Je hebt angst en onzekerheid benoemd. Heeft je dochter hierin specifieke gevoelens, gedachte en beleving benoemd? Heb je een gesprek met je dochter gehad om te achterhalen wat het verschil in gevoel en ervaring is tussen school en bijles. Wat voel je als je cito's op school moet maken? Voelde je je anders toen je deze thuis/bij bijles maakte? Wat voor gedachte heb je voor en tijdens de cito's op school? Zijn deze thuis en bij bijles het zelfde? Is het heel onrustig in de klas tijdens de cito's, lukt het om de focus op de cito's te houden. Vaak kunnen kinderen best wat inzicht geven in wat ze denken, voelen en beleven. Als je de juiste vragen stelt. Op mij komt het over dat er niet persé sprake is van een discrepantie in klassikaal of 1 op 1 toetsen, maar eerder op basis van omgeving. School heeft als omgeving heeft een bepaald effect op haar, wat thuis en bijles niet hebben ( en vice versa). Het is overigens niet gek dat hierin enige sprake van discrepantie is, de omgevingen zijn nou eenmaal compleet anders. De mate van discrepantie kan echter wel een teken zijn dat er iets niet goed gaat.
Ja, maar dat zijn dan toch verschillende Cito's? Tenminste, dat neem ik aan. Op school maken ze soms ook wel eens een oefencito, kwam niet vaak voor, maar gewoon om even vertrouwd te raken met de vraagstelling en het maken van een cito zonder de druk van een resultaat wat meetelt.
Dat hebben we geprobeerd maar dat kan ze niet goed benoemen. Ze voelt zich thuis natuurlijk in haar eigen omgeving. En geeft vaak aan dat ze school niet fijn vindt. Dingen als iedereen kijkt naar mij, of ze vindt iets eng. Of dat wil ik niet meer doen omdat het eng is. Maar ze benoemt niet die toetsen meer. Wat ze eerst wel deed. Het is lastig hoor. Er komt niet zoveel uit als we haar vragen. Wel is ze vaak niet op de gemak met andere dingen. Er zijn ook veel momenten geweest dat ze niet meer naar school wilden omdat ze dingen eng vond. En ook daardoor wel vaak thuis heeft gezeten. Dat gaat dan vaak over de groep en dat ze zich bekeken voelt negatief. Ze krijgt dan zo'n angst dat soms naar school gaan niet meer ging. School weet hier natuurlijk van. Dan heb ik het over letterlijk trillen huilen en zich opsluiten om maar niet die kant op te gaan.
Nee dat zijn dezelfde. Of althans niet exact dezelfde maar wel gewoon een cito met daar uitslag van. Blijkbaar kan je dat gewoon bij een bijles doen.
Ja hoor als t goed is wel. Je mag het niet mee naar huis of copy maken ofzo. Wij hebben er toen tijdens een gesprek om gevraagd om te kunnen kijken waar ze fouten maakte (en dat bleken grotendeels slordigheid en snelheids fouten te zijn). Ik heb een aantal van die vragen onthouden en die haar thuis eens gesteld en toen had ze wel het goede antwoord. Haar concentratie is om te janken dus dat lag wel in de lijn. Maar dan kan je wel oefenen thuis op de inhoud van de stof, als data het probleem niet vandaan komt heeft dat weinig toegevoegde waarde.
Ik begrijp je laatste zin niet. Als data het probleem.....? Dat zou ook nog kunnen wat ik heb het idee dat haar concentratie slecht is op school. Heb je wel dit kunnen verbeteren door te oefenen?
data is daar typgebrek. nou T is een rode draad door alles wat ze doet. Thuis, muziekles, sport en dus school. T is dat haar hoofd aan haar romp vast zit anders was ze hem ergens vergeten. Heb nu vandaag oefenbladen rekenen uitgeprint. Eerste blad samen, tweede blad zelf, derde blad onder tijdsdruk van 5 minuten (en die laatste zaten dus opeens fouten in), vierde blad zonder tijdsdruk maar afspraak dat alles goed ‘moest’ zijn (en die was weer goed). Dus ik denk dat we deze zomer gaan kijken of we kunnen gaan oefenen met een timer. Het zijn oefenbladen midden en eind groep 6. Ze zit nu in groep 5. Dus ook echt wel moeilijker dan wat ze gewend is