Wat bijzonder ... Op school van mijn dochter is het gewoon in de toetsweek. Ipv toets wiskunde krijgen ze dan cito wiskunde/rekenen. Het is dus niet 'extra', maar in plaats van een reguliere toets.
Mijn zoon en jongste dochter hebben beide het redelijk gedaan op methodetoetsen, maar op cito bakten ze er helemaal niets van. Echt begrip/inzicht/vaardig zijn ontbrak, ze deden veel op 'visuele herkenning', het trucje zonder echt te snappen. Bijvoorbeeld 70-90% bij methodetoets, maar wel een V of zelfs V- op cito. Bij mijn zoon hebben ze een tijdje willen varen op de methodetoetsen, onder het mom van 'vraagstelling bij cito is lastig', met als gevolg dat hij ernstig overvraagd werd. Het blijft belangrijk om te kijken naar het hele plaatje: hoe kind het in klas doet, op methodetoetsen, op cito. Mijn oudste dochter overigens heeft groep 5-6 wat 'dips' in cito gehad omdat vraagstellingen veranderden, meer beroep doen op inzicht e.d. Ze heeft wat III (C) scores gehaald, maar tegen de tijd dat ze eind groep 7 en in groep 8 zat, scoorde ze voor belangrijkste cito's 'gewoon' weer I (A) scores en ze is met VWO advies naar brugklas gegaan, waar ze het uitstekend doet. (ik zou overigens nooit oefenen buiten school. Ze moeten het op eigen kracht doen. Zou voor mij voelen als oefenen voor een IQ test, ja, dan krijg je misschien hogere score, maar heb je dan wel een realistisch beeld van capaciteiten?)
Ik denk dat juist door te gaan oefenen je meer druk op je kind legt. Het is nog nooit in mijn hoofd opgekomen om te gaan oefenen voor de Cito. Fijn toch een toets waar je niks voor hoeft te leren. Als er een groot verschil is te zien tussen methodetoetsen en citotoetsen is het denk ik vooral aan de leerkracht om het waarom daarvan uit te zoeken. En als ouders kun je daar ook zeker je vragen over hebben. Dat mag en dat is ook prima, maar oefenen, nee dat doen we hier echt niet.