Brandpunt - De macht van de toets Kennen jullie deze docu? Indrukwekkend! Een ding kwam niet helder naar voren? Wat is de schade die je evt aanricht door het vroege toetsen van kleuters en bezig zijn met aanbieden van letters/cijfers aan kleuters? Mag je als ouders de kleuter Cito toets weigeren? En wordt deze op elke school aangeboden? Mijn kind gaat naar school, groep 1. Nooit iets gehoord nog over toetsen. Wel hebben ze het veel over de letter vd dag, tellen.. Maar was dat in onze tijd ook niet zo?
Bij ons worden wel kleuter-cito's gedaan. Maar dat wordt niet aan de kinderen als zijnde een toets gebracht, maar een werkje doen met juf. Ze zitten ook niet in de "schoolbankjes" want dat werkt niet bij kleuters.
Ja dat mag, het is aan de school of ze daar mee akkoord gaan (ik geloof dat het invloed kan hebben op de beoordeling van de school, maar dat weet ik niet zeker)
hier wordt hij aangeboden, maar als ouders er niet om vragen, (om uitslagen ofzo) dan wordt er ook niets over verteld in principe. Er wordt zo min mogelijk aandacht op gevestigd- niet naar de kinderen en ook niet naar de ouders dus.
Hier wordt het afgenomen, maar niet in de schoolse setting. Kinderen ervaren het absoluut niet als vervelend, en ze krijgen geen terugkoppeling erover of zo. Ik vind het positief dat de ontwikkelpunten van kinderen worden ontdekt en kinderen meer persoonlijk worden gestimuleerd. Zo wilde mijn zoon (5) graag leren lezen en heeft het vrij snel onder de knie gekregen, zijn zusjes hebben daar veel minder interesse in en dat mag ook gewoon. Ze zijn in groep 2 nog voornamelijk aan het knutselen en speels bezig met klanken/rijmen/hakken plakken ed Ik heb overigens op mijn 5de leren lezen op school (29 jaar geleden), heb daar geen enkele ' schade' aan ondervonden, alleen gigantische verslaving aan het lezen.
I heb niet de indruk dat de cito schade aanricht aan mijn kind, sterker nog het intereseert haar geen moer. Ze functioneert voor taal een a+ op school en haalt op de cito minder dan E En er wordt gewoon gezegd: goed gedaan haha. Hier maken ze daar totaal geen punt van.
Hier hetzelfde. 'Mama ik mocht een werkje maken aan juf haar bureau!' Was het leuk? 'Ja het was vet cool!' Aldus de reactie van onze oudste Ik heb er niet zo'n moeite mee eigenlijk. Hier gebruiken ze het als extra ondersteuning voor het overgaan naar de volgende groep. Ze kijken echter nog wel het meest naar het kind zelf. Als de toets niet strookt met de andere schoolresultatem van de rest van het jaar, gaat de toets opnieuw, of kijken ze er helemaal niet naar.