Vruchtbaarheidsbehandelingen en werk

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Gemma79, 11 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik vraag mij af hoe jullie de behandelingen combineren met je werk.
    Ik bedoel, je moet toch zeer regelmatig naar het ziekenhuis etc.
    Hoe reageerden jullie werkgevers?
    Goed of minder leuk?
    Ik ben namelijk bang dat mijne nogal wat stampij gaat staan maken.
    Ik werk bij een heel klein bedrijfje en werk veel alleen in de winkel.
    En qua rechten heb je niks hiervoor.
    Het is niet zo dat je er "recht " op hebt dat je er vrij voor krijgt ofzo.
    Nemen jullie vakantiedagen op of hoe is dat bij jullie geregeld?
    Ik ben benieuwd!

groetjes Gemma

2. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Ik probeerde in de week van de punctie en tp een week vrij te vragen (vak. dagen) op zich valt het wel redelijk vooruit te plannen, die laatste week (2 weken) moet je het vaakst heen.
    Anders melde ik me ziek, ruilde met iemand anders.. maar mijn baas en collega's weten niets..

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn baas wist alles, maar was vrij makkelijk.
    In principe is het wettelijk geregeld dat je vrij moet krijgen voor artsenbezoek, maar omdat IUI/IVF/ICSI vrijwillig is (hahaha, laat me niet lachen!!!), ik bedoel zonder medische noodzaak, heb je bijna een rechter nodig om het af te dwingen (als je baas echt moeilijk wil doen).
    Op de site van Freya staan er wel wat dingen over.

4. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Mijn werkgever is heel begripvol, hij doet absoluut niet moeilijk als ik een dag vrij vraag ivm ziekenhuisonderzoeken. Ik probeer zoveel mogelijk op de dagen te plannen dat ik niet werk, maar dat lukt nu eenmaal niet altijd. Mijn werkgever meldt me op zo'n dag ziek, dat doet hij uit eigen initiatief en dat vindt hij (gelukkig) de normaalste zaak van de wereld. Straks met de punctie en terugplaatsing, moet ik me die week ziek melden, het valt heel rot net na de meivakantie, maar omdat ik het nu al aangeef, is het waarschijnlijk geen probleem.

Mijn schoonzusje heeft uitgezocht dat je er ook wel degelijk rechten voor hebt. Namelijk gewoon ziekteverlof. Ik stond daar vreemd van te kijken, maar zij heeft het helemaal uitgezocht voor me. Ze heeft arbeidsrecht gedaan, dus ik ga er vanuit dat ze er wel verstand van heeft hihi!

Hier nog een link naar de website van Freya met een pdf over ontslagbescherming van werkneemsters bij een IVF-behandeling.
    http://www.freya.nl/web_politiek/boom-nter20080911.09.05_data.pdf

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mag ik vragen waarom iedereen een week vrij neemt tussen punctie en terugplaatsing?

6. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had al heel snel door dat de ziekenhuisbezoekjes behoorlijk zouden oplopen. Vooral omdat ik voor mijn werk 's ochtends vergaderingen heb waar ik bij aanwezig moet zijn (of vervanging moet regelen) en de echo's en afspraken meestal 's ochtends zijn.
    Daarom heb ik vrij snel mijn lijnmanager en niet veel later ook de rest van mijn team verteld wat er speelde. Best raar om mensen al zo vroeg in te lichten over je plannen... maar ik ben super blij dat ik het heb gedaan!! Als ik nu zeg dat ik de dag erna later ben ivm ziekenhuis weet iedereen waarom en zijn ze heel meelevend. :)

Ik hou er ook niet van om een ander verhaal op te hangen. Buiten dan dat dat ook op gaat vallen voel ik me daar gewoon helemaal niet prettig bij.

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik kwam de echo ochtenden wat later (werk vlakbij het zh, dus dat scheelt). Na punctie in eigen cyclus was ik 1 dagje ziek (punctiedag) en na de punctie van hyper iets langer (beide keren overstimulatie).
    Hier hebben ze nooit echt moeilijk gedaan gelukkig. Ik ben wel vanaf het begin open geweest en ben 1 van de gelukkige geweest die het heeft getroffen met de werkgever (en vooral naaste collega's).

Succes!

