In oktober heb ik een 5e ivf-poging gehad (voor het eerst in UZ Gent, daarvoor in LUMC en dit was tevens de laatste vergoedde poging voor een brusje). Helaas is deze helemaal misgelopen. Van de 9 eicellen (hoog aantal voor mij), maar 2 bevrucht (dit was al de eerste schock), toen werd ik onderweg naar de tp gebeld dat 1 niet was doorgedeeld en 1 teveel fragmentatie had om terug te plaatsen. Opeens vervloog daar al mijn hoop op in ieder geval een kans op een zwangerschap. De andere keren had ik meestal minder eicellen (4-6), maar wel een bevruchtingspercentage van 50-75% en redelijk tot goede embryos. In mijn achterhoofd hield ik altijd wel het slechte scenario, maar met de 9 eicellen zag ik het toch allemaal wel positief in. Er zou toch in ieder geval wel 1 embryo zijn, die goed genoeg zou zijn om terug te plaatsen. Niet dus. De arts en vandaag het lab gesproken, maar ze hebben geen verklaring voor de slechte bevruchting. In theorie zag het er allemaal goed uit, rijpe eicellen en prima sperma. De Arts stelt nu ICSI voor, maar ik vind het zo vreemd dat het zo'n enorm verschil is met de andere pogingen. Als dan in ieder geval de 2 die bevrucht waren dan goede embryos waren, maar zelfs dat niet. Degene van het lab die ik sprak zei dat ICSI ook wel weer een risico zou zijn, zeker als ik een volgende keer weer minder eicellen zou hebben, omdat bijv. ook wel eens een eicel stuk geprikt wordt. Ik vroeg of het aan de medicatie of het schema kon liggen, maar volgens de arts zou dat niet uitmaken. Maar ik vraag mij toch af of dit niet kan, dat het voor een harde schil heeft gezorgd of zoiets. Normaal spoot ik vanaf dag 1 decapeptyl, vanaf dag 3 225 eh gonal. Nu vanaf dag 3 1/2 spuitjes deca en vanaf dag 5 300 eh menopur (alle pogingen niet vooraf aan pil geweest). Ik zou toch nog graag in ieder geval nog 1 poging doen, want dit is echt een verloren poging geweest. Ik vind het alleen erg moeilijk wat ik nou zou moeten doen voor de volgende poging (welk schema, medicatie en ivf of icsi). Ik ben zo bang dat ik straks weer geen tp heb. Nou vroeg ik mij af of iemand anders misschien ook zo'n ervaring heeft gehad, en wat toen gedaan. Nog wat achtergrondinfo: In NL is er geen oorzaak gevonden waarom een natuurlijke zwangerschap niet zou lukken en ook niet waarom 2 zwangerschappen niet goed zijn gegaan (dit zou pech zijn). Uit de onderzoeken in Gent bleek verhoogde factor VIII (spuiten fraxiparine vanaf punctie) en verlaagd AMH (0,9). Verder geen andere mogelijke oorzaken gevonden.
Ik heb precies hetzelfde gehad. In Gent voor t eerst menopur gespoten. Bij mij is ook een afwijkende factor VIII ontdekt. Resultaten waren ook minder goed dan de eerste poging in NL. Mede door de enorme reisafstand zijn wij verder gegaan in NL. Mijn eerste poging in het LUMC was gelijk raak. Ik spoot toen Gonal F ipv menopur en net zoals jij Fraxiparine.
Los van dat ik Gent een zeer goed ziekenhuis vindt is het wel 'massaal' en zou ik persoonlijk echt alleen door de Sutter geholpen willen worden. Zij is die absolute meerwaarde daar. Met je amh probleem en een overbezette dr de Sutter raad ik je Dusseldorf aan. Zij zijn echt heer en meester bij laag amh, lees het poffertjes forum of DD forum eens. Vooral bij jouw amh waarde, daar is echt iets van te maken! Zij werken bij amh graag met schema's als op dag 3 stimuleren met evt combi menopur/gonal en pas vanaf dag 8 remmen met cetrotide. Het calciumbadje geeft laag amh'ers vaak betere bevruchting. Terug naar nl zou ik niet doen. Een laag amh is wel zeker een (groot) probleem, hoe durven zij te zeggen dat er niets aan de hand is? Laag Amh is ook een verklaring voor je miskramen helaas. Een second opnion in DD over laag amh zal je veel inzichten opleveren.
Anja gefeliciteerd met jullie tweeling! Klaasje gefeliciteerd met je zwangerschap! Spontaan zwanger, wat een bijzonder wonder zeg. Bedsnkt voor jullie reacties. Ik ga het nog eens goed laten bezinken en ook jullie tips hierin meenemen.