Wie o wie kan me geruststellen of tips geven? Ik ben nu 4.4 weken zwanger na de eerste IVF behandeling. Volgens het ziekenhuis kan ik meteen met de utro stoppen, maar ik vind dit doodeng. Het ziekenhuis waar we hiervoor zaten met de IUI behandelingen hanteerde altijd aan doorgaan tot de 6 weken, alleen zijn we daar nooit zwanger geworden. Maar om dus nu al zo vroeg te stoppen lijkt me zo vroeg. Nu heb ik voor een paar dagen nog over ivm de vorige IUI behandelingen. Als ik de 3x 2 bolletjes blijf gebruiken dan kom ik tot zaterdagmiddag. Lees ook vaker dat er 2x 2 gebruikt wordt, als ik nu overstap op 2x daags dan kan ik het natuurlijk iets langer trekken. Maar wat is wijsheid?
Dat is stoppen. Langer doorgaan is op zich geen probleem, zij zien er alleen geen toegevoegde waarde in maar het is meer mijn gevoel dat ik nu al stoppen gewoon eng vind.
Van UZGent waar wij ons icsi behandelingen hebben gedaan zeggen ze bij een zwangerschap doorgaan tot aan week 12. Als jou gevoel zegt door gaan dan doe je dat. Utrogestan zou ik zeggen vraag die aan via je huisarts. Volg je gevoel..
Ik heb het na de posi test langzaam aan afgebouwd. Dus na mijn nod ging ik van 3x 2 bollen per dag naar 2x 2 bollen per dag (ochtend 2, avond 2). Dit deed ik een dag of 7. Daarna 2x 1 bol per dag (ochtend 1, avond 1) weer voor een dag of 7 en vervolgens nog 1x 1 bol per dag (alleen de avond) en dit deed ik totdat ik 6 weken was en toen stopte ik
Je zou 2x2 kunnen nemen en langzaam afbouwen. Paar dagen 2x2...paar dagen ochtend 2 en avond 1.... paar dagen 2x1 Als stoppen kwaad kon lieten ze je dat niet doen. Maar ik weet hoe eng het kan zijn...
Thanks dames, dan ga ik ook maar beginnen met 2x 2 Weet dat ze bij een cryo wel door laten gaan tot de 12 weken (stond op het briefje), maar bij een verse TP mag je dus na positieve test stoppen. Voelt gewoon stom, ze hebben zo'n kunstmatige cyclus gecreerd en dan moet je nu ineens vertrouwen hebben in je lijf dat die het zelf overneemt. Manlief zei ook al; als het niet kon dan zouden ze het echt niet zo doen. Maar ja, laat het maar los he
Ik mocht na mijn verse tp ook meteen stoppen met de positieve test en heb dat ook meteen gedaan, was blij dat ik van die bende af was.
@LVtje ik ben ook meteen gestopt na positieve test. Heb verse ivf terugplaatsing gehad. Sommige moeten tot 12 weken doorgaan maar dat is na cryo terugplaatsing omdat het dan echt een kunstmatige cyclus is en je eigen lichaam het niet overneemt
Zo zie je maar dat elk ziekenhuis iets anders voorschrijft. Mijn zhuis heeft aangegeven bij een positieve test nog een week door te gaan met de utro. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het kwaad kan als je gewoon doorgaat of afbouwt. Als dat voor jouw gevoel beter is, zou ik het gewoon doen. En anders morgenochtend toch contact opnemen met je zhuis.
Niet helemaal waar hoor...ik moest zowel bij de verse tp als bij de cryo tp in kunstmatige cyclus, en ook bij de cryo tp in eigen cyclus doorgaan tot 12 weken. Het beleid hangt af van het ziekenhuis, het ene loopt wat voorop qua ontwikkelingen en het andere loopt wat achterop. Dat je zou kunnen stoppen na de positieve test heb ik wel eens benoemd in mijn ziekenhuis, maar zij vinden dat ze geen enkel risico nemen door tot 12 wk voor te schrijven. Onder het mom: baat het niet dan schaad het niet.
