Hallo, Ik ben nu 36 weken zwanger en heb al vanaf week 30 een p94 meting.. Tot nu toe geen reden tot extra onderzoek. Maar gister een extra echo gehad bij 36 weken en nu dus een p97 meting. Liep 4 weken vooruit?!?! Nu willen ze toch maandag suiker gaan prikken en donderdag moet ik naar de gynaecoloog. Nu ben ik op internet gaan kijken (stom) en zie ik de ergste verhalen voorbij komen. Ben ik te laat als het nu nog ontdekt wordt en is het gevaarlijk voor de baby en mezelf?? Ben best bang nu.. Gaan ze de baby dan ook eerder halen?? En krijg ik meteen de uitslag maandag?? Hoop dat het niet zo is maar ben er bang voor. Heb verder geen symptomen...
Goedemiddag, de kans dat je echt zwangerschapssuiker hebt is klein, alleen is het wel goed om het voor de zekerheid te laten bepalen. Of je de uitslag maandag al weet hangt af van welke test je krijgt en hoe het bloed wordt afgenomen. Er wordt een vingerprik uitgevoerd (dan heb je de uitslag vrijwel direct) of, wat meestal gebeurt, wordt het bloed uit je arm gehaald. Dan duurt het wat langer voor de uitslag bekend is. Afhankelijk van de uitslag zal de gynaecoloog een plan maken. Zijn de suikers licht gestoord, dan krijg je vaak een dieet. Zijn de suikers erg gestoord, dan krijg je vaak medicatie om de suiker binnen een bepaalde waarde te houden. Als er zwangerschapssuiker wordt vastgesteld is het een reden om in het ziekenhuis te bevallen. Na de bevalling moet bij het kindje ook suikers geprikt worden om te kijken of het goed zijn of haar suikers op niveau kan houden. Kindjes van moeders met zwangerschapssuiker hebben hier wat meer moeite mee. Soms wordt een bevalling eerder ingeleid, als een kindje erg groot blijkt te zijn en/of de suikers erg gestoord blijven ondanks een dieet of medicatie. Als je de uitslag eerder wilt weten dan donderdag, dan kan je dit misschien overleggen met de verloskundige. Dat ze jou bijvoorbeeld belt als de uitslag bekend is. Ik wil je veel succes wensen en hopelijk is alles goed! Groetjes Monique
Dank je voor je reactie.. Had namelijk enge dingen gelezen over kindjes die overlijden sorry. Maar p97 wat voor geboorte gewicht moet ik dan denken? Rest van de metingen waren wat lager variërend van p89 tot p94
Goedemiddag, de kans is iets groter als er sprake is van zeer gestoorde suikers. Daarom is het goed dat het gecontroleerd wordt en indien je het wel hebt, op tijd de suikers onder controle te krijgen. De kans dat jouw suikers zo afwijkend zijn is echt heel klein hoor! Het gewicht van je kindje hangt af wanneer het geboren wordt. Hoe groot was je eerste kindje bij geboorte? Als het zo door groeit verwacht je ongeveer een kindje van 8 pond rond de 40 weken. Groetjes Monique