Hi all, wie kan mij wat vertellen over het indienen van de inkomstenbelasting als alleenstaande met kind? Vroeger (alleenstaand + koophuis) deed ik het gewoon zelf, makkie. Daarna met ex samen via zijn boekhouder i.v.m. eigen zaak. Per 2017 moet ik het weer zelf doen, alleenstaand met kind, zonder koophuis of beleggingen o.i.d. Natuurlijk kan ik er iemand voor inhuren, maar dat kost al gauw rond de €100 - €120. Als ik er dan achteraf achter kom dat ik het zelf had gekund is het erg zuur. Naast de inkomstenbelasting moeten ook de toeslagen opnieuw worden berekend, omdat ik mijn inkomen altijd hoger inschaal, dan het daadwerkelijk is. Is dit makkelijk zelf te doen met de wizard of toch beter een professional inhuren en er daardoor echt meer uithalen? Op zoek naar ervaringen.
Ik doe het altijd zelf. Getrouwd, geen koophuis en sinds sept een kind. Via de site vd belastingdienst kun je met je digid inloggen. Meestal is alles al door de belastingdienst ingevuld vooraf en is het een kwestie van controleren en evt aanpassen. Zonder koopwoning of beleggingen is het echt supersimpel. Dat kun jij ook!
Ik deed het altijd zelf, ook met koophuis en fiscaal partner, beiden toen in loondienst. Gewoon de vragen beantwoorden en bij twijfel even googlen of overleggen met de belastingtelefoon. Nu we beiden een bedrijf hebben besteden we het uit..
Ik zou het zelf doen. Met in loondienst, kind en geen verdere bijzondere dingen lijkt het me prima te doen. Ik heb het ook altijd zelf gedaan, nu voor het eerst uit handen gegeven aan de boekhouder. Vind ik spannender
Maar bijzondere kortingen e.d.. berekent de BD dat dan zelf? Zo ver als ik kan beoordelen heb ik recht op inkomensafhankelijke combinatiekorting: - met kind minimaal op hetzelfde adres - meer dan 4934 euro aan inkomen (per jaar ga ik even van uit) - ik werk. Moet ik dit zelf laten meerekenen? En eventueel renteaftrek van lopende schuld?
Wordt automatisch meegepakt. Je kan het aan het eind controleren door het vakje van de kortingen aan te klikken. Renteaftrek weet ik niet.
Wij doen het dit jaar voor de 2e keer door een consulent. Maar heeft ook te maken met: verhuizing, ouderschapsverlof gedeeltelijk betaald, stoppen met werken en baan verandering. Zou het zelf proberen. Gewoon starten en invullen. Mocht het niet lukken of niet goed voelen dan niet verzenden en iemand inhuren.
Ik doe het altijd zelf. Getrouwd, geen koophuis. Op 1 maart is alles al ingevuld, check of alles klopt en verzenden maar...
Ik doe het ook altijd zelf. En tegwnwoordig is het al grotendeels ingevuld dus kwestie van controleren en klaar. Combinatiekorting: er worst ergens gevraagd of je een kind hebt die minimaal 6 maanden bij je woont. Als je die vraag met ja beantwoord dan wordt de combinatiekorting automatisch meeberekend. Opvang is ook supermakkelijk. Je krijgt toch een jaaropgave van dagverblijf waarop staat wat je daadwerkelijk verbruikt heb aan uren?
Als je wacht tot 1 maart dan heb je de door de belastingdienst vooringevulde aangifte. Die hoef je in principe alleen nog maar te controleren.