Cito

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door maryflair, 1 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    OnZe dochter heeft in groep 5 op elk gebied een 5 gescoord op de cito.
    Ook in groep 4 was dit het geval. Het lijkt alsof ze toetsen niet kan maken.

Thuis rekent ze prima en doet ze begrijpend lezen aardig. Ze krijgt wat extra ondersteuning in de klas, een groepje van 10 kinderen die dan wat extra uitleg krijgen. Wij zien geen verbetering hierin. En Thuis doet ze het goed als wij oefenen. Wat kunnen wij hiermee. Wat zometeen gaan de cito's meetellen voor middelbaar onderwijs. Ze is ook avi uit.

2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Wat zegt school erover?

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben ook benieuwd wat school erover zegt, want met 3x een 5 score op rekenen of taal moet er een dyslexie en dyscalculie protocol opgestart worden. Dat is dus al na 1,5 schooljaar.
    Overigens herken ik het probleem van de oudste, die kon niks met cito. Cijfers op de methode toetsen prima, maar cito was rampzalig.

suus1983 vindt dit leuk.
  4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Is er al een handelingsplan opgesteld? Zo nee, dan daar zeker even naar vragen. Hier kan de jongste ook niks met cito's, de rest gaat prima.

5. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    Eigenlijk hebben ze er niks over gezegd. Wij geven telkens aan, er klopt iets niet, kan er wat gedaan worden.
    Dit jaar heeft ze aan de intructietafel gezeten waar meer kinderen aan zitten, niks extra's. We zien geen enkel verbetering. Ook nooit van een plan gehoord.
    Wij hebben een bijles juf ingeschakeld omdat wij de uitslagen niet bij haar vinden passen. Het lastige is dat zij vindt dat ze het goed doet en dit ook niet herkent of verwacht van haar.
    Wat kunnen wij hiermee. Wat is het verschil met een handelingsplan en iemand aan de intructieftafel zetten. Wij hebben niet het idee dat ze niet intelligent genoeg zou zijn. Wat kunnen we doen?

Bij de bijles juf heeft ze een paar cito's gedaan waarbij ze weer heel hoog scoorde. Heel tegenstellend allemaal.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Heb je met de intern begeleider gesproken?
    Zo vaak een 5 score is een teken voor meer actie. School moet gaan uitzoeken waar die vandaag komen, als dit al 2 schooljaren zo is, dus 4 cito's dan is het tijd voor actie. Een leerkracht moet dat aangeven bij de ib'er en die maakt dan een actieplan. Daar moeten jullie als ouders in betrokken worden. School moet gaan uitleggen aan jullie wat zij van plan zijn om te gaan doen. Een kind alleen aan de instructietafel zetten is niet voldoende.
    Je loopt aan het einde van het jaar nu, dus ik zou direct morgen contact opnemen en aangeven dat je deze week nog een gesprek met de leerkracht en ib'er wil.

7. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    Wij hebben dit al aangeven begin van het jaar. In groep 3 en 4 ook aan de leerkrachten. Toen zat ze ook aan een instrutietafel en soms ook niet. In groep 4 zeiden ze gek ze doet het wel goed bij de instructies. Verder deden ze niks.

We hebben dit jaar aan tafel gezeten met de ib. Toen zeiden ze dat ze aan een instructietafel gaat zitten voor extra uitleg en mee met een reken groepje, waar meer leerlingen bij zitten. Dat is het. Maar er verandert helemaal niks. We hebben gevraagd of er niet iemand buiten school is die jullie kunnen inschakelen. Daar komt geen reactie verder op. Alsof ze het ook niet weten.

Wat zou er kunnen zijn waardoor ze dit zo slecht maakt en toch thuis goed werkjes kan maken?

8. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    En wat houdt tijd voor actie in? Want als wij met ze spreken dan lijkt er alsof er geen middelen zijn behalve die instructietafel. Waar moet ik dan precies om vragen?
    Dit slaat nergens op zo. Op deze manier kunnen wij niet zien wat ze kan. Inmiddels gaat ze naar groep 6 terwijl wij telkens vragen om hulp.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Dit slaat idd qua hulp nergens op, er is zoveel meer dan de instructietafel. Na 3x achter elkaar een 5 score op de cito moet er een dyscalculie en dyslexie protocol opgestart worden. Dan gaan ze oefeningen/testjes doen om erachter te komen of er sprake van dyslexie/dyscalculie is. Dat kan uiteraard niet meer dit schooljaar, maar ik zou eisen dat ze voor de vakantie nog op papier zetten wat ze allemaal gaan doen. En eigenlijk moeten zij daar ook mee komen. Maar heel eerlijk, als ze na 2 volledige schooljaren zo met niks anders komen dan de instructietafel dan vraag ik mij af of dit wel een bekwame school is.

Maar je moet dus sowieso zorgen dat je deze week de ib'er te spreken krijgt. Weet je wie dat is?

Edit: ik lees dat je de ib'er al gesproken hebt. Die moet met meer komen dan de instructietafel. Aangeven dat jullie zien dat dit niet voldoende helpt en vragen wat hun vervolgstappen zijn?

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Tja, school kan het geen probleem vinden, maar het is wel een groot verschil dan en ik zou wel benieuwd zijn naar een verklaring, zowel als school en als ouder.
    Wie weet liggen Cito's haar niet, de vraagstelling of krijgt ze er de zenuwen van, maar wie weet speelt er iets als dyslexie.