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Merah, dat vrijnemen doet volgens mij niet "iedereen" hoor.
    Ik heb er nooit vrij voor genomen. Heb dus wel beide keren enorme overstimulatie gehad (wat vooral opspeelde na de tp) dus ben wel lang ziek geweest (echt ziek).

9. fenyalara

fenyalara Actief lid

28 jul 2009
    463
    0
    0
    NULL
    NULL
    hey

Ik heb sinds 1 februari een nwe baan, en we mochten 18 februari beginnen in mmm.. heb eerste 1.5 maand maar 1 iemand in vertrouwen genomen,de gene die me aannam en waarbij we kinderwens in toekomst hadden besproken.Zij regelde voor mij dat mijn diensten geruild werden zodat ik naar zkh kon (werk in horeca dus kan gelukkig vaak voor mijn werk) voor de 2 iui afgelopen vrijdag heb ik het tegen een aantal collega's verteld,omdat ik weer diensten moest ruilen en er anders toch gepraat en geroddeld wordt,wat zou ze toch hebben, in de 2 wken van veel naar zkh gaan was ik steeds net wel of net niet op tijd op werk,heb liever de waarheid vertelt dan dat mensen zouden denken dat ik mijn baan nu al niet leuk vind. Gelukkig kreeg ik alleen maar begrip mede leven en belofte dat ze alles zouden doen om me naar zkh te kunnen laten gaan.. Ik vind het klasse zeker omdat ik pas 2 maanden daar ben en ze ook anders hadden kunnen reageren.
    Hopelijk vind je de moed om het op je werk te vertellen,en valt de reactie mee..

groetjes

10. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

5 okt 2009
    4.080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    Ik zelf heb een lastige werkgever.
    Ik spuit puregon/pregnyl en moet gemiddeld 2 x in de week terug komen voor een echo. Het vervelende daaraan is dat de echo's alleen s ochtends kunnen plaatsvinden.. en ik werk parttime s ochtends.. zucht.
    Mijn werk zit niet te wachten op een grote ziekte post ( mijn mond viel open) dus zouden het van mijn vrije dagen af gaan houden... wat dus ook gebeurd...

11. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Merah; ik had vorige icsi vrijgepland omdat ik er heel er tegenop keek. Ik had een hele dikke pijnlijke buik op het laatst en moest ma/woe en vr heen. Ik heb best heftig werk, dus wilde graag in alle rust alles doorstaan. De punctie viel dan ook zwaar uit en heb er best veel last van gehad. Ook wilde ik rustig de tp in en die dagen erna ook nog wat relaxen voor ik weer naar mijn pittige baan zou gaan. (werk in een ge/besloten jeugdinstelling)..
    Bij mij was het meer geestelijk, maar voor de volgende ICSI probeer ik het weer zo wat te plannen. Vond het erg prettig.

12. Noa14

Noa14 Fanatiek lid

4 mrt 2011
    1.327
    0
    0
    NULL
    Noord-Holland
    Hallo meiden,
    Gelukkig kan ik vertellen dat mijn werk totaal niet moeilijk doet over mijn ziekenhuisbezoeken. Wat inhoudt dat ik door het spuiten van Puregon en Pregnyl zo'n 2/3x per week in het ziekenhuis zit.
    Ik hoop dat andere meiden hier toch wat meer respect en ruimte krijgen van werkgevers want die stress kunnen jullie er gewoon niet bij hebben. Het traject is al zwaar genoeg tenslotte.

Liefs van Noa

13. Clet

Clet Nieuw lid

12 apr 2011
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames, ik ben nieuw hier. Werd getipt dat hier wel wat topics te vinden zouden zijn omtrent de medische molen. Heb toevallig gisteren gesprekk gehad met mijn leidinggevende omtrent IUI, Ik werk hier pas sinds 1 maart dus ook nog maar kort. Alle begrip en ruimte, uiteraard wel gewoon uren maken of vakantieuren opnemen. Maar als ik later kom, kan ik gewoon wat langer doorgaan of eventueel 's avonds thuis nog wat doen. Hij snapte heel goed dat ik een tweede zou willen en het leek hem dan ook belangrijker dan werk. Heel fijn dus

14. Noa14

Noa14 Fanatiek lid

4 mrt 2011
    1.327
    0
    0
    NULL
    Noord-Holland
    @ Clet wat ontzettend fijn voor je dat er bij jou op je werk ook begrip voor is. Veel plezier op dit forum :)

15. Elmo

Elmo Niet meer actief

Super Clet, zo hoort het ook!

16. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    hallo allemaal,

weet iemand hoe het zit met de ontslagbescherming als je een tijdelijk contract hebt?

Ik heb het op mijn werk nog niet verteld en hoewel ik hoop op begrip voor de ziekenhuis bezoeken, maak ik mij vooral zorgen om de verlenging van mijn contract. Ik ben bang dat het traject en/ of een zwangerschap evt een reden is om mijn contract niet te verlengen. Dan zou ik dus niet echt ontslagen worden, maar ja, het komt op hetzelfde neer.

Ik dacht eerlijk gezegd eigenlijk altijd dat alle zkh bezoeken gewoon onder ziek/ doktersbezoek vielen. Ik heb nu 2x vrij gehad (middag iets eerder weg) en toen gewoon gezegd dat ik naar het zh moest. Nooit over gedacht dat het voor dit soort dingen anders zou zijn dan voor een gewoon doktersbezoek. Heb mijn leidinggevende dan ook nog niet de reden ervan vertelt (ze heeft het gelukkig ook niet gevraagd).
    Maar ik overweeg het nu wel te gaan doen, omdat het anders wel erg veel wordt. Moet ik vakantietijd/ dagen opnemen is dat goed balen, maar niets aan te doen.

17. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Nou dames, ik kreeg gelijk hoor!
    Heb vandaag te horen gekregen dat mijn contract in augustus niet verlengd wordt.
    Met als smoes dat ze niemand meer voor vast willen aannemen ( heb al 3x een jaarcontract gehad en had nu vast geweest.. )
    Lullig he?

18. Dreumes20

Dreumes20 Lid

11 apr 2011
    15
    0
    0
    Hoi iedereen,
    Ook ik ben nieuw hier. Vind het een super leuk forum.
    Wat vervelend dat een aantal werkgevers zo onbegripvol zijn!
    Mijn teamleider bij de eerste ICSI is dwars door de beslissing van P&O heen gegaan. Die zeiden dat het vakantiedagen waren omdat ik niet "ziek" ben, en dat het eigen keuze is om kinderen te willen. Ik kon toen niet verder praten en ben gaan huilen. Mijn teamleider vond het belachelijk en heeft anders besloten en onderling hebben wij het een en ander geregeld. Soms 50% vrije dag, 50% vakantie of 50% andere dag inhalen.

Nu heb ik een andere teamleider, en moet ik het voor onze tweede poging weer bespreken. Zie wel. Mijn contract loopt in sept. af en ik (en meerdere met mij) krijg geen vast contract aangeboden door bezuinigingen.

19. Elmo

Elmo Niet meer actief

Wat naar zeg!
    Heel veel succes met solliciteren, al zou je aandacht eigenlijk 100% ergens anders moeten zijn.

20. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Tja, heb ook berekend dat we het, met alle spaarcentjes die we nog hebben makkelijk een jaar of 2 zo uit kunnen zingen.
    Maar het gaat om het idee he?
    Het is gewoon discriminatie.
    Als ik niks had gezegd tot augustus had ik gewoon een vast contract gekregen, daar ben ik van overtuigd.
    En ik weet ook al wie mij gaat vervangen..
    Een dame die er zelf met zwangerschaps problemen uit gepest is in der tijd...
    Die heeft nu 2 kids, dus haar gezin is compleet en nu kan ze wel weer terug komen.
    Goh, eigenlijk heel fout ( en ik hoop het niet voor hun kids hoor ) maar stilletjes hoop je dat zulke mensen eens zoiets meemaken en zich dan gaan realiseren wat ze anderen aan doen.
    Gemma, wordt wakker, dat gebeurt toch niet.
    Heb het juridisch loket al gebeld, ze staan in hun recht als ze het gooien op financien en iemand niet in vaste dienst willen nemen in deze tijd van crisis..
    Maar ik wil vandaag van hem zelf horen dat het ligt aan mijn kinderwens.
    Want dat is zo! ( mijn bazin heeft dat gister nog bevestigd )
    Dan kom je ook bij het volgende probleem..
    Soliciteren en de MMM..
    Meteen open kaart spelen?
    Daar ben ik wel voor, in eerste instantie.
    Maar als ik dan zie hoe je de deksel op je neus kunt krijgen voor je eerlijkheid..

Deel Deze Pagina