Hallo, Zelf heb ik een actieve kinderwens en wist al dat ik PCOS had, nu komt er nog een schep bovenop. Door het HPV virus heb ik nu een slecht uitstrijkje gehad. PAP3a CIN 2. En moet ik gaan kiezen voor wel of geen ingreep. Deze ingreep brengt weer risico met zich mee voor gebroken vliezen en vroeggeboorte. Is er iemand die ook al bovenstaande heeft? Iemand die een ingreep heeft gehad en hierna normaal is bevallen??? PFf voel me echt klote..... alsof PCOS nog niet genoeg was.
Vriendin van me heeft dat gehad. Bij haar gaan ze als ze ooit zwanger wordt een bandje om de baarmoedermond plaatsen. Dat zullen ze bij jou dan ook doen. Dat halen ze er bij 36 weken vanaf. Dan kan die vroeggeboorte niet meer op gang komen. Ik denk dat ik het wel zou laten doen als ik jou was. Wat adviseert je arts?
Hai! Volgens mij had je ook al een pb gestuurd. Helaas heb ik ervaring. Ik had ook cin2 en op dat moment geen kinderwens. Dat veranderde toen ik CIN2 had. We besloten ervoor te gaan en de cin te laten zitten. Het is immers een advies om het weg te laten halen. De ontwikkeling van dit stadium naar eventueel iets kwaadaardige gaat heel langzaam en je lichaam kan het zelf ook nog genezen. Dit betekende voor ons tijd om eerst zwanger te worden en het daarna weg te laten halen. Want als je het weg laat halen wordt je baarmoedermond inderdaad iets zwakker. Dit is ook afhankelijk van de hoeveelheid die weggesneden moet worden. Maar ik wilde zwanger worden in optimale conditie en dat betekende niet snijden en mijn lijf de tijd geven om zelf te genezen. Maar het bleef knagen bij mij dat er iets in me zat wat wellicht niet goed kon zijn. Daarnaast kreeg ik ook een onverklaarbare bloeding. Toen heb ik besloten om het als nog weg te laten halen. Inmiddels is onze kinderwens een jaar en zitten we 9 maanden na de ingreep en ben ik 2 goede uitstrijkjes rijker. Ik ben blij met de beslissing die ik genomen heb om het toch weg te laten halen. Maar ik kon dit pas met overtuiging doen toen ik er 'last' van kreeg. Ik moest overigens toen ik de beslissing uitstelde wel elke 3 maanden op controle komen en tijdens een zwangerschap zouden ze het ook monitoren. Wat babke zegt klopt ook. Alleen dit is afhankelijk van de ernst en het oppervlakte van er geïnfecteerde gebied. Bij mij is dit niet aan de orde of tijdens een zwangerschap moet anders blijken. Succes met je beslissing!
Ik heb ook pap3b cin2 gehad. Vanwege de bloedingen vond ik ook het beste om het gelijk weg te halen. Ze hebben mij destijds verzekerd dat dit, in mijn geval, geen problemen hoeft te geven bij het zwanger worden en zwangerschap. Ook al is een zwangerschap heel wenselijk, het idee dat ee kwaadaardige cellen zitten vond ik niet fijn! Ben blij dat ik het gedaan heb.
De arts heeft geen advies gegeven, 2 keuzes: weg laten halen en dan kinderwens tijdelijk stopzetten (tot 3maanden na de ingreep) of half jaarlijkse controle. Zelf neig ik naar dat laatste. Ze hebben nu weer met die coloscopie een stukje weggehaalt dus misschien gaat het zichzelf nu wel genezen. Ik heb al beperkingen met zwanger worden. Overigens toen ik de eerste keer zwanger was had ik ook een pap3a. Geen idee of ik een CIN I II of III had. Maar toch voelt het weer als een blok aan mijn been.
@ Haiko wat een lastige keuze. Ik heb geen ervaring met pap wel met goedaardig darmkanker. Ik kwam ook voor de keuze eerst zwanger raken , en daarna de operatie. Ze hadden er vertrouwen in dat het niet snel veranderde in kwaadaardig kanker. En regelmatig controles. Of opereren en daarna zwanger raken, wel met de gedachte dat de kansen minder worden gezien de operatie in het kleine bekken. Ik ben voor opereren gegaan. Niemand geeft je de garantie dat het kwaadaardig wordt. Ik had het idee het moet er gewoon uit. Straks zit mijn vriend met een kind maar met geen vrouw. En is er een kind en heeft dat kind geen moeder. Ik kan je niet adviseren wel sterkte toewensen met je keuze. Doe wat je gevoel je ingeeft