Mijn man en beide kinderen hebben dyslexie. Vooral bij de jongste wou de basisschool dat niet geloven, terwijl we het elk jaar vanaf groep 4 hebben aangekaart.
    Beide kinderen pikten namelijk de instructies heel snel op. Alleen beklijft niets, dus 4 weken later ofzo is wat ze toen meteen begrepen al uit hun hoofd en kunnen ze het niet meer toepassen.
    Zij werden dus meestal meteen snel weer uit die extra instructiegroepjes gezet met de mededeling dat ze daar te goed voor waren. Ja, op dat moment wel, maar ze hadden, vooral mijn dochter, meestal een V voor spelling op de Cito en lezen ging ook niet zo snel als je mocht verwachten.
    Mijn dochter is eind groep 6 getest, dyslexie. Bij mijn zoon bleven ze volhouden dat er niets aan de hand was. In de brugklas aangekaart, daar werden we meteen serieus genomen en na een test bleek het ook dyslexie.

11. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    Ik vraag mij af of ze wel dyslexie heeft ze kan namelijk heel goed lezen en is avi uit. Zou dat kunnen denk je.

12. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    Ja ze komt dus nergens mee dat is het probleem. En wij weten ook niet zo goed wat we moeten vragen. Vandaar dat we zelf 2x iemand hebben ingeschakeld die zei dat ze goed op nivo is. En wat toetsen bij haar gedaan en die gingen goed.

Ik twijfel zelf wel of het dyslexie of dyslexie is. Kan school verder kijken en zo ja met wie of dit uit te zoeken. En ja wij twijfelen heel erg aan deze school.

13. tuc

tuc Niet meer actief

School kan daar achterkomen ja. Maar gezien je verhaal twijfel ik daar enorm aan. Ik zou ook eens in je omgeving rondvragen naar andere scholen.
    En toch dat gesprek met de ib'er aanvragen en gewoon letterlijk om het handelingsplan vragen, als ze geen idee heeft of zegt dat hrt niet hoeft, dan weet je zeker dat je een andere school moet gaan zoeken.

14. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    Mijn dochter is heel timide en verlegen. Wij durven haar niet zo goed weg te halen omdat we bang zijn dat het nog meer misloopt.

Is er niet een andere manier?

15. tuc

tuc Niet meer actief

Als school je dochter niet helpt zou ik geen andere manier weten. Vanaf groep 6 tellen de cito's mee voor het advies van het VO. Als dit zo misloopt bij je dochter komt ze straks niet op de goede plek terecht.

16. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    Ja daar zijn wij heel erg bang voor. Ik heb ook het gevoel telkens aan een lijntje gehouden te worden. En nu gaat ze naar groep 6 is er nog steeds niks gebeurd. Wat zou er nog meer kunnen spelen dat een kind dit zo slecht maakt behalve dyscalculie/dyslexie?

17. tuc

tuc Niet meer actief

Het niet snappen hoe cito werkt? Sommige kinderen hebben moeite met de vraagstelling van cito, die is vaak anders dan de methodetoetsen. Als ze op school wat oefenen dan wordt het soms beter.

Overzicht/concentratie? Cito zijn heel veel vragen achter elkaar, sommige kinderen kunnen dat niet opbrengen en slaan dan vast?
    Dan zou de ib'er dezelfde cito 1 op 1 met haar moeten maken. Waar dochter niet het hele boekje voor zich krijgt, maar 1 opgave per keer. En de ib'er kijkt en vraagt hoe ze aan een bepaald antwoord komt. Bij taal kunnen ze er zo achterkomen of ze de taalregels snapt en bij rekenen kunnen ze zien hoe ze sommen uitrekent.

maryflair vindt dit leuk.
  18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Mijn dochter ging lezend naar groep 3, was Avi-uit in groep 5, las het ene boek na het andere en ook dikke boeken, met 7 jaar boeken als Matilda enzo. Maar voor lezen scoorde ze vaak een C, voor rekenen had ze bijna altijd een A.
    Voor een dyslexie-onderzoek moet je een half jaar extra begeleiding krijgen en moet school in kaart brengen welk resultaat dat had. Eerlijk gezegd denk ik dat school bij mijn zoon geen zin had om extra begeleiding te geven (andere school dan zoon destijds).
    Voor een vergoede test moet je een aantal keer op een rij een V scoren voor zowel spelling als lezen. Maar er is ook een vorm van dyslexie die vooral problemen geeft op het gebied van spelling, dysorthografie. Is vaak niet eens bekend op school.
    Bij een dyslexietest wordt ook een intelligentietest afgenomen. Daaruit bleek dat mijn dochter een hoge intelligentie had. Op het gebied van lezen kon ze zich vaak redden met 'radend lezen', omdat ze vaak uit de context opmaakt wat er waarschijnlijk moest staan, vandaar nog die C voor lezen, al was die C ook niet echt wat je bij haar intelligentie kon verwachten.
    Ze zit inmiddels in 4 VWO, dyslexie is echt wel een flinke hobbel op de weg (geweest) in meerdere opzichten.
    Waarschijnlijk had ze zonder die test en verklaring niet snel een kans gekregen om VWO te doen.

maryflair vindt dit leuk.
  19. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    We hebben wel gevraagd deze laatste toetsen 1 op 1 te toetsen omdat ze het thuis ook goed deed. Maar ze scoorde bij de ib alsnog heel slecht. Ik weet niet precies hoe ze dit doet. Of dat ze het ook in stukken deelt.

20. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.796
    8.465
    113
    Vrouw
    Heeft ze erg last van faalangst?

Dat zou verklaren waarom ze het thuis wel prima doet (waar ze zich veilig voelt) en op school niet (omdat ze voelt dat ze daar moet presteren en dan dichtslaat)

Ik weet dat er specifieke trainingen zijn voor dit soort problematiek maar dan is het wel goed om zeker te weten dat ze echt faalangstig is.

Deel Deze Pagina