Cito

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door maryflair, 1 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Dmt wordt buiten de klas afgenomen, de rest in de grote groep. Wie weet zit daar wat verschil in.

Zxcvb en tuc vinden dit leuk.
  2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Fijn! Hopen dat het niet te lang meer duurt.

maryflair vindt dit leuk.
  3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Wat enorm naar. Misschien kan ze het wel maar door onderpresteren/ onzeker lukt het niet.

4. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    Rekenen en spelling zijn heel beroerd en begrijpend lezen. Terwijl ze heel goed leest is spelling slecht.

Ze heeft vorig jaar ook een v gescoord bij begrijpend lezen maar ook een 1. Heel vreemd. Ze krijgt 2 keer toetsen in het jaar. Zo'n groot verschil daar moet een verklaring voor zijn.

Dit jaar allemaal weer 5.

5. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    Dat is wel ons idee als ouders. Maar ja wij zijn maar de ouders waarvan ik dan denk dat er gauw wordt gedacht dat we niet reëel zijn. Zo'n gevoel krijg je wel op deze school.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Die verschillen zijn vreemd ja. Alleen spelling en lezen zijn totaal verschillende dingen. Spelling is het toepassen van de spellingsregels.
    Als DMT goed is zou ik ook niet zo snel aan dyslexie denken.
    Begrijpend lezen en rekenen zijn wel de vakken waar wat meer van kinderen gevraagd wordt. Het is niet enkel weten wat er geleerd is, maar ook toepassen. Vooral bij cito. Dus als die vakken op het rapport al minder zijn, is het niet gek dat de cito ook slecht is. Daar wordt nog meer gevraagd.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Wat naar! Dus je hebt zelf niet het idee dat ze ergens in achterloopt.

8. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    We hebben dat thuis laten toetsen door bijles. Deze persoon zag dat helemaal niet. Als wij oefenen doet ze het ook prima. Dus eigenlijk niet nee. Maar je gaat wel twijfelen.

9. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    Klopt maar dan echt elke keer zo score lijkt mij niet logisch. Dan moet er meer zijn. En wat ik zei de bijles was gewoon goed, er werd geen achterstand gezien maar goed op nivo. Hoe kan dat dan.

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Dat snap ik. Maakte ze thuis de toetsen gemiddeld of juist heel erg goed?

11. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    Bij de bijles juf thuis rekenen en begrijpend lezen goed beide een 2 voor cito. Die hebben we geoefend en dachten nou dat moet dan deze keer wel goed gaan.

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.566
    113
    Maar leg je haar thuis cito's te oefenen niet te veel druk op?
    Als ze al erg onzeker is zal het op school dan helemaal niet lukken.

Is ze prikkelgevoelig.? Dat er in de klas teveel gebeurd waardoor ze zich slechter kan controleren en met een toets dichtklapt.

En is er al onderzoek geweest of start die pas als ze bij de psycholoog komt.
    Is ze via het wijkteam aangemeld. Misschien kan de casemanager nog wat extra s regelen in de tussentijd.

Vindt wel dat school makkelijk overkomt
    Dat laatste is dus subjectief want ik zie niet hoe jullie dochter in de klas zit en hoe ze bejegend wordt.

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    #53 ikkie97, 5 jul 2023
    Laatst bewerkt: 5 jul 2023
    Uhm citotoetsen zijn niet bedoeld om meerdere keren te maken... en helemaal niet om te oefenen. Ik hoop dat je bedoelt dat je citovragen hebt geoefend?

Cito toetst echt iets anders dan methodes. Methodes toetsen of je een (deel)vaardigheid die net is aangeleerd voldoende beheerst. Cito toetst of je alle aangeleerde vaardigheden kunt toepassen. Dat maakt dat er vaak een discrepantie zit tussen deze beide.
    Ik zou met school in gesprek gaan en samen achterhalen waar het probleem zit. Maar breder kijken dan alleen dyslexie. Als ze op alle vakgebieden lager scoort is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. School moet wel verder kijken naar het onderliggende probleem door bijvoorbeeld een breed psychologisch onderzoek waarin haar capaciteiten in kaart worden gebracht.

Maar een herhaald gemaakte Cito na oefenen geeft geen representatieve score dus met die scores bij een hulpjuf in 1 op 1 situatie zou ik me ook niet volledig op vastpinnen...

14. tuc

tuc Niet meer actief

Maar dat is natuurlijk 1 op 1. Dat is wel wat anders dan in een volle klas binnen een bepaalde tijd. Die omstandigheden en ook resultaten kun je niet helemaal vergelijken.

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Op zich kan dit wel een signaal zijn dat Cito's op school wel een probleem zijn, misschien toch die concentratie, meer spanning, tijdsdruk enz. En dat ze dus wel de kennis heeft en toe kan passen onder andere omstandigheden.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  16. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    Het oefenen is eenmalig geweest om te kijken wat ze deed. Dus de toetsen zijn 1 keer afgenomen. Denk niet dat ze daar zo'n druk van ervaart thuis. Maar we moesten wel iets doen om te kijken. Daarna is er geoefend om achterstand weg te werken die er niet was volgens haar. Dus na een paar keer ook mee gestopt.

Ik weet niet zo goed of ze dichtklapt maar voor de zekerheid daarom apart getoets. Dit leverde niks op.

Er is geen onderzoek want school reageert niet echt op de zorgen die wij hebben. Psycholoog hebben wij zelf in geschakeld en ik hoop dat die wat kan betekenen. Maar die gaat niet over schoolzaken. Dus ik heb geen idee wat ze precies kunnen doen. Telefonisch heb wel begrepen dat ze dingen kunnen toelichten maar kreeg het idee dat school verantwoordelijk is voor de resultaten. Ik weet het niet .

17. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    Ze heeft een paar keer bijles gehad. Waarin er gekeken is of ze achterstand had. Dit was volgens haar niet zo. Daarbij heeft ze niet een cito herhaald, gewoon een cito gemaakt om te kijken hoe ze het zou doen. Wat bedoel je met herhaald cito na oefenen?

18. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    Nee klopt maar ze lijkt het dus wel te kunnen zou ik zeggen. Ook 1 op 1 is het niet goed gegaan op school. Toch ook wel apart

19. maryflair

maryflair Actief lid

12 feb 2013
    213
    6
    18
    Dat zou heel goed kunnen. Vraag mij af wat kan je er dan mee doen. De spanning, concentratie etc verbeteren zodat het er wel uit komt.

20. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Maar dan heeft ze toch cito op school gedaan én bij de bijles?

tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina