Do's en don'ts bij IVF/ICSI

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door boannan, 15 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. boannan

boannan Bekend lid

2 apr 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Ik weet niet of jullie het ook zo ervaren maar het voelt wel anders dan toen we op de natuurlijke manier probeerden zwanger te worden.

Ik ben voor het begin van de behandeling gestopt met alcohol. Ik heb m'n koffie & thee intake teruggebracht naar max 2 koffie per dag en 2 groene thee per dag, ik slik tarwekiemolie 2 capsules per dag en sinds de punctie eet ik zoals ik ook zou doen als ik zwanger zou zijn. Dus geen rood vlees, geen rauwe vis (behalve verse haring van de visboer) en ik probeer 2 glazen zuivel per dag, anderhalve liter water, min 3 ons groente en 3x fruit, handje ongezouten noten, etc. En ik zorg dat ik voldoende rust krijg.

Bewegen doe ik eigenlijk niet omdat ik dat eng vind maar wil ik over anderhalve week na testdatum wel weer oppakken. Ook heb ik nog best veel last van napijn van de punctie.

Wat zijn jullie do's en don'ts? Misschien handig als we wat van elkaar kunnen opsteken!

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Tijdens de stimulatie:

- Fitness 3x per week, tot het oncomfortabel wordt vanwege de eierstokken, dan overgaan op wandelen.
    - Gezond eten, dus veel groente, complexe koolhydraten, veel eiwitten
    - Zwangerschapsvitamines, visolie en foliumzuur
    - Preparaten als tarwekiemolie, ubiquinol etc

Na de punctie en de terugplaatsing:

- Wandelen! Goed voor de doorbloeding van je baarmoeder.
    - Voeten niet koud laten worden. Koude voeten = koude baarmoeder
    - Geen koude voedingsmiddelen
    - Geen koffie of thee met theine. Alleen kamillethee en muntthee.
    - Zwangerschapsvitamines, visolie en foliumzuur
    - Preparaten als tarwekiemolie etc tot aan de eerste echo met 6w6d
    - Veel rust
    - Utrogestan
    - De kern van een ananas (dus niet het vruchtvlees) verdeeld over de eerste 5 dagen
    - Granaatappelsap, elke dag een glas
    - Gezond eten incl 'zwangerschapsregels'
    - Geen frisdrank (ook niet light)

Dit waren geloof ik wel de dingen waar ik me aan hield of die ik deed.

Succes!

3. Jordan

Jordan Fanatiek lid

17 apr 2012
    3.395
    1
    36
    Full Time baan, workaholic figuur
    Den Haag
    #3 Jordan, 15 sep 2014
    Laatst bewerkt: 15 sep 2014
    Hi Boannan! In het begin hield ik heeeeeeeel veel rekening met alles als ik bezig was met terugplaatsingen/nieuwe poging. Geen frisdrank, geen rood vlees of rauwe vis, niet sporten, niet uitgaan, niet in bad, noem het maar op. Na een duidelijk gesprek met de arts ben ik daar wat minder op gaan focussen. Roken doe ik trouwens sowieso niet, drinken heel sporadisch maar dat laat ik rondom terugplaatsingen/nieuwe pogingen sowieso. Wel eet ik gewoon een biefstukje, sport ik door als ik er zin in heb en als ik het koud heb ga ik gewoon in bad alleen dan niet bloedheet maar gewoon aangenaam. De arts gaf ook aan dat als je té gespannen bezig bent met wat wel en niet goed is of mag dat het ook niet heel goed is en dat heb ik dan maar ter harte genomen :) Is trouwens niet altijd makkelijk hoor, dat wel voorop gesteld!

Oh ja, ik vergat er bij te zeggen. Hij gaf ook aan dat heel veel vrouwen die wel op de normale manier zwanger worden, het niet eens in de gaten hebben tot bijvoorbeeld de menstruatie uitblijft. Zij gaan ook gewoon door met hun leven. Als je weet dat je zwanger bent dan natuurlijk wel oppassen met rood vlees, rauwe vis, cafeïne enz. Sowieso moet je doen waar jij jezelf het meest prettig bij voelt en een beetje opletten kan nooit kwaad ;)

4. boannan

boannan Bekend lid

2 apr 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Wauw dat is een flinke lijst. Staan best veel dingen op waar ik nog nooit van gehoord heb.

