Tips om gyn te overtuigen, doorbreken iui protocol

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by betties, Nov 12, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. betties

betties Fanatiek lid

Feb 24, 2011
    1,954
    168
    63
    Ik doe iui in eigen cyclus, dus zonder ondersteuning van hormonen of medicijnen. Het UMC Utrecht doet in dit geval de inseminatie na een positieve ovulatietest. Als ik positief test moet ik bellen en is de volgende ochtend de inseminatie. Ik heb nu 3 mislukte achter de rug en ga op voor poging 4.
    Ik lees hier toch heel veel dat andere ziekenhuizen heel andere protocollen hebben en bijvoorbeeld daarnaast toch ook folikelmetingen doen. Laatst vroeg ik er de verpleegkundige naar en die zei dat ze toch echt alleen ovulatietesten doen. Als de testen prima af te lezen zijn doen ze niets extras. Bij mij zijn de testen goed duidelijk en nagenoeg standaard op dezelfde dag.
    Toch knaagt het wel... ik probeer al bijna 3 jaar zwanger te worden van de tweede en gebruik al iets van 2,5 jaar ovulatietesten. Dan is het toch raar dat het al die tijd niet raak is. Ik heb dus wel het vermoeden dat mijn eisprong gewoon niet klopt met de lhpiek? Laatst las ik hier ergens op het forum dat bij iemand was gebleken dat de ovulatietest steeds positief was maar de daadwerkelijke eisprong toch echt pas dagen later. Dit bleek uit folikelmetingen.

Aanstaande woensdag heb ik een telefonisch overleg met een gyn. Ik zou graag een stapje extra doen en graag eens metingen krijgen. Dit is een van de weinige 'onderzoeken' die ik nog nooit gehad heb. Is toch raar? Iemand nog tips voor misschien andere opties? Ik las ook over pregnyl(?) zodat je zeker weet wanneer je eisprong is?

2. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,875
    2,875
    113
    Noord-Holland
    Je weet m'n mening al :) Ik zou toch vragen om desnoods maar één ronde ook fms te doen, zodat je zeker weet hoe je ei groeit en wanneer hij springt. Dat dat je rust zou geven en dat lijkt me heel goed tijdens de poging :)

Pregnyl zorgt voor een LH-piek en dus voor een eisprong. Als je ovutesten gebruikt, gaat dat niet goed samen. Nl als je positief test, zit je al in de piek en voegt pregnyl niets meer toe. Normaal gesproken doen ze met fms en als je ei dan 20-21mm is, zet je de pregnyl om een eisprong op te wekken en dan weet je inderdaad zeker wanneer hij geweest is.

3. betties

betties Fanatiek lid

Feb 24, 2011
    1,954
    168
    63
    He sophy ;) thanx

4. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

Oct 8, 2008
    2,448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Echte tips heb ik niet, maar ik denk dat je een gesprek met je fertilliteitsarts aan moet vragen en niet met de verpleegkundige. Daarin moet je goed aangeven wat je wilt en waarom en dat je verwacht dat ze hierin iig 1 keer mee kunnen gaan voor jouw gemoedsrust. (je betaald natuurlijk ook verzekeringen enz).
    Ik vind dat ze hier best in tegemoed kunnen komen en eigenlijk ook heel logisch dat ze dit eens zouden doen, want zo kan je wel een half jaar bezig zijn op de verkeerde manier, het is gewoon een goede test.

Toen ik na 3 x spuiten van Puregon niet zwanger was (wel follikelmetingen) werd mij juist een gesprek aangeboden om het er over te hebben of ik tevreden zo was en hoe ik verder wilde gaan enz. Daarbij gaf ik aan dat ik mijn progestron wel eens wilde testen. Gingen ze meteen in mee. Deze bleek laag en dus weinig hoop, maar gelukkig ben ik er die ronde wel zwanger geraakt. :). Even om aan te geven dat er dus ook artsen zijn die je heel erg kunnen betrekken in jouw proces en je daar een stem en invloed in geven.
    Dit mag jij ook gewoon verwachten! Heel veel succes.

5. pumelke

pumelke Actief lid

Sep 29, 2011
    155
    0
    0
    Ik zou ook een gesprek aangaan met die arts en dan duidelijk alles benoemen. Misschien handig om ze van tervoor op te schrijven. En duidelijk zeggen wat jullie willen.

