Realistisch of niet? Een tweede wel via de natuurlijke weg?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Birgitte, 20 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Hallo,
    Via IUI heb ik vorig jaar een dochter gekregen. We zouden best een tweede willen maar niet meer via de medische molen. Die tijd van zwanger worden heeft er bij ons behoorlijk ingehakt namelijk en daar proberen we zo min mogelijk aan terug te denken.

Daarom hebben we nu bedacht om (weer) te proberen via de natuurlijk weg zwanger te worden. Maar is dat wel realistisch? Ik heb wel eens gehoord/gelezen dat het de tweede keer wel kan lukken omdat mijn lichaam nu ahw 'weet hoe het moet'. De gynaecoloog zei in het eindgesprek ook dat ik middels IUI de tweede keer waarschijnlijk een stuk sneller zwanger zou zijn als de eerste keer (na poging 5 pas). Maar ik heb het idee dat het een beetje tegen beter weten in is. Is dat zo?
    Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes en veel sterkte allemaal,
    Birgitte

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik denk dat het een beetje afhangt van de reden waarom jullie met IUI zijn begonnen. Onverklaard verminderd vruchtbaar, slecht zaad, vijandig slijm... Dat maakt nogal wat uit hoe je kansen zijn...

3. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

27 aug 2010
    1.044
    1
    0
    NULL
    NULL
    ik ken het argument ''je lichaam weet nu hoe het moet'' van horen zeggen, maar eerlijk gezegd vind ik het geen sterk argument. Volgens mij klopt dat niet met de feiten/bewijzen vanuit wetenschappelijk onderzoek, maar goed, dat baseer ik eigenlijk op mijn eigen logica...Als iemand met ICSI zwanger wordt, dan is het toch ook niet logisch dat een tweede x makkelijker gaat? Zou in mijn geval nl. niet opgaan...

Ik sluit me aan bij Merah, het hangt af van de oorzaken waarom je destijds IUI moest doen. Maar je mag natuurlijk de natuur ook een kans geven; desnoods spreek je samen een termijn af hoe lang je het wilt proberen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar dat maakt misschien ook uit. Als je nog jong bent, onder de 30, dan zou ik het inderdaad overwegen. Ben je in de 30, dan zou ik denk ik neit te lang zelf proberen.

succes meid!

4. Secret Promise

Secret Promise Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.941
    2.812
    113
    Vrouw
    Ik sluit mij 100% bij de meiden hierboven aan :)

Het ligt inderdaad aan de redenen waarom het in eerste instantie niet via de natuurlijke manier is gebeurd..
    Uiteraard kun je er voor kunnen kiezen om een tijdje de natuur zijn gang te laten gaan ;) Bij sommigen lukte het de tweede keer wel om op een natuurlijke manier zwanger te raken, en helaas, bij anderen weer niet.

De tijd zal het leren..

5. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Hoi Birgitte,

De kans bestaat denk ik wel, maar de vraag is hoe lang duurt het dan?
    Hoelang zou jij jezelf de tijd gunnen om dit keer spontaan zwanger te worden?
    Ik ben het ook niet echt eens met dat je lichaam nu sneller zwanger zou worden omdat het inmiddels weet hoe het moet.

Bij mij is het dus precies andersom dan jouw situatie:
    De eerste keer werd ik precies na 2 jaar spontaan zwanger (we zouden maand erna met iui beginnen), dit werd een miskraam met 8 weekjes. 4 maanden erna weer zwanger. Heb nu een zoontje van bijna 3.
    Na de geboorte bewust niet aan de pil gegaan want ik wilde heel graag snel weer zwanger worden.
    Nu proberen we het alweer ruim 2 jaar om weer zwanger te worden maar zonder resultaat. Ik loop vanaf deze maand bij de gyneacoloog want ik wil echt niet langer meer wachten ;). Waarschijnlijk beginnen we volgende maand met IUI.
    Er is bij ons trouwens niks bijzonders aan de hand... gewoon pech denk ik.

Succes in ieder geval met je keuze.

6. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Dank jullie wel voor de reacties; de oorzaak van het niet zelf zwanger kunnen worden is nooit gevonden. Ondanks alle onderzoeken die we destijds gedaan hebben.
    Ik wil wel graag een tweede maar zie zo ontzettend op tegen die IUI procedure.

7. Kaat2000

Kaat2000 Fanatiek lid

22 dec 2008
    1.129
    0
    0
    In de buurt van Utre
    Ik ben ook via IUI zwanger geraakt en ook wij hadden de stempel onverklaard vermindert vruchtbaar. Ook wij hebben gehoord dat het niet onmogelijk is om spontaan zwanger te worden.
    Inmiddels is mijn dochter bijna 17 maanden, ik ben nooit meer met de pil begonnen maar een zwangerschap blijft uit.

Ik zit er nu wel wat relaxer in, ik heb nog alle tijd en we zien wel of ik zwanger kan worden.
    Mocht dit niet het geval zijn ga ik zeker weer de mmm in, ik weet nu wat er gaat gebeuren.

8. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

27 aug 2010
    1.044
    1
    0
    NULL
    NULL
    lastig voor jullie zeg; geen oorzaak gevonden is frustrerend. Ik zou overwegen om een half jaar, afhankelijk van je leeftijd, het zelf te proberen. Sterker nog, begin daar gewoon vanaf vandaag al mee als dat kan (het duurt meestal toch nog even voordat een IUI weer van start gaat).....Hoe lang heeft het overigens geduurd vanaf het moment dat je zwanger wilde worden tot aan de IUI? Wat ik weet uit onderzoek is dat het soms nog zinvol kan zijn om langer te proberen op ''eigen kracht'' dan een jaar. Het schijnt dat er dan toch nog best wat vrouwen zwanger raken.....

succes met je keuze!

9. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Ik had een heel verhaal getypt maar bij Het versturen liep de iPad vast :-s dus even opnieuw.

Hallo,

Ik denk dat de mogelijkheid om spontaan zwanger te worden ondanks je verleden om zwanger te worden zeker bestaat. De vraag is wel hoe lang het duurt voor je zwanger raakt.

Zelf hebben we een dochtertje van 14 maanden en zijn we ook begonnen voor de tweede. Om zwanger te raken van onze dochter hebben we ook een hele weg gehad. Eerst ruim een jaar zelf geprobeerd zonder resultaat. Na onderzoeken bij de gyn bleek het zaad van manlief niet zo goed. Verminderde aantallen en beweeglijkheid. Ik zelf heb een behoorlijk onregelmatige cyclus en waarschijnlijk ook niet altijd een goede eisprong. Na wat onderzoeken zijn we begonnen met Clomid icm zelf proberen. Ook dit leverde niets op. Hierna Clomid en pregnyl en iui. Na 4 behandelingen was er nog geen resultaat en was het zaad van manlief weer minder van hoeveelheid en kwaliteit. Toen zouden we overstappende IVF. Alle voorbereidingen warenkeuring, gesprekken gehad en medicatie in huis. Bij het begin van mijn cyclus zouden we van start gaan. Je raad het al, mijn menstruatie bleef uit en ik bleek zwanger. Spontaan!
    De mogelijkheid bestaat dus echt. Wel hebben we er bijna 3 jaar over gedaan.

Na mijn bevalling een Mirena spiraaltje gehad. Dit vond ik helemaal niks en nu deze dus 16 augustus laten verwijderen. We gaan er weer voor. Wel merk ik dat ik de dagen rondom de vermoedelijke menstruatie weer erg spannend vind. Wij hopen weer op de natuurlijke manier zwanger te mogen worden, maar weten ook dat we mogelijk weer de hulp van het ziekenhuis nodig hebben. Wel heb ik nog geen idee wanneer we daar weer mee willen beginnen.. De gyn zei dat we altijd weer welkom waren, maar dat de mogelijkheid er zeker is dat het nu minder lang duurt voordat we weer zwanger zijn.mblojkbaar zien ze dit wel vaker.

Veel succes met zwanger worden!

10. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Jeetje wat fantastisch Misty. Wat fijn dat die IVF je bespaard is gebleven. Dat geeft waarschijnlijk wel zelfvertrouwen. Ik ben ook niet de jongste meer dus als ik wat wil dan moet ik gewoon niet te lang meer wachten.
    Bedankt...

11. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Ja, was echt super fijn. Als je niet meer zo jong bent zou ik inderdaad niet te lang afwachten. Zelf ben ik 28 en heb dus nog wel even. Denk dat wij een half jaar tot een jaar zelf proberen en dan noch het nodig zijn weer naar de gyn gaan. Veel succes!

12. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hier is dat wel zo gegaan. Wij waren 3 1/2 jaar "bezig" om zwanger te raken van Julia; clomid, IUI met medicatie, bijna IVF....De reden was dat ik na het stoppen met de pil geen (natuurlijke) menstruatie kreeg.....geen menstruatie=geen eisprong = nul komma nul kans op een zwangerschap!

Ik gaf bv en na 7 maanden werd ik voor het eerst in 5 jaar ongesteld, dat was een feestje waard:D Na 6 maanden zelf proberen werd ik zwanger van Jasmijn.

Dus het kan wel, maar de reden van onvruchtbaarheid is van belang.

13. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Bij ons heeft het 3 jaar geduurd voordat ik zwanger raakte van Elise, de meeste tijd waren we kwijt aan zoeken wat werkt bij ons. Wij hebben nooit IUI gehad want het zaad van mijn man is goed, alleen ik heb van mezelf geen eisprong. Dus wij hebben ovulatie inductie (IO), misschien is dat een tussenweg? Wel hormonen en perfecte timing maar pefecte timing in je eigen slaapkamer. Na mijn bevalling geen menstruatie terug gekregen en weer treug naar FA maar omdat we nu wiste wat werkte was ik ronde 4 IO al zwanger. Ronde 4 is best snel aangezien we geen natuurlijke ronde hebben gehad

Deel Deze Pagina