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    De kern van een ananas wordt toch juist gebruikt om de bevalling op te wekken? :( Op het lijstje van Hilly staan een hoop dingen waar ik niet zo in geloof, maar je moet doen waar jij je het beste bij voelt.

Boanan Ik denk dat je al meer dan goed bezig bent! Helaas kun je niet alles beinvloeden en moet de factor geluk ook meespelen. Heel veel succes!

6. boannan

boannan Bekend lid

2 apr 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Roken doe ik uiteraard ook niet. De eerste paar cycli dat we nog gewoon aan het proberen waren deed ik ook alles volgens het boekje maar dat liet ik op een gegeven moment ook helemaal los hoor, maar nu dus wel iets meer. En niet te veel ermee bezig zijn vind ik wel heel lastig het zit bijna constant in m'n hoofd. Maar daar zal iedereen die zo'n behandeling ondergaat wel last van hebben. En als ik dan lees dat koffie zo slecht is twijfel ik weer of ik het dan helemaal moet laten staan. Ratio en gevoel zijn 2 verschillende stemmetjes in m'n hoofd :D

7. Jordan

Jordan Fanatiek lid

17 apr 2012
    3.395
    1
    36
    Full Time baan, workaholic figuur
    Den Haag
    Heel logisch en dat ervaren we echt zeker weten allemaal. Maar ik kan het niet laten om soms een colaatje te drinken hoor (koffie lust ik niet haha), maar gewoon met mate is al een heel goed iets en tuurlijk zit het in je hoofd. De eerste week ging bij mij wel maar de tweede was de ergste omdat je dan op alles gaat letten. :)

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    De kern van de ananas bevat een stofje wat helpt bij de innesteling. Zegt men. Het vruchtvlees mag je dan niet eten, want dat is baarmoederstimulerend. Nogmaals: zegt men. Ik heb er heel veel over gelezen (met name engelstalige bronnen) en heb ervoor gekozen om het te doen.

Overigens onderzoek ik alles zeer uitvoerig en pluis ik ook alle wetenschappelijke onderzoeken uit. Dus mijn lijst is geen samenraapsel van onbewezen en ongefundeerde zaken. ;)

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Dit zegt het Voedingscentrum over cafeïne:

"Effecten bij de zwangerschap en het geven van borstvoeding

Cafeïne is mogelijk schadelijk voor het ongeboren kind. Hoe meer cafeïne de moeder binnenkrijgt, hoe meer kans op een miskraam of op een baby met een laag geboortegewicht. Na de geboorte kan cafeïne via de moedermelk de baby onrustig maken.

Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, krijgen het advies geen cafeïnerijke producten te nemen, of het gebruik ervan sterk te beperken tot minder dan 200 milligram cafeïne per dag. Dat staat gelijk aan maximaal 1 kopje koffie per dag. Hierbij is rekening gehouden met een gemiddeld gebruik van andere bronnen van cafeïne, zoals thee en frisdrank."

Maar wat dan 'gemiddeld gebruik van thee en frisdrank' is, dat weet ik dan weer niet. Vandaar dat ik het gewoon niet doe.

BRON: Cafeïne | Voedingscentrum

10. sjak

sjak Niet meer actief

Ik dronk uiteraard geen alcohol meer en rook sowieso niet.
    Voor de stimulatie en tijdens de stimulatie slik ik extra vitamine D en extra visolie en natuurlijk foliumzuur.

Na de tp donk ik geen koffie meer, wel caffeinevrije trouwens, maar wel een paar kopjes thee.

Ik heb nu 6 ICSI's gehad, waarvan ik er bij 5 een positieve test heb gehad, helaas ging het al 4x niet goed.
    Het is naast 'gewoon' gezond leven een kwestie van geluk hebben en vooral blijven leven... Het moet geen obsessie worden hoor, het is al zwaar genoeg! Dus ga aub niet aan al die rare bijgelovige dingen beginnen en doe waar je je goed bij voelt.

Succes!

Deel Deze Pagina