Hallo, ik lees al een tijdje mee maar dit is het eerste bericht dat ik zelf plaats. Mijn zoon van 6 raapt graag steentjes op. Dat doet hij zeker al een jaar. Ik vond elke dag in zijn schooltas een paar steentjes en takjes en ik vond het wel schattig. Nu vind ik ze in zijn broekzakken. Soms haal ik er wel een stuk of 8 tevoorschijn. Een iel klein mannetje met zijn zakken vol stenen... Waarom plaats ik dit? Omdat ik het toch het gevoel krijg dat het iets 'dwangmatigs' heeft en benieuwd ben of iemand het herkent. Ik mag ze namelijk niet weggooien. Als we op de fiets zitten stapt hij soms opeens af om een steen op te rapen. Hij zegt dan ook: 'ik MOEST 'm gewoon oprapen'. Nu heb ik een paar opbergdozen in zijn kamer gezet en alle stenen en takjes gaan daar in. Het zijn er inmiddels veel, echt twee dozen vol (schoendoosformaat). Hij heeft ook wel eens gezegd dat hij het soms niet wil, dat hij ook niet steeds wil bukken, maar hij moet het gewoon. Hij zegt ook dat hij ze mooi vindt. Dus hij is wel blij met de stenen en laat ze graag zien. Wie oh wie herkent dit? Moet ik me 'zorgen' maken of het gewoon laten? Voor de duidelijkheid, ik heb er nooit een probleem van gemaakt, dit nooit als zodanig besproken. Ps: zijn ontwikkeling is goed, geen bijzonderheden. Alleen die stenen.
Ik herken het. Mijn dochter heeft dit ook een tijd gedaan. Overal vond ik stenen, alle soorten formaten en kleuren. Altijd goed alle zakken legen voordat het de was in ging. Ze bewaarde ze ook, maar keek er niet lang naar om. Net voor de zomer was dit voorbij. Ik heb er ook nooit een probleem van gemaakt.
Doen niet alle jongetjes van vijf, zes dat dan? Steentjes enzo verzamelen en hun zakken altijd vol met "schatten", en het verzamelen van dingen van steentjes tot dino's tot stickers in zo'n album? Die van mij is nog lang niet zo ver hoor, maar ik herken het erg van mijn broertje en zijn vriendjes vroeger, mijn neefjes...
Mijn dochter doet dit ook al ruim een jaar. Ik vind ze echt overal. Takjes ook. Je kan niet ergens lopen of ze ziet weer wat. We hebben ook een grintpad voor de deur. Lekker uitdagend hihi. Wij zeggen altijd maar dat ze archeologe moet worden Iets dwangmatigs zie ik er niet in. Ik denk dat het een fase is.
Bedankt voor jullie reacties en jullie hebben ook gelijk, het hoort erbij en is niet vreemd. Ik ging het pas 'n beetje vreemd vinden toen mijn zoon zei dat hij het niet wilde maar het van zichzelf moest. Hij blijft maar lekker steentjes en takjes rapen
Hier ook zo'n verzamelaar... Alleen op vakantie is dat wel echt een dingetje. Afgelopen voorjaar heeft iemand 4 weken vast gezeten op kreta.. Omdat zn zoontje een steen had meegenomen van een monument
Zoonlief van 6 ook een stenenverzamelaar. Vond ze geregeld in de wasmachine, daar was ik minder blij mee. ( hij blij dat ze schoon waren) Hij haalt ze nu wel netjes uit zijn broekzakken en als zijn duobakje van de chinees😂 vol zit, moet hij uitzoeken welke hij wil bewaren. Wil hij de stenen schoon hebben, dan mag hij ze poetsen in de wasbak. Tijdje geleden begon hij ook halve bakstenen te verzamelen, maar dat hebben we meteen de kop ingedrukt en gezegd dat we dat niet gaan doen. Moet zeggen dat hij de laatste tijd selctiever wordt, want het gaat minder hard met het bakje.
Oeps, dan ben je niet blij! Wel lang dat iemand dan 4 weken moet zitten, of was het niet duidelijk dat zoon de steen had meegenomen?
Hmm heb het even gegoogled en kan het niet vinden. Weet zeker dat het griekenland was... Wij zijn daar namelijk ook geweest toen en hebben onze dochter verboden stenen mee te nemen. Mensen voor ons hadden de dochters ze stiekem in de koffer gestopt maar die hadden geen problemen. Vond wel dit bericht: Belg vast in Turkije omdat zoontje steen meenam - Het Nieuwsblad Mobile
Mijn zoon verzameld al stenen sinds hij kon lopen. . Had van de week een kei in zijn zak zitten . Mijn Zoon is wel autistisch . Diagnose gekregen toen hij net 5 was. Ook cijfers ziet hij overal. Bijv bordjes op straat
Dl van 2 verzamelt schelpen, stenen en veertjes (omdat ze dat mij wel eens heeft zien doen - ik heb o.a. een verzameling potten met bijzondere vakantieschelpen). We bekijken ze samen, en bewaren alleen de mooiste. De andere gooit ze enthousiast ter plekke weg, gelukkig. Met de rest gaan we knutselen. Haar schelpen gaan in van die kunststof verdiepte lijsten van ikea, daar plakken we dan b.v. een toepasselijke foto achterin en dan mag ze haar vondsten er in stouwen. Op een of andere manier wide ik haar bijbrengen dat ze iets kan doen met die dingen
Mijn oudste 8 doet dit ook. Alleen niet alleen stenen. Ze heeft/had een ladekast vol met stenen (groot en klein) Schroefjes spijkers en eigenlijk van alles wat ze buiten vind. Uiteindelijk waren haar lades zo zwaar dat het hele ladekastje is ingestort. Nu heb ik toch wat weg gedaan en een nieuwe plek voor gevonden. Ze komt ook regelmatig thuis met geld. 10ct 20ct 50ct want die loopt buiten altijd met haar hoofd omlaag. Vorig jaar heeft ze voor haar verjaardag een metaaldetector gehad. Vind ze ook erg leuk
Mijn zoontje van 5 doet het ook. Veren, steentjes, takjes. Hij geeft ze aan mij omdat ik ze dan mee kan nemen naar m'n werk. Heel schattig. Ik heb op m'n werk een la vol liggen want als hij weleens met papa langs komt op m'n werk wil hij ze wel zien 😄
Zouden er echt jongetjes bestaan rond die leeftijd die dat niet doen? Hier is het ee tijdje veren geweest, toen werden het takken, toen stenen en momenteel verzamelen we blaadjes . Hier gaat het in een vaas en na een tijdje zeg ik tijd voor iets nieuws in de vaas en gooi de boel weg op de erg bijzondere stenen na, gaat de rest de tuin in . Het gaat vanzelf weer over denk ik dan.
Yv86, een metaaldetector! Weet ik neteen n leuk cadeau voor zn verjaardag! Tuti wat schattig...en lief dat jij ze dan ook echt meeneemt naar je werk