Bij ons in het ziekenhuis doen ze er juist alles aan om erachter te komen hoe het zit. Kreeg zelf van de gyn te horen als het binnen 2 rondes niet zover was dat ik meteen bij hem terug moest komen. Fert. Verp. Voert nu alle folikelmetingen uit en maakt dan een afspraak bij de gyn die in dienst is voor de iui.

6. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Metingen doen ze in het UMC alleen als je ook hormonen spuit.
    Vaak wordt er echter na drie keer in natuurlijke cyclus overgegaan op een cyclus ondersteund met FSH. Dan krijg je wel metingen.
    Ik zie echter dat je onlangs al een keer zwanger bent geweest. Ik denk dus niet dat ze snel over zullen gaan op spuiten, maar misschien kun je dat vragen. Verder idd vragen om pregnyl. zo wordt je eisprong beter getimed
    Succes!

PS. IUI met ovutesten is op zich geen probleem hoor! Als het niet zou kunnen zouden ze het echt niet doen. Heb geduld. 3x IUI is nog niet zo veel. Je staat nog maar aan het begin.
    (al snap ik je ongeduld best hoor!)

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat sophy zegt is trouwens niet helemaal waar. Als je ovu-test al positief is kan pregnyl idd je eisprong niet meer tegenhouden (dat doet het normaal wel, nog zo'n 36 uur), maar het kan je eisprong wel versterken! Door de pregnyl ben je zo zekerder dat je ei ook daadwerkelijk springt.

8. betties

betties Fanatiek lid

Feb 24, 2011
    1,954
    168
    63
    Dank voor jullie meedenken, ik ga het allemaal opschrijven. Ik heb woesndag een telefonisch consult met een gyn. Wat is een cyclus ondersteund met FSH?
    Ik ben inderdaad afgelopen maart heel kort zwanger geweest, ging meteen mis, maar daarvoor was precies twee jaar. En april is toch ook alweer een cyclus of 8/9 geleden. Natuurlijk gaat het me niet snel genoeg, maar het is des te frustrerender als er gewoon niets aan de hand zou zijn maar ik toch gewoon niet eens zwanger word...

9. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    FSH staat voor follikel stimulerend hormoon. Dit kun je spuiten in de vorm van Puregon of Menopur etc. Het helpt bij de rijping van je eicel. Het wordt ook bij IVF gebruikt, maar dan in vele hogere dosering.
    Bij IUI wordt het gebruikt als je van jezelf geen goede cyclus hebt, of om de kansen van IUI te verhogen door te mikken op twee rijpe eicellen ipv 1 (wat je in de natuurlijke cyclus meestal hebt). In het UMC laten ze echter bij meer dan 2 eicellen de IUI niet doorgaan (omdat de kans op meerlingen dan echt veel te groot is). Dus ideaal vond ik het niet altijd. Ik had altijd veel stress omdat ik bang was dat er te veel zou groeien en dan een IUI niet door zou gaan. Verder heb je bij gebruik van een FSH meer kans op het ontwikkelen van cystes. Meestal onschuldig, maar ook dat kan er voor zorgen dat je een cyclus over moet slaan...
    Erg frustie allemaal.

Wat hebben ze verder allemaal bij je onderzocht? Al eens een cyclus gevolgd en gekeken wat je hormoonwaarden zijn? Bv je progesteron na de eisprong? Zo weet je of je ei gesprongen is en of het een goede eisprong betrof...

Welke gyn heb je? Maak anders eens een afspraak bij Dr. Kortman. Ik vond het altijd erg fijn bij haar dat ik mocht meedenken over mijn behandelingen en dat ze met sommige dingen de keuze bij mij liet (natuurlijk gaf ze wel haar mening/visie).

10. betties

betties Fanatiek lid

Feb 24, 2011
    1,954
    168
    63
    Hi Merah,
    Ik word morgen gebeld door dr Prak. Tot nu toe heb ik in een tijdsbestek van zo'n anderhalf jaar een HSG gehad, hysteroscopie en bloedonderzoek. Dat stelde niet veel voor op dag 3 en dag 21 prikken op volgens mij progesteron. Dat was 'prima'. Ik heb afgelopen januari tm juni utrogestan gebruikt, maar ben daarmee gestopt vanwege de heftigheid van het spul. Dat gebruikte ik overigens voor spotting en tussentijds bloedverlies na mijn ei, niet specifiek voor mijn progesteronwaarde. Want dat zou op basis van 1 meting driekwart jaar eerder 'goed' zijn.

11. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mmm. Volgens mij een prima arts. Heb haar wel eens gesproken, maar ze was niet mijn eigen gyn.
    Misschien nog eens vragen om de progesteron na je ei weer eens te prikken?
    Neem aan dat het sperma van je partner al getest is? Of is dat ook van jaren terug? Anders ook weer eens overnieuw.
    Vind het bijzonder dat je van de eerste zo snel zwanger was en nu zo lang moet wachten. Natuurlijk tellen de miskramen ook mee. Al weet ik zelf hoe frustrerend het is als er wordt gezegd: 'Ja, maar het kan dus wel!'.
    Ik dacht altijd: Wat heb ik daar nu aan?!!!

12. betties

betties Fanatiek lid

Feb 24, 2011
    1,954
    168
    63
    Precies hoe ik me voel merah. Heb heel erg het gevoel dat ze inderdaad denken, het is al eens gelukt. Dus dat mijn kindje in die zin in de weg zit. Ik snap er ook niets van... sperma man is 'gewoon goed', merk met de iuis dat het wel sterk kan wisselen. IUI 3 was 4,5 miljoen, IUI 2 was 20 miljoen. Vond dat raar, de verpleegkundige vond het normaal en gewoon prima/goed genoeg.
    Vind het frustrerend dat ik maar niet zwanger word en denk bijna (hoe erg ook en wil zeker niet naar doen tegenover anderen die dit meemaken, hoop dat je begrijpt hoe ik het bedoel) kon ik maar makkelijk zwanger worden en dat het dan maar misgaat... Dan heb je tenminste bevestiging dat je nog zwanger kan worden. En daarbij moet ik zeggen dat mijn miskramen niet lichamelijk dramatisch waren, zelf denk ik dat er niet eens een vruchtje was want ik ben nooit megastolsels verloren, was slechts sprake van weeenachtige buikpijn en wat meer dik bloed. Bij de eerste miskraam konden ze met een inwendige echo eigenlijk niets meer zien en moest ik zelf in het zkh een zwtest doen om te bevestigen dat die wel positief was...en dat was ie nog, maar wel licht. Dus in die zin vraag ik me ook steeds af of die wel echt zouden moeten tellen als miskraam. Maar goed, ik had een positieve test en het ging dan meteen mis.

Ik weet niet wie 'mijn'gyn is, ik heb alleen een intake gehad met een arstassistente en daarna meteen gestart met iui die door verpleegkundigen wordt gedaan. Ik zou na 6x een gesprek hebben, maar heb nu zelf om tussentrijds overleg gevraagd. vandaar het telefonisch consult morgen.

13. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik vind 4,5 miljoen (tot 20 miljoen), niet 'gewoon goed' eigenlijk.
    Bedoel, met die 20 is prima te leven, maar 4,5 houdt echt niet over. Misschien kun je dat ook aankaarten morgen.

14. betties

betties Fanatiek lid

Feb 24, 2011
    1,954
    168
    63
    Nee? Tegen mij werd gezegd, alles boven de 1 miljoen is gewoon goed...

15. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Vanaf 1 miljoen heb je een kans(je), maar dan ook maar een heel kleintje... Er zijn er hoor, die zwanger zijn geworden van 1 of 2 miljoen, maar dat is een enkeling,
    Voordeel is wel dat het bij jullie fluctueert, maar als je vaker zulke opbrengsten hebt, dan zou ik daar wel mn twijfels bij hebben...

16. liz84

liz84 Actief lid

Nov 6, 2012
    296
    0
    0
    Hoi Betties,

ik zie dat je ook al een kindje hebt! heerlijk! wij zijn ook bezig voor een tweede kindje (dochter in 2009 mogen krijgen) wat maar niet lukken wil. we zijn vorige maand naar de gyn geweest en die heeft alle hormonen uitgebreid laten onderzoeken. Nu blijkt bij mij dat mijn biologische leeftijd al wat ouder is dan mijn echte leeftijd. dit kan een goede verklaring zijn voor mijn vroege miskramen en voor het feit dat er niets meer gebeurd het afgelopen jaar. Je moet je er dus sterk voor maken dat ze je hormonen onderzoeken etc. ik krijg zelfs een onderzoek voor antistoffen. hiervoor moet ik over 3 maanden weer bloedprikken.
    ik zou zeggen: wees assertief en vraag zoveel mogelijk onderzoek! En anders zou ik toch naar een ander zhuis of arts gaan.
    succes ermee!