Ik zit in hetzelfde schuitje. Ben ook 4.5 weken zwanger, terugplaatsing op 21 augustus gehad. Ik loop in het VU en daar hanteren ze 1 week na de positieve test doorgaan met de Utro 3x2 per dag en dan ik een keer stoppen, zonder af te bouwen. Ik vind het ook ontzettend eng om mee te stoppen maar ik durf ook niet iets anders te doen dan wat de fertiliteitsartsen adviseren dus ik denk dat ik hun advies toch ga volgen, hoe eng het ook is om te stoppen
Tot 12 weken bij een cryo en direct stoppen bij een verse kan ik dan niet helemaal volgen. Utrogestan is progesteron, en dat maakt je lichaam normaal aan bij een goede eisprong, door het achtergebleven gele lichaam. Na 12 weken neemt je placenta de productie van progesteron over. Bij een punctie (en dus bij een verse terugplaatsing) kan het zijn dat je gele lichaam is beschadigd. Dan heeft het nu om 12 weken utro te gebruiken. Als je zelf een tekort aan progesteron hebt (dan zie je vaak te korte luteale fases), heeft het ook nut om utro te gebruiken.
Ik snap zoiezo niet hoe het nou precies werkt. Ik heb altijd gedacht dat het werkt zoals jij hier boven beschrijft. En toch kreeg ik het advies om met de utro te stoppen met 9 weken zwangerschap. En bij mij was het een volledig kunstmatige cyclus en is er dus geen geel lichaam aanwezig. Maar met zo'n termijn heeft de placenta het ook nog niet over genomen. @LVtje ik zou ze gewoon lekker op gaan maken en dus rustig afbouwen. Ze iets langer gebruiken kan geen kwaad en het zal jouw waarschijnlijk een wat rustiger gevoel geven.
Nee, de eitjes geworden geoogst tijdens de punctie. Even heel simpel uitgelegd. Ben eerst begonnen met 3 weken pil. Daarna decapeptyl gespoten om je eigen cyclus dus helemaal stil te leggen. Na 2 weken spuiten komt daar de stimulatie bij die je follikels laten groeien. Zijn die groot genoeg dan worden ze met de punctie weggehaald, in het lab heeft vervolgens de bevruchting plaatsgevonden en er is 1 embryo teruggeplaatst op dag 3 na de punctie. Die utrogestan zijn bolletjes die je dan 3x daags 2 bolletjes vaginaal inbrengt en dat is progesteron.
Maar bij de punctie blijven er wel lege follikels achter die volgens mij een geel lichaam zouden moeten bevatten toch? In een volledig kunstmatig cyclus (voor cryo tp) krijg je medicijnen voor het dikker maken van je slijmvlies en als die dik genoeg is progesteron om de eisprong en lf na te bootsen. Er zijn dus geen follikels geweest. Maar kennelijk ga je wel ergens progesteron aanmaken, alleen waar dat dan precies vandaan komt?
LVtje, hoe het met de punctie werkt weet ik inderdaad. Ik bedoelde inderdaad wat Inge1984 zegt. Ik dacht dat een kunstmatige cyclus gewoon een gestuurde cyclus was, maar er is kennelijk geen eisprong. Ben ik ook benieuwd waar de progesteron dan vandaan komt.
Wat je kan proberen is een recept via de huisarts krijgen. Mijn huisarts weet van mijn traject en schrijft als ik wil extra utrogestan voor. Ik heb zelf bedacht als ik zwanger ben. Vanaf de eisprong gerekend. T/m 5 weken + 2 dagen 3x2 te doen. Dan t/m week 8 + 4 dagen 2x2 te doen en dan t/m week 11 + 6 dagen 2x1 te doen.