Ook taartvraag

Discussie in 'De lounge' gestart door moontje2008, 21 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ok... Het lijkt me dus leuk om mijn moeder voor kerst een zelf gedecoreerde taart te geven, bij ons zit een mega intratuin en die heeft fondant, vormpjes enz.. dus dat komt goed, maar heb nog wel een paar vragen:

Kun je ook kant en klare bodems halen? Wij hebben alleen een minimagnetron (over een week of drie wordt er een mooie oven ingebouwd joepie!) dus dat wordt hem niet. En hoeveel lagen heb ik dan nodig voor een beetje fatsoenlijke taart?

hoeveel fondant heb je nodig om een taart te bedekken, en rol je dat gewoon uit?

Ik dacht aan een laag aardbeien of zo, wat past daar bij? en ik lees ook wel eens iets over monatoetjes, mijn moeder is gek op die kwarktaart pudding , kun je dat er gewoon dan tussen smeren of moet je dat bewerken? En Is monchou zo lekker?

Als ik nou groene blaadjes (fondant) of een rode ondergrond leg, verkleurt dat dan niet? En hoe bewaar je zo'n taart, in de koelkast? (lopen de kleuren dan niet door?)

Kom waarschijnlijk lekker lui en dom over, maar voor de eerste keer met een peuter aan mijn zijde waag ik nog niet zoveel...

bedankt alvast!

2. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

sommige winkels verkopen wel kant en klaare taarten die je dan in 2 of 3 lagen kan snijden, maar ik denk niet dat het met vlaai/taart bodems lukt(geen ervaring mee) maar kan je misschien bij buren een taaart bakken?

wat ik lekker vind zijn aardbeien door banketbakkers room, lekker fris, maar je kan ook gewoon monatoetje gebruiken, ik raad wel aan een dijkje van botercreme te spuiten anders heb je kans dat het uitloopt en als het het fondant raakt dan gaat het fondant zweten (zacht en natte plekken)

en als je groene blaadjes op rood fondant doet lopen de kleuren niet over hoor.
    voor het bekleden heb je aan een pakje van 450 a 500 gram voldoende voor je taart, ligt er aan doe hun je het uitrolt. uitrollen kan gewoon met een deegroller, wel eerst even kneden dan wordt het soepeler

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Je vraagt wel erg veel :) Misschien kun je hier eens lezen? Werkwijze

Kant en klare bodems heb je wel volgens mij, maar zou niet weten waar. Meeste taarten bestaan uit minstens 3 lagen cake/biscuit en 2 lagen vulling. Meer kan natuurlijk ook. Bij de aardbeien zou je banketbakkerscreme kunnen doen, kun je in een zakje kopen en die moet je dan mixen met water. Die monatoetjes weet ik ook niet hoe je dat doet. Lijkt me nogal nat. Je zou ook opgeklopte ganache kunnen maken (1:1 slagroom en chocolade, je verwarmt de slagroom tot ie net kookt en dan giet je dat over de chocolade, roeren tot het glad is en dan in een paar uur af laten koelen. Daarna opkloppen, evt met klopfix).

Je kunt dus niet de fondant/marsepein zo op de cake leggen. Er moet eerst een plaklaagje tussen. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld botercreme gebruiken (1:1 roomboter en poedersuiker mixen tot het een soort stijve slagroom is en superdun op je taart smeren). Daarna moet de fondant erover. Hoeveelheden kun je op de leukstetaarten site zien (links bij tabellen).

Als je fondant of marsepein op elkaar legt, dan verkleurt het in principe niet. Bewaren is op een koele plek, maar zeker niet in de koelkast en niet te veel bedekken. In principe zorgt de de marsepein/fondant er voor dat de taart niet uitdroogt. Als je het in de koelkast zet of te veel bedekt (luchtdicht afsluit) gaat het zweten.

Succes :)

4. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

mona toetjes is net zo nat als bakkersroom! ik heb al een paar keer de chocolade gebruikt(of chocomouse van de ah)
    voor mijn mans verjaardag ga ik biterkoekjes pudding gebruiken.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.846
    3.362
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    bij de monatoetjes werken de luchtige varianten het best vind ik.

6. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    :pok.. uhm.. dat wordt dus niet wat..

7. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.883
    459
    83
    Ik zou dit ook niet overdag 'even' gaan doen. Eerder als je kindje op bed ligt.

8. sanell

sanell Bekend lid

16 dec 2008
    628
    0
    0
    monatoetjes erin zijn juist erg lekker. Vooral de luchtige mouse soorten.
    Als je een laagje jam op je bodem smeert en er dan een laag van het montoetje dan blijft het echt heel goed. (Wel een dijkje botercreme spuiten anders komt het bij je fondant!)

Misschien kun je hem bij een van de buren bakken? Ik zou zo snel geen andere oplossing kunnen bedenken, 't is dat je zo ver weg woont;)

Succes ermee!

9. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    hee meis, bij de albert heijn heb je op de bak-afdeling een kant en klare taartbodem liggen die al in lagen is gesneden. :) Ik vul mijn taarten altijd met 3 lagen, maar 2 kan ook. Minimaal 2 in iedergeval.

de hoeveelheid fondant ligt aan de grootte van de taart (doorsnede) en ik weet niet precies hoe groot de kant en klare bodem is. Maar zeg dat je zo'n 650/700 g nodig hebt en dan nog eventueel een ander kleurtje voor de decoratie.

Ik zou het niet bij de intratuin kopen, de kwaliteit van de fondant is volgens mij niet zo heel erg goed en een stuk duurder dan wanneer je het online besteld.

Een lekkere en simpele vulling voor een taart is: botercreme en jam. Lekker simpel, maar heerlijk!! Botercreme kun je ook online bestellen (dus dezelfde site waar je je fondant besteld)

Je hoeft niet bang te zijn dat een andere kleur decoratie dan de bekleede taart afgeeft. :) Ook niet wanneer je de taart in de koelkast bewaard. Want ja, die bewaar je inderdaad het beste in de koelkast in een taartdoos.

kijk ff op deze website: Deleukstetaartenshop.nl - Koop online alles voor bakken en decoreren -

Succes! Komt echt allemaal goed joh! ;) En mocht je de kant en klare bodem niet vinden, kan ik hem eventueel naar je toe sturen ofzo? Of ken je echt niet iemand die wel een oventje heeft waar je de biscuit in kan bakken?

Liefs! xxx

PS: een dijkje is niet perse nodig hoor. Ik heb het nog nooit gedaan en mijn fondat is nog nooit gesmolten. Je moet de taart wel goed afsmeren. Ik doe dat met 1:1 botercreme, dat is heel simpel: 250 g boter op 250 g suiker en dat goed mixen en dan afsmeren. daardoor heb je ook al een soort "bescherm" laagje.

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

verkijk je er niet op, het is niet even een taartje bakken.. meeste gedocoreerde taarten zitten minimaal 6 uur tot meer als 20 uur werk in.

sowieso zou ik het eerst op je gemak eens proberen als je het proberen wil, en voor je moeder cupcakes bakken. ook als je die niet docoreert en je bakt met een smaakje zijn die erg lekker.

11. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Hey dames,

Ik wordt helemaal warm van jullie lieve berichtjes, Iris, zo'n lief aanbod om wat op te sturen!

Jullie hebben gelijk, ik wil te veel.. ik wil er gewoon al heel lang eentje maken (ben erg jaloers op jullie taarten) en mis een beetje creativiteit in mijn leven op dit moment (ben heel crea aangelegd vandaar). Ik moet me er gewoon bij neerleggen dat dit project even te groot is voor de kerstdagen.

Gelukkig heb ik twee weken kerstvakantie en misschien kunnen ze mijn oven wat eerder inbouwen, breng ik Eef ff naar oma en ga ik wat proberen. Mijn buurmeisje wil trouwens graag een cursus doen, dus we gaan misschien samen.

Ik vind die cupcakes een goed idee, een leuke etagere erbij kopen, de bovenkant was crea versieren (kan Eef meehelpen) dat moet lukken.. toch ( help :D )

dikke kus! en respect for the cakeladies!

Deel Deze Pagina