Discussie over zelf betalen zkh rekening bij coma-zuipers

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door heppiedepeppie, 8 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik zie net op het nieuws dat er een discussie is om in de toekomst de zogenaamde coma-zuipers zelf de rekening van het ziekenhuis te laten betalen.

Dat vind ik nou een heel goed plan!!!

Misschien dat dat, buiten het feit dat coma-zuipen gevaarlijk is, een reden voor jongeren om dit niet meer te doen....

Hoe denken jullie hierover?

2. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Ik vind het ook een goede.
    Misschien gaan ze dan wel nadenken over hun drankgebruik..

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik vind het een goed idee.

Maarrrr ik denk niet dat pubers beseffen wat het allemaal kost en dus snel gaan denken ach dan betalen mn ouders het toch...

4. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Dat denk ik ook, dus het is wellicht beter om te zeggen een werkstaf in de gezondheidszorg.

5. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.309
    2.591
    113
    en dan moet je rokers ook voor alle rekeningen van de longarts laten opdraaien, drugsverslaafden hun eigen afkicktherapie enz enz.

Die doen zich het zelf ook toch aan.

snap heel goed dat dit gezegd wordt maar als je even verder nadenkt moet je beseffen dat je zo op een hellend vlak komt.

En als een jongere in coma dreigt te raken en maar niet naar het ziekenhuis gaat omdat ie bang voor de rekening is gaat hij/zij misschien wel gewoon dood.

Consequenties zoals een werkstraf of verplicht een alchoholcursus volgen en ouders flink op hun sodemieter geven lijkt me iets effectiever

6. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Aan de ene kant vind ik het een goed idee. Maar aan de andere kant.. Ik neem toch aan dat niemand dit expres doet en vind het dan wel raar mocht het gebeuren dat je je eigen ziekenhuisrekening moet betalen terwijl je niet voor niks verzekerd bent..

7. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    kan me niet voorstellen dat iemand per ongeluk zoveel zuipt dat ze in coma raken, dat gebeurt echt niet na 2 pilsjes.
    Als dit soort dingen niet gebeuren dan worden de ziektekosten ook wel weer lager, maar nu legt deze groep alleen maar meer druk op de zorg.

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ben het helemaal eens met chrystel. Waar leg je de grens dan?

Want rokers met longkanker hebben daar ook zelf schuld aan.
    Topsporters met blessures ook.
    En de schuldige partij bij een auto-ongeluk...
    Een bouwvakker die van de steiger afvalt, omdat ie zijn veiligheidsriem niet op had...

Als we hieraan beginnen, is het hek van de dam. We hebben nu eenmaal een zorgstaat, waarbij het geldt dat iedereen meebetaalt aan de zorg van iedereen. Ongeacht of ze zelf van deze zorg gebruik (gaan) maken.

Daarnaast denk ik ook dat Chrystel gelijk heeft als ze zegt dat de drempel om daadwerkelijk naar het ziekenhuis te gaan, zo hoger wordt.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Nee, niet per ongeluk, maar ik denk ook niet dat het bewust gebeurt. Ik denk dat ze in de meeste gevallen zelf helemaal niet doorhebben dat ze al te veel ophebben. Hebben wij ook niet allemaal onze eigen grenzen moeten leren kennen? Bij mij was dat rond een jaar of 17 (denk ik) en ik heb vaak zat boven de pot gehangen, omdat ik te veel had gedronken. Alleen de manier waarom deze jongeren drinken... dat gebeurt in een heel andere omgeving. Met een veel hogere snelheid dan normaal in de kroeg (waar je toch ook beperkt wordt door de bodem van je portemonnee). Ze drinken veel sneller en merken daardoor ook veel later dat ze voorbij hun grens zijn. En soms niet net voorbij de grens, maar veel te ver.
    Lees maar eens wat ervaringsverhalen van kids die zoiets hebben meegemaakt...
    Ja, en de rokers dan? En de drugsverslaafden? En de mensen die ongezond eten?

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant

Ik dacht meteen hetzelfde toen ik het nieuws hoorde. Er zijn zoveel groepen die schuld hebben aan hun eigen ziekte. En comazuipen doe je niet bewust, in die zin dat je niet denkt van, nou, nu ga ik zoveel zuipen totdat ik in het ziekenhuis terecht kom. En het zijn toch vooral jongeren die vaak toch een beetje 'ontoerekeningsvatbaar' zijn (elke puber doet wel eens wat doms).

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Eens met LadyXochi en chrystel. Zo krijgen we Amerikaanse toestanden hier. En het lijkt me dat dat op den duur nadelig werkt voor iedereen.

Wel moet het comazuipen aangepakt worden, maar ik denk toch dat hier een grote verantwoording moet liggen bij de ouders en niet bij de samenleving. Kinderen van 14, 15 die in coma liggen?? Die zouden nog niet eens een biertje mogen drinken! Een 'taakstraf' of verplichte cursus in de gezondheidszorg zal denk ik beter doen.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Obama wil niet voor niets juist doen wat wij doen. :D
    Sterker nog: Wanneer komen kinderen van die leeftijd in die gelegenheid? Als ouder weet je toch wel ongeveer waar je kind uithangt op die leeftijd? En met wie?

13. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Blijkbaar niet.

Anders zijn er niet zoveel kinderen die coma zuipen.

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Tja aan de ene kant zeg ik oke maar waar ligt de grens. Iemand met overgewicht niet helpen met pijn in gewrichten tenzij ze zelf betalen, iemand die rookt en longkanker krijgt helpen op eigen kosten. Iemand die zwanger wordt door onveilig vrijen laten opdraaien voor de kosten van abortus etc. Er zijn zoveel dingen met een eigen schuld dikke bult, hebben ze drm minder recht op betaalde zorg??? En wat denk je bij een risico sport oa skieen. Je breekt een been of erger nog je komt onder een lawine, ook eigen schuld dikke bult??

15. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Moeilijk. Aan de ene kant denk ik dat 'eigen verantwoordelijkheid' in het algemeen wel een rol zou mogen spelen in de zorg en de rekeningen van de zorg.

Het verschil tussen comazuipen en kanker bij iemand die rookt... is dat dat coma vrijwel zeker van het zuipen komt, en die kanker ook los van het roken zou kunnen staan (theoretisch is het mogelijk dat je sowieso kanker gehad zou hebben, de vraag is of je dat ooit zou kunnen aantonen).

Je zou ook aan een systeem kunnen denken waarin het hebben van een gezonde levensstijl beloond wordt, maar hoe in godsnaam controleer je dat? Een alternatief is nog om comazuipen niet via zorg te ontmoedigen (op dat moment MOET zo'n persoon wel geholpen worden!), maar op een andere manier, via een hulpprogramma dat ingaat op dat specifieke 'verslavingsbeeld'. Meer positief investeren - net zoals bij roken investeren in stopprogramma's via verzekeringen.

Ik vind het qua 'buikgevoel' ook irritant dat ik meebetaal aan allerlei kosten die gepaard gaan met zuipen, roken, overmatig eten, maar ik denk dat het in werkelijkheid heel moeilijk is om een rechtvaardig stelsel te maken wat toch ook een 'sociaal' zorgstelsel blijft. Er wordt al zoveel getornd aan dat stelsel, laten we het niet nog erger maken...

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Uhm... volgens sommige mensen wel, als je zo in dat andere topic leest... ;)
    Dan ligt dáár een mooi aandachtspunt om preventief te gaan informeren. ;)

17. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Dat bedoel ik!

Wij hebben hier een speeltuintJE met een bankje.

Daar zitten elk weekend om 2/3 uur in de nacht een groepje jongeren van zeker niet ouder als 15.

Ik vraag me serieus af wat die kinderen op dat tijdstip nog buiten doen:(:(

18. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik las het in de krant net, en dacht meteen: Helemaal mee eens!

Dan weten ze wat het kost. Iedereen is een keer jong, ik ben ook jong geweest maar ik wist wel mate te houden toen ik jong was. En geloof dat iedereen toen wel mate kon houden... je hoordt het steeds meer het coma zuipen.

nee ik ben het er mee eens! laat ze zelf de rekening maar betalen.

19. Dana

Dana Niet meer actief

Ik had het er net nog over met mijn man, hij zegt dat hij voor is omdat ze ook geld genoeg hebben om zoveel te zuipen, dan nemen ze ook maar een krantenwijkje om de rekening van het ziekenhuis te betalen zodat de ouders dat niet hoeven te doen.

Heel zwart/wit gezien ben ik het daarmee eens alleen dan komt er een "ja maar" wat dan met de mensen die roken, zelf een ongeluk veroorzaken door onverantwoordelijk gedrag, gokverslaafden die opgenomen moeten worden, drugsverslaafden die geholpen moeten worden, het einde is dan zoek, waarom het 1 wel afstraffen en het ander niet, uiteindelijk is het allemaal onverantwoordelijk gedrag.

20. iellie

iellie Niet meer actief

Ik ben het er niet mee eens dat het de verantwoordelijkheid van ouders is. Ik denk dat je als ouder nooit kunt weten waar je kind precies is. Als je op je 15e uit mag van je ouders en dan om 12 uur thuis moet zijn: ook dan kun je flink drinken. Wat dacht je van studenten op kamers, dat zijn vaak de 'caoma-zuipers', ouders hebben daar echt geen toezicht. Ik denk dat het betalenv an je eigen zorg bij coma zuipen een heel ander verhaal is dan bij een ongeluk. Coma-zuipen doe je neit epr ongeluk. Het niet oevrzien van de gevolgen is wel een puberkwaal, maar toch denk ik dat we niet meer zo moeten 'pamperen'. Ik ben leerkracht en zie veel te vaak dat we het 'de jeugd' te makkelijk maken. Een beetje verantwoordelijkheid mag wel weer terug komen. Ik ben wel voorstander van zelf zorg laten betalen of in ieder geval een deel. Dan merken die 'kinderen' pas dat alles geld kost en dat je voor jezelf moet zorgen! (toch leuk zo'n discussie :))

Deel Deze Pagina