog niet beheersen. Abstract denken bijv. Wij zijn er zwaar op tegen!

Het zegt vrij weinig hoor, als je ziet hoe sommige kinderen tijdens zo'n toets zitten.. zielig gewoon!! En wat iemand zei: "als ze in 8 vastlopen kunnen ze terugkijken tot groep 1" Slaat nergens op. Zonder cito toetsen heb je zo'n goed beeld van wat een kind beheerst of wat niet.

19. mol81

mol81 Niet meer actief

En hoe verkoop je dit aan de inspectie, ouders en hoe houd je een onafhankelijk meetinstrument bij om kinderen objectief te volgen?

20. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Waarom zou er überhaupt gemeten moeten worden? Mijn kind gaat naar een Duitse Kindergarten en hier wordt nooit getoetst.

Deel Deze Pagina