17. Morgaine82

Morgaine82 Actief lid

Feb 17, 2011
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Betties,

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als jij. 7 iui pogingen gehad in natuurlijke cyclus. Of ze dit in natuurlijke cyclus doen, hangt totaal af van welke diagnose is gesteld. Bij mij is dit vijandig baarmoederhalsslijmvlies. Omdat ik mbv iui nu dus pas echt een kans krijg, geven ze in zwolle standaard 12 iui behandelingen (meeste 'normale' koppels doen er ook gemiddeld een jaar over).
    Ook ik heb vaak twijfels gehad over het juiste moment van inseminatie. Ik heb bij de 4e poging gevraagd of ze mee konden kijken naar de groei van m'n follikel. Juist omdat ik die lh testen moeilijk kon aflezen, wanneer is het nou positief (bij mij knalt íe nooit). Het meekijken met de echo was verder geen probleem, ze hebben er zelfs een tweede cyclusanalyse van gemaakt, dus incl bloedprikken op progesteron. Dit ging verder prima. Toch bleef het aflezen van de lh testen voor mij te lastig, ik heb nu de smiley testen van clear blue. Die gebruik ik samen met de goedkope testen. Dus als ik nu twijfel doe ik een clear blue test, en dan weet ik 't zeker ;)
    In januari zou ik iui in gestimuleerde cyclus mogen. Eigenlijk vind in 12 iui wel veel, maar iedere kleine kans pakken we toch maar dan kan ik er achteraf nooit spijt van hebben.
    Als ik jou was, zou ik echt vragen of ze gewoon even mee kunnen kijken met de echo, lijkt mij niet meer dan redelijk.

18. betties

betties Fanatiek lid

Feb 24, 2011
    1,954
    168
    63
    Liz en morgaine dank voor jullie reactie! Ik wil inderdaad vragen om meer onderzoek. De vrpleegkundige gaf laatst aan dat de bedoeling van iui in eigen cyclus is dat het zo min mogelijk belastend is. Tsja, dat is op zich fijn, maar belastend is het toch wel. Ik vind het ook helemaal niet erg om wat intensiever naar het ziekenheuis te gaan ofzo, juist fijn! Het idee dat je iets doet.. Dus mij mogen ze desnoods een cyclus elke dag lekprikken, als er maar eens iets uitkomt! Ik ga daar dus zeker op sturen...
    "helaas" zijn mijn ovutesten heel duidelijk. Van wit naar heel licht en dan ineens heel donker. Ik gebruik nu ook de smileys. Dure grap, dat wel.. Dus je zou op zich denken dat er niets aan de hand is dan. Maar ik blijf maar last hebben van een rommelige aanloop naar mijn ongi toe, begint met bruin en dan best wel veel loed, dan ff niets meer en dan met flinke buikpijn gewoon ongi. Ik heb soms wel moeite met het bepalen van dag 1 daardoor.
    Ik ben nu ook begonnen met acupunctuur, hopenlijk helpt dat ook wat (??)
    Ik wil eigenlijk niet weer overstappen naar een ander ziekenhuis, ben net begonnen hier. Zat eerst bij een kleiner ziekenhuis en beviel daar helemaal niet.
    Nou ja, ik heb in elk geval fijn wat extra info en steun van jullie om morgen het gesprek aan te gaan.

19. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ter ondersteuning van je LF kun je ook extra pregnyl spuiten (heb ik ook gehad). Misschien kun je hierom vragen als je van de utro zoveel last had.

20. Flippo123

Flippo123 Niet meer actief

Mijn vriendin deed IUI in eigen cyclus ook in het UMC, zij had de afspraak 3x IUI eigen cyclus, 3x IUI gestimmuleerde cyclus en daarna door voor IVF.
    Ze is nu vandaag bevallen van haar eerste kindje, zwanger eerste IVF poging.
    Suc6 meis.

Ik loop zelf ook in het UMC, zlleen IUI is al een ver gepasseerd station. Ik ded IUI in gestimmuleerde cyclus ivm ik erg onregelmatige cyclussen heb.

Suc6 meis!

Share This Page