Op zoek naar een spermadonor...

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Belle, 20 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    ... dus toen we na ruim een jaar nog niet in verwachting waren, gingen we maar eens bij de huisarts langs. Gewoon even een vruchtbaarheidsonderzoekje, niets bijzonders. Ze verwees ons gelijk door naar het ziekenhuis onder het motto 'De tests die ik hier voor jullie kan doen, zullen ze in het ziekenhuis nog eens over willen doen als jullie daar onverhoopt naartoe moeten. Ik kan jullie dus net zo goed gelijk doorverwijzen.' En zo zaten we halverwege december voor het eerst in de wachtkamer van de fertiliteitspoli.

Met een flinke dosis humor en relativeringsvermogen ondergingen we de eerste onderzoeken. Mijn lief leverde zonder morren twee potjes sperma in, ik doorstond een inwendige echo tijdens mijn menstruatie (bah!) en we lieten ons allebei prikken voor allerhande bloedonderzoek. En natuurlijk hoopte ik al die tijd dat we ons voor niets zorgen hadden gemaakt en dat ik halverwege de onderzoeken alsnog zwanger zou raken.

Maar de eerste uitslagen waren dramatisch slecht. Mijn lief bleek geen enkele bewegende zaadcel te produceren. En dus werden we doorverwezen voor een vervolgonderzoek. En daar kwam zo mogelijk nog slechter nieuws uit: Bij het tweede onderzoek bleek mijn lief zelfs helemaal geen zaadcellen te hebben geproduceerd. Zijn mannelijkheid functioneert verder geheel naar behoren, er is geen sprake van blokkades of vervormingen, zijn hormoonlevels zijn allemaal prima in orde, maar hij kan geen kinderen verwekken. En geen enkele geleerde dokter van het academisch ziekenhuis weet waarom.

Ik was er al snel uit: Niet zijn kind, dan ook niet mijn kind. Laten we dan onze energie steken in een kind dat er toch al is, en dat een betere kans verdient dan opgroeien in een weeshuis in Sri Lanka.

Maar als je via de officiële kanalen wilt adopteren, dan zul je getrouwd moeten zijn. Minimaal twee jaar, en als je een scheiding op je naam hebt staan (ik, zei de gek) zelfs minimaal 5 jaar. Dus zelfs als mijn lief en ik nu onmiddellijk bij het stadsdeelkantoor langs zouden gaan, dan zou ik 38 en hij 39 zijn voordat we überhaupt voor een adoptiekind in aanmerking zouden komen. Ja, deze regels zijn wel te omzeilen, maar dan krijg je weer geen medewerking van de staat en wordt het dus extra moeilijk om je kind erkend te krijgen.

Mijn lief zou zich waarschijnlijk wel kunnen neerleggen bij een kinderloos bestaan, maar ik ben er (nog) niet aan toe om dat te accepteren. En dus staat er nog maar één weg voor ons open: Kunstmatige Inseminatie met Donorzaad (KID). Zoals mijn lief zegt: "Engel, als ik naast je kom liggen en ik voel dat kind in je buik bewegen, dan is het toch ook mijn kind. Als we samen die bevallig meemaken, en als we allebei wakker worden wanneer het 's nachts om een flesje huilt, dan maakt het toch niet uit dat het kind niet mijn bloedgroep heeft."

Anonieme spermadonoren bestaan niet meer. En daarbij gaat onze voorkeur gevoelsmatig uit naar een bekende: Iemand die we recht in de ogen kunnen kijken, met wie we om tafel kunnen zitten om alle mogelijke consequenties door te spreken. Iemand die wij vertrouwen, iemand die ons voldoende vertrouwt om de opvoeding van het kind helemaal aan ons over te laten. Iemand die zich te zijner tijd bekend kan maken aan het kind, zodat het weet dat het niet alleen geboren is uit de liefde tussen mijn lief en mij, maar ook uit de kostbare gift van een hele bijzondere vriend van ons.

Maar jeetje, hoe vind je die hele bijzondere vriend? En hoe vraag je hem of hij de verwekker wil zijn van het kind van Meneer Belle en mij?

Allemaal vragen waar we nu over na moeten gaan denken.

Ik houd jullie op de hoogte.

Liefs,

Belle.

2. cira

cira Fanatiek lid

7 mrt 2007
    2.884
    0
    0
    Property service coordinator
    Gorinchem
    Belle,

dat zullen geen makelijke vraagstukken zijn en de antwoorden zullen jullie beide moeten ondersteunen.

Ik wil je veel succes en sterkte wensen in dit traject.

Ik vind het wel fantastisch van Meneer Belle!

Veel liefs Cindy

3. kreeftje1984

kreeftje1984 Fanatiek lid

19 jul 2006
    2.510
    0
    0
    Een huisje in FRIESL
    Ik wil jullie heel veel succes en vooral kracht wensen in dit traject...

Liefsss

4. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    Belle,

Wil jullie ook heel veel suc6 wensen!
    Lijkt me best moeilijk iemand te vinden.
    Maar er is vast wel iemand die bereid is jullie te helpen!
    En vind het heeeel lief van je man en ook heel knap.

Liefs

5. Nannie

Nannie Fanatiek lid

22 nov 2006
    2.706
    0
    0
    belle,

ik vind het echt heel erg knap dat jullie deze stap gaan zetten en hoop dat jullie een goede, lieve donor vinden!

veel succes

Liefs Nannie

6. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Amsterdam
    Bedankt, lieve vrouwen, voor het meelezen en het meeleven.

Op sommige dagen gaat het wel, maar vandaag ben ik weer erg verdrietig om hoe het allemaal gaat. Ik voel mijn verdriet in mijn baarmoeder. Kennen jullie dat?

Liefs en bedankt.

Belle.

7. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    @ belle

Zat even beetje mee te denken.
    Maar kan je niet lijstje maken met bijv beste vrienden en of je die ziet zitten.
    De goede en slechte eigenschappen van diegene.. z'n uiterlijk enz..

8. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Hoi lieve belle,

Ondanks je pijn kom je sterk over. Die belle man van je klinkt als een geweldige lieve man! Een kindje van jezelf is meer dan alleen maar het zaadje. Maar snap je gevoel heel goed.. zou zelf ook zo iets hebben van, nou dan maar van ons beide niet.
    Vind het heel knap dat jullie gaan kijken naar een donor en dat jullie iemand bekends willen.

Ik snap wat je bedoeld met verdriet in je baarmoeder!
    Helaas staan de rode duivels voor de 22ste keer sinds de start van het avontuur de kloppen aan de deur. over het algemeen voel ik me sterk, maar merk als ik het niet bewaak ik ook zomaar in kan storten.

Liefs
    natas

9. mj24

mj24 Fanatiek lid

7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    lieve belle, Heel veel succes met het vinden van de juiste persoon. Lijkt mij zo moeilijk, niemand is leuker, beter dan je eigen man/vriend. Maar een papa word je niet door je zaad te doneren.. heel veel succes

10. SandraK

SandraK Fanatiek lid

29 mei 2006
    3.282
    1
    0
    Aan het IJselmeer....
    Sjee meis...wat een moeilijk dingen om over te praten en te denken...
    Heel veel sterkte...

11. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Heel veel sterkte, Belle! Jullie klinken als een geweldig koppel!

12. patricia34

patricia34 Bekend lid

19 nov 2006
    883
    0
    0
    Brabant
    Belle,helaas heel herkenbaar jouw verhaal!Mijn man en ik zitten sinds ruim een jaar in het KID-traject,alleen hebben wij bewust gekozen voor een donor die voor ons onbekend is.Inmiddels zit ik al voor de 6e keer op de wachtbank,ik hoop dat we nu toch eens een keer goed nieuws krijgen!

Voor jullie beiden:heel veel sterkte in dit soms moeilijke traject!

liefs

13. Karina

Karina Fanatiek lid

31 mrt 2006
    1.987
    0
    0
    Mamma & masseuse
    Rotjeknor
    Ik wil jullie heel veel sterkte wensen om dit alles op een rijtje te zetten en succes wensen met het vinden van die geschikte donor!

Een dikke knuffel!

14. Katrien Duck

Katrien Duck Fanatiek lid

15 sep 2006
    1.683
    0
    0
    Jeetje belle, dat zijn inderdaad geen dingen die je in een week kunt beslissen. Je mannetje is in elk geval een schat, al weet ik zeker dat hij helemaal gelijk heeft. Maak je samen de zwangerschap en bevalling mee, dan is er toch niets meer voor een ander bij?

Ik wens jullie heel veel sterkte, en alsof ik een duizendpoot ben... duim ik ook voor jou!

Liefs

Daniëlle

15. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Hey Belle, heel veel sterkte. Wat heb je jullie verhaal goed beschreven, knap hoor! En wat een moeilijke beslissing, ook van je mannetje, dat hij een kindje van jou wil, maar van het zaad van een andere man.
    Heel dapper ook als jullie samen met een bekende om de tafel willen gaan zitten...

Ik wens jullie veel wijsheid toe en alles wat nodig is...

16. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Amsterdam
    Gisteren kregen we het telefoontje over TESE/ICSI. De dames en heren doktoren hadden er over vergaderd, en ze gaven het hele traject zo'n 20 tot 30% kans van slagen.

Meneer Belle sloeg zijn arm om me heen, trok me heel dicht tegen zich aan en zei tegen de dokter aan de telefoon: "Nou, daar beginnen we dus niet aan. Verwijs ons maar door naar de KID-kliniek."

Mijn lief onder het mes voor 20 tot 30% kans op een kindje. Ik aan de hormonen voor 20 tot 30% kans op een kindje. En als er al een levende zaadcel uit mijn lief kan worden gehaald, en als er al een goed eitje uit mij kan worden gehaald, dan moeten die ook maar net in elkaar geknutseld kunnen worden, om over de terugplaatsing en het voldragen van de zwangerschap nog maar te zwijgen. En dan hoop je natuurlijk dat je wonderkindje gezond is, maar dat is ook nog niet gegarandeerd. Zoveel medisch ingrijpen, zoveel ziekenhuisbezoeken, zo lang nog tussen hoop en vrees leven, met uiteindelijk niet meer dan 20 tot 30% kans op een kindje. Daar beginnen we niet aan.

Het is een harde uitslag en we zijn er heel verdrietig onder, maar het is gek genoeg ook een opluchting dat het nu helemaal duidelijk is. Onze relatie is sterker dan ooit, en dat blijft onze basis. Mijn cyclus is gezond, dus dat wordt ons nieuwe beginpunt. We gaan op zoek naar de meest natuurlijke, de meest gezonde, de meest logische weg om ouders te worden. En daar hebben we een derde bij nodig.

Meneer Belle, Belle en de Mystery-Guest...

17. ninaVI

ninaVI Fanatiek lid

6 jun 2006
    1.304
    0
    0
    financial manager
    rotterdam
    hai Belle,

Je klinkt vandaag heel sterk en dapper! Aan de ene kant misschien niet het nieuws wat je wilde horen maar inderdaad na al die spannende en onzekere tijden wel duidelijkheid!

Je gaat me nu verlaten en op naar een nieuw avontuur! Ik weet zeker dat jij en meneer Belle fantatissche ouders gaan worden!

Hou je me astjeblieft op de hoogte want ik voelde me erg verbonden de afgelopen periode in onze gezamelijke beroerde klotetijd!

Wij krijgen 13 augustus te horen of de operatie iets heeft uitgehaald! Ik denk aan jullie!

Liefs Nina

18. Karina

Karina Fanatiek lid

31 mrt 2006
    1.987
    0
    0
    Mamma & masseuse
    Rotjeknor
    Dat zal idd een klap in jullie gezicht zijn! Maar wat komen jullie sterk over zeg! Ik krijg zowat tranen in mijn ogen over het feit hoe jou mannetje het oppakt, wat een wereld vent is dat, een kanjer!

Ik hoop dat jullie mystery guest snel gevonden is en dat jullie een mooi en gezond kindje op de wereld mogen zetten! Een kindje dat super trots kan zijn op zulke mooie, sterke ouders!

Heel veel succes met alles wat nog op jullie pad komt!

19. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Amsterdam
    Hey girls,

Ik schop dit topic even omhoog om te voorkomen dat het gesloten wordt omdat het te lang niet actief is geweest. Niet dat ik veel nieuws heb: Na de spannende, onzekere maanden van de vruchtbaarheidsonderzoeken genieten we nu maar even van de rust die komt met het krijgen van een uitslag. Natuurlijk is het niet de uitslag waar we op hadden gehoopt, maar het is in ieder geval duidelijk.

Meneer Belle en ik praten er veel over, en soms moeten we ook even samen huilen, maar meer dan alles heeft deze tegenslag ons dichter bij elkaar gebracht. En begrijp me niet verkeerd, ik zou al die liefde en al die intimiteit zonder aarzelen inruilen voor een gezonde zwangerschap, maar toch ben ik blij dat het zo uitpakt. Het had ons ook uit elkaar kunnen drijven, maar gelukkig blijkt onze liefde goed tegen deze tegenslag bestand te zijn.

Op dit moment zijn we niet actief op zoek naar een donor. We vertrouwen erop dat er wel iemand op ons pad zal komen wanneer de tijd daar rijp voor is. En tot die tijd... Nou ja, tot die tijd hebben we gelukkig elkaar. :D

Liefs,

Belle.

20. Elmo

Elmo Niet meer actief

Lieve lieve Belle,
    Ik heb je verhaal gemist en ben blij dat je het even omhoog hebt gehaald.
    Met kippenvel lees ik je verhaal en de mogelijkheden die je hebt.
    Ook wij speelden toen al met de gedachten om eventueel een Donor te gaan gebruiken.
    Het zijn zulke lastige dingen..wel of niet.
    Tese is zeker een optie, ik ken er goede verhalen van...maar hoe groot is je kans..tjah, moeilijk.
    Een korte pauze is misschien helemaal niet verkeerd. Laat het allemaal even op jullie inwerken en ga er samen weer voor 100% voor als de tijd er weer rijp voor is.
    Hebben jullie al mensen benanderd?
    Liefs en sterkte,
    Elmo

Deel Deze Pagina