Cito toetsen groep 8

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Baileyy, 20 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Nou vind ik echt niet bemoedigend zeg. Een 8 gemiddeld is echt heel lastig. Het kan wel, mijn zoon had het ook, maar dat is toch wel meteen uitgaan van het negatieve zeg. Jakkes. Geef kinderen een kans. Mijn jongste scoort tot nu toe tl/havo niveau, als dat zo blijft zou hij dan bij jullie automatisch op tl komen. Wat prima is, als dat bij hem past, maar dat ze al geen kans zouden geven vind ik dat wel heel bijzonder. Hier zijn nagenoeg alleen dubbele brugklassen en met tl havo advies kom je in een tl havo brugklas en krijg je les op havo niveau. Heb je tl dan krijg je les op tl niveau. Dan hoef je niet perse een 8 te staan, maar alleen over te gaan.
    Alleen voor vwo maken ze hier dus toch een aparte klas indien genoeg aanmeldingen

Baileyy vindt dit leuk.
  2. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Zijn ze bij jullie al geplaatst in een klas dan?
    Bij ons horen ze dat pas ergens in mei ofzo.

3. MissXray

MissXray Niet meer actief

Hier is de inschrijving voor middelbare scholen nog niet eens geopend hoor! In maart inschrijven en in maart ook de loting en bericht naar iedereen.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Alleen overgaan zou ik een prima eis vinden.
    Want als je een 7 gemiddeld staat, redt je dat prima op het volgende vmbo niveau. Maar een 8 is echt ontmoedigend idd.

5. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Hier is de inschrijving geopend. Kan tot 1 april en dan pas na de eindcito's de plaatsing in de klassen.

6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja dat was echt bizar. Er is dit jaar ook maar 1 tto klas. Van zijn oude klas zijn er 20 vwo gaan doen, was ook een enorm leuke klas die elkaar die zich aan elkaar hebben opgetrokken. Zoon zit nu met zn meeste vrienden in de klas (vanaf de kleuters) en zn beste vriend vanaf baby groep kdv.

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja idd. Hier alleen een 8, oftewel 7,5 voor Engels ivm tto, daar zit zoon precies op. Maar dat is nog best pittig om te halen. Een keer een dikke onvoldoende en dat moet je echt heel hard werken omdat nog recht te trekken.

suus1983 vindt dit leuk.
  8. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Nee aanmelding is pas volgende week, maar mijn andere zoon zit in 1 VWO nu op dezelfde school. In mei of zo hoor je pas meer en in juni is de kennismaking met de nieuwe klas en mentoren/coach.

9. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Oh dat was vorig jaar dus. Ik dacht al wat vroeg haha. Maar dan is het jet zo als bij ons ongeveer.

olleke vindt dit leuk.
  10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.858
    113
    Onze oudste deed Havo/VWO, de cijfers waren ook op Havo/VWO-niveau en ze moest gemiddel een 8 staan (met dyslexie!) en per vak een positief VWO advies hebben.
    Wat een drama, het kind stond gemiddeld bijna een 8, vanwege dyslexie moest ze dus voor andere vakken echt een 9 staan ofzo. Goede beoordelingen voor haar werkhouding enz., maar sommige leraren wilden geen VWO-advies geven, al stond ze een 8. Als we om onderbouwing vroegen, kregen we geen antwoord. We hebben contact opgenomen met de afdelingsleider, want dit sloeg gewoon nergens op. Gesprek gehad op school enz. Uiteindelijk werd ze zelfs een bespreekgeval om VWO te mogen. Gelukkig mocht dat en ze zit inmiddels in de vierde.
    In een notendop, het is echt een heel vervelende periode geweest en een strijd.
    Blij dat het nu goed gaat en we zien wel hoe het gaat.

suus1983 vindt dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Belachelijk toch dat dat zo moet?
    Hier gaat het nu ook een beetje zo met de profielkeuze. Alle leraren geven een o, v of g als vakadvies. Ik kan er alleen niet achter komen waar dat advies op gebaseerd is. Ik dacht eerst o als je onvoldoende staat, v bij 6-8 en g bij 8-10.
    Maar zoon staat voor Duits en Frans een 8.7. Voor Frans heeft ie een g, voor Duits een v. Hij staat een 7.8 op natuurkunde v en een 7.8 op scheikunde g. Hij kiest toch wel wat hij zelf wil, maar snap er gewoon weinig van.

Jo79 vindt dit leuk.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ja hier hebben ze nu afgesproken dat er dit jaar minder toetsen mochten zijn per vak. Zoon had namelijk vorig jaar 38 cijfers voor alleen Engels:cry:.
    Maar dat slaat dan weer helemaal door, mijn dochter krijgt na de vakantie haar eerste toets voor geschiedenis bijvoorbeeld. Haal je dan een onvoldoende is het bijna niet meer op te halen, laat staan dat je een 8 haalt. En de toetsdruk is ook niet verminderd, want ze geven nu gewoon meer hoofdstukken op voor een toets.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    20 vwo? Zat je zoon op een speciale school dan? Dochter was de enige met vwo advies, eentje had havo en 4 vmbo tl. De rest zat daaronder. Nu weet ik dat dit een uitzondering was, de inspectie is ook nog langs geweest vanwege de ver beneden gemiddelde score, maar 20 in 1 klas is ook wel bijzonder.

14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.012
    14.676
    113
    Vrouw
    Zo dat zijn veel vwo'ers in een jaar!
    Mijn zoon zit in het derde jaar. Daar is ook maar 1 ttoklas. Het is zelfs een combi van tto en gto.
    Toen mijn dochter 10 jaar geleden startte waren er 2 tto brugklassen.

15. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Dat was op mijn middelbare school ook ongeveer zo. Ik zat wel in een gemengde brugklas, maar bij ons werkte iedereen op eigen niveau - bij toetsen mocht je beide delen maken (er was een deel overlap, en dan bv 3 havo-vragen en 3 vwo-vragen). Ik scoorde op vwo-niveau een nette 7,5 gemiddeld - hoger dan sommigen die enkel op vwo-niveau werkten - maar ik mocht niet over naar vwo, want het was geen 8 (die 8 gemiddeld werd onder de vwo’ers ook maar een enkele keer gehaald). Ik voelde me echt belazerd, waarom dan havo/vwo-advies en een gemengde brugklas, als opstromen eigenlijk onmogelijk werd gemaakt (je moest dus extra werk doen én een 8 gemiddeld halen).

16. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    In de tijd dat mijn kinderen op de basisschool zaten waren de cito's nog vóór het advies. Dit is destijds aangepast naar erna omdat er destijds 'commentaar' was dat de uitslag teveel zou worden meegenomen in t advies en het totaalbeeld eigenlijk een beter advies geeft.
    Nu is t andersom, het advies voor de cito's, en hebben opnieuw ouders hun vragen waarom het zo is. Ik denk dat vraagtekens ergens bij hebben dus van alle tijden is.
    Cito's horen er nou eenmaal bij wanneer je een cito-volgsysteem gebruikt. Of er moet een andere eindtoets worden gekozen/gebruikt, dat kan ook. Maar leidraad is dus om middels toetsen een kind te volgen in hun ontwikkeling op cognitief gebied. Dat er dus ook nog een is aan het einde van groep 8 is logisch. Dat ze er minder vanaf laten hangen dan 'vroeger' en het nu dus na het advies afnemen is hoe ze het nu nog eenmaal doen.

17. MissXray

MissXray Niet meer actief

Hier weet ik ook van 10 kids in de klas zeker dat ze een VWO advies hebben. Wellicht dus nog meer, want ik weet niet alle adviezen. In het dorp waar wij wonen 3 scholen waar havo en vwo te volgen is. 1 mavo school…

18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Nee gewone school. Dit was ook wel uitzonderlijk. Andere groep 8 idem. Ze hebben als school heel hoog gescoord met de eindcito dat jaar.
    Dit jaar zit dochter in groep 8 en is het een stuk gemêleerder, helaas ook een minder leuke klas met veel zorgkinderen en tussendoor vaak gemixt met de andere groep 8.

suus1983 vindt dit leuk.
  19. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik benieuwd naar volgend jaar; ze hebben nu ook gymnasium zonder tto. Dat gaat dochter doen en die hebben dan waarschijnlijk wel klassieke talen met de gto’ers. (Als er dan wel een docent is). Zoon doet atheneum tto en die klas is idd half athenuem half gymnasium.

Zxcvb vindt dit leuk.
  20. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dat lijkt me ook niet fijn.

Deel Deze